Endnu et problem med AO-værktøjer

Startet af Flemming Willum Petersen, 23 Sep 2012 - 20:58

Forrige emne - Næste emne

Flemming Willum Petersen

Det er faktisk snarere et problem med at installere NET 2.0.

Jeg kører med Windows 7 og skal derfor have en 64-bit version installeret, men
uanset om jeg vælger x64 eller ia64 får jeg denne besked:

Du skal bruge "aktiver eller deaktiver Windows-funktioner" i Kontrolpanel for at installere eller konfigurere Microsoft NET Framework 2.0. SP2.

Jeg kan godt finde "aktiver eller deaktiver Windows-funktioner" under Programmer og Funktioner, men hvad skal jeg gøre med det? Jeg skal vel klikke i en eller anden boks?

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Simon Rix Holländer Jensen

.NET 2.0 kan findes som offline og online installer på nettet. Evt. Google det.

Hvis det ikke hjælper kan du prøve at spørge inde på http://www.eksperten.dk. De kan helt sikkert hjælpe dig :)

Flemming Willum Petersen

Hej Simon

Jeg har fundet .NET 2.0 på Microsofts hjemmeside.

Det er når jeg installerer NET 2.0, at der undervejs kommer en boks op der siger:
"Du skal bruge "aktiver eller deaktiver Windows-funktioner" i Kontrolpanel for at installere eller konfigurere Microsoft NET Framework 2.0. SP2."

Og det siger den uanset om jeg bruger x64 eller ia64 versionen.

Så jeg vil vide hvad jeg skal gøre i "aktiver eller deaktiver Windows-funktioner" for at kunne installere NET 2.0

Mvh. Flemming

Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Simon Rix Holländer Jensen

Jeg forudsætter at du ved om din computer er 64- eller 32-bit og det er derfor at du konsekvent har valgt 64-bit udgaven i stedet for x86.

Jeg har fået denne boks frem også, men når jeg lukker den ned kommer der en UAC op, hvor jeg bare trykker OK. Derefter installerer den på ny og så kan jeg ikke komme videre da den mener at jeg har en forkert version af Vista?! - Jeg har Windows 7 Ultimate, så den burde faktisk kunne æde den.

Men er du sikker på at du har brug for .NET Framework 2.0 og ikke en nyere version? .NET Framework er blevet inkluderet i Windows Update, så måske ikke om du har den?

Evt. skal du sørge for at du kører denne installationsfil som administrator!

Flemming Willum Petersen

Hej Simon

Ja, min computer er 64-bit, eller rettere der står 64-bit operativsystem under "computer".
Jeg ved ikke om computeren stadig kan være x86?

Jeg har også fået den boks med vista frem du taler om. Dette sker hvis jeg afinstallerer net 2.0 og derefter installerer det igen i ia64 udgaven.

Jeg ved ikke om jeg har brug for NET 2.0, eller om det er inkluderet på min computer.
Jeg hentede det blot, fordi der på utilis' hjemmeside står, at man skal bruge det for at køre AO Værktøjer.

Kan jeg gå ud fra, at jeg har den rigtige version af NET, hvis der under "programmer og funktioner" i Kontrolpanel findes en "Microsoft .NET 4 Client Profile"?
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Simon Rix Holländer Jensen

Det er muligt at køre 64-bit styresystem på en 32-bit maskine, men det frarådes kraftigt. Det er som at sætte sig ind i en Jetjager med en Vespa Ciao motor - der sker lidt, men ikke så meget som der kunne.

Du burde være fuldstændig opdateret mht. .NET Framework. Jeg mener at kunne huske at 2.0 blev brugt til XP og tidlig Vista.
Se om det ikke skulle virke uden 2.0. Jeg tror det bare er et mindstekrav de har sat på siden.

Finn Hansen

Hej Simon

Tror du mener "omvendt" - det er muligt at kører 32 bit på et 64 bit system, og hvis man gør, da taber man ca. den halve hastighed i det, at systemet jo er gearet til at tage en hel portion data på 64 bit men med 32 bit skal gøre det over 2 gange.

Jeg er ganske sikker på, at man ikke kan installerer et 64 bit system på en 32 bit maskine, da kernen (kernel) jo netop skal bruge 64 bit arkitektur - men om man kan emulerer, det ved jeg ikke med sikkerhed, så derfor min lille indput :)

Jeg spekulerer stadig over, hvad der gør at hans system brokker sig, et og andet siger mig, at jeg tidligere har mødt problemet og løst det, men det er åbenbart for længe siden til at jeg kan huske løsningen, så tankerne roder stadig ...

Men Flemming

Har du husket, nu når du har dette problem, at kører en Chekdisk - den jeg beskriver i anden tråd - computer/egenskaber/funktioner/undersøg nu og genstart planlagt - når jeg får utilsigtede fejl, da er dette altid min første lø'sningsmodel, før jeg graver videre efter en løsning.

Venligst
Finn Hansen

Flemming Willum Petersen

Ok, jeg har installeret AO Værktøjer og programmet virker.

Det kan vise alle opslag og hente sider ned, hvis jeg sætter det til det.

MEN jeg har haft installeret det på min gamle computer (med Windows XP) hvor den spurgte om jeg ville gemme de opslag jeg klikkede på. Det spørger den ikke om mere.

Jeg kan starte online fremviser, men den gemmer ikke de opslag man har været inde på.
Burde den ikke det? Det gjorde den nemlig på min gamle computer.

Jeg kan nu kun gemme siderne hvis jeg decideret sætter den til at downloade opslag.

Hvordan får jeg den til at gemme de opslag jeg har været inde på?

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Helmer Christiansen

I online-fremviseren er der et menupunkt Indstillinger
Har du der valgt "Integrer med AO værktøjer" ?
Helmer Christiansen
2000 F

Flemming Willum Petersen

Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Kurt Stegger

#10
Er du sikker på, at stien til mappen, hvor de downloadede filer skal gemmes, er korrekt?

Venlig hilsen

Kurt Stegger

Flemming Willum Petersen

Hej Kurt

Nej, det er jeg ikke sikker på. Hvad skal stien hedde, for at være korrekt?

Mvh. Flemming
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Kaare Grodal

Hej Flemming

På min AOV står folder til download til "D:\AO" og det virker uden problemer, der gemmes alle AO sider jeg åbner.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Flemming Willum Petersen

Kære Kaare

Du har løst mit problem - jeg ændrede simpelthen "Folder til Download" til C:\AO
og så var problemet løst! Tusind tak skal du have for det!

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Kurt Stegger

Min hedder "drevbogstav":\Slægt\AO-Download.
Derfra laver AOV (så vidt jeg har forstået) selv resten af strukturen - begyndende med mappen, der hedder "data" og derefter med undermapperne "folketællinger", "kirkeboeger", "kirkeboeger1892" og måske flere.

Venlig hilsen

Kurt Stegger

Flemming Willum Petersen

Hej Kurt

Undskyld, jeg skylder naturligvis også dig en tak.
Det var jo dig, der kom på, at det kunne være en forkert sti til at starte med.

Tusind tak for hjælpen !
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.