Dødsdatoer i Aulum/Jersild

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 30 Sep 2012 - 17:01

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Jeg synes, jeg er kommet på en svær opgave.

Det drejer sig om den indviklede Lauge slægt i Aulum/Jersild/Ørre

Fra Sindinggaard Gods skifteprotekol   -   Ørre
122 Jens Nielsen i Sandgård. 11.11.1778, fol.211

Enke er Ellen Lauridsdatter, som vel er hans 2. kone!

Der er 10 børn fra henholdsvis 1. og 2. ægteskab - Ellen Lauridsdatter må være fra 2. ægteskab

Jens Nielsens datter, Maren Jensdatter (er i 1778 gift med Lauge Christensen)
Som jeg læser det er Maren fra 1. ægteskab, men hvem er så mor til Maren?

----------------------------------------------------------------

Et spørgsmål mere:

Jens Nielsen - død ca oktober 1778 (iflg. skifte protekollen)

Jeg har haft fat i Ørre-Hodsager kirkebog fra: 1728-1803 / 1755-1805 / 1776-1807, men de forskellige kirke handlinger er blandet mellem hinanden, så det har ikke været muligt for mig at opspore hans dødsdato. Her står der sikkert noget om hans alder, og måske står der andet som kan fortælle noget om ham. Ligeledes må det være i Ørre han er begravet, da gården lå i Ørre sogn!

Vh.
Karl-Peter


Arne Feldborg

Det sidste er nok det der er nemmest at svare på. Døden ligger normalvis ca. 30 dage før skiftet. I det konkrete tilfælde er Jens Sandgaard død 15 okt 1778 og begravet i Ørre 22 okt 1778, 61 år gammel

Alderen, og børnenes alder, taget i betragtning er han nok gift første gang omkring 1735-40 og anden gang omkring 1745 - 1748.

Jeg har ikke fundet hverken den første vielse, den første kones død, eller den anden vielse i Ørre kirkebog. Men den er heller ikke 100% pålidelig for den periode.

Men bortset fra det, så tror jeg ikke børnene af første ægteskab er født i Sandgaard. Han må have boet et andet sted først.

Og din Maren er ikke hende fra 1742 jeg tidligere har nævnt som en mulighed. Hun er godt nok født Sandgaard, men hendes far er ikke Jens Nielsen.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Karl-Peter Dammeyer

Nu er jeg lidt i tvivl om dit svar.

Den Maren, som står sidst i skifteprotekollen:
Maren g. m. Lauge Christensen i Jersild i Aulum sogn

Er hun ikke datter af Jens Nielsen?
(Maren skulle være fra 1744)

Og så er jeg i tvivl om, hvilke børn der er "Af første ægteskab" - dem der står først, eller dem der står sidst, efter udsagnet?
Så spørgsmålet er derfor, hvem Ellen Lauritsdatter er mor til?

Maren (Jensdatter) gift med Lauge Christensen, født henholdsvis 1744 og 1742
kan være gift ca. fra 1764
Kan vi finde denne vielse, kan den måske fortælle noget

Karl-Peter

Arne Feldborg

122 Jens Nielsen i Sandgård. 11.11.1778, fol.211.
E: Ellen Lauridsdatter.
LV: afdødes bror Niels Nielsen i Linnebjerg i Ikast sogn.
B: Laurids 29,
Peder i Barde,
Kirsten g.m. Christen Jensen i Ørregårde,
Mette Kirstine g.m. Niels Sørensen i Ljørring i Avlum sogn,
Karen g.m. Søren Christensen i Over Simmelkær, Anne 20.

Af første ægteskab
B: Jens i Sønderup i Nørre Vium sogn,
Niels i Gjellerup,
Mette g.m. Iver Pedersen Smed i Bakhuse i Vinding sogn,
Maren g.m. Lauge Christensen i Jersild i Avlum sogn.

Det er børnene af første ægteskab der står sidst. Og jeg tror som sagt ikke de er født i Sandgaard.

Mette skulle være født omkring 1735, men der er et hul i Kirkebogen. Jens og Niels tror jeg er født henholdsvis 1740 og 1742 i Brændgaard. Og så er der igen et hul i kirkebogen frem til 1748. Her kan Maren være født. I den periode tror jeg også han mister konen, bliver gift igen og flytter til Sandgaard, hvor Laurids og de andre er født fra slutningen af 1748 og fremad.

Men der er stadigvæk en Jens Nielsen i Brændgaard - ret forvirrende (herom senere).

Det ligger altså helt fast, at 'din' Maren er datter af den Jens Nielsen der dør i Sandgaard 1778. Hvor og hvornår hun er født ved vi ikke, men det må formodes at hun er født i Brændgaard omkring 1743-45. Og at hendes mor, som vi heller ikke kender navnet på, dør kort tid efter.

Det ligger også fast, at det er den Maren der er nævnt i skiftet der bliver gift i Ørre 22 sept 1767 med Christen Laugesen fra Jersild, som jeg tidligere nævnte.

Det eneste nye er sådan set, at formodningen om at det kunne være hende der er født i 1742 ikke holder. Hun må være født omkring 1743-44 hvor kirkebogen mangler.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Karl-Peter Dammeyer

Tak!
Det var en dejlig beskrivelse, nu hjælper det på forståelsen og sammenhængen.

Jeg har regnet mig frem til, at "min" Maren er født i 1743, ud fra ft. 1787 i Aulum.
Lauge Christensen og Maren Jensdatter står opført i ft. i Jersild Bye i en række med fire andre familier,
her står at Maren er 44 år, 44 fra 1787 giver 1743.

Så vi har vist fået det udmærket indkreset.

Karl-Peter

Arne Feldborg

Citat fra: Arne Feldborg Dato 30 Sep 2012 - 23:01
Men der er stadigvæk en Jens Nielsen i Brændgaard - ret forvirrende (herom senere).
Jeg vender lige tilbage til emnet.

Som jeg ser det har vi tre brødre, Jens Nielsen (den ældre), Niels Nielsen, og Jens Nielsen (den yngre).

Jens (dæ) bliver gift omkring 1742, overtager da Brændgaard, og bliver kaldt Jens Brændgaard.

Niels bliver gift og bosætter sig i Linneberg i Ikast sogn, Så er han ude af billedet så at sige.

Jens (dæ) bliver enke omkring 1745-47, gift igen i 1748, flytter til Sandgaard, og bliver herefter kaldt for Jens Sandgaard,

Samtidig bliver lillebror Jens (dy) gift og ovetager Brændgaard, og han bliver herefter kaldt for Jens Brændgaard.

Så det er altså ikke bare at een Jens Nielsen Brændgaard afløser en anden Jens Nielsen Brændgaard, de er ovenikøbet også brødre.

Jens Nielsen (dæ) Brændgaard / Sandgaard bliver gift med Elle Lasdatter i Gjellerup 3. juli 1747.

Hun dør 1786 angiveligt 71 år gammel, altså født omkring 1715-20. Det kan så evt. være den Elle der er døbt i Gjellerup 5. søndag efter Påske 1717, som datter af Las Wollesen i Lundgaard.


Sindinggård gods Skifteprotokol (v. Erik Brejl):
119 Jens Nielsen i Brændgårde. 26.3.1778, fol.208B.
E: Margrethe Pedersdatter. LV: afdødes bror Jens Nielsen i Sandgård. B: Niels 34, Laurids 30, Kirsten g.m. Anders Lauridsen i Ørregårde, Anne Johanne 22, Anne Margrethe 20, Karen 15.

122 Jens Nielsen i Sandgård. 11.11.1778, fol.211.
E: Ellen Lauridsdatter. LV: afdødes bror Niels Nielsen i Linnebjerg i Ikast sogn. B: Laurids 29, Peder i Barde, Kirsten g.m. Christen Jensen i Ørregårde, Mette Kirstine g.m. Niels Sørensen i Ljørring i Avlum sogn, Karen g.m. Søren Christensen i Over Simmelkær, Anne 20. Af første ægteskab B: Jens i Sønderup i Nørre Vium sogn, Niels i Gjellerup, Mette g.m. Iver Pedersen Smed i Bakhuse i Vinding sogn, Maren g.m. Lauge Christensen i Jersild i Avlum sogn.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Karl-Peter Dammeyer

Mange tak for dette meget fyldige svar, der er noget for mig, kan jeg se ved første øjekast, der skal bundfælde sig noget mere i mit hoved.


Men nu jeg er her, så var jeg netop igang med at skulle spørge til:

Lauge Hansen  -  altså den anden Lauge familie i samme generation

Lauge Hansen bliver gift igen 26. januar 1826  -  72 år    -     1825-1842 - opsl. 72   

og Maren Christensdatter fra Tveed - 70 år   -   sådan må jeg tolke tallene

------------------------------------------------------------------------------------------
Lauge dør 25. dec. 1827, 74 år   -   1825-1842 opsl. 106

Maren Christensdatter dør 25. dec. 1831  70 år   -   1825-1842 opsl. 114

som jeg læser tallene, men Maren kan ikke være 70 år både når hun bliver gift og når hun dør 5 år efter!!!

Hvordan kan jeg bedst forstå dette, præsten har nok sovet i timen, og skervet af efter bryllupsdagen, så hun rettelig er 75 år???

Vh.
Karl-Peter


Karl-Peter Dammeyer

Så er det blevet torsdag, og jeg vil også gerne her i denne tråd gentage mine ord for tak, som de står i den forrige tråd.
Karl-Peter