Hans Peter Hansen født 1894

Startet af Kirsten Graham, 06 Okt 2012 - 17:16

Forrige emne - Næste emne

Anne Mortensen

Hej Gitte

Ja det er godt at gemme.
Jeg har printet indlægget.

Men det må nu være Kirsten der bestiller skiftet på Rigsarkivet.
----------------------------

Ser nu du har fundet Rasmines død og sønnens fødsel - flot.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Gitte Johansen

Tak Anne


Men vi mangler jo stadig Hans Peders fødselssted. Lidt underligt.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

#32
Citat fra: Kirsten Graham Dato 07 Okt 2012 - 01:36

De oplysninger som står i KB for Karlebo, kan jeg ikke lige finde ud af.

Der står: Døbt 29. marts 1895 i Frederiksberg Kirke 06. september 1895

Jeg har været inde på KB fra Frederiksberg, men kan ikke finde min morfar, har du et
bud til hvad der menes med de 2 datoer?


Du har glemt et semikolon:

Født d. 26. August 1894 i København; døbt d. 29. Marts 1895; i Frederiksberg Kirke d. 6. Septbr 1895.

Det skal nok forstås sådan, at Hans Peter bliver hjemmedøbt 29/3-1895 og fremstillet i Frederiksberg kirke 6/9-1895.

Venlig hilsen
Inger Toudal

PS: Ser, at Gitte allerede har fundet Hans Peters fødsel og hjemmedåb. Jeg var lige 5 minutter for sent på den.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gitte Johansen

Hov, nu fandt jeg lige Hans Peter, da jeg skulle til at lukke siden ned.


Skt. Stefan, 1894-1897, opslag 12, nr. 246.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Niels Peder og Rasmine bliver viet i Frederiksberg, 1884-1887, opslag 56, nr. 149.

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kirsten Graham

Kære Gitte, Anne og Inge

Jeg har ikke ord for alt det jeg læser om min familie, det er så fantastisk :)
hvad I alle har fundet ud af,tusinde tak....

Jeg har brugt 7 mdr. på at lede, og i ryster det blot ud af ærmerne :)

Men som ganske ny i dette fag, er der også ting jeg ikke forstår :(
alle de ting I har givet mig som jeg kan søge i KB har jeg noteret ned og glæder mig til selv at gå ind og se :)
Jeg må prøve at finde ud af, hvordan jeg bestiller arkivalier på Rigsarakivet, har aldrig prøvet Daisy, så ved derfor ikke hvordan det virker.
Gitte du har skrevet rigtig mange oplysninger omkring hvordan jeg bærer mig ad, jeg håber jeg kan finde
ud af det, 1 gang er altid svær, men jeg kryder fingrene, ellers må jeg finde nogle som kan hjælpe mig :)

En STOR tak til jer alle, jeg håber en dag jeg bliver lige så dygtig som I er.

Hvor hyggeligt med et 8 mdr. barnebar, jeg har selv 3 stk. det er dejligt og livsbekræftende :)

Mange varme hilsener
Kirsten

Gitte Johansen

Hej Kirsten


Velbekomme.


Det med skifter synes jeg, du skal vente med. Grunden til at Anne skriver om skifte, tror jeg, er at vi så kunne finde hende, hvor hun er død der i.

Hun er så fundet, og jeg kan ikke forestille mig, at der står andet, end at hendes mand vil sidde i uskiftet bo.


Så vent bare med det, til du har fundet en masse andre gode ting i kirkebøgerne.

Jeg har ikke spor forstand på, hvordan man søger på Daisy, men til den tid er der garanteret andre, der er rigtig gode til det.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Mortensen

Hej Kirsten

Vedr. skifte må du undskylde jeg "overtog" dit indlæg selvfølgelig ville jeg gerne have fundet det, men det var ligeså meget for min egen skyld for at lære hvordan o.s.v. at Gitte blev udspurgt.

Men forhåbentlig har andre læst med og lært noget af Jørgen Green  ord.

Og så var det sjovt at deltage i søgningen.  :)
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inger Toudal

Hej Kirsten

Ved Hans Peters fødsel i august 1894 bor familien i Thorsgade 6. Der blev foretaget folketælling i København 1/2-1895. Hvis du er heldig, bor familien stadigvæk på adressen ved FT-1895, der må kunne ses på Rigsarkivet http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/kilder/folketalling.htm.

FT-1895 er endnu ikke registreret i Statens Arkivers arkivdatabase Daisy:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?c=folket%C3%A6lling+1895&d=1&e=2012

Fra       Til        Arkivskaber                 Arkivserie
1895    1895    Danmarks Statistik       Folketælling 1895. (Kbh.) Diverse
1895    1895    Danmarks Statistik       Folketælling 1895. (Kbh.) Sundbyerne
1895    1895    Danmarks Statistik       Folketælling 1895. (Kbh.) Utterslev
1895    1895    Danmarks Statistik       Folketælling 1895. København

Jeg har ikke erfaring med Rigsarkivet - måske er der andre der kan give gode råd?

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Vivi Winther

Hej Kirsten dette opslag er fra kirkebøger

http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx

Niels Peter Hansen død 19 juni 1933
1924-1936 Odder, Odder, Hads, Aarhus opslag 109
1930-1949 Ørting, Hads, Aarhus opslag 144
Enkemand efter Rasmine Christine Vencensine Jensen sidste fælles bopæl Ørting

sådan skriver jeg når det er kirkebøger og ved folketællinger FT  :)

at han står i to kirkebøger er pga. han er død i Odder, men begravet i Ørting. Ved du om de først er kommet til Ørting imellem 1921 og 1925??

Men Gitte har jo så fint fundet Rasmine`s død i 1897, således har fælles bopæl jo ikke været Ørting, som der står ved Niels Peter´s død.

Held og lykke med det videre forløb

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Kirsten Graham

Kære alle som deltog i min efterlysning. :D

Jeg gik ned i går med en fantastisk gang migræne, så måske var min svar ikke helt som jeg ønskede dem.

Derfor er det vigtigt for mig, at fortælle jer alle sammen hvor fantastiske I er :) og hvor taknemmelig jeg
er for al den hjælp I har ydet mig, det er ganske overvældende.

Må jeg spørge om hvordan I greb sagen an, således at jeg kan lære af Jeres ekspertise... jeg skal jo videre i min søgen af Vincentius Rasmus Hansen, hvor kom han i pleje?  hvornår emigrerede han til USA? når jeg tænker på, at jeg har ledt efter min morfar i 7 mdr. og I finder alle oplysninge i løbet af en eftermiddag :D,kunne jeg godt have brug for nogle tips, hvis I har lyst ;)

Der er ikke noget at undskylde Anne, bare interessant at følge med i Jers dialog, vi håber, at andre har
læst med og lært af Jørgen Greens ord som du skriver, jeg har lært rigtig meget.

Mange hilsener
Kirsten


Gitte Johansen

Hej Kirsten


For mig var det den hårde måde.

Jeg fandt jo først Rasmine i skiftet, begyndte ved 1896 og fandt hende i 1897.

Så tog jeg kirkebøgerne i København fra en ende af. Det lyder uoverskueligt, men det er ikke så slemt, da mange af dem begynder efter 1897.

Jeg var klar over, at hun også kunne være død i januar (og før), men fandt hende jo så i Skt. Stefan.

Derefter var det jo nemt at finde Vincentius, og med lidt held også Hans Peder.

Ved Vincentius fødsel stod der ude i siden, at forældrene var viet i Frederiksberg.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

#42
Citat fra: Vivi Winther Dato 08 Okt 2012 - 01:28

Niels Peter Hansen død 19 juni 1933
1924-1936 Odder, Odder, Hads, Aarhus opslag 109
1930-1949 Ørting, Hads, Aarhus opslag 144
Enkemand efter Rasmine Christine Vencensine Jensen sidste fælles bopæl Ørting


"Sidste fælles bopæl Ørting" står udelukkende i Odder kirkebog, og det er åbenbart en misforståelse, for i Ørting kb står der kun "Enkemand efter RCVJ."

Efter Gitte havde fundet Vincentius Rasmus født i Skt Stefan sogn, tænkte jeg, at familien måske var flyttet til sognet allerede før Hans Peters fødsel (sidste adresse på politiets registerblad er jo fra 1893), og det viste sig så at være tilfældet.

Mht. Vincentius Rasmus, så findes der ikke nogen indtastede folketællinger på http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp at søge i, og Det Danske Udvandrerarkivs databaser http://www.emiarch.dk/search.php3?l=da går foreløbig kun til 1908. Et sted hvor du kunne søge efter ham er Københavns Stadsarkiv http://www.ksa.kk.dk/finddinslagt/fattigvesen/born, hvor der findes arkivalier om plejebørn.

Jeg foreslog dig at finde familien i FT-1895 for at se, om de havde flere børn. Niels Peter og Rasmine bliver jo gift allerede i 1885. Har du fundet Hans Peter i Frederiksberg kirkebog 1895? FT-1895 dækker også Frederiksberg, men foreløbig ser det ud til, at de bor i Thorsgade 6 både i august 1894 og i marts 1895, og så skulle de jo også være der 1/2-1895, hvor folketællingen blev foretaget. Du kan eventuelt bede om opslag i gruppen http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/board,6.0.html.

Venlig hilsen
Inger

Venlig hilsen
Inger Toudal

Gitte Johansen

Hej igen Kirsten


Hvis du nu var medlem (200 kr om året), kunne du få hjælp til at finde Vincentius  i USA af Rikke Fjordbak Ravn, som vil søge for dig i Ancestry.com.

Hun er rigtig god til det.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kirsten Graham

Kære Gitte og Inger

Tak for Jeres svar, det er en god ide, at melde sig ind i DIS... det vil jeg gøre tak.. :)

Inger også tak for dine beskeder med gode råd som jeg vil følge, men FT 1895 er ikke tilgængelig
online, korrekt? jeg kan ihvertifælde ikke finde dem, kun 1890 og 1901 ???

Hilsen
Kirsten

Vivi Winther

Hej Kirsten, jeg har søgt ham på Ancestry.com der er han ikke at finde. Ancestry.com er en betalingside hvor man for ca 200 kr pr måned kan søge slægt i USA. Skal jeg søge noget for dig der gør jeg det gerne send mig en email, da jeg stopper herfra.

Held og lykke fremover

Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Inger Toudal

Hej Kirsten

Du har ret - FT-1895 er ikke tilgængelig online, den findes kun på Rigsarkivet.

Du skrev tidligere, at din morbror Arthur efter sigende skulle være opkaldt efter ham, der udvandrede til USA. Måske havde Hans Peter en ældre bror ved navn Arthur? I så fald ville du kunne finde ham i FT-1895 sammen med forældrene (medmindre han var sat i pleje på det tidspunkt), formodentlig på adressen Thorsgade 6. Men det er selvfølgelig usikkert, om familien boede dér 1/2-1895. Det blev til en masse forbehold, desværre  :(

Jeg kiggede efter familien i FT-1890 for Revalsgade 3, der er den første adresse på politiets registerblad, men kunne ikke finde dem.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gitte Johansen

Hej Kirsten

Har Vivi fundet noget til dig, eller skal vi fortsat kigge efter Vincentius?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kirsten Graham

Hej Gitte
Nej Vivi har ikke fundet noget om Vencentius, men jeg tror desværre også det bliver svært,
har selv forsøgt at finde ham i USA, men det er svært når jeg ikke ved hvilket år og hvortil
han rejste. :-[
Men hvis du falder over ham en dag, så vil jeg rigtig gerne hører fra dig.
Du må meget gerne benytte min email adresse, som du kan se kommer jeg ikke herind så
ofte, men jeg er usigelig glad og taknemmelig for al den hjælp jeg har modtaget fra jer alle :D
Varme hilsener
Kirsten  ;)