Slægterne Bahnsen og Portefée

Startet af Helle Rau Hartmann, 25 Sep 2012 - 14:23

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

PS til Elizabeth: Jeg har sendt dig en invitation til mit slægtstræ på MyHeritage.
Så kan du selv kigge nærmere på de Bahnsen-personer jeg har ført ind - og følge hvad der sker løbende i researchen. Jeg prøver om jeg kan få det hele til at hænge sammen efterhånden, med de gode hjælp jeg får her inde fra. Måske kan du finde noget af interesse i træet.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lise Østerberg Bahr

Prøve, idet mit svar for 5 min. siden ikke blev sendt korrekt ?
MVH
Lise Østerberg Bahr

Anne Ravnskjær

Til Elizabeth

Enten Heinrich Bahnsen eller hans søn Johan Bahnsen i Haderselv havde en søn ved navn Urban.

Åstrup KB  1675-1726 opslag 169:

1701: D 7 april wurd Urban Bahnsen u. seine Schwester Begraben

Jeg hælder mest til, at det er Johans børn. Han begraves selv den 22. marts s.å. og samme KB

hilsen

Anne R


Regelsen

Hej

Kolding:

1719 betalte farver Henric Bahnsen 10 rdl. I transportpenge.

25.11.1706 blev Niels Nielsen (Skoleholder, kgl.bv. 29.12.1705) gift med Lone Hendrichsdatter
(Bahnsdatter), datter af farver Hendrich Bahnsen, broder til byskriver Baltzer Bahnsen, forloverne
Var de to svogre, Hans Hansen Brun & Thomas Bang.

21.08.1722 giftede Michels Hansen & Else Cathrine Flyes datter, Maren, sig med Peder Lauridsen
Barsballe.. Han havde  tjent en del år  hos sin morbroder, borger & handelsmand i Kolding Hans
Hansen Barsballe, eller Barsbøl efter en landsby ved Haderslev, hvorfra han var kommet.

Maren døde 26.09.1741 fra mand og 3 børn:

Michel Pedersen Barsballe, 14 år. Formynder – Johan Adolph Müller, som var gift  med en søster
Til den afdøde. Hans egen søster, som også var død, havde været gift med byfoged Christian
Grundahl. Faderen, apoteker Claus Adolph Müller, var gift med Sophie  Charlotte  Anchersdatter,
Hvis søster Dorthe Anchersdatter var gift med Hans Madsen Balber, som døde 1710.

Claus A.M. søster, Salome Johan Adolphsdatter Møller, var 1.g. gift med forrige apoteker Günther
Bødcher og havde datteren Anne Elisabeth, 2.g. gift med apoteker Bendix Tode, sm døde 1705.

Else Cathrine Barsballe, 10 år,  formynder = rådmand Morten Hansen Juhl.

Anna Cathrine Barsballe, ? , formynder blev afdødes ældste broder, Sr. Hans Michelsen Flye,
Fattigforstander, som 27.11.1732 blev gift med Margrethe Bahnsdatter, født 1712, datter af afdøde
Hendric Bahnsen, farver, som igen var søn af Hedvig Baltzersdatter, tidligere borgmester Niels
Baltzersens søster, og broder til byskriver Baltzer Bahnsen
Venlig hilsen
regelsen

Flemming Kristensen

Hej Elizabeth

Jeg har flg.:

Bahne Heinrichsen f ca 1595 d ? Husum, Slesvig, viet
Metta f ca. 1599

Børn:

1. Hans Bahnsen f 1635 Friesland, Schleswig-Holstein, Preussen d 1678 Thisted
viet Salome Adens f ca 1640 4 børn
2. Hinrich Bahnsen f 02 jun 1633 Enge By, Tønder d aug 1688 Haderslev
viet 1657  Magdalene Müller f 1631 Haderslev d 1711 Haderslev 7 børn
3. Christian Bahnsen f ca 1637 Husum, Slesvig d 03 mar 1701 Assens, Båg
viet  ca 1662 Margrethe Andersdatter Møller f 1643 Assens, Båg d 19 jul 1707 8 børn

Jeg tror vi har haft dem oppe før. Jeg har ikke fundet en forbindelse til de andre Bahnser.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Elizabeth Høilund Buffet

Hej til alle Bahnsen interesserede

Farver Henrik Bahnsen i Haderslev skulle have haft en søn Peder der var født ca 1668 - Det ville jo være lidt for ung til at være Peder fra Kolding.

Og alligevel - er der nogen der har Peders KB fødsel ?

I Nygårds sedler har jeg fundet at Farver Peder Bahnsen i Kolding har tre børn hvoraf den ene bliver kaldt Magdalena - og den anden bliver kaldt Henrich.
Desuden er Henrik Bahnsens hustru Magdalena fadder i Kolding i 1686.

Er det muligt at det årstal der findes adskillige steder på Nettet for Peders fødsel er forkert - at han i virkeligheden er ca 10 år ældre - I så fald ville vi have forbindelsen mellem Kolding og Haderslev

Hvad mener du Flemming ? - ja Bahnsen har været oppe og vende før - og jeg har nu været inde og se hvad jeg kunne finde om Hans Bahnsen i Thisted. Tak for dit input.

Også tak til Anne for dit input.

Til Inger - den Martin Bahnsen du nævner i Aabenraa er vistnok søn af Heinrich Bahnsen i HAderslev
Tak for dit input

Også tak til dig Helle for adgangen til dit slægtstræ - det bliver spændende om de Bahnsen vi hver især arbejder med kan hæftes sammen

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Lise Østerberg Bahr

#36
Hej Helle og alle hjælpere og interesserede i Bahnsen slægt:

Jeg har set en webside med Bahnsen navnet, så hvis nogle af JER finder forbindelsen via andre til Bahr slægt og Østerberg, Hansen - eller de andre tæt på relaterede, vil jeg blive MEGET glad.

Ad.: Flere øjne ser bedre end mine 2 (dårlige).

websiden hedder:
www.hammerweb.dk/navne2.htm

p.s.Blandt andet er Topp person - er set BO sammen med en Østerberg familie - slægten/samme adresse - det indikerer bekendtskab med fællesslægterne  - disse hændelser/ fund - KÁN  ikke blive ved med at være TILFÆLDIGE !! Do med Løve -slægtsnavnet -  Graae-  (fra Svendborg egnen) Thaysen....(se ADELBY.COM)... fra egnen Flensburg og omkring Haderslev, og også andre navne/slægter.

OG (i mit/vores tilfælde med en Topp):

svar fra Oliver Rasmussen på Dis forum 10/4-10 kl. 10.48.:

= Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Westergade, No. 393, 393 F5, FT-1834, B1956:

Davig Fog 42 Gift UHRMAGERMESTER

Marie Fog født SCHRØDER 28 gift hans kone
Maren Fog 2 Ugift deres Datter
PETER ØSTERBERG 5, UGIFT DERES PLEJEBARN,
Else Marie Holtegaard 19 ugift, tjenestepige
DANIEL ANDREAS TOPP 18, Ugift læredreng
Hans Helmuth Jensen 13, ugift Discippel Logerende
Niels DE SEHESTED 16, ugift Logerende

Østerberg lægger sig senere "op ad" Fog og Mørup slægten samt Bing (Bing og Grøndahl) og Bisgaard slægten.

"Tingene" ER givet ikke tilfældige !!!

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej igen.

Jermiin navnet er vist også nævnt. Måske dette kán have væsentlig betydning for videre forskning omkring Bahnsen også.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

og igen...

via roots web.:

Bahn/Bahr, ( Cooper og Brown)... aneeftersøgning gennem årene i 2000 !!!

Ad.: Bahn sen som efternavn = søn af Bahn !
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr


Richard Bahnsen

Hello, I wanted to see if my family is related to the one you have mentioned.

I would be 6 generations past:
Full Name: John Christian Bahnsen
County: Sandusky, Ohio
Address: 915 E Perkins Ave
Wife at the time: Augusta Steingraber.
Date of Birth: June 5 1860
Trade: Horse Dealer
Age:63Y,6M,27 Days
Birthplace: Schleswig Holstein
Father:John C Bahnsen of Germany
Mother:Margaret Johansen of Germany.
Deceased: January 1 1924. 07:45AM

His first wife name is Catherine Fedderson 1864-1891.
Ive seen most of the records on ancestry. Just curious.

Thanks

Bettina Bendix Andresen

Hej Helle,

jeg har nu læst i min farfars enorme slægtsforskningarbejde over min tyske familie i Friesland - eller rettere min frisiske familie. Der er navnesammenfald, men ikke noget, der tidsmæssigt binder en knude på noget. Mht navnesammenfald er det jo lissom at sige, at man har en Jens Andersen i familien!!

God jagt
Bettina Bendix Andresen

Lise Østerberg Bahr

#41
Hej Helle.,

Tør man spørge hvor stort et antal dok. du har gennemset - fik du set på

www.adelby.com

Bahnsen der ?

Jeg har genkendt nogle navne, men arbejdet på noget andet p.t. .

p.s. Hvor har din far og du bestilt/Købt ... DNA-Match på Bahnsen slægten ?

MVH og
Tjüss (en frisisk farvelhilsen)  = som i Sønderjylland
Lise Ø Bahr (med en Oma og Opa fra Frrrrrisien) i en anden gren - også.