Rasmus Christensen f. 30/3. 1825 i Yding, hvor døde han og hustruen?

Startet af Willy Sand Christensen, 02 Okt 2012 - 12:25

Forrige emne - Næste emne

Willy Sand Christensen

Hej!
Leder efter mine tipoldeforældres død! (når og hvor). Navn: Rasmus Christensen f. 30/3. 1825 i Yding.
Og hustru Kirsten Nielsdatter f. 19/12. 1818 i Ovsted. De boede sidst iflg. FT 1890 i Saaby i Yding sogn.
Men er så "pist" forsvundet.

Inger G. Rasmussen

Hej.
De er nok som mange andre ældre flyttet til deres børn, så du må finde ud af, hvor de (især døtrene) er flyttet hen.
Venlig hilsen
Inger

Willy Sand Christensen

Hej Inger!

Tak for svar, - og du har helt sikkert ret! Deres datter Maren Rasmussen f. 25/10. 1853 i Saaby i Yding, og gift med Hans Nielsen boede også iflg. FT 1890 i Saaby i Yding, - men er også "pist" væk. Så det er
lige som der jeg er gået i stå, og kan ikke komme videre.
m.v.h.
og tak for indlæg.
Willy

Gitte Johansen

#3
Hej Willy



Jeg tror, de er i Nim, Skanderborg.


Hvis ellers Rasmus forældre hedder Christen og Karen Marie, dør han i Nim, 1892-1921, opslag 232, øverst.


Hans barnebarn bliver konfirmeret i Nim, samme bog, opslag 231.


Begge på Bolund Mark.



Kirsten, samme bog, opslag 275.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

FT1901, Landsogn, Nim, opslag 280 er Maren med familie.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Willy Sand Christensen


Vivi Winther

Hej lidt opslag

skanderborg, Voer, Yding, Saabye, et Hus, 78, FT-1860

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Rasmus Christensen   35   Gift   husmand lever af sin Jordlod      Her i Sognet
Kirsten Nielsdatter   42   Gift   hans Kone      Riis
Kirsten Rasmussen   9   Ugift   deres Barn      Her i Sognet
Maren Rasmussen   7   Ugift   deres Barn      Her i Sognet
Carl Rasmussen           1   Ugift   deres Barn      Her i Sognet

Så atter engang er tjenestefolk på Tammestrup blevet viet  :) :)

Rasmus Chrestensen, 25år og Kirsten Nielsdatter, 32år viet 26 oktober 1850
1846-1857 Ousted, Voer, Skanderborg opslag 133


1843-1877 Yding, Voer, Skanderborg
Kirsten Rasmussen f   ???
Maren Rasmussen f 23 oktober 1853 opslag 85
Carl Rasmussen f 14 november 1859  opslag 32

FT 1870 Skanderborg, Yding opslag 24  - Rasmus, Kirsten og Carl-
FT 1880 Skanderborg, Yding opslag 40  Rasmus, Kirstine , Maren og Rasmus (plejesøn)

Rasmus Jensen f 24 september 1878
Far: Rasmus Peter Jensen på Saabye Mark
Mor: Hustru Karen Sørensdatter, 35år
1876-1892 Yding, Voer, Skanderborg opslag 6

FT 1890 Skanderborg, Yding opslag 37 - Rasmus og Kirsten-


Hvad tid er Dagmar blevet viet??

Hvad med datteren Kirsten og sønnen Carl har du nogle info om dem??

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Willy Sand Christensen

Hej Vivi!
Med venlig hjælp fra Gitte, - så fandt jeg efter hendes henvisning til Nim sogn. Min oldemor
Maren Rasmussen f. 25/10. 1853 - død d. 9/4. 1916 i Brestenbro i Nim sogn. Samt også mine
tipoldeforældre Rasmus Christensen f. 30/3. 1825 i Yding, død 15/1. 1894 på Brædstrup Sygehus.
Begr. Nim. og hustru Kirsten Nielsdatter f. 19/12. 1818 i Riis by i Ovsted sogn. Død 4/4. 1905 på
Bolund Mark i Nim sogn.
Så godt så langt. - ovenstående Maren Rasmussen er min bedstefars mor. Rasmus Jensen Broe,
han er født d. 3/7. 1877 på Saaby Mark i Yding sogn.
En "hvis" ungkarl Jens Rasmussen fra Stilling blev udlagt til hans biologiske barnefar, - men det har
aldrig lykkedes mig at få indentificeret denne Jens Rasmussen!
Det ærgrer mig gevaldigt - måske skulle jeg efterlyse ham?
Dem du nævner sidst, - kender jeg ikke. Det skal jeg hvis se nærmere på, inden jeg vender tilbage.
m.v.h.
Willy


Vivi Winther

Hej Willy, ved FT 1880 bor Maren hjemme og Rasmus står som plejesøn 2år, det er nu nok Maren´s søn og ikke den anden Rasmus, dog ser det mærkeligt ud de ikke benævner ham som barnebarn eller Maren´s søn  ???

Dem du ikke kender er  Maren´s søskende Kirsten og Carl??

Konfirmation:
Kirsten  ???
Maren 6 oktober 1867
1843-1877 Yding, Voer, SKanderborg opslag 167
Karl 12 april 1874 
1871-1891 Yding, Voer, Skanderborg opslag 3

Døde Børn:
1843-1877 Yding, Voer, Skanderborg
Petra Rasmussen f   død 22 maj 1867 13mdr gammel  opslag 272
Ane Marie Rasmussen f   død 29 januar 1871 21år opslag 274

Kirsten er mig en gåde har søgt hende i Tånning, Yding og Ousted, hvor hun skulle være  ???
søgte hende død og der var hun ikke men to andre.

Er du lokal kendt her?? Kender du Tammestrup den smukkeste gård jeg længe har set kom forbi den anden dag med solens stråler ned over fantastisk kun et minus jeg havde glemt mit kamera. Har selv slægtning der har tjent der.

Mvh

Vivi


"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Willy Sand Christensen

Hej Vivi!

Tak for dit gensvar.
Nævnte Rasmus er Marens søn, og min morfar - som hun fik med en hvis Jens Rasmussen fra Stilling. Så der er for mit vedkommende et "gabende" hul i anetavlen. Hvorfor han er benævnt som plejesøn og ikke
datterens barn, vides ikke.
De gamles søn Carl eller Karl, og Marens bror, som er på FT1870, har jeg også ledt efter. Efter hvad jeg
kan finde ud af ved hjælp af portalen DDD, så er han iflg. FT1880 flyttet til Horsens, og i "garverlære". Jeg
har forsøgt at finde ham gift i Horsens, men det lykkedes ikke.
Hvad der blev af de andre søskende som du skriver om, ved jeg ikke. Regner med, at du har undersøgt
kirkebogen, bortrejste fra sognet? Hvilke familiemæssige relationer har du til familien i Saaby, - altså
Rasmus Christensen og Kirsten Nielsdatter og deres børn? Jeg er ikke kendt på egnen, så jeg har heller
intet lokalkendskab. Kirsten er 2 år ældre end Maren, og er på FT1860 Saaby/Yding, - men hvad der blev
af hende har jeg ikke undersøgt.
m.v.h.
Willy


Vivi Winther

Hej Willy, i 1892 er Garversvend Carl Rasmussen stadig i Horsens, det ses ved at han står fadder til Maren´s datter Kirsten.

Jeg har en Kirsten Rasmussen viet til Johan Ludvig Jensen som også får et barn Rasmus i 1880 i Ejer, men den er så ikke til at bevise endnu om det er Kirsten (Maren´s søster) arbejeder lidt videre på den, alderen er lidt forkert men det ses jo ofte  :)

Carl er Lærling  hos Therkelsen FT 1880 Smedgade 87, men ikke på adressen i 1890, men han er i Horsens  ???

Mvh

Vivi

"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Helle Thor Hirschmann

Jeg har også haft en del problemer med Stilling.
Men for ikke så lang tid siden opdagede jeg at Skanderup, (Hjelmslev herred) og Skanderborg KAN være steder, hvor folk fra Stilling "kommer fra".

Det er i mit tilfælde sommetider rigtigt og sommetider ikke tilfældet, men det kan fra tid til anden give svar på en gordisk knude.

Jyske Helle
Næstved ;D

Willy Sand Christensen

Hej Vivi! (og tak til Helle).
Vedr. Kirsten og Carl Rasmussen. Så kan man se i AO FT1901 for Nim sogn, Husliste nr. 14, opslag har
jeg ikke fået noteret,- at nr. 3 Kirsten Nielsdatter K, f. 19/12.1818 i Ovsted, Enke og i Aftægt er
gift 1850 (26/10), og blev enke 1894 og har født 3 børn, hvoraf de 2 er døde her inden 1/2. 1901.
Altså må Kirsten og Carl være døde før 1901, og kun søsteren Maren Rasmussen er endnu levende (står
jo på samme liste og gift med Hans Nielsen). Maren dør 9/4. 1916 i Nim.
Håber det kan hjælpe dig med, at finde dem (døde)?
m.v.h.
Willy

Willy Sand Christensen

Hej Vivi!
Vi er blevet "forført", - den Kirsten Rasmussen du nævner, - er som vi/du troede en datter, -
det viser sig at være en søn ved navn Christen Rasmussen f. 30/7. 1851 i Saaby i Yding sogn,
og konfirmeret d. 1. oktober 1865 i Østbirk kirke. (kilde Yding KB).
Så børnene må være Chisten, Maren og Carl.
m.v.h.
Willy

Vivi Winther

Hej Willy, den vej havde jeg ikke lige tænkt selvom jeg selv i min slægt i Ousted sogn har været udsat for det samme med en Kvinde blev en mand  :), med hensyn til den nævnte folketælling i 1901 har de 3 levende børn i 1901 og 2 døde.

Med hensyn til Stilling den kender jeg godt det er Skanderup sogn Stilling hører under, jeg har slet ikke søgt ham endnu, da jeg ville afslutte de børn i Yding. Du vil komme ud for at skal se der står Hansted Kirke  i Yding Kirkebog også, den har jeg aldrig gennemskuet, men oplevet. Yding og Østbirk sogne "hænger" sammen. Såby ligger midt imellem Yding og Østbirk, men ikke langt fra Ousted så det er lidt af et puslespil hvilket sogn der bliver brugt. Nå men det bliver en lang søforklaring  :), at gå mere lokalt.

Christen tager fra Yding i 1868 til Bjerre i Glud Sogn 1. november 1868
1843-1877 Yding, Voer, Skanderborg opslag 246

Kan ikke finde ham i tilgangsregister for hverken Bjerre sogn eller Glud sogn  ???

Mvh

Vivi


"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Willy Sand Christensen

Hej Vivi!

Det må være Tåning sogn Christen Rasmussen kom til i 1868, - pas på højre side er forskudt i
forhold til venstre side.
m.v.h.
Willy

Vivi Winther

Hej igen,

Ungkarl Kristen Rasmussen er fadder ved Maren´s søn Anders´s dåb 1887 her står der alle på Kvægenbjerg. Dvs. at han er retur i Yding sogn i 1887.

:) Kristen er der også som fadder i 1892 (Maren`s datter Kirsten) sammen med bror Carl her står Christen som husmand i Ejer.

Så får du lige vielsen af Christen  :)

Viet 27 oktober 1888
Christen Rasmussen f i Såby 30/7 51 "Fredenshjem", ungkarl og
Mette Thomsen f i O (Ousted) 23/9 57 "Fredenshjem" pige
1870-1891 Ousted, Voer, Skanderborg opslag 157

FT 1890 Skanderborg, Ousted opslag 10
FT 1901 Skanderborg, Ousted opslag 502 Christen og Mette med deres børn 4 børn, lidt sjovt har de en søn f 1894 der hedder Rasmus Bro Rasmussen  :) SE her har de 4 børn og 2 døde
FT 1906 Skanderborg,Ousted opslag 58+59
FT 1916 Skanderborg, Ousted opslag 89
FT  1921 Skanderborg, Ousted opslag 44 - far+datter -
FT 1925 Skanderborg, Ousted opslag 96  - kun Christen -
FT 1930 Skanderborg, Ousted opslag 82   - kun Christen -


Datteren Pouline død 20 februar 1919  opslag 179
Hustru og moder Mette Thomsen død 24 februar 1919  opslag 180
1910-1922 Ousted, Voer, Skanderborg

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Willy Sand Christensen

Hej Vivi!
Du har været flittig. - så er vores Christen Rasmussen aligevel ikke død før 1901. Mellemnavnet
Bro eller Broe som min morfar tog til efternavn i 1922, - stammer fra Rasmus Christensens far
Christen Hansen Broe født 1786 i Vinten i Tamdrup sogn, - der igen stammer fra hans fader der
hed Hans Jørgensen Broe f. ca. 1743 antagelig også i Vinten.
Det var hvad jeg havde i denne omgang - ved ikke om du kan bruge det til noget?
m.v.h.
Willy

Vivi Winther

Hej Willy, jeg finder det kun for at hjælpe dig, tror ikke der noget familie relation og måske jeg har en meget stor rodet familie  :) ved aldrig hvor man finder nogle flere børn af min oldemoder.

Nu går jagten på Carl i Horsens  :), Christen´s død må vente da han ikke er død i Ousted inden 1935 og længere går kirkebogen ikke.

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"