Peder Christensen - død 1809 i Fromseier, Vorbasse Sogn 101 år gammel

Startet af Inge og Peter Rasmussen, 23 Sep 2012 - 15:54

Forrige emne - Næste emne

Inge og Peter Rasmussen

Er der nogen der kan hjælpe mig med oplysninger om en af mine aner?

Det drejer sig om Peder Christensen

Jeg ved, at han er død i Fromseier, Vorbasse sogn 1809:
"1809 d. 30 apr. begr. d. 7 maj. Peder Christensen af Fromssejer. 101 år 4 md. Død af alderdomssvaghed."

Jeg har også fundet ham i folketælling fra 1801 hvor han bor til aftægt hos sin søn Christen Pedersen (min tip-tip oldefar):

Ribe, Slavs, Vorbasse, Coloniet Knorreborres udflÿttere, , 3, FT 1801
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Christen Pedersen   36    gift   Husbonde   Bonde og gaardbeboer   
Johane Andersdatter   44    gift   Hans kone      
Abelone Christensdatter   10    ugift   Deres barn      
Ane Christensdatter   8    ugift   Deres barn      
Peder Christensen   3    ugift   Deres barn      
Peder Christensen   91    gift   Husbondens fader   Aftægtsmand   
Maren Stephansdatter   64    gift   Husbondens stifmoder   

Men så kan jeg ikke komme længere!!!

Er der nogen, der kan hjælpe?

Med venlig hilsen
Inge  Rasmussen
Nørresundby


Ole Dorch

Ifølge Fs får Peder Christensen og Maren Stephansdatter døbt en fælles datter Else Marie i 1777:
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XY6T-GDS

Ses Vorbasse 1755-1813 opsl. 122.

Det får mig trods lidt alders- og navneuoverensstemmelse til at tro du har familien her i 1787:

ribe, Slavs, Vorbasse, Frederichsnaade, -, 2. Familie, FT 1787, A3564
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Chrestensen 59  gift Hosbond Gaardmand 
Maren Andersdatter 50  gift Hustrue - 
Chresten Pedersen 22  - Deres søn - 
Anna Mari Pedersdatter 19  - Deres datter - 
Else Marie Pedersdatter 11  - Deres datter

I den nævnte kb Vorbasse kan du også finde trolovelse 7/8 1773 imellem enkemand Peder Christensen
og enke Maren Stephansdatter i opsl. 9.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Inge og Peter Rasmussen

Mange tak for dit svar

Det der forvirrer mig er, at der i folketællingen for 1787 står at han er gift med Maren Andersdatter. Kan det tænkes, at det er en fejl i folketællingen.
Jeg har selv fundet deres fælles barn i 1777, men havde ikke fundet deres trolovelse i 1773 - så det er jeg meget glad for, at du har fundet.

Mange tak
mvh
Inge Rasmussen

Ole Dorch

Jeg tror skriveren i 1787 har skrevet moderens patronym forkert (eller også hedder hendes fader Anders Stephansen).
Derimod står der ikke 19 år ved datteren Ann Marie i originalen, men 13 år.
....så Anna Mari Pedersdatter  er også et fælles barn af 2 ægteskab- døbt 1774 (opsl. 116).

Ved vielsen er Peder Chrestensen angivet at være fra Asboe,. dvs. Bække sogn, men jeg har ikke lige kunnet finde noget mere om ham - eller hans afdøde 1 hustru, hverken i Bække eller Vorbasse.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Inge og Peter Rasmussen

Mange tak for dit svar - jeg er dybt imponeret over din hjælp.

Jeg ved at sønnen Christen Pedersen er født i Kvong Sogn 1766 (det står i kb om hans død) antagelig opslag 85,  så jeg vil gå tilbage til Kvong Sogn og se, om Peder Christensen har en kone, der er død der i sognet.

mvh
Inge Rasmussen

Christian Grøndberg

Hej Inge,

Hvor ved du fra, at den Peder Christensen der dør d. 30 april 1809 er din?

---

Her er lidt, som er værd at overveje (copy+paste fra horsboel.dk)

Det skal siges, at jeg slet ikke har forsket i, om det er nogle af dine alle sammen.

Med venlig hilsen
Christian



Viede, Vorbasse:
1770 d. 7 aug. Enkemand Jørgen Christophersen af Friderichs Naade og qvinden Maren
Andersdatter af Vorbasse. f. Jacob Jørgensen, Vorbasse, Wilhelm Fetzner, Frederichs Naade
og Chresten Høllet af Høllet. Gift d. 1 dec.

1773 d. 4 aug. enkemand Peder Chrestensen af Asboe og enke Maren Staphens af Frederichs
Naade. Gift d. 8 okt.



Døde, Vorbasse:
1771 d. 28 mar. Maren Stephansdatter af Frederiksnåde. 50 år.

1773 d. 10 jan. Jørgen Christensen af Frederiksnåde. 49 år.



Døbte, Vorbasse:
1774 d. 04 apr. Peder Chrestensens barn af Frederiksnåde n. An Marie. F.: Hans Sørensens
kone Margrethe af Moltkenberg, Mads Poulsen af Frederiksnåde, sir. Chresten af Høllet,
Christen Jensen og An Margrethe Swartz og Marie Chrestensdatter af Frederiksnåde.

1777 d. 17 aug. Peder Christensen og Maren Stephansdatter Frederiksnåde n. Else Maria. f.:
Hans Sørensens hustru Margrethe af Moltkenberg, Anne Christensdatter i Frederiksnåde,
Lene Pedersdatter Vorbasse, Wilhelm Fitzner og Jens Christensen af Frederiksnåde.

Inge og Peter Rasmussen

Hej Christian
Jeg sammenholder oplysningerne fra Ft 1801 med at jeg i Horsbøl ikke kan finde at der er andre, der hedder Peder Christensen, der dør efter 1801.

De to døbte piger mener jeg er Peder Christensens og Maren Stephansdatters og jeg regner også med, at det er Peder Christensen og Maren Stephansdatter der bliver gift i 1773.

mvh
Inge Rasmussen