Peder Sørensen Møller & Anna Christiansen Mørup

Startet af Rebekka Møller Hoppe, 04 Jul 2012 - 22:24

Forrige emne - Næste emne

Rebekka Møller Hoppe

Jeg søger oplysninger omkring min 6 x tipoldeforældre, Peder Sørensen Møller & Anna Christiansen Mørup.

De oplysninger jeg primært søger er følgende:
- Fødselsdato og –sted
- Konfirmation
- Dødsdato og –sted
- Forældre (for Peder Sørensen Møller vedkommende)
- Søskende (for Peder Sørensen Møller vedkommende)

Jeg ved at Peder Sørensen Møller blev født ca. 1769, men stedet er ukendt. Han døde d. 20. december 1825 ca. 56 år gammel. Han blev på et tidspunkt gift med Anna Christiansen Mørup (datter af Christian Jensen Mørup), men stedet er også ukendt.

Anna Christiansen Mørup er født ca. 1773 i Hadbjerg Sogn, Galten Herred, Randers Amt. Hendes forældre er Christian Jensen Mørup og Maren Mørup.

De fik en søn Søren Pedersen Møller d. 24. april 1803, han blev døbt i samme sogn som sin moder. Jeg kender udmærket Anna Mørups forældre og søskende.

Dette er hvad jeg har kunnet finde via Dansk Demografisk Database. Jeg fandt 2 folketællinger; 1  fra 1801 og 1 fra 1845.

Randers, Galten, Ødum, Ødum Bye, , 4, FT-1801, B7567
Peder Sørensen Møller, 32, Gift, Huusbonde, Selveier Bonde og Tømmermand   
Anne Mørup, 28, Gift, Hans Hustru
      
Niels Bach Mørup, 15, Ugift, Konens Broder      
Jens Mathis Mørup, 24, Ugift, Konens Broder, Tømer Svend   

Randers, Galten, Ødum, Ødum, En Gaard, 4, FT-1845, B7903
Søren Pedersen Møller,42,   Gift, Gaardmand, Ødum S. Rand. A.
Johanne Nielsdatter, 45, Gift, Hans Kone, Hadberg S. Do A. [Rand. A.]
Ane S. Sørensdatter, 16, Ugift, Deres Børn, Ødum S. Do A. [Rand. A.]
Bodild M. Sørensdatter, 14, Ugift, Deres Børn, Do S. Do A. [Ødum S. Rand. A.]
Peder Sørensen, 13, Ugift, Deres Børn, Do S. Do A. [Ødum S. Rand. A.]
Christin M. Sørensdatter, 11, Ugift, Deres Børn, Do Do A. [Ødum S. Rand. A.]
Niels Sørensen, 6, Ugift, Deres Børn, Do S. Do A. [Ødum S. Rand. A.]
Jens M. Sørensen, 5, Ugift, Deres Børn, Do S. Do A. [Ødum S. Rand. A.]
Ane Mørup, 73, Enke, Opholdskone, som forsørges af Manden, Do S. Do A. [Ødum S. Rand. A.]

Af folketælling nr. 2 kan vi udlede at Peder Sørensen Møller er død. Dette er sket mellem 1801 og 1845; en periode på ca. 45 år.

Hvad blev der af dem?

Mvh.
Rebekka M. Hoppe.
Med venlig hilsen,
Rebekka M. Hoppe
------------
rebekkahoppe@yahoo.com

Knud Avo Pehrson

#1
Hej Rebekka

De bliver gift den:
groom's name: Peder Sorensen Moller
bride's name: Anne Morup
marriage date: 28 Oct 1800
marriage place: , Odum, Randers, Denmark
og de findes i AO, Randers, Ødum 1795-1813, ops 154, midt på siden.

Og kigger du i Family Search.com finder du også børn.

Måske er det ham her ???
name: Soren Moller
gender: Male
baptism/christening date: 23 Oct 1768
baptism/christening place: , GRENNA, RANDERS, DENMARK
father's name: Soren Moller


Hilsen
Knud Avo Pehrson, Sverig
Knud Avo Pehrson
Sverige
Medlem af DIS Danmark

Rebekka Møller Hoppe

Citat fra: Knud Avo Pehrson Dato 05 Jul 2012 - 18:50
Hej Rebekka

De bliver gift den:
groom's name: Peder Sorensen Moller
bride's name: Anne Morup
marriage date: 28 Oct 1800
marriage place: , Odum, Randers, Denmark
og de findes i AO, Randers, Ødum 1795-1813, ops 154, midt på siden.

Og kigger du i Family Search.com finder du også børn.

Måske er det ham her ???
name: Soren Moller
gender: Male
baptism/christening date: 23 Oct 1768
baptism/christening place: , GRENNA, RANDERS, DENMARK
father's name: Soren Moller


Hilsen
Knud Avo Pehrson, Sverige

Tusind tak. Jeg er ikke så god til Family Search  :( Jeg vil lige tjekke op på det omkring Søren Møller...

mvh
Rebekka M. Hoppe.
Med venlig hilsen,
Rebekka M. Hoppe
------------
rebekkahoppe@yahoo.com

Lene Kold Nielsen

#3
Anna Mørup døbt 6. januar 1773 i Ødum sogn, Randers Amt (AO opslag 143)
Anna Mørup død 19. januar 1850 Ødum sogn, Randers (AO opslag 183)

Peder Sørensen Møller død 20. december 1825 Ødum sogn, gårdmand i Ødum og 60 år

Ved vielsen 28. oktober 1800 (AO opslag 180) står ungkarl mons. Peder Sørensen Møller fra Randers.

M.v.h. Lene Kold

Rebekka Møller Hoppe

Citat fra: Lene Kold Nielsen Dato 06 Jul 2012 - 16:25
Anna Mørup død 19. januar 1850 Ødum sogn, Randers (AO opslag 183)

Ved vielsen 28. oktober 1800 (AO opslag 180) står ungkarl mons. Peder Sørensen Møller fra Randers.

M.v.h. Lene Kold

Hej Lene.

Tusind tak for hjælpen  :) Utroligt jeg ikke selv havde opdaget deres vielse siden jeg har været forbi samme KB som dig. Så undskylder ulejligheden.

Hvad betyder mons.?

Mvh
Rebekka M. Hoppe.
Med venlig hilsen,
Rebekka M. Hoppe
------------
rebekkahoppe@yahoo.com

Rebekka Møller Hoppe

Så hiver jeg lige fat i denne tråd igen!  :)

Jeg søger igen oplysninger omkring Peder Sørensen Møller:
- Fødselsdato?
- Fødested?
- Forældre?
- Søskende?

Jeg kender udemærket hustruen, Anna Christensen Mørups forældre, søskende m.v. Desuden kender jeg deres børn udover min egen ane jf. de andre indlæg i tråden.

Peder Sørensen Møller
Hustru: Anna Christensen Mørup
Født: ca. 1765
Gift: 28. oktober 1800, Ødum Sogn, Galten Herred, Randers Amt
Død: 20. december 1825, Ødum Sogn, Galten Herred, Randers Amt

Fra Dansk Demografisk Database:
Randers, Galten, Ødum, Ødum Bye, , 4, FT-1801, B7567

Peder Sørensen Møller, 32,   Gift, Huusbonde, Selveier Bonde og Tømmermand
Anne Mørup, 28, Gift,    Hans Hustru      
Niels Bach Mørup, 15,   Ugift, Konens Broder      
Jens Mathis Mørup, 24, Ugift, Konens Broder, Tømer Svend   

mvh
Rebekka M. Hoppe.
Med venlig hilsen,
Rebekka M. Hoppe
------------
rebekkahoppe@yahoo.com

Søren Agersnap

I Nygårds sedler - http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=271240&sort=e - er der en liste med navn og fødselsdata for Peder S. Møllers navne. Slår man op i kirkebogen, kan faddernes navne måske give et vink om mulige slægtninge.

Hilsen. Søren

Rebekka Møller Hoppe

Citat fra: Søren Agersnap Dato 09 Okt 2012 - 12:06
I Nygårds sedler - http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=271240&sort=e - er der en liste med navn og fødselsdata for Peder S. Møllers navne. Slår man op i kirkebogen, kan faddernes navne måske give et vink om mulige slægtninge.

Hilsen. Søren

Hej Søren.

Tak for hjælpen (:

Jeg har kigget dit link til Nygaards Sedler og sammenholdt det med det jeg vidste i forvejen jf. den folketælling fra 1801 jeg skrev i mit indlæg. Umiddelbart giver det mig ikke nogle nye oplysninger mht. Peder Sørensen Møller.

Men hvordan ved jeg at han rent faktisk kom fra Ødum Sogn? :S

mvh
Rebekka.
Med venlig hilsen,
Rebekka M. Hoppe
------------
rebekkahoppe@yahoo.com

Lise Østerberg Bahr

#8
Hej Rebekka.

Jeg bliver ofte ledt omkring Ødum, og omkring FOG og MØRUP (se mine tidligere aneefterlysninger omkring Ane Østerberg, urmager David Fog, Viborg, Nørlyng, Vestergade, -

derfor vil jeg anbefale dig om du kan finde nogle infos videre ad HOPPE slægt via www.ADELBY.COM hvor vores Bahr slægt har Hoppe på sidelinien/i nærmeste indgifte slægt i vores møllerslægt (møller - en beskæftigelse/titel )  - ser det i hvert fald ud til - hvis jeg læser Helmut Martensen korrekt. Du kan i hvert fald finde - nogle fra 1765 - 1865 Hoppe - Anna Hoppe - Catharina Hoppe, Blekendorf/Holsten - Rudolf Hoppe - nedenunder står der Horn slægtindgift i Bahr slægten (Anna Horn - og et plejebarn Simonsen) - som vi også har indgift i Bahr slægten. Man kan endvidere se hvor/hvilke huse i Flensburg de har boet i - på en sjovt gammelt kort.

Vi har sandsynligvis relevante fælles ane.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Rebekka Møller Hoppe

Citat fra: Lise Østerberg Bahr Dato 10 Okt 2012 - 11:34
Hej Rebekka.

Jeg bliver ofte ledt omkring Ødum, og omkring FOG og MØRUP (se mine tidligere aneefterlysninger omkring Ane Østerberg, urmager David Fog, Viborg, Nørlyng, Vestergade, -

derfor vil jeg anbefale dig om du kan finde nogle infos videre ad HOPPE slægt via www.ADELBY.COM hvor vores Bahr slægt har Hoppe på sidelinien/i nærmeste indgifte slægt i vores møllerslægt (møller - en beskæftigelse/titel )  - ser det i hvert fald ud til - hvis jeg læser Helmut Martensen korrekt. Du kan i hvert fald finde - nogle fra 1765 - 1865 Hoppe - Anna Hoppe - Catharina Hoppe, Blekendorf/Holsten - Rudolf Hoppe - nedenunder står der Horn slægtindgift i Bahr slægten (Anna Horn - og et plejebarn Simonsen) - som vi også har indgift i Bahr slægten. Man kan endvidere se hvor/hvilke huse i Flensburg de har boet i - på en sjovt gammelt kort.

Vi har sandsynligvis relevante fælles ane.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Hej Lis.

Tak for tipsene mht. Hoppe. Desværre har jeg allerede godt styr på den side af slægten (min mors). Jeg har nogenlunde kortlagt hvor de kommer fra - de er nemlig indvandret til Kbh. i slutningen af 1600-tallet fra Preussen (Szczecin/Stettin i Polen). De var i øvrigt nagelsmedemestre i mange generationer i Kbh. Min moster har nemlig slægtsforsket i den del af familien. Men jeg kan ikke afvise at nogen af de mange efterkommere er kommet til Randers egnen før min egen efterkommer kom til Århus i slutningen af 1800-tallet.

Men vil lige kigge på siden alligevel!

Når jeg kigger i Ødum er det for at finde min fars aner. Han er efterkommer af Christian Mørup. M'et i mit navn står for Møller ;)

Mvh
Rebekka Møller Hoppe.
Med venlig hilsen,
Rebekka M. Hoppe
------------
rebekkahoppe@yahoo.com

Rebekka Møller Hoppe

Jeg har søgt lidt rundt på google og fandt følgende på det gamle fora omkring Peder Sørensen Møller:

CitatHvordan finder man en møller?

Indsendt af: Nanna Andersen

Dato: 05/03-08 12:22
Jeg mangler en far til disse 2 brødre:

Niels Sørensen Møller født ca 1773 gift 1802 i Hadbjerg, Randers med Birgitte Helene Sielle dt af Anders Sielle Collerup. De er først i Randers vejrmølle,siden i Skærbæk Mølle, Vrads, Skanderborg og sidst få måneder i hus Hadbjerg inden han dør 38 år gl 1811

Peder Sørensen Møller født ca 1765, gift 1800 med Anne Mørup i Ødum,Randers dt af Christian Jensen Mørup (tegn Randers Rådhus) og Maria Pedersdatter Møller i Ødum. De overtager/ejer gården i Ødum. Peder Sørensen Møller dør 60 år gammel 1825 i Ødum.

De er brødre ifølge skiftet efter Niels Sørensen Møller og fadderskaber mellem familierne. Der er måske yderligere en bror Hans. Fadder til et af Peders senere børn er Hans Møller Randers.

Er der nogen som kan være behjælpelig med hvordan jeg evt. finder frem til det skifte der bliver skrevet om? Jeg er først nu begyndt at begive mig ind i den verden som skifterne åbner for en mht. oplysninger m.v.

mvh
Rebekka M. Hoppe.
Med venlig hilsen,
Rebekka M. Hoppe
------------
rebekkahoppe@yahoo.com

Søren Agersnap

Kære Rebekka.

På DIS-wiki findes en god oversigt over skifteforvaltere: http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Skiftejurisdiktion. Det vil i dette tilfælde være herredsfogeden i Galten herred. Herredsfogedskifterne skal normalt læses på mikrofilm på landsarkivet, altså aktuelt i Viborg. Der står mapper med oversigter lige bag ved indgangsdøren til læsesalen (det gjorde de i hvert fald, sidst jeg havde brug for dem).

Venlig hilsen.

Søren

Rebekka Møller Hoppe

Hej Søren.

Tak for hjælpen  :) Det er ikke helt nemt når man kommer så langt tilbage i tiden.

Jeg vil prøve at se på det næste gang jeg skal på LAV.

--------------------------------------

Jeg har lige kigget tråden igennem og fandt følgende:

Citat fra: Knud Avo Pehrson Dato 05 Jul 2012 - 18:50
groom's name: Peder Sorensen Moller
bride's name: Anne Morup
marriage date: 28 Oct 1800
marriage place: , Odum, Randers, Denmark

Og kigger du i Family Search.com finder du også børn.

Måske er det ham her ???
name: Soren Moller
gender: Male
baptism/christening date: 23 Oct 1768
baptism/christening place: , GRENNA, RANDERS, DENMARK
father's name: Soren Moller

Nu er spørgsmålet hvor meget kan man stole på FS?

mvh
Rebekka M. Hoppe.
Med venlig hilsen,
Rebekka M. Hoppe
------------
rebekkahoppe@yahoo.com