Helm-familien hvor kom de fra? hvor gik de hen?

Startet af Githe Gry Jørgensen, 16 Jan 2011 - 17:22

Forrige emne - Næste emne

Githe Gry Jørgensen

Hej.

Jeg mangler lidt hjælp til at komme videre med Helm-familien.

Første gang jeg støder på navnet er da:

Henric Helm Rytter af Nestved bliver gift med Anna Margrete Baltsarsdatter af Arløse i 1732 i Førslev sogn, Sorø amt opslag 72.
De får et barn - Friderich - senere på året også i Førslev sogn, Sorø amt opslag 31
Friderich bliver i sognet og konfirmeres i 1755 opslag 5.
Senere rejser Friderich til Ringsted sogn, Sorø amt hvor han bliver gift med Anne Cathrine Johannisdatter i 1769 opslag 26.
Ved denne vielse står Friderichs bror Herman Helm forlover.
Senere rejser familien til Store Tåstrup, Holbæk amt.
Både i Oeders 1771 og i FT 1787 er familien i Store Tåstrup, Holbæk amt og i FT 1801 er enken og børnene tilbage i Ringsted sogn, Sorø amt.

Skræder Herman Helm bliver gift første gang i Ringsted sogn, Sorø amt med Birte Christensdatter i 1765 opslag 22 og anden gang i Tystrup sogn,Sorø amt i 1791 opslag 97 med Maren Hansdatter.
Herman Helm dør i Ringsted sogn, Sorø amt i 1810 opslag 35.
Både i Oeders 1771 og FT 1787 og FT 1801 er familien i Ringsted Købstad, Sorø amt.

Der er en tredje bror der spøger og det er:
Bager Baltharzar Helm han bliver gift i 1773 i Skælskør sogn,Sorø amt opslag 104 med Karen Johansdatter Neergaard.
De får to børn:
1. Anne Margrethe i 1774 i Skælskør sogn,Sorø amt opslag 19
2. Ellen Cathrine i 1776 i Skælskør sogn, Sorø amt opslag 24
Senere rejser de til Slagelse Købstad, Sorø amt.
Balthazar Helm dør i Slagelse, Skt Mikkels sogn, Sorø amt i 1822 opslag 390
I FT 1787 og Ft 1801 findes han i Slagelse Købstad , Sorø amt. (Som separeret i 1801)

I Oeders 1771 findes Henrich Helm som død Sergiant. Enken opholder sig hos sin søn i Ringsted Købstad, Sorø amt. Enkestanden har varet 10 år.

Jeg er kørt fast i :

1. Hvor er Herman Helm født henne ca 1737-1739
2. Hvor er Baltharzar Helm født henne ca 1734-1747
3. Hvor er Henrich Helm død henne ca 1761

Det kunne meget vel være i det samme sogn.

Jeg har været alle faddere og forlovere igennem og ingen af dem har givet mig yderligere spor at gå efter.

Er der nogen der har flere ideer til hvordan jeg kan komme videre?

Med venlig hilsen
Githe Gry

Jytte Frank Dekov

Hej Gitte.
Har du prøvet at kigge i Nygaards sedler ?? det havde jeg stor held med for nylig da jeg ledte efter en Westphal !!
Venligst Jytte - 2770
m.v. h.  Jytte - 2770
http://frank-dekov.dk

Githe Gry Jørgensen

Hej Jytte.

Nu har jeg også prøvet det.
Desværre uden held.
Det er en rigtig drille sag....

venlig hilsen
Githe Gry

Birthe Balskov

Hej Gitte
Om han er din ved jeg ikke, men navnet passer og er jo lidt specielt, så om ikke andet måske noget familie. Det er fra Fam. S.

Balthasar <Helm>   
Pedigree
   Male       
   Birth:
   Christening:    
09 AUG 1749     Hopfgarten, Oberhessen, Hessen
   Death:    
14 SEP 1814     
   Burial:
   Parents:
   Father:    Johannes Helm   
   Mother:    Anna Katharina

v.h.
Birthe Balskov

Githe Gry Jørgensen

Hej Birthe.

Tak for din hjælp.
Jeg kan godt forestille mig at det måske er noget familie til "min" Helm-familie.
Jeg ved bare ikke lige hvordan, men jeg "gemmer" ham til senere brug.

med venlig hilsen
Githe Gry

Regelsen

Hej Githe

Der har været en tråd med Helm i gl. forum!
Venlig hilsen
regelsen

Githe Gry Jørgensen

Hej Torben.

Tak for tippet.

venlig hilsen
Githe Gry

Jane Mikkelsen

Hej Gitte
Det kan godt være at den tråd Regelsen tænker er Familien Helm, der stammer fra Sønderborg med Erik vinskænk Jensen Helm som første kendte. Regelsen har været en stor hjælp i udredningen af denne familie. Jeg har dog ikke fundet noget forbindelse umiddelbart til, at det skulle være samme familie. Men intet er umuligt. Jeg tænker også at du skal over Tyskland uden at vide det sikkert.
Har du været i skifter?

Hilsen
Venlig hilsen
Jane Mikkelsen
2660

Githe Gry Jørgensen

Hej Jane.

Jeg har ikke været i skifter.
Jeg er ikke klar over om "min" Helm-gren stammer fra Sønderborg eller Tyskland, men jeg kan godt se at når jeg læser den tråd Regelsen henviser til så er der de to muligheder.
Jeg har prøvet at hjemlåne bogen over den tyske gren, men desværre er den ikke til hjemlån.
Jeg er da glad for at du oplyser at du ikke umiddelbart kan se en forbindelse til den gren fra Sønderborg af ,så vil jeg ikke ligge mit krudt der til at begynde med.

med venlig hilsen
Githe Gry

Finn Hansen

Hej Gitte

Jeg forsker stadig, når muligheden byder sig, i Helm slægten, da de også er mine aner - den gren jeg har mest med at gøre, er den som har præster og degne.

Men jeg husker, at der er en sidegren som smutter til Sjælland, dette er en datter, ligeså er der en gren der smutter til Lolland (han bliver præst) - Pigen kan jeg ikke finde igen, blot via et skifte fra Ahlefeldts  skifteprotokol som fortæller, at hun arbejder i Korsør. Hun bliver helt væk, så måske skal du kikke enten på Lolland eller Korsør.

Dette er kun et forslag ikke ren visdom, da jeg som sagt er kørt fast med denne ungmø.

Pigen er datter af Maria Achton Helm - både mor og datter forsvinder.

Moderen kan jeg sporer tilbage til ca. 1570 til den omtalte Vinskænker Erich.

Datteren hedder: Anna Chatrina Jensdatter      døbt 26 02 1769   bosat Korsør

Hun flytter til Korsør omkring eller før 1795.

Det kan også være den anden og yngste datter: Petroline Jensdatter      døbt 09 10 1778   Svendborg

Denne datter Petroline fordufter fuldstændigt sammen med moderen.

"Her finder Marie Acton Helm som er enke og bor i Svendborg med sin yngste datter:
Svendborg, Sunds, Svendborg Købstad, , Udenfor Gerritsport, 5, FT-1787, B1051

Marie Acton Holm   46    Enke          
Petronilla Jensdatter   12    Ugift   Datter      
Petronilla bliver i folketællingen angivet med forkert alder, hun er født 1778 og ikke 1775.
"

Petronelle og moderen Maria Achton Helm forsvinder efter 1801.

Måske er vi for langt fremme i tiden til, at det kan være dine, men det kan godt være medlemmer af denne familie, som du savner, eller via søskende til Maria Acthon Helm.

Helm er et forholsvist sjældent navn i Danmark på dette tidspunkt - Jeg har end til nu kunne relaterer hovedparten af de mennesker, jeg har stødt på til at de hører til samme grundfamilie, som havde sit ophav i eller omkring Sønderborg i Sønderjylland.

Men kik på det, jeg har en ganske lang liste med data og navne som relaterer sig til denne familie, du er velkommen til at spørge ind til benet på disse data.

Venligst
Finn Hansen

[så tog han sig endelig sammen og blev medlem :-) ]

Jane Mikkelsen

Hej Gitte
Hvis du skal se på præsten fra Lolland, så er han bror til den Marie Achton Helm, som Finn skriver om.
Her er han i folketællingen 1787 i Maribo, Musse, Taars:

Erich Helm   52    Gift   Hosbonde   Sognepræst i Taars Sogn   
Margrethe Cathrine født Faber   38    Gift   hans Kone [Erich Helm]      
Poul Abraham Severin Erichsen   8    -   hans Børn af 2det ægteskab, hendes af 1ste ægteskab [Erich Helm og Margrethe Cathrine født Faber]      
Eleonora Christiana Erichsdatter   9    -   hans Børn af 2det ægteskab, hendes af 1ste ægteskab [Erich Helm og Margrethe Cathrine født Faber]      
Else Lisbeth Sembach   25    Ugift   Tienestefolk [Erich Helm og Margrethe Cathrine født Faber]   Huus-Jomfrue   
Anders Rasmusen   34    Ugift   Tienestefolk [Erich Helm og Margrethe Cathrine født Faber]      
Christian Christiansen   31    Ugift   Tienestefolk [Erich Helm og Margrethe Cathrine født Faber]   National Soldat   
Niels Nielsen   17    Ugift   Tienestefolk [Erich Helm og Margrethe Cathrine født Faber]      
Karen Maria Knudsdatter   30    Ugift   Tienestefolk [Erich Helm og Margrethe Cathrine født Faber]      
Flemine Carolina Johansdatter   18    Ugift   Tienestefolk [Erich Helm og Margrethe Cathrine født Faber]

Dette er hans andet ægteskab, hans første ægteskab indgås 1775 og han bliver præst i 1776 i
taars- Inden da er han i Svenborg og på Langeland. Jeg ved ikke hvilke børn han fik i første ægteskab. hvis han fik nogen. Men det er vist llidt for sent til at være din familie Helm.

Hilsen
Venlig hilsen
Jane Mikkelsen
2660

Githe Gry Jørgensen

Hej Finn og Jane.

Jeg vil kigge på Korsør om der er nogle Helm`er der.
(Der er faktisk en skole i Korsør der hedder Helms skole. Er den mon opkaldt efter en Helm?)

Jeg er meget glad for al jeres tilbagemelding om hvor jeg evt. skal begynde at lede og især hvor jeg ikke behøver at lede som det første .

med venlig hilsen
Githe Gry

Finn Hansen

Hej Gitte

Jeg ved, stadig ikke, om denne gren er noget du  kan bruge, men du får lige, hvad jeg har om Anne Caterina Jensdatter:

Du får lige data på begge piger med samme navn, således misforståelser straks udlukkes:

"Anna Cathrine bliver døbt i Vor Frue kirke d. 1. April 1768 - Opslag 146:
Opslag 146 - A; 1768 - Jan: 1. Festo Curmcit: r: N: Apri 1 hafde Jens Peders Schaabøer en datter blev døbt kaldet Anna Cathrine, fremb Hans Rasmussens datter Elisabet. som fadd gik  (kirkeværge) Hans Christian Gommesens datter Sidsel, Mandsfadder, Carsten Carstensen, Anders Graae, Jens Lang, Niels Friis - Introduceret Domini Judia d.: 20 Marti. - dør kort efter fødslen...
"

"Anna Cathrina #2 bliver døbt i Vor Frue kirke d. 26 februar 1769 - Opslag 156:
Opslag 156 - 1769 - Domini: Oculi d: 26. Febr: Hafde Jens Schaarupøer en datter blev døbt og kaldt Anna Cathrina, frem bar S(kipper). Hans Thorbiørnsens kiærste, som hos gik Hans Clausens datter Maren, Mandsfadder: Gomme Graae, Gomme Krøyer, Christian Hellevad, Ole Groth  - Introduc: d: 9- April. 2dn søndag efter ? Tjener senere i Korsør
"


"Denne pige, kunne temlig sikkert være vores Anna Cathrina Jensdatter, som er blevet gift efter hun tog til Korsør og tjenete:

Sorø, Slagelse, Stillinge, Kirke Stillinge, , 50, FT-1801, B6884
Navn:           Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden: Erhverv:
Niels Hansen                    54   Gift mand indsidder i præstegaardshuuset & tømremand
Anna Cathrina Jensdatter    30  Gift  hans kone
Anna Kirstina Nielsdatter        1 Ugift deres barn
"

Dette er umidelbart det nærmeste, jeg kan komme på en Helm over på Sjælland, ihvertfald når det gælder perioden vi her snakker om - De er set både før og efter denne periode - men vi får se, hvad du finder.

Moderen Maria Acthon Helm har også en søster, som figurerer i dette skifte, hvilket også kunne være en mulighed:

"Skifte efter Marie Acton Helms lillesøster:
Ane Giøde Helm jomfru fruentimmer på Jens Guldborgs gaards grund, Torpe    2 Feb 1795      pg 16- 958 985 994
Brødre:          Thomas Helm degn i Kerteminde
                 Niels Helm degn i Allerup-Davinde, Fyen
Søster:          Marie Acton Helm enke = afg Jens Skovboer boende i Svendborg
Bror:          Erik Helm (død) = .... i Bersbogaard på Lolland
                 Børn:   Poul Helm 17
                       Eleonora Helm 16
Værge: Jens Guldborg i Torpe
[Grevskabet Langeland skpr; Bog 16 1786-1797; FHL film 52809]
"

Korsør kender jeg kun for at kørere igennem enten med tog eller et kort visit for temmelig mange år siden, så der er jeg på bar bund.

Håber du kan få lidt glæde af disse data, om ikke andet, måske andre kan få glæde af dem!

Venligst
Finn Hansen

Githe Gry Jørgensen

Hej Finn.

Tak for dine oplysninger.
Jeg leder stadig med lys og lygte efter "mine" Helm`er.
Mit næste område jeg vil kigge på er omkring Svendborg.

mvh
Githe Gry

Finn Hansen

Hej Gitte

Det var i Svendborg jeg fandt min forbindelse til Helm (degnen i Skrøblev på Langeland), som var konen til den mand, jeg søgte med lys og lygte - Hun var nemlig gift med en mand fra Skaarupøre og det var denne mand jeg havde et fornavn på, nemlig Jens Skaarupøre og en datter, der var gift med noget af min familie. uha det blev indviklet.

Umidlebart er der kun 1 Helm i Svendborg, men flere på Fyn både præster og en kvinde, der var tilknyttet Odense hospital (sandsynligvis fattiggården), hende kan jeg ikke finde yderligger om.

Men prøv og kik efter Helm slægten på nettet, der er temmelig mange Helm-er - Men pas på, der er 2 familier, som ikke har noget med hinanden og gøre, hvor den ene hænger i Norge og den anden fra Sønderborg. Derudover er der en familie som staves anderledes, men det kan du straks selv se.

Skulle du finde spor mod Svendborg, skriver du blot igen, så kan vi evt. udveksle data, og se om der er noget du kan bruge.

Venligst
Finn Hansen

Kurt Eriksen


Mht til Erich Ernsten Helm - capellan i Rudkøbing og siden sognepræst i
Tårs-Vigsnæs kan oplyses følgende:

Erich Ernsten HELM

døbt 20 apr 1736 Sct. Nicolai, Svendborg
døde 20 okt 1786 Tårs-Vigsnæs, Maribo

gift (1) 13 okt 1775 Sct. Knud, Odense

Christiana Magdalena Sørensdatter ANCHERSEN

født 01 jun 1728 Odense
døde 11 nov 1776 Tårs-Vigsnæs, Maribo
begr 18 nov 1776 Tårs-Vigsnæs, Maribo

(Ingen børn iflg Wiberg)

gift (2) 13 jul 1777

Margrethe Cathrine FABER

født 1748 ?
døde 08 jun 1835

Vielsen foregik på Rødkilde efter Kgl. tilladelse

opslag 69 nr5 1773-1813 Ulbølle, Sallinge, Svendborg.

(2 børn)

mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Githe Gry Jørgensen

Hej Finn og Kurt.

Jeg har desværre ikke fundet nogle Helm`er fra Svendborg omegnen af som jeg kan bruge - endnu.
Er der nogen der har en mail adresse på Mads Fritzbøger?
Den unge mand har vist også tidligere haft interesse i Helm - familien.

venlig hilsen
Githe Gry

Githe Gry Jørgensen

Hej.

Jeg skal lige høre om der er nogen der har adressen til Mads Fritsbøger?
Jeg har desværre ikke fundet noget brugbart om "Helm" som passer ind i mit arbejde.

Jeg er stadig modtagelig for "Helm"-efternavnet på især Sjælland.
Jeg synes at de fleste oplysninger er fra Jylland eller Fyn.

med venlig hilsen
Githe Gry

Lene Dige

Hej Gitte.
Min mand hedder Helm til mellemnavn. Han forfader er Ernst Gynther Helm, født i Nordborg 1637, død d. 21/1-1715. Gift 1668 med Anna Gjødesdatter. Fra 22/10-1666 sognepræst i Haarslev på Fyn.
Han havde to sønner: Erik Ernsten Helm, født i Haarslev 1684, sognepræst i Gudme, død 1723 og Ernst Helm, 1736 lærer ved Svendborg skole. Degn i Skrøbelev (Langeland).
Alle disse oplysninger samt en del flere findes i min afdøde svigermors papirer.
Der findes også nogle håndskrevne oplysninger (som jeg ikke kan finde lige i øjeblikket), om at familien Helm stammer fra Tyskland samt navne på de første Helm, der boede i Odense og var præster og latinskolelærere.
Papiret findes i en stor kasse på loftet, som jeg kan ikke umiddelbart kan komme til, men vil så snart det er muligt finde dem frem, hvis det ønskes.
Venlig hilsen
Lene Dige

Jane Mikkelsen

Hej Lene
Det kunne være meget interessant om du havde noget mere til familien Helm, der stammer fra Ernst Gynther Helm. Dette er først og fremmest den del der huserer på Fyn og omegn. Jeg er sikker på at Fin og Kurt også vil være interesseret i nye oplysninger. Der er mig bekendt endnu ikke lykkes at finde forbindelsen til Tyskland. Så du må meget gerne sende de oplysninger enten her i Forum eller send en privat mail.
Undskyld Gitte at jeg sådan bryder ind i din tråd, jeg har endnu ikke fundet nyt omkring en evt forbindelse til Sjælland.
Venlig hilsen
Jane Mikkelsen
2660

Githe Gry Jørgensen

Hej Lene.

Jeg er også meget interesseret i høre nærmere når og hvis du finder din svigermors gamle papirer.


Hej Jane.

Det er helt OK.
Vi må hjælpe hinanden alt det vi kan.

med venlig hilsen
Githe Gry

Lene Dige

Hej Gitte og Jane.
Jeg skal nok kigge efter de håndskrevne papirer, men det vil tage lidt tid, fordi der skal flyttes en hel del kasser, inden vi kan komme til den, jeg mener, det er i (på loftet).
I hører fra mig under alle omstændigheder.
Hilsen
Lene Dige

Lene Dige

Hej Gitte.
Så har jeg været i kassen (-erne) og iøvrigt alle andre steder, hvor omtalte papir kunne være. Desværre har jeg ikke fundet det, men da det er 11 år siden, jeg mindes at have set det, kan det have forputtet sig andre steder. Jeg beklager, at det ikke lykkedes.
Venlig hilsen
Lene Dige

Githe Gry Jørgensen

Hej Lene.

Det er selvfølgelig rigtig ærgeligt at du ikke har fundet dem, men hvis du en anden gang skulle støde på dem er jeg selvfølgelig stadig meget interesseret i at høre hvad der står i dem.
Tak fordi du har brugt tid på at kigge efter dem.

med venlig hilsen
Githe Gry

Githe Gry Jørgensen

Hej.

Jeg vil bare oplyse at jeg stadig eftersøger alle oplysninger om Helm meget gerne fra Sjælland.

mvh.
Githe Gry

Githe Gry Jørgensen

Hej.
Jeg er stadig interesseret i hvis der er nogen der har yderligere oplysninger om Helm-familien.
mvh
Githe Gry

Finn Hansen

Hej Githe Gry Jørgensen

Jeg kommer til at tænke på, at der også er en Helm familie i Odense, det er vist, hvis min hukommelse ikke driller mig alt for meget, noget med boghandler eller noget lignende !!! Måske ved nærmere eftertanke, drejer denne familie sig om navnet "Holm" - men jeg er noget i tvivl.

Har du tjekket, om ikke din Helm stammer fra den ovenfor?

Derudover - er du sikker på, at navnet staves "Helm" og ikke "Helms" eller "Holm"? - det er forholdsvist let at tage fejl af en sjusket tekst fra dengang - Jeg ser, at du har flere børn, og tænker derfor, at du har sikret dig, at det er bogstavet "e" og ikke et lille "o" og at der ikke sniger sig et "s" ind i slutningen på navnet.

Hvis din familie er en "Helm" så bør du nok trave en del Helm familier igennem og følge deres børn, for evt. om det er en af dem, der er ophav til din familie.

Du skriver "Henric Helm Rytter af Nestved bliver gift med Anna Margrete Baltsarsdatter af Arløse i 1732 i Førslev sogn, Sorø amt opslag 72"

Hvis jeg tjekker "Nygaard sedler" finder jeg "Baltsar   Nissen   Skipper   Slesvig - Holsten, Flensborg   1722"

Måske har denne "Helm" alligevel fundet sin hustru nede i det nordtyske (det er kun et gæt).

Og igen her, kan det tages fejl af "e" og "a", da det kun er det ene bogstav der adskiller forstavelsen.

Henric kunne i mine øre lyde som tyskforstavelse, da der mangler "h" i endelsen, men også her kan der være noget tvivlen!

Du husker også, at navnet "baltsar" også kan staves "Baltzer" på den gamle måde.

Venligst
Finn Hansen