Hvordan kom Rasmussen til at hedde Danneskjold ?

Startet af lis teilmann, 09 Okt 2012 - 18:33

Forrige emne - Næste emne

lis teilmann

Vognmand Rasmus Jensen Rasmussen  født i Jels

KB1826-1856 Jels,Gram, Haderslev data_kirkeboeger_AA051_A_007_K06-34-A ao 329

og hustru Karen Sophie Andersen født i Herlufmagle

KB1849-1857 Herlufmagle, Tybjerg,Præstø data_kirkeboeger_511_2_003_K02-28-A ao 48

De to bliver gift i København i 1877

KB 1876-1880 Frederiksberg,Sokkelund,København data_kirkeboeger_064_2_038_K02-04-A ao 34

De får sønnerne :

Anders Peter Danneskjold Rasmussen

KB1885-1887 Skt Mathæus, Sokkelund, Københavndata_kirkeboeger_058_2_024_K10-24-A ao 294

Johannes Danneskjold Frederik Rasmussen

KB1888-1889 Skt Matthæus,Sokkelund,København data_kirkeboeger_058_2_025_K13-27-A ao 387

Asmus Elias Danneskjold Rasmussen

KB1892-1893Skt Mathælus, Sokkelund, København data_kirkeboeger1892_058_3_024_0247a-FM 
ao 24

Men hvor har de mon fået navnet Danneskjold fra ?

Mvh Lis.

Hans Poulsen


Hej Lis

"Men hvor har de mon fået navnet Danneskjold fra ?"

Fænomenet med et *fint* navn ved dåb ses ikke så sjældent.

En af fadderne kan have båret navnet, men jeg tror i højere grad, at der er tale om en af familiens venner eller bekendte, en over- eller underbo, genbo eller nabo, arbejdskammerat - eller endnu mere sandsynligt: En arbejdsgiver, som forældrene gerne har villet enten smigre, eller hvis navn forældrene har villet pynte lidt på egen social status med.

Ret meget mere tror jeg ikke, at du må lægge i det.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

lis teilmann

Hej Hans!
Det var også min umiddelbare tanke, da jeg ingen steder i slægten har fundet nogen forbindelse i øvrigt, men der kan jo altid være et eller andet, man har overset.
Mvh Lis.

Lise Østerberg Bahr

#3
Hej  Lis Teilmann.


Man kan så undre sig over, at ikke mange mange flere gjorde dette, altså hvis de ad denne vej, agtede at kravle hurtigere til tops på den sociale rangstige ?

For ikke mange år siden, måtte end ikke hustruerne tage mandens mellemnavn, som de kan nu om dage, jf. nyere navnelove.

I.ø. kan du google dig frem til at finde ud af, at mange af Teilmann og Danneskjold slægtens medlemmer stadig er aktive sammen.


Prøv at se på Brøndsted slægt ligesom du kan finde disse slægter på anetavlen hos BREJL og FINN JELSTRUP - navneindeks.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr (en, der engang kendte en af Teilmann-slægtens medlemmer)

Lise Østerberg Bahr

#4
igen...

og Dis Forum 2006 indlæg omkring RING og Gad slægter m.fl., også i den anledning, samt Hieronimus og nogle andre. af bl.a. MR, Mogens Sander. Canada (svar) Jørgen Green m.fl. i SCHEEL slægter - slægt som vi også via flere grene i slægterne hos os, kan relatere os til. (vi skal bare finde de nyeste grene) dvs. inden for de seneste 100 - 150 år !

Også under Behrend de Bähr ses Danneskjold-Samsøe slægten forbundne.

Meget spændende læsning.

bare en venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

lis teilmann

Ja du har ret i dine betragtninger Lise,det er tankevækkende  men spor af en sammenhæng har jeg ikke fundet der, endnu.
Tak for forslagene i øvrigt !
MVh Lis.

Hans Poulsen



Hej Lis

"Men hvor har de mon fået navnet Danneskjold fra ?"

Du skriver i dit første indlæg:

"..og hustru Karen Sophie Andersen født i Herlufmagle..".

Herlufmagle ligger i Præstø amt, og dér var mange Danneskjold'er i 1800-tallet.

Måske havde Karen i sine unge dage sværmet for eller med en Danneskjold og det i en grad, der fik hende til at presse navnet ind, da børnene skulle døbes, så det blev til:

Danneskjold Rasmussen

Far Rasmus har muligvis intet vidst om Karens liv før vielsen, men for husfredens skyld gået med til, at børnene blev belemret med et Danneskjold.

Hvad mænd dog ikke har fundet sig i i tidernes løb.

Intet under, at vi nu kæmper for ligestilling.

Venlig hilsen
Hans




Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lissa Pedersen

 :D - det kommer nok ...engang!!

Hilsen Lissa

Kaj Larsen

Hej

To ældre søskende er ikke døbt DANNESKJOLD

Anna:
Skt. Matthæus 1877-1879
opslag 254 # 265.

Margrete:
Skt. Matthæus 1879-1881
opslag 215 # 282.

Mvh. Kaj Larsen

lis teilmann

Det er muligt at ligeberettigelsen lader vente på sig..man kan kun gisne !
Og til Kaj, det med pigerne burde jeg selvfølgelig have nævnt,  kun sønnerne blev udstyret med dette pyntelige navn, det smager da altid lidt af fugl! Hvad angår ligeberettigelsen, pigebørnene var nok knap så vigtige åbenbart, man kan så apropos Hans`udsagn overveje, hvorfor de ældste ikke døbes Danneskjold ?
Mvh Lis.

Egon Hansen

Mange med et "navn" + et almindeligt "sen-navn" døber deres sønner med dette navn, måske i håb om at de med tiden vil undlade at bruge sen-navnet!
Det var jo ikke nødvendigt at døbe pogerne med dette navn, de skiftede jo alligevel navn når de blev gift, og det blev msnfrnd nsvn dom blev givet videre i næste generation!
Mvh Egon

lis teilmann

Ja det er klart et aspekt i sagen Egon..så meget for Hans`kamp for ligeberettigelsen !

Flemming Vestmark Jensen

Hej Lis

Da min morfars brors Uffe Ottinus Kristensens børn skulle døbes i 1940`ene vil hans kone at børn fik navnet Ahlefeldt til mellemnavn : Ahlefeldt Kristensen, men, det kun de ikke få lov til af præsten

mvh
Flemming Vestmark
mvh
Flemming Vestmark 9320
medlems nr.8285

lis teilmann

Hvorfor nogen må og andre ikke, det er vanskeligt at sige, men love og regler ændrer sig jo med tiden.
Måske en fordel, når man ser, hvad mange er blevet døbt...
Mvh Lis.

Lise Østerberg Bahr

#14
Hej igen.

Læste lige denne interessante tråd igen, da jeg ofte støder på Tejlmand i Østerberg grenene.

ad. nederst - Ahlefeldt slægten, kender jeg også noget til.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr