Bodil Johansdatter f. Voldby 18.03.1827

Startet af Birthe Freund, 14 Okt 2012 - 11:44

Forrige emne - Næste emne

Birthe Freund

Hej Dis forum
Jeg ønsker hjælp til oplysning om hvornår og hvor Bodil Johansdatter er død. Hun er født i Voldby sogn Randers amt. Viet til Mads Christian Jensen 18.03.1849 i Hammel. Mads døde i 1880 i Hammel. Det sidste jeg har på Bodil er fra folketælling 1890 i hammel, hvor hun boede i et hus sammen med sønnen Johan Madsen.
Mvh
Birthe Freund

Hans Poulsen



Hej Birthe

Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Gjern, Hammel, Hammel, et Huus, 104, FT-1870, D4609
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Peder Jespersen 40  Gift Husfader Arbejdsmand Hammel
Karoline Jensine Sørensen 30  Gift Husmoder  Borridsø !!
Søren Poul Sørensen 8  Ugift Søn  Voer Mølle !!
Jørgen Pedersen Jespersen 4  Ugift Søn  Hammel
Birte Marie Jespersen 1  Ugift Datter  Hammel
Mads Christian Jensen 54  Gift Husfader  Morsland !!
Bodil Johansen 42  Gift Husmoder  Voldby
Johan Madsen 11  Ugift Søn  Hammel
Carl Marius Madsen 7  Ugift Søn  Hammel
Theodor Christian Madsen 5  Ugift Søn  Hammel
   


Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Gjern, Hammel, Hammel,, samme hus, 89, FT-1880, C1492
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Bodil Johansdatter 52  Enke Daglejerske  Voldby S. Skanderborg Amt
Johan Madsen 21  Ugift Skrædder  Hammel S.
 

Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Gjern, Hammel, Hammel By, et hus, 113, FT-1890, C9675
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Bodil Johansdatter 62  Enke Husmoder Daglejerske. Hammel S. Skanderborg Amt
Johan Madsen 31  Ugift Hendes Søn. Skrædder Hammel S. Skanderborg Amt
 
=====

"..Det sidste jeg har på Bodil er fra folketælling 1890 i hammel..".

- Har du tjekket ft. 1901?

[AO, 1901, landsogn, Skanderborg amt, Gjern herred, Hammel sogn - 655 opslag - en drøj omgang]

- Har du gennemgået kirkebogen for Hammel, døde af kvindekøn, fra 1890 og ca. 30 år frem?

- I 1890 var Bodil en smuk kvinde på kun 62 år. Har du set efter, om hun giftede sig igen?

- Flyttede Bodil efter 1890 fra Johan Madsen og tog bolig hos et andet af sine børn?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kirsten Brodersen Cox

Hej Birthe

Bodil Johansen boede i 1870, 1880 og 1890 i samme hus som vejmand Peder Jespersens familie. Jeg er ret sikker på det var i området mellem Hammel og Anbæk (blev kaldt Kappelsdal og/eller Kappelshuse, sådan lidt i flæng)

Jeg har derfor tjekket Peder Jespersen i FT 1901, men da bor familien sammen med en anden familie og jeg ser ikke Bodil hos nogle af naboerne. Derfor kan hun jo godt bo i Hammel. (Jeg har tjekket opslag 500-537)

Du skriver Bodil Johansen er født i Voldby sogn, Randers amt. Jeg har ikke tjekket det, men mener du ikke Voldby, Skanderborg amt?

venlig hilsen Kirsten Cox

Birthe Freund

Tak for hjælpen. Hvad der er sket efter efter 1890 med Bodil Johansen ved jeg ikke, jeg har også søgt efter hendes børn. Johan som hun boede sammen med i 1880 og 1890 kan jeg heller ikke finde noget på. Jeg har sværet igennem folketællingen 1901 i både Hammel og de omkring liggende sogne. Hun havde to sønner mere, den ene emigrerede til usa, og den anden finder jeg som 21 årig i politiets register siddende i fængsel i København. Bodil var født i Voldby, Skanderborg Amt ikke Randers Amt, (en lille skrivefejl )
Jeg vil prøve at gå FT 1901 igennem igen. Endnu engang tak for hjælpen
MVH
Birthe Freund

Hans Poulsen



Hej Birthe

En god idé at gå ft. 1901 igennem én gang til.

Det går hurtigere, hvis du snyder lidt - det gør jeg altid selv i en lignende situatíon:

Spring *navnene* over, når dit blik løber ned over siderne, men nøjes med at se *alderen*

Kun når du ser en en person (kvinde) på 71-72-73-74 år, skal du tjekke navnet: Er det Bodil?

Om lægdsrullen kan hjælpe dig med hensyn til - eller via - de to yngste af drengene, kan være lidt tvivlsomt, men hav den mulighed i baghovedet, hvis alt andet glipper.

Helt at udelukke, at Bodil i en lidt fremskreden alder valgte at slutte sig til sønnen i USA, kan du ikke, men vent lidt med at bruge krudt på den eventuelle emigration.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Birthe Freund

Tak for gode tips fra Hans Poulsen. Jeg føler at næsten alle muligeheder er forsøgt, det jeg også synes er mærkelig, er at jeg heller ikke kan finde sønnen Johan Madsen efter 1890. måske jeg skal prøve Aarhus Amt.
MVH
Birthe 

Hans Poulsen



Hej Birthe

"..næsten alle muligeheder.."

Er der muligheder, du har fået råd om, som du fortsat mangler at tjekke - fx ft. 1901 og lægdsrullerne?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag