Hvilket gods hører Maare/Maareskov under i Herrested, Herrested sogn, Vindinge

Startet af Finn Hansen, 01 Okt 2012 - 17:25

Forrige emne - Næste emne

Finn Hansen

Hej alle

Jeg prøver på, om jeg kan finde en skifteprotokol, hvor Maareskov hører ind under, således jeg kan se skifter efter mine aner:

Anders Andersen (f.22.04.1822-.24.11.1904)og Karen Jørgensdatter (f.06.07.1821-d.01.05.1883)

De må begge være døde i Maare/Måre i Herrested sogn, men på nettet kan jeg ikke gennemskue, hvilket gods og dermed hvilken skifteprotokol jeg skal søge efter dem i, også evt. deres forældres afgang fra denne jord i evt. protokollerer.

Venligst
Finn Hansen



Finn Hansen

Hej Kate Nielsen

Tak for dit svar på mit, måske lidt kryptiske, spørgsmål.

Det jeg har behov for at vide, er hvad hedder det gods, hvorunder Maare (Måre) ligger. For at jeg kan finde skifteprotokollen, har jeg brug for at vide det, hvilket nok mest er en lokal kendt person som kender svaret på, jeg gør nemlig ikke.

Jeg har naturligvis været den side igennem, som du peger på, men enten er jeg blind eller også står mit svar der ikke!

Er det Lykkesholm, eller et andet gods den skov hører under, for personen jeg søger, er skovfoged og har boet der det meste af sit liv og er man skovfoged, så må det også være nogen som ejer skoven, derfor min logik, og jeg ved sådan set godt hvordan man søger, blot er jeg blank her.

Endnu engang tak og håber jeg fik udtrykt mig lidt mere tydeligt nu...

Venligst
Finn Hansen

Inge Hedal

Hej Finn
Du skal lægge mærke til følgende afsnit:

Skiftemyndigheder gennem tiden:
•Rytterdistriktsarkiver indtil ca. 1776:
Regimentsskriveren i rytterdistrikterne tog sig indtil ca. 1776 af skifteopgørelser for rytterbønderne.

•Amtsarkiver indtil ca. 1793:
Amtmandens skiftemyndighed for beboere på selvejergårde ophævedes i 1793 (de daværende amtmænd kunne imidlertid bestride embedet frem til deres afgang).

•Provstearkiver indtil 1807:
Provsten tog sig indtil ca. 1807 af skifteopgørelser for præster og degne.

• Godsarkiver indtil 1851:
Godsejeren tog sig indtil 1851 af skifteopgørelser for fæstebønderne.


•Retsbetjentarkiver indtil 1919:
Skifteprotokoller fra perioden 1851 til 1919 skal findes i retsbetjentarkiverne. Folk på landet skiftede hos herredsfogden eller birkedommeren. Købstadsfolk skiftede hos byfogeden. (Retsbetjent er en fællesbetegnelse for byfoged, herredsfoged og birkedommer).
For selvejere og købstadsfolk skal skifteprotokoller fra før 1851 også findes i retsbetjentarkiverne.

•Dommerarkiver efter 1919:
Med retsreformen i 1919 overgik alle skifteopgørelser til dommeren, og skifteprotokollerne skal herefter findes i dommerarkiverne.

Jeg ville søge hos herredsfogeden i Svendborg amt, Vindinge herred, hvis det drejer sig om skifte efter de to personer, der døde i henholdsvis 1883 og 1904. Godsets rolle var udspillet i skiftesammenhæng i 1851.

Din skovfoged har sandsynligvis været ansat under Ravnholt gods i Herrested sogn.
Mvh. Inge

Finn Hansen

Hej Inge Hedal

Se, jeg siger dig rigtigt mange tak, det var lige sådan jeg skulle havde det præsenteret, så kom det også indenbords.

Min fornemmelse sig også, at det er Ravnholt, men men men, jeg gå så på undersøgelse i de protokoller som omhandler den periode og så ser vi om jeg får gevinst - det jo ikke noget der skal oversås i morgen, også de kommende år skal der være arbejde med denne hobby.

Men netop vedrørende disse to, så bør jeg ad den vej få bekræftet mine spørgsmål og min usikkerhed skal så blive til sikkerhed.

Endnu engang tak for hjælpen, den var virkelig tiltrængt.
og så er der sovetid igen :)

Venligst
Finn Hansen