Hans Silius Nielsen Munkøes aner

Startet af Peter Lund Pedersen, 08 Okt 2012 - 23:14

Forrige emne - Næste emne

Peter Lund Pedersen

Hej jeg har nogle problemer med Hans Silius Nielsen(F. Frederikshavn 1886-D. Racine C., Wiscounsin, USA 1977) aners relation til mine egne aner. Det drejer sig muligvis om faderen Johannes Christian Nielsens ophav jeg ikke helt kan udrede, da kirkebogen for hans fødsel er nærmest ulæselig. Den forbindelse jeg ønsker, at udrede er mellem Hans Silius Nielsen og Dybro Jacobsen familien fra Sindal og Frederikshavn området.

Mine tipoldeforældre var Peter August Jacobsen (1859-) og Oline Johanne Petrine Jacobsen(1863-) samt Jens Christian Christensen Dybro(1850-1927) og Ane Catrine Christiansen(1847-1923).

Umiddelbart syntes forbindelsen, at være mellem Jens Christian Christensen Dybros moder Karen Marie Christensdatters(1826-1909) fader Christian Jørgensen(1777-1856) fra Sortkjær, Elling og så Hans Silius oldeforældre på faderens side der hedder Kjær og som også stammer fra Frederikshavn området.

Men her støder på en række fejl og da forbindelsen er ret stor genetisk mellem mig selv og Hans Silius efterkommere, har jeg på fornemmelsen, at det skyldes den ulæselige kirkebog omkring faderen Johannes Christian Nielsens fødsel og dåb. Den omtalte kirkebog er: Flade, Horns, Hjørring. 1855-1872.


Ruby

Hej Peter -

Har slet ingen kunnet hjælpe dig?

Jeg har heller ingen mulige svar, MEN et spørgsmål: Kender du mon til nogen øvrige nulevende slægtninge til Hans Silius i Danmark? Jeg sidder netop og kommunikerer med en amerikansk kvinde, der er efterkommer efter ham og leder efter nulevende slægtninge, der bor i Danmark.

Mange hilsner
Helle Ruby

Peter Lund Pedersen

Hej Helle

Nej jeg er ikke rigtigt kommet videre, og hans søster Olga Margrethe Kirstine Nielsen f. 16. Apr 1879 Flade sogn, Hjørring amt syntes heller ikke rigtigt, at give nogle hits.

Jeg har en anelse om hvem du kommunikerer med i USA, og det er hende jeg har en nær genetisk relation til på 23andme. Men da hun ikke er genetisk relateret til andre i mit Dybro Jacobsen træ, der også har en profil på 23andme, er det lidt et mysterie.

Relationen kan være på Hans Silius kones side. Hun hedder Ane Marie Christensen og er født omkring 1885 et endnu ukendt sted(men sandsynligvis i Horns)

Faderen til Ane Marie Christensen skulle være en Holger Christensen f. 31 Aug. 1843 (også ukendt sted)og han døde d. 26 Jun. 1914 i Toledo, Tama County, IA; USA. Holger Christensen kan meget vel være det spor jeg skal følge, men jeg har ikke fundet ham endnu. Kirkebøgerne for Flade sogn, Horns herred er ikke gode i denne periode, og jeg ved jo heller med sikkerhed, om Ane Marie og faderen Holger Christensen nu også kommer fra Frederikshavn og omegn.

Den beregnede relation mellem mig selv, Hans Silius og Ane Marie Christensens børn er 2-3 cousin, og for at gøre en lang historie lidt kortere udelukker det, at relationen skal findes i Jacobsen grenen. Derimod passer Holger Christensen jo meget godt med min tipoldefar Jens Christian Christensen Dybro(1850-1927) fra Skærum, men han har ikke umiddelbart haft en broder med navnet Holger.

Det hele besværliggøres af, at der var nogle uoverensstemmelser om Dybro navnet fra Skærum, og to familier har umiddelbart brugt navnet i relation til gården af samme navn, og disse familier har senere giftet sig ind i hinanden.

Det er i det hele taget sværere end jeg lige regnede med, at forbinde en forholdsvis tæt genetisk relation mellem to familietræer.

Mvh  Peter

Ruby

Hej -

Mon ikke dette er Holger Christensen?:

Hjørring, Dronninglund, Skæve, Skjæve, Raaholdt en gaard, 46, FT-1845, B7252
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Christen Jensen   32    Gift      Gaardmand   Torslev sogn Hjørring amt
Mette Marie Jensdatter   36    Gift      Hans kone   Torslev sogn Hjørring amt
Jens Jacob Christensen   12    Ugift      Deres børn   Heri sognet
Jens Christian Christensen   10    Ugift      Deres børn   Heri sognet
Christen Christensen   9    Ugift      Deres børn   Heri sognet
Ane Marie Christensdatter   6    Ugift      Deres børn   Heri sognet
Holger Christensen   2    Ugift      Deres børn   Heri sognet
Jens Holgersen   70    Enkemand      Konens fader aftægtsmand   Heri sognet

Han har jo så en broder, der hed Jens Christian Christensen, men han er jo født på et "forkert" tidspunkt.....

En anden ting: Hans Silius havde jo adskillige søskende - det er du opmærksom på ikke?

Venligst
Helle Ruby

Søren Juul Mikkelsen

Hej Peter,

her er Hans Silius forældre og søster i FT 1880:

Hjørring, Horns, Frederikshavn Købstad, Møllevejen, matr. no. 88, Gavlen, 2, FT-1880, C0595
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Johannes Chr. Nielsen   25    Gift   Husfader, Arbejdsmand      Frederikshavn
Elise Margrethe Nielsen   22    Gift   Husmoder      Frederikshavn
Olga Margrethe Kirstine Nielsen   under et aar    Ugift   Barn      Frederikshavn

og her er familien i 1890, hvor faderen er gift med en anden:

Hjørring, Horns, Frederikshavn Købstad, Hjørring Landevej Matr. 91, Forhus Stuen, 1, FT-1890, C4144
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Johannes Christian Nielsen   32    Gift   Husfader   Husejer og Ølkudsk   Flade sogn, Hjørring Amt
Florentine Amalie, født Knudsen   33    Gift   Husmoder      Tolne Sogn, Hjørring Amt
Olga Margrethe Kirstine Nielsen   10    Ugift   Datter      Flade sogn, Hjørring Amt
Agathe Elise Cecilie Nielsen   7    Ugift   Datter      Frederikshavn
Johannes Nielsen   6    Ugift   Søn      Frederikshavn
Albert Nielsen   4    Ugift   Søn      Frederikshavn
Hans Cilius Nielsen   3    Ugift   Søn      Frederikshavn

Der er lidt uoverensstemmelse mellem alderen på Johannes Christian i de to folketællinger, og de er heller ikke enige om hvor han er født. Da vi ved at Olga er født i Flade må man tro at FT 1890 er rigtigst angående fødesogn. Hvis vi så tror mest på alderen i FT 1880 kan det være ham der er født i Flade i 1854:

Johannes Christian Nielsen født 19. april 1854 ( Flade KB 1828-1854, opslag 117 nr. 7 )

Har du fundet Johannes Christian og Elise Margrethes vielse, det kunne måske bekræfte hans alder og forældres navne.

vh Søren

Søren Juul Mikkelsen

#5
Hej Peter,

jeg fandt selv vielsen mellem Johannes Christian Nielsen og Elise Margrethe Hansen i Flade 1872-1887 opslag 255 nr. 6.

Forlovere: aftægtsmand N.C.Christensen i Skæltved i Elling og Gmd. Hans Nielsen i Flade.

Man må formode at det er deres fædre, så det var nok alligevel ikke den rigtige Johannes Christian Nielsen jeg fandt født i Flade i 1854, for hans far hed Niels Johansen.

Faderens navn er nok Niels Christian Christensen.
Vielsen er 3. maj 1878 og hans alder står til 23 år, så han skulle være født ca. 1855.

vh Søren

Søren Juul Mikkelsen

#6
Johannes Christian Nielsen er født 5. april 1854 i Frederikshavn (KB 1850-1859 opslag 17 nr. 4)

Navneforandring til Johannes Christian Munkøe i 1911.

Forældre: Niels Christian Christensen Kjær og Mette Kirstine Christensdatter

vh Søren

P.S. du har ret i at kirkebogen for Flade 1855-1872 mange steder er ulæselig, men det er jo så ikke længere afgørende for Hans Silius aner på faderens side ihvertfald.

Søren Juul Mikkelsen

Her er Johannes Christians forældre i FT 1880:

Hjørring, Horns, Elling, Strandby, en Gaard, 58, FT-1880, B2435
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Jørgensen   42    Gift   Husfader, Gaardejer      Her i sognet
Kirstine Marie Jørgensen   40    Gift   Hans kone      Frederikshavn
Jørgen Peter Jørgensen   18    Ugift   Deres barn      Her i sognet
Ane Kirstine Jørgensen   15    Ugift   Deres barn      Her i sognet
Niels Christian Christensen   71    Gift   Hans svigerfader der af ham forsørges      Flade sogn, Hjørring amt
Mette Kirstine Christensen   67    Gift   Hans svigermoder der af ham forsørges      Her i sognet

vh Søren

Peter Lund Pedersen

Hej Søren

Ja jeg har også været over de to Johannes Christian Nielsen du har kigget på, og ja Johannes Christian Nielsen  født 5. april 1854 i Frederikshavn (KB 1850-1859 opslag 17 nr. 4) må være den rigtige. Det sjove ved navneforandringen til Munkøe er, at det sandsynligvis kommer fra konen Elise Margrethe Munk, da hendes fader hedder Hans Nielsen Munk f. 10 Aug. 1829 Flade.

Helle Ruby

Jo jeg er opmærksom på alle Hans Silius søskende, men jeg kan heller ikke finde forbindelsen her. Folketællingen du nævner med Holger Christensen(altså Hans Silius svigerfar)  Hjørring, Dronninglund, Skæve, Skjæve, Raaholdt en gaard, 46, FT-1845, B7252 er meget interessant da gården Raaholdt har en forbindelse til min tipoldefar Jens Christian Christensen "Dybro" farmor, men den Jens Christian Christensen som findes der med broderen Holger Christensen har ikke forældre der stemmer med min tiptipoldeforældre. Godtnok hedder min tiptipoldefar Christen men Pedersen til efternavn og født 10 år før Christian Jensen i  Hjørring, Dronninglund, Skæve, Skjæve, Raaholdt en gaard, 46, FT-1845, B7252 Konen passer heller ikke.

Den fra USA tidligere omtalte efterkommer til Hans Silius Nielsen Munkøe og Anna Marie Christensen, som jeg altså genetisk er testet til 3-4 cousin(ikke 2-3 som først skrevet), har forøvrigt i sit stamtræ også Holger Christensen fra  Hjørring, Dronninglund, Skæve, Skjæve, Raaholdt en gaard, 46, FT-1845, B7252, som fader til Anna Marie Christensen, så det kunne umiddelbart sagtens være i blandt hendes søskende forbindelsen er.

Men igen Jens Christian Christensen fra Raaholdt i Skæve stemmer ikke med Jens Christian Christensen Dybro(min tipoldefar) Kirkebog 1814-1853 Skærum, Horns, Hjørring amt opslag 24. Min tipoldefars 8 søskende stemmer heller ikke med Ane Marie Christensens(Hans Silius hustru) 4 søskende da de er født fra 1850-1867.


Ps.


Som nævnt var der nogle uoverensstemmelser om retten til navnet Dybro, der stammer fra gården af samme navn i Skærum. Min tipoldefar fik som 55 årig, sammen med hans børn og nogle af hans søskende navnebevis på Dybro i 1905, og han var selv den eneste der var født i Skærum på gården Dybro(dengang bedsteforældrenes gård). Uoverensstemmelsen skyldtes, at farmoderen der var enke havde solgt eller på anden måde afhændet gården i 1824 til en Peder Christian Christensen der også kaldte sig Dybro. Hans børn giftede sig så senere ind i familien, og så kom balladen med ophavsretten til navnet.

Tak skal i have for hjælpen og interessen.

Mvh Peter

Ruby

Den efterkommer i USA, som jeg lige nu har en del kontakt med, hedder Kathleen til fornavn. Er det den samme, som du kender til?

Venligst
Helle

Ruby

Kender du Frøkjær-dokumentet? www.jens-ejgild.dk/slaegter/froekjaer/froekjaer.doc
Prøv at se, om du kan genkende noget i dette dokument.....

Venligst
Helle

Peter Lund Pedersen

Hej Helle

Jep det er hende, Hun har selv foreslået, at det var igennem Munk/Munkøe forbindelsen skulle findes, men jeg tvivler efterhånden på det, og hælder nu mere til Hans Silius kone Anna Marie Christensen.

Altså Hans Silius slægt er jo fyldt med aner i Frederikshavn og omegn, ligesom min Dybro slægt er, men jeg kommer alt for langt tilbage, når nu vi er forudsagt 3-4 cousin, hvilket jeg ikke har nogen grund til at betvivle, da en anden forudsagt 2 cousin i samme DNA database ramte helt præcist.

Kort fortalt kan min forbindelse kun være igennem Jens Christian Christensen Dybro og de nærmeste slægtsled, og selv om der er noget der tyder på en forbindelse mellem Hans Silius aner og Christensen familien før de hed Dybro og 10-12 led tilbage fra mig, så forklarer det ikke den genetiske relation jeg har med Kathleen.

Jeg havde egentlig opgivet, da det ikke gør en verden til forskel, men 3 nye genetiske relationer i selvsamme database har fået mig i syv sind. Det viser sig nemlig, at vi deler nøjagtigt det samme DNA segment med 3 andre profiler, hvor de 2 er adopteret og ikke kender deres slægt udover, at de har Danske og Norske aner. Jeg har så yderligere slægtskab med Kathleen, men vi er altså nu 4 der deler nøjagtigt samme segment, og ser man bort fra det yderligere slægtskab jeg har, så skulle vi alle være 4-5 cousins.

Den ene adopterede har en slående lighed med mange af de mandlige efterkommere i Dybro slægten, så man næsten skulle tro, at forbindelsen er fra nyere tid. Min oldemors tvillingebror Christian Julius Christensen Dybro boede en overgang i USA hos emigrant slægtninge, og han gjorde også tjeneste i første verdenskrig på Amerikansk side, inden han som 38 årig i 1922 rejste hjem til Danmark og giftede sig. Man kunne spekulere i om han havde givet ophav til nogle børn under sit ophold, der senere har givet ophav til bortadopterede, men da han er tvilling med min oldemor skulle sådanne efterkommere være meget mere genetisk relateret til mig, så vi er tilbage til Jens Christian Christensen Dybro og søskende som den mest realistiske forbindelse fra min side.

Du er velkommen til, at kigge på mit ancestry træ hvis det har interesse.

http://trees.ancestry.com/tree/45780303/family?fpid=6420679193

Ps. Jeg har min moders efternavne, hvis det skulle undre.

Mvh. Peter Lund Pedersen


Peter Lund Pedersen

Hej igen Helle

Ja jeg har læst Frøkjær dokumentet, og det er det jeg kommer ind på med, at der i Hans Silius Munkøe slægten er aner langt tilbage i Frederikshavn/Elling området der nok er forbindelser til mine Dybro Christensen aner før min tipoldefar, men jeg kommer for langt tilbage til omkring 1750 og før, hvor det hele er noget usikkert og næppe stemmer med den genetiske bestemte relation. Det kan passe med, at jeg deler flere segmenter med Kathleen, men det hele kan ikke forklares med en relation der ligger 8-9 generationer tilbage, i så fald skulle min forudsagte relation til Kathleen være cousin 8-9 og ikke 3-4.

mvh. Peter

Ruby

Hej Peter -

Mon du kender en Gerda Dybro? Hun har dette website: http://www.myheritage.com/FP/entry.php?s=459743 , og jeg tror, at du måske kan finde svaret dér. I mit slægtsforskningsprpogram får jeg i hvert fald nogle matches mellem Kathleens aner og aner, hun har listet på sit website . Prøv at bede om adgang til sitet og se, om du ikke kan finde ledetråden der.

Venligst
Helle

Peter Lund Pedersen

Helle

Ja jeg har skrevet med Gerda, men igennem Ancestry.com. Hun har også begge familier i hendes træ, men kan heller ikke umiddelbart finde sammenhængen uden yderligere oplysninger. Jeg har ikke en profil på Myheritage, så det skulle jeg måske oprette, men jeg har lige lovligt mange løse tråde i øjeblikket, så indtil videre koncentrere jeg mig om Ancestry. Men nu opdagede jeg jo lige dit svar, og da der kom 3 nye fælles relative til Kathleen og min egen profil på 23andme samtidigt som jeg opdagede dit svar, ja så skulle jeg jo lige prøve igen. Men jeg har brugt rigtigt mange timer på kirkebøger og folketællinger, og kommer ikke videre.

Jeg skal her i julen tale med min far omkring uoverensstemmelserne omkring retten til navnet Dybro, og de mange emigranter der er i familien. Der er stadigvæk kontakt mellem flere nulevende efterkommere i USA og min fars søskende, så måske nogen kan hitte rede i det.

Mvh og God Jul

Peter

Søren Juul Mikkelsen

Hej Peter,

jeg synes det er lidt uklart hvilke af Hans Silius aner du kender til og hvilke du ønsker at finde.

Af dit svar til mig lyder det som om du allerede kendte til faderen Johannes Christian Nielsen Munkøe født i Frederikshavn 1854, og åbenbart også moderen Elise Margrethes forældre.  ???

Jeg kan også se at du oprindelig skrev "Hans Silius oldeforældre på faderens side der hedder Kjær" hvilket ikke stemmer med at du ikke kar kortlagt anerne på faderens side!

Men hvorfor i alverden skrev du så "Det drejer sig muligvis om faderen Johannes Christian Nielsens ophav jeg ikke helt kan udrede, da kirkebogen for hans fødsel er nærmest ulæselig"?

Hvilke aner til Hans Silius Nielsen Munkøe er det egentlig du spørger efter?
Prøv at oplyse i detaljer hvad du ved og hvem du søger (helst en af gangen) ellers spilder du andres tid.

vh Søren

Ruby

Py-ha Peter, det er svært, det her! Jeg forstår nemlig ikke dette DNA-halløj ordentligt. Har selv lige på samme vis (via FamilyTreeDNA) fundet en person, som skulle være på 3-4 cousin niveau fra mig i min egen slægt. Desværre forstår jeg det ikke helt, og ved ikke rigtigt, hvad jeg skal stille op med oplysningerne.

Når det er sagt, så har jeg lige lavet noget "arbejde" for Kathleen. Det handler mest om nogle andre nulevende slægtninge - ikke blodsbeslægtede men via flere ægteskaber mellem hendes og disses slægter. Dette har jeg arbejdet intenst med de seneste 2 uger, så jeg har en naturlig interesse i at hjælpe hende med også at finde blodsrelaterede slægtninge og vil gerne hjælpe jer, hvis jeg på nogen vis kan. Jeg ved bare ikke, hvordan...øv!

Problemet er jo, at vi med DNA-resultaterne nu kan få nogle oplysninger, som i en del tilfælde ikke vil kunne bekræftes af kirkebøger osv.... Jeg vil tro, at der er rigtig mange børn igennem tiden, der voksede op med en far, som egentlig ikke var deres biologiske far - uden at hverken far, barn eller myndigheder/præster var klar over det. Det gør det svært for os slægtsforskere at stille ret meget op med oplysningerne, vil jeg tro. Men selvfølgelig......man vil jo gerne gøre et forsøg på at løse gåderne, og hvis det nu er oplysninger, der kan bekræftes, så skal det da gøres. Så jo, jeg forstår godt, at du kæmper for sagen.....synes bare lige at jeg vil minde om, at her jo kan være tale om oplysninger, som ikke kan verificeres af andre end de involverede personer, som jo ikke er her mere.

Jeg brugte i nat et par timer på at forsøge at finde sammenhængen, men må se i øjnene, at også jeg har rigtig svært ved det. Der er rigtig mange Christensen i begge familier, og der er rigtig mange sammenfald af byer/landsbyer, og det gør det temmeligt forvirrende, når man leder,....men det ved du jo.

Det gode ved at have en profil på MyHeritage og at have installeret den tilhørende software er, at du kan indlæse en gedcom-fil i sidstnævnte og derefter se, om der skulle være sammenfald mellem dine og andres træer (heriblandt nogen, der indeholder om Kathleens aner)......men måske kan man via Ancestry.com noget tilsvarende? Jeg er desværre ikke medlem af sidstnævnte, så jeg kan ikke se dine aner via dit link dertil....

Ønsker dig alt mulig held & lykke med den videre søgen.

Venligst
Helle

Ruby

Peter, mon du vil liste hhv. dine og Kathys aner i lige linie her - det gør det lidt lettere at danne sig et indtryk af, hvor vi måske skal lede...

Mange hilsner
Helle

Peter Lund Pedersen

Søren Juul Mikkelsen

Jeg vil medgive, at overskriften kan være lidt misvisende, da det jo egentlig er en forbindelse i mellem Hans Silius Nielsen Munkøes aner og mine egne jeg søger. Det nævner jeg dog som det første i første indlæg, og jeg skrev "Det drejer sig muligvis om faderen Johannes Christian Nielsens ophav jeg ikke helt kan udrede, da kirkebogen for hans fødsel er nærmest ulæselig" fordi jeg ikke har klarlagt oplysningerne om Johannes Christian Nielsens fader Niels Christian Christensen Kjær igennem kirkebøgerne.

Som du også selv kommer ind på, er der nogle uoverensstemmelser i folketællingerne omkring Johannes Christian Nielsens alder og fødested. Men jeg er ked af hvis du syntes jeg har spildt din tid, men igen jeg nævner ret klart, hvad det er jeg søger i første post.

Helle Ruby

Nå ok jeg troede sgu ellers mit træ kunne ses af alle på ancestry, men jo de har også GEDCOM, jeg har også prøvet at rode lidt med det, men kan sgu ikke rigtigt hitte rede i hvordan. Har du evt. en mail, så skal jeg sende en tavle med de led hvor forbindelsen sandsynligvis skal findes.

Som du nævner er det mere vanskeligt end man lige regner med, at forbinde en en relativ tæt genetisk forbindelse til manuel slægtsforskning lavet ved hjælp af kirkebøger og folketællinger. Du har også helt ret i, at de mange Christensen`r og sammenfald i lokaliteter mm. i begge slægtstræer, gør det hele meget forvirrende. Jeg mener når selv ikke Gerda kan hitte rede i det, og selv har de samme personer og uendeligt mange flere med relation til emnet emigration i Dybro/Christensen og Nielsen/ Munkøe familierne i hendes forskning, ja så bliver det nok lidt svært.

Jeg syntes måske vi skal tage det lidt hen af vejen, så kommer der måske en afgørende oplysning ud af det blå. Jeg så forøvrigt, at Kathleen havde skrevet til mig på facebook, hun nævnte også dig, og virker meget glad for dit arbejde. Jeg nævnte de nye cousins på 23andme, men har ikke fået svar endnu.

Min mail er lundpp@gmail.com, du kan skrive på den, så skal jeg sende de omtalte anetræer.

Mvh og God Jul til alle

Peter

Ruby

Ja, lad os bare tage det lidt hen ad vejen...... Og ja, jeg har også kontakt med Kathleen via Facebook og via mail, og jeg er glad for, at hun kan bruge, hvad jeg nu har kunnet lave til hende. Hun har rost 23andme på Facebook, så du hører nok også fra hende (hun har vist frygteligt travlt for tiden).

Du får også lige min email: helleruby@hotmail.com

God jul tilbage til dig!

Søren Juul Mikkelsen

Peter,

det er noget vrøvl.

Du nævner ikke Niels Christian Christensen Kjær i dit første indlæg.

Kom nu med information om hvad du mangler, og ikke vage vendinger som:

"jeg ikke har klarlagt oplysningerne om Johannes Christian Nielsens fader Niels Christian Christensen Kjær igennem kirkebøgerne".

Skal det forståes sådan at du mangler at finde Niels Christian Christensen Kjærs fødsel?

vh Søren

Søren Juul Mikkelsen

#21
Hej Peter,

jeg håber ikke du taget det for nært at jeg skælder lidt ud; men du er lidt svær at få en dialog igang med  ;)

Den Holger Christensen du nævner kan ses i et slægtstræ på ancestry:

http://trees.ancestry.com/tree/42992647/person/12775064589

men han har ikke nogen datter Ane Marie.

Hvad får dig til at tro at han skulle være far til Hans Silius hustru?

vh Søren

Søren Juul Mikkelsen

Jeg forsøger at puste lidt liv i denne tråd om Hans Silius Nielsen / Munkøe / Munch.
Det er jo en interessant familie med så mange udvandrede.

Helle henviste tidligere til det såkaldte Frøkjær dodument: http://www.jens-ejgild.dk/slaegter/froekjaer/froekjaer.doc

Heraf fremgår det at Hans Silius hustru skulle hedde Anne Marie Christensen, men angiver ikke noget fødested eller kilde til navnet.

Søgninger på Ancestry passer med at hustruen hedder Anna M. (Maria eller Marie), og i 1911 ankommer de til New York ( søgning på Anna Marie Munkøe i Immigration and Travel):

http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?rank=1&new=1&MSAV=1&msT=1&gss=angs-c&gsfn=Anna+Marie&gsln=Munk%C3%B8e&msbdy=1889&cpxt=0&uidh=ee1&cp=0&pcat=40&h=4005091890&recoff=8+9+10&db=nypl&indiv=1

Heraf fremgår det at hun er født i Aalborg. Ifølge Frøkjær dokumentet er Hans Silius bror Johannes Munkøe gift med en Emmy Christensen født i Aalborg. Mon ikke det er en søster til Anna Marie? Johannes og Emmy udvandrer også og i U.S. Naturalization Records finder man Emmy:

http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?rank=1&new=1&MSAV=1&msT=1&gss=angs-c&gsfn=Emmy&gsln=Munch&cpxt=0&catBucket=rstp&uidh=ee1&cp=0&pcat=40&h=4548549&recoff=5+6+17+18&db=USnatindex_awap&indiv=1

Heraf kan man læse hendes fødselsdato, og så er det ikke svært at finde hende i Aalborg:

Emmy Christensen født 13. sep. 1891 i Aalborg Budolfi (KB 1886-1891 opslag 393 nr. 146)

og ganske rigtigt hun har en storesøster:

Anna Marie Christensen født 25. maj 1889 i Aalborg Budolfi (KB 1886-1891 opslag 308 nr. 74)

Forældre: Tømrermester Mathias Holger Christensen og Anna Thomine Kirstine Nielsen

vh Søren

Søren Juul Mikkelsen

Her er Anna Marie Christensen med forældre i 1890:

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Danmarksgade m-kort 1525, Danmarksgade forhus stuen f.1, mat502n nr, FT-1890, C0383
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Matias Holger Christensen   32    Gift   husfader   Tømremester   Aalborg
Anna Thomine Christensen   20    Gift   husmoder      N Sundby
Anna Marie Christensen   under 1 aar    Ugift   barn      Aalborg

Peter skrev tidligere at hendes far vistnok (kilde?) hed Holger Christensen, men havde fået blandet en forkert Holger Christensen ind.

vh  Søren

Søren Juul Mikkelsen

Fra Family search:

name:   Mathias Holger Christensen
gender:   Male
baptism/christening date:   21 May 1857
baptism/christening place:   BUDOLFI,AALBORG,AALBORG,DENMARK
birth date:   10 May 1857
father's name:   Jens Peter Christensen
mother's name:   Johanne Ernestine Kjersgaard

vh Søren

Søren Juul Mikkelsen

Fra Family search:

name:   Anna Thomine Christine Nielsen
gender:   Female
baptism/christening date:   04 Oct 1869
baptism/christening place:   , NORRESUNDBY, AALBORG, DENMARK
father's name:   Jens Christian Nielsen
mother's name:   Anne Thomine Pedersen

vh Søren

Søren Juul Mikkelsen

Fra Family search:

name:   Johanne Ernstine Kiersgaard
gender:   Female
baptism/christening date:   28 Oct 1833
baptism/christening place:   BUDOLFI, AALBORG, AALBORG, DENMARK
father's name:   Jens Nielsen Kiersgaard
mother's name:   Petrea Schonning

vh Søren

Ruby

Hej Søren -

Jeg ser netop dine seneste indlæg. Sikke gode oplysninger, du har fundet! Min amerikanske veninde har netop haft problemer med at finde disse aner - og nu kan jeg så videregive, hvad du har fundet. Det er ret fantastisk, og jeg tror, at hun bliver begejstret!

Tak - også fra mig, selvom dette jo ikke er "min" tråd.

Mange hilsner
Helle

Søren Juul Mikkelsen

#28
Hej Helle,

jeg er glad for at du kan bruge det jeg har fundet. Den sværeste del var at finde Hans Silius hustru Anna Marie; men da det viste sig at hun var fra Aalborg, og dette stemte med en søster til Johannes hustru Emmy, var resten piece of cake.

Det fremgår iøvrigt af Hans Silius og Anna Maries ankomst til New York i 1911:

http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?rank=1&new=1&MSAV=1&msT=1&gss=angs-c&gsfn=Anna+Marie&gsln=Munk%C3%B8e&msbdy=1889&cpxt=0&uidh=ee1&cp=0&pcat=40&h=4005091890&recoff=8+9+10&db=nypl&indiv=1

at Hans Silius nærmeste familie i Danmark er hans far J.C. Munkoe med adressen Kjellerupsgade 23, Aalborg.

Der finder man rigtignok Johannes Christian med hustru Florentine Amalie og søn Niels Christian i FT 1911 (AO opslag 43).

Jeg ville gerne have fundet Hans Silius og Anna Maries vielse, men jeg stoppede med at lede da der ikke rigtig var nogen der viste interesse for tråden. Mon de er viet i Danmark kort før afrejsen i 1911, eller kan de være gift i USA og blot hjemme på bryllupsvisit?

vh Søren

Ole Juel Munkøe

Hej
jeg er nyankommet, idet jeg også leder efter Hans´s aner - Hans er min farfars bror - og Jeg er i kontakt med Hans´s datter, som bor i USA og søger oplysninger.
Interesseret?