Søren Laursen Schousen forpagter af Bogensholm

Startet af Simon Rix Holländer Jensen, 12 Sep 2012 - 19:46

Forrige emne - Næste emne

Simon Rix Holländer Jensen

Hej eksperter

Jeg sidder lidt og roder med min 4xtipoldefar Søren Laursen Schousen, forpagter af Bogensholm ved Ebeltoft.

Han er en mand der er god til at skjule sin fortid(før 1793). Jeg har ikke ret meget om ham:
CitatForpagter af Bogensholm

Trolovelse og vielse:
KB Randers, Mols, Dråby 1769-1814 opslag 205 midten
Forlovere:
Anders Pedsen Lyngstedgaard
Chri Heigaard af Begtrup

Trolovet den:
24 apr 1793
Viet den:
28 jun 1793


Randers, Mols, Ebeltoft Købstad, 2den Rode, N. 43, 45, FT-1801, B2072
Navn: Alder: Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Søren Skousen51 Gifthuusbonde
Maren Madsdatter25 Gifthans kone
Rasmus Skousen7 Ugifthans sønkordegn
Laurs Skousen5 Ugifthans søn
Mikkel Skousen2 Ugifthans søn
Jens Nielsen25 Ugift-
Karen Nielsdatter21 Ugifttjenestepigearbeidsmand

Tidslinje:
Ca. 1750: Født
1793: Forpagter Bogensholm
1794: Flytter til Vistoft
Ca. 1800: Flytter til Ebeltoft

Hans kone hedder fejlagtigt Madsdatter i folketællingen, hun hedder rigtigt Maren Rasmusdatter. Om hende ved jeg ligeså lidt, kun at hun var af Lysbæk eller Lysbækgård.
Jeg har besøgt kirkebøgerne i Vistoft og Ebeltoft, hvor deres børn er født, dog uden at blive klogere. Mit gennembrud var faktisk deres trolovelse og vielse, men jeg tror næppe at de to forlovere - som er de eneste navne foruden parrets der nævnes i KB i Dråby - er i familie med mine 4xtipoldeforældre.

Jeg er meget interesseret i om nogen ved noget om disse to personer og deres forældre eller i det hele taget noget om Bogensholm fra den tid af? Så vidt jeg kan se, er Bogensholm, som navn, næsten 1000 år gammel og er i dag en seværdighed. Udover det har jeg kun kunnet finde nogen få forpagtere efter år 1800, men det er 7 år for sent :)

Søren Juul Mikkelsen

Hej Simon,

mon ikke det er ham der allerede i 1787 er på Bogensholm:

Randers, Mols, Vistoft, Bogens, , Bogensholm, FT-1787, A1081
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Søren Skovsen   37 år    enke   enkemand   Ladefoged på Bogensholm   

bemærk at han er enkemand.

Hans hustru er død i 1786, Vistoft KB 1741-1813, opslag 106 nederst:

3de Septbr. 12te S.e.Tr. blev Søren Schousens hstr. Inger Pedersdatter fra Bogensholm begraven gl. 28 aar 11 maaneder.

vh Søren

Simon Rix Holländer Jensen

Den folketælling har jeg ikke set før, jeg takker mange gange, samt for din oversættelse :)

Simon Rix Holländer Jensen

Så har jeg fundet ud af at han har en bror, da Søren får sin brors datter konfirmeret:
KB 1741-1813 Randers, Mols, Vistoft opslag 132
Fra Bogensholm: S. Schousens broderdatr. Maren Jensd. 17aar

Det underlige er, at Søren Schousen står kun med Laursen ved sin vielse. Alle steder, også ved sin vielse, står han med Schousen, men der findes ikke en Laurs eller Jens Schousen i nogen kirkebog omkring Ebeltoft ;(

Søren Juul Mikkelsen

Hej Simon,

har du fundet vielsen med Inger Pedersdatter?

vh Søren

Simon Rix Holländer Jensen

Hej Søren.

Nej jeg synes slet ikke at kunne finde noget som helst i øjeblikket  ???

Søren Juul Mikkelsen

Der er en Jens Lauesen Schousen der bliver trolovet med Maren Pedersdatter i Ebeltoft 4. okt 1775 (KB 1745-1791 opslag 76). En af forloverne hedder Laurs Schousen.

Der er en Jens Schousen der bliver viet med Marie Chatarina Hinsen i Ebeltoft 19. feb 1778 (samme KB opslag 77).

Desuden bliver enken Lene Pedersdatter Schousen trolovet med enkemand Jens Boeslum (samme KB opslag 78)

Mon ikke de hører til familien.

vh Søren

Simon Rix Holländer Jensen

Jeg takker mange gange :)

Jo, sidst nævnte Jens sidder jeg og slåsser med at få til at passe ind. Førstnævnte er i hvert fald i familie med mig, da jeg er meget sikker på at han er Søren Laursen Schousen's bror.

Jeg har lige fundet en Nygårds seddel, hvorpå hans begravelsesdato står. Jeg har også fundet en Jens Schousen død i KB for Ebeltoft:
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=343655&sort=f

KB Randers, Mols, Ebeltoft 1790-1813 opslag 202 øverste midte
14 juni, Jens Schousen aurbromand(?) begravet. Død den 10 ditto, 44 aar

Da jeg ved at Søren Schousen har en Jensdatter til konfirmation i 1796, kan det her jo kun være hendes far og Sørens bror :)

Men ja, jeg har xx antal billeder med Schousen fra Ebeltoft og mange flere noter med Schousen'er fra Ebeltoft, som jeg skal have til at passe ind ;)

Søren Juul Mikkelsen

En lille rettelse: Jens Lauesen Schousen bliver trolovet med Karen (ikke Maren) Pedersdatter. Det fremgår også af copulationen senere på året (samme opslag som trolovelsen).

Begge Jens'er samt Laurs Schousen (Skousen eller Skowsen) er at finde i FT 1787:

Randers, Mols, Ebeltoft Købstad, Ebeltoft købstad, Adelgade, , FT-1787, B2071
...
Jens Skowsen   36    Gift   husbond   sætteskipper   
Maria Cathrine Hindsen   33    Gift   hans kone      
Anna Skowsen   7    Ugift   deres datter      
Peder Skowsen   6    Ugift   deres søn      
Hans Skowsen   4    Ugift   deres søn      
Poul Skowsen   1    Ugift   deres søn


Randers, Mols, Ebeltoft Købstad, Ebeltoft købstad, Overgade, , FT-1787, B2071
...
Laurs Skowsen   65    Gift   husbond   aufling   
Mette Jensdatter   75    Gift   hans kone      
Jens Laursen   32    Gift   husbond   lewer udi ussel ?? wed hands for?   
Karen Pedersdatter   33    Gift   hans kone   lewer udi ussel ?? wed hands for?   
Maren Jensdatter   9    Ugift   datter      
Anne Jensdatter   6    Ugift   datter      
Kirsten Jensdatter   3    Ugift   datter   


vh Søren

Simon Rix Holländer Jensen

Ah ja! Jeg har disse folketællinger, men den sidste har jeg desværre haft afkortet for meget så jeg kun har Laurs og Mette med.

Jeg er desværre kommet i bekneb, for det har vidst sig at der dør 3 stk Jens Schousen'er fra 1791 til 1815. Jens Laursen dør i 1795 og Skipper Jens Schousen dør i 1815. Jeg har udeladt den første Jens der dør i 1791 da han som sådan ikke er vigtig endnu for det her puslespil. Men disse to Jens'er de får begge to en Anne, som min ane Søren Schousen er formynder over i 1811. Det helt store spørgsmål er, hvem af disse Schousen'er er det. Ingen synes at være døde mellem 1800-1811. Der dør dog én Schousen i 1812 i Ebeltoft.

Der er virkelig noget detektivarbejde i det her!