Rokkedrejer Thomas Kier, Vordingborg 1807

Startet af Lars Skovvang Larsen, 05 Okt 2012 - 11:25

Forrige emne - Næste emne

Lars Skovvang Larsen

Jeg søger oplysninger om rokkedrejer Thomas Kier i Vordingborg, der i 1807 i Kalvehave sogn blev udlagt som barnefader til Marie Madsdatters datter Johanne i Vestenbæk:

Kalvehave sogn, døbte 1807
AO, ops. 24 - 11. s.e.t.: "Die eodem Johanne - Barn af Moderen I Vestenbech Marie Mads D. Baaren af Ane, Christians Smeds Hustrue ibie. Faddere Christian Smed og Niels Rasmussen begge ibid - Udlagt til Barnefader Thomas Kier ved Rokke-Drejer Professionen i Vordingborg, Gaardmand Hans Olsen og Huusmand Per Hansens begge af Vestenbech, Deres Nærværelse med paaholden Pen."

Jeg kan ikke umiddelbart finde det mindste spor efter Thomas Kier i folketællingerne 1801 eller 1834.


Mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Anna N Rasmussen

Hej Lars,

Uha, de håndværkere! Jeg kan ikke finde ham!  Men han kan jo fx have været en tysk håndværkssvend på gennemrejse.

Han findes i hvert fald ikke i Vordingborg ved FT-1801. Drejerne der hedder Niels Green og Peder Andersen Bang, og ved FT-1834 er det Andreas Christian Løvstrøm som sidder på det erhverv i byen.

Måske skulle du konsultere borgerskabsprotokollen for Vordingborg? Den findes på Rigsarkivet, så vidt jeg husker i selvbetjeningsmagasinet. Du kan jo bede en københavner om hjælp til opslag – jeg kan se at du bor i Faxe.

Jeg kan i det hele taget, i hele landet, ikke finde nogen match, og har endda taget højde for, at han kan have haft et andet efternavn (eller det kan fx også have været Kiær, Kjer eller lign.), dvs jeg har bare søgt på en person med erhverv som dre%er og ved fornavn t(h)omas – men uden gevinst.

Der findes dog ved FT-1801 i Kbh denne mand – han er træ-arbejder, om end af den lidt grovere slags end drejeren. Han er så også gift, men der kan jo være sket så meget. Bedste bud herfra  :)

København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Matr. 273, 941, FT-1801, A5022
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Thomas Kier   45    Gift      Tømmersv.   
Berthe Torp   45    Gift      g Thomas Kier   
Emanuel [Kier]   10    Ugift      Fader Thomas K.   
Johannes [Kier]   8    Ugift      Fader Thomas K.   

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Lars Skovvang Larsen

Hej Anna.

Tak for forsøget.

Jeg har heller ikke kunnet finde ham i hele landet i 1801; men der kan jo også ske meget på de 6 år frem til 1807 - for ikke at snakke om om de 27 år frem til folketællingen i 1834.
Han er heldigvis ikke en af mine egne aner.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lis B. Jensen

Hej Lars

Jeg fandt denne i 1787:

Husstand: Thisted, Hassing, Sønderhaa, 1787, 19, Sønderhaae Bye,

Kildenavn, Alder,  Køn, Civilstand, Nr. ægteskab, Stilling i husstanden, Kildeerhverv,
Jens Kiær, 43, M, Gift, 1, mand, Sognedegn og skoleholder,
Maren Nielsdatter, 39, K, Gift, 1, hans kone,
Joachim Kiær, 11, M, deres barn,
Niels Kiær, 9, M, deres barn,
Maren Kiær, 8, K, deres barn,
Thomas Svankiær Kiær, 4, M, deres barn,
Mariane Kiær, 2, K, deres barn,

det er da i hvertfald en bud
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Lars Skovvang Larsen

Han har da en fin alder til at gå med damer i 1807!
Han er døbt i Sønderho - hans far findes i Nygaards sedler.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

#5
Hej Lis.

Ham du nævner, kan det vist ikke være. Han blev kirkesanger og skoleholder i Sønderhå:
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=194220&sort=f

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lis B. Jensen

Hej Lars

Det var ærgerligt - hvornår blev han det? Kan han hvae være et smut i Syfsdjælland.
Måske lægsrullerne kan hjælpe - eller en faderskabssag - hvis man kan finde sådanne på den tid.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Lars Skovvang Larsen

Hej Lis.

Har du kikket på linket?
Han blev kirkesanger i 1809, så teoretisk set kan han godt have været i gang med drejebænken inden.
Det virker dog ikke som noget naturligt trin på karrierestigen.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Anna N Rasmussen

Haha, nej den er ikke helt oplagt, vel - meeeen: selv HAR jeg dog rent faktisk to drejer-slægtninge, far og søn (hhv bror og nevø til en af mine tip2oldefædre), som var kunstdrejere i København i begyndelsen af 1800-årne, hvorefter de pludselig flyttede til Nordjylland, og sønnen opgav trædrejeriet og blev i stedet skolelærer  :D

Min detektiv-intuition (som dog ikke nødvendigvis altid har ret  8)) siger mig imidlertid, at en lignende livsforløb ikke gør sig gældende her. Men man ved jo aldrig. God forskning udspringer ofte af vilde gæt.

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Lene Ekelund

Hej på trådden.

Jeg tilslutter mig detektiverne her og har et - tror jeg - kvalificeret gæt. Jeg tror familien har en eller anden tilknytning til Vordingborg - Måske er de flyttet derned fra Kbh og så har far Thomas været på grisestien med den unge Maren Madsdatter.

Jeg tror Anne har fundet den rigtige Thomas i KBH.
Han har en søn Johannes.

Jeg tror han er her i Vordingborg:
FT 1834 opsl 5

FT 1840 opsl 43

FT 1845 opsl 46.

Hans vielse Vordingborg 1819 opsl 264.

Samme år får han en søn som døbes Thomas opsl  75 nederst
Drengen dør i 1822.

i ca 1837 døbes en anden søn Frederik Emanuel ( som Broderen, som jeg har set død i Vordingborg. opsl ?)

hvis man så har energi til at finde Thomas død omkring Vordingborg, ja så er gåden opklaret.

V H Lene

Anna N Rasmussen

Du er da en superdetektiv selv, Lene! Det lyder bestemt som om du har fundet nøglen  ;)

Med hensyn til at finde ham død, så er mit sædvanlige tip at bruge skifteregistrene, de er hurtigere at gennemsøge end kirkebøgerne, dels fordi de som regel har navneregister, og dels fordi de samler større områder på én gang.

Men nu vil jeg hoppe ud af tråden og ud fra forum for nu,

God arbejdslyst til jer

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Lars Skovvang Larsen

Det tager jo form det her.
Johannes, Emanuel og Thomas - rart med nogle af de lidt mindre almindelige navne.

I morgen vil jeg forsøge at finde Thomas Kier/Kjær som død - sikkert i Vordingborg.

Tak for hjælpen indtil videre.

mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lene Ekelund

Hej.

Jeg kan ikke sige dig om det er den rigtige Thomas vi har fat i i Kbh, men her er lidt om ham:

KB Trinitatis:

1765-92 opsl 320
1790 Thomas Andersen kiær og Birthe Jensdatter Torp får tvillingerne Frederich Emanuel og Jens Andreas

Jens Andreas dør samme år.

Frederich konfirmeres 1804 i trinitatis opsl 320

1793-1811 opsl 5
1793 Sønnen Johannes fødes

Johannes konfirmeres 1807 opsl 322.

Hvis man søger i DDD1787 på Thomas Andersen er der ca 12 personer i landet i den rette alder. Det er da til at overkomme at gå dem efter i sømmene.

Den mest lovende er fra Nebsager vejle amt, men desværre gifter han sig i 1790 med en forkert pige, øv.

Du må på jagt. Vil gerne underrettes når/hvis du løser gåden.

V H Lene



Lars Skovvang Larsen

Hej Lene

Mange tak for din ihærdighed.

Nej, vi kan ikke sige at det er det rigtige par der er fundet i København; men med navnene i KBH og Vordingborg er jeg ikke reelt i tvivl.

Rart at der nu også kom patronymer på Thomas Kier og Birthe/Berthe - nemlig Andersen og Jensdatter.

Ved folketællingen 1787 var der i Nyborg en snedker (også en træmand) Jens Andersen Torp på 77 år. Han kan navne- og aldersmæssigt være far til Birthe Jensdatter Torp.

Det undrer mig lidt med timingen: Thomas´ søn Johannes blev konfirmeret i påsken 1807 i København og Marie Madsdatter er blevet gravid i Vordingborg i slutningen af 1806 eller lige omkring nytår 1807.
Mon Thomas har været solo i Vordingborg til at begynde med?

MVH
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk