Etik/moral i forb. med professionel brug af forummet

Startet af Ruby, 01 Okt 2012 - 10:52

Forrige emne - Næste emne

Ruby

Jeg tumler med et spørgsmål, som jeg meget gerne vil have feedback på:

Jeg har netop mistet mit job, som i øvrigt intet har med slægtsforskning at gøre. Jeg har forsket i min egen, min mands, kollegers og venners slægter i årevis. Jeg har fået gode resultater - bl.a. fordi jeg har været så priviligeret at modtage megen støtte og hjælp her i forummet, når jeg var kørt fast. Dette har jeg været meget taknemmelig for! Nu har jeg fået et tilbud om at forske i en amerikansk kvindes slægt mod timebetaling. I min nuværende økonomiske situation er det et fantastisk tilbud - jeg kan simpelthen gøre det i verden, som jeg holder mest af - og samtidig få betaling for det. Jeg har ingen intentioner om at skulle tjene fedt på opgaven, men en timebetaling, der står i forhold til, hvad jeg fik i mit tidligere job, er fantastisk for mig, fordi det betyder, at jeg kan klare mig økonomisk blot en lille smule længere, end hvis jeg ikke tog imod opgaven. Dette gør jo, at jeg ikke kan lade være med at lege med idéen om, at det ville være skønt, hvis jeg kunne leve af min hobby. Lige nu har jeg endda tiden til at prøve det af.....fantastisk mulighed!

MEN........er der noget etisk/moralsk uforsvarligt i fortsat at bruge dette forum, når jeg kører fast i forb. med en kundes slægt? Pludselig er situationen jo sådan, at jeg i sidste ende jo får betaling for noget, en frivillig har hjulpet mig videre med. Jeg har ingen intentioner om at fakturere en kunde for andet, end den tid jeg har brugt på at skrive og diskutere emnet i forummet - altså vil jeg ikke tage penge for den tid, som en hjælpsom sjæl har brugt på at hjælpe mig videre, men er det i det hele taget umoralsk at bruge forummet, når de fundne oplysninger er til professionel brug?

Jeg spørger, fordi jeg jo gerne vil lade eventuelle kunder også nyde godt af forummet. Fx. ville jeg måske bruge uforholdsmæssig lang tid på et problem, jeg er stødt på i forskningen, som en anden ville kunne hjælpe med forholdsvis hurtigt. Dette ville kunne komme min kunde til gode, således at han/hun ikke skulle betale for mange timers søgen, før problemet kunne løses. Jeg er dog stadig i tvivl, om man vil opfatte det som moralsk uforsvarligt....

Mon I andre har en mening om dette? Og er jeg helt galt på den?

Mange hilsner
Helle Ruby


Ole Laursen-W.

Hej Helle,

Jeg har fuld forståelse for problematikken som jeg også selv har overvejet da jeg selv tilbyder at hjælpe andre med slægtsforsknng i min fritid, både gratis men også mod betaling. Jeg har endnu ikke brugt forum i forbindelse med betalte opgaver, men hvis jeg gør vil jeg gøre opmærksom på det i selve indlægget. På den måde vil jeg lade det være op til den enkelte om han/hun ønsker at hjælpe. Min fornemmelse er meningerne er delte.

Hvis jeg var dig ville jeg takke ja til opgaven og, som nævnt ovenfor, indledningsvis i evt. indlæg gøre opmærksom på at der er tale om en opgave du får betaling for.

Desuden er det en oplagt mulighed for dig for at afprøve om du kunne tænke dig at leve af din hobby.

Stort held og lykke fremover!
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Kim Melchior

Hej,

Som professional slaegtsforsker har jeg staaet i samme situation.

Jeg har en gang imellem brugt disse forum ogsaa for kunder. Men jeg har altid naevnt det i mine indlaeg naar det var for en kunde. Jeg tager ogsaa kun betaling for den tid jeg bruger paa en opgave, saa hvis jeg faar hjaelp herinde, saa er det jo for saa vidt kunden der nyder  gavn af den hjaelp jeg har modtaget.

En anden ting jeg har gjort er mange gange at have hjulpet en kunde med at saette en profil op som bruger og saa lade dem muntre sig med deres egne sporgsmaal her i Forum. De fleste af disse kunder haar faaet hjaelp herinde, og de er saa kommet tilbage til mig og vi har saa arbejdet sammen og bearbejdet de oplysninger de har faaet.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Eli Lothardt Dahl

Hej Helle

så længe du spiller med åbne kort, ser jeg ingen problemer med det. Noget andet er, at du burde lave det meste af det selv - det kan ikke være rigtigt, at andre skal lave dit arbejde, og at du hæver lønnen ;)

Held og lykke
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Leif Sommerdal

Hej Helle

Så længe du spiller med åbne kort ser jeg intet problem i at søge hjælp her. Det er jo op til bidragsyderen at afgøre hvor meget vedkommende vil lægge i dit arbejde.

Jeg håber tillige, at du i øvrigt følger gældende regler mht beskatning og evt understøttelse.

God arbejdslyst
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Eva Morfiadakis

Hej!

En gång ringde en man till mig och frågade om jag kunde finna hans farmors söner från ett tidigare äktenskap (han gav mig en hotmail-adress).  Sönerna hade stannat i Danmark med sin far. Pga att namnet var ganska svenskt men ändå ovanligt kunde jag finna en man i Danmark med samma namn och hans mejladress. Jag skrev till honom och berättade och frågade om han var son till X. Han svarade att det var han. Han gav mig tillåtelse att ge "släktingen" sin adress.

En tid senare mejlade mig den danske mannen att han fått ett brev från någon med ett helt annat namn än det jag gett honom. Jag sa till honom att vänta med att svara att jag skulle undersöka saken. Via ett skifte fann jag kvinnans barnbarn som definitivt inte var den som kontaktat mig. Barnbarnet var den som kontaktat den danske mannen.

Jag blev förbannad för jag förstod att jag blivit "snydt" av en professionell släktforskare. Jag skrev ett argt mejl till hans mejladress.

Jag har ett svensk/danskt ärende som jag gärna vill lösa åt en man på Färöarna men det kräver nog att jag reser 250 km för att leta i ett kommunalt arkiv. Vid ett tillfälle hade vi helt kört fast och då fick jag oväntat hjälp av någon på DIS, av en svensk som jag tror är den som lurade mig.

Tjänster och gentjänster.

Jag tycker man ska spela med öppna kort. Men tyvärr gör nog inte alla det. Jag har kanske blivit lurad fler gånger men det man inte vet har man inte ont av. Nu tycker jag släktforskning är jättekul. Jag tycker det är kul att kunna hjälpa. Måske ska jeg begynde at skrive på dansk. Jeg håber at de forstår mig alligvel.

Eva M
Eva M

Ruby

Kære alle -

MANGE tusind tak for RIGTIG god feedback!

Ole: Tusind tak skal du have! God idé naturligvis at nævne i indlægget, at der er tale om en forespørgsel for en kunde! Også fordi jeg jo hyppigst er i forummet i forb. med min egen slægt - men det er en fin måde at markere, hvornår der rent faktisk er tale om noget, som man (i hvert fald indirekte) får betaling for! Fint råd!

Kim: Endnu en fin idé! En måde at lade det være op til kunden på. Super idé, og er kunden ikke interesseret i selv at bede om hjælp - ja, så kan man nævne i indlægget, at man søger for en kunde. Endnu et super råd!

Eli: Jamen, det er sandelig også min intention at lave arbejdet selv! MEN man kan jo komme i en situation, hvor man ikke kan komme videre, men hvor andre måske har et bud på en anden vinkel på problematikken. Det er IKKE min intention at profitere på andres hjælpsomhed som sådan. Det synes jeg egentlig også, at jeg skrev i mit indlæg.

Leif: Naturligvis vil jeg betale skat af eventuelle indtægter! Og naturligvis har jeg ikke i sinde at modtage understøttelse for de timer, hvor jeg har arbejdet. Jeg må indrømme, at jeg er lidt forbavset over denne kommentar - hvor kom det fra? Jeg har altid betalt min skat med glæde, skal du vide!

Eva: Ja, jeg har også selv været "offer" for en professionel slægtsforsker, der udgav sig for blot at være slægtsinteresseret. Han ringede han til mig og sagde, at han havde fundet ud af, at jeg forsker i min slægt, og at han havde fundet ud af, at vi var i familie med hinanden. Han inviterede sig selv på besøg hos mig og forsøgte at franarre mig samtlige resultater af mit arbejde med slægten ved at smigre mig m.m. Jeg blev mistænksom og googlede ham. Fandt ud af, at han var ansat i et slægtsforskningsfirma. Øv, hvor skuffende! Nej, jeg har en tro på, at en professionel slægtsforsker godt kan "operere" med en vis moral...

Alle, TUSIND tak for jeres feedback - meget brugbart! Tak!

Mange hilsner
Helle

Leif Sommerdal

Kære Helle

Det var skam ikke meningen at intimidere dig.
Jeg fandt det bare naturligt i en diskussion om etik/moral - alle har desværre ikke din høje moral.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Ruby

Kære Leif -

Godt at høre - så misforstod jeg dig - det er jeg ked af!

Fortsat god aften
fra
Helle