Lægdsruller, Jeg prøver igen

Startet af Tove Bente Rasmussen, 04 Okt 2012 - 17:10

Forrige emne - Næste emne

Tove Bente Rasmussen

Er der nogle der kan fortælle mig hvor unge mennesker der sejlede, blev registreret i lægdsrullerne?
"Søværnets Kasserne" er det ikke kun på Holmen?
Jeg vil prøve igen at tage på Rigsarkivet, men jeg ved ikke hvor jeg skal lede.
Håber der er en der kan hjælpe.

Tidligere skrev jeg følgende:
Jeg var en tur på Rigsarkivet for at finde ud af hvornår og hvor min far var soldat, men desværre en forgæves tur.
Min far er født den 18. marts 1918 på Omø, hans navn er Verner Thorkild Christoffersen.
Jeg har et billede af ham hvor han har en hue på hvorpå der står "Søværnets Kasserne"
Jeg havde søgt at se følgende materiale:
Arkivskaber: Slagelse Politi
Arkivserie: Lægdsruller, 2. UK 1919-1956
ME: X.13-15 (8014994521)
Samt navnelisterne for København, som er tilgængelig på arkivet.
Min far sejlede og jeg har ikke mange informationer hvilke skibe og hvornår, men har følgende.

Motorskibet "Malaya" anløb byen Astoria i Oregon ved Stillehavet den 23. marts 1938.
Den afsejlede fra København den 14. februar 1938.

S/S Gorm af København, på rejse fra Antwerpen med stykgods. Forliste efter eksplosion den 13. maj 1940. Kom til København den 5. september 1940, efter at have siddet i fransk koncentrationslejr i 3½ måned.

Hvordan kommer jeg videre?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Tove Rasmussen

Ole Hingebjerg

Hej Tove Rasmussen

Lov om Værnepligt af 8. juni 1912
Ordningen med selvstændige søruller ophører.
Den værnepligtige skulle i november eller december måned
i det år, han var fyldt 17 år, henvende sig til lægdsforstanderen
på det sted, han var bosat, for at blive indskrevet i lægdsrullen.

Start med at følge din far i lægdsrullen.

MVH
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Tove Bente Rasmussen

Hej Ole Hingebjerg

Ja, jeg startede med at lede i lægdsrullerne for perioden 1934 til 1940, men han var ikke indskrevet i lægdsrullen fra Slagelse Politi. Jeg er gået ud fra at han var tilmeldt hos sine forældre der i den periode boede i Skælskør.
Der efter kikkede jeg navnelisterne for København igennem, men heller ikke der fandt jeg ham.

Det der undrede mig var at der ikke var ret mange unge mænd fra samme årgang fra Skælskør der var i lægdsrullerne.

Det du skriver om at de selv skulle melde sig i november i det år de blev 17, det har fået mig til at tænke på, at jeg måske skal søge tidligere end hvad jeg gjorde. Hvis nu han vidste at han skulle på langfart, at han så er blevet indskrevet tidligere end 1935. Så det vil jeg prøve næste gang.

Tak for hjælpen, jeg skal nok skrive og fortælle om jeg finder ham

Med venlig hilsen

Tove Rasmussen

Ole Hingebjerg

#3
Hej Tove Rasmussen

Du skal finde ud af, i hvilket sogn (lægd) din far opholdt sig i, det år han blev 18 år.
Dvs. 1936, så har du løsningen.  :)

Ps.: Alle mænd er indskrevet i lægdsrullen, uanset om de kommer til at aftjene deres værnepligt eller blev kasseret.

MVH
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Tove Bente Rasmussen

Hej Ole Hingebjerg

Det er netop det jeg ikke ved. Han tog hyre på både på langfart, fra han var 14 år. Jeg ved kun at han havde et værelse på Frederiksberg i København i 1939, men da var han 21 år.
Men jeg vil prøve København og Slagelse fra 1934 og op til 1939.
Med venlig hilsen
Tove Rasmussen