August Wilhelm Maes hvor kommer han fra og hvem er hans forældre ?

Startet af Jesper Dyring, 29 Jul 2012 - 02:38

Forrige emne - Næste emne

Jesper Dyring

August Wilhelm Maes er måske født i 1828 han er gift med Caroline Marie Rasmussen ifølge FS ,men jeg ved ikke noget om deres bryllup, de har fået nogle børn bla min tipoldefar August Herman Konstatin Maes født 11 jan 1855 på christianshavn/københavn , jeg ved ikke så meget mere Mvh Jesper Dyring

Judith Olsen

Hej Jesper

Du ved da en hel del mere, jfr. din tidligere tråd - og det havde været rart, hvis du havde henvist til den:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=35488.0

Prøv iøvrigt at se KB Den Kongelige Fødselsstiftelse 1824-1832, opslag 231 - barn nr. 541, mor nr. 543.

Her finder du August Wilhelm født den 14. juli 1828. Ingen forældre nævnt, og det passer jo nok meget godt, at moderen har født hemmeligt, hvis hun og faderen først er blevet gift i 1829.

Du kunne prøve et opslag i Udsætterprotokollen for fødselsstiftelsen på Rigsarkivet for at se, om du deri kunne få oplysninger om, hvem August Wilhelm er "udleveret" til.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Egon Sørensen

#2
God morgen!


August Wilhelm Maas er viet i Vor frelser i København 1853 opslag 69 nr. 65.

August er konfirmeret i Trinitatis 1842 opslag 15 nr.28  adresse Sølvgade 411

Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Sølvgade 411,3.Sal, 12, FT-1834, C5734
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
August Maas 29  Gift  Kleinsmedsvend  
Magrethe Davidsen 34  Gift  hans Kone  
August Maas 6   Ugift  deres Søn  
Andreas Drønberg 3  Ugift  deres Pleiesøn  
Peter Eglund 29  Ugift  Hattemagersvend,logerende  
Hanne Lan 21  Ugift  Haandarbeide,logerende


Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Sølvgade, Huuset nr. 411, 2. Sal, 405 F8, FT-1840, C5130
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
August Maas 35  Gift  Kleinsmedsvend  
Margrethe Davidsen 39  Gift  hans Kone  
August Maas 11  Ugift  deres Søn


FT skal undersøges nærmere


 


Mvh.

Egon Sørensen

Judith Olsen

#3
Hej Jesper

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Dronningensgade, et Huus No 209, 2. sal, 15, FT-1840, C9569
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Rasmussen 42  Gift  Seildugsvæver  
Ane Margrethe Larsen 43  Gift  hans Kone  
Caroline Laurine Rasmussen 13  Ugift  deres Børn  
Jørgen Rasmussen 10  Ugift  deres Børn  
Daniel Rasmussen 7  Ugift  deres Børn  
Peder Georg Rasmussen 3  Ugift  deres Børn  
Johanne Rasmussen 1  Ugift  deres Børn

Du finder Caroline Laurine Marie i KB Den Kgl. Fødselsstiftelse 1824-1832, opslag 112, nr. 560.

Og her er forældrene i FT 1850:

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Christianshavn kvarter II, Dronningensgade 211, dito, 1517, FT-1850, C1881
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Rasmussen Wennebÿ 54  Gift  Seildugsvæver Wennebÿ paa Laaland
Ane Margrete Rasmussen 52  Gift  hans kone Kiöbenhavn
Peter Georg Rasmussen 13  Ugift  deres börn Dito
Janne Rasmussen 10  Ugift  deres börn Dito
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Eva Morfiadakis

#4
I FT 1845 finns familjen fortfarande på Sølvgade 111, Skt Anne Vester Kvarter IV, opslag 32. Jag trodde August Wilhelm f. omkring 1803 kom från utlandet t ex Belgien, men han står som född i København. Hans tre år äldre hustru är född i Rønne, Bornholm.

Eva M
Eva M

Jesper Dyring

Tak til alle , jeg har fundet et bryllup med August Herman Maas og Margrethe Davidsen i københavn Holmens kirke 1826-1831 op 203 ,bemærk at han nu hedder Maas istedet for Maes. Hej eva i den FT 1845 står der at Margrethe kommer fra røne, det har du ret i,  du mener det er  rønne bornholm Mvh Jesper Dyring

Jesper Dyring

Hej igen,  er der nogle der kan finde August Herman Maas fødsel ifølge hans bryllup med Margrethe Davidsen er han 25 år i 1829 dvs han er fra ca 1804, jeg har fundet en August Herman Maas, men han er fra sep 1800 Holmen kirke 1793-1805 op 278 nr 3 fra neden i højre side, men det er 3-4 år for tidligt, er der nogle der har en ide? Mvh Jesper Dyring

Eva Morfiadakis

Har du tittat på 1803/1804? Barnet med samma namn f. 1800 kan ju vara ett syskon som dött. Sen har nästa son fått samma namn. Inte ovanligt.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Matr. 87, 347, FT-1801, A5022
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Herman Maas 39  Gift  Vægter 
Caroline Dahl 38  Gift  g Herm.Maas 
Carl Maas 8  Ugift   
Johan Maas 5  Ugift

En gissning. Fadern heter Herman.

Eva M
Eva M

Jesper Dyring

Hej Eva ,ja det kan godt være dem,men jeg mangler at kæde dem samme med August Herman Maas, enten via en fødsel eller en konfirmation, navnet August og Herman går ofte igen

Jesper Dyring

Hej Judith  Lars Rasmussen Wenneby fra Wenneby Laaland Hvor tro du det er, Lolland? Mvh Jesper Dyring

Judith Olsen

Hej Jesper

Ja, Vindeby, Maribo Amt.

Måske er det "din" Lars, som findes i KB Vindeby, Maribo Amt 1737-1813, opslag 78, højre side, døbt 22. søndag efter Trinitatis 1796 men det skal selvfølgelig undersøges nærmere. Alderen passer dog med FT 1850.

Hvis det er den rigtige Lars er forældrene her i FT 1787:

Maribo, Lollands Nørre, Vindeby, Windebye bye, , 18, FT-1787, B4203
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Rasmus Havre   50    Gift   Hosbonde   Selveyer bonde og gårdbeboer   
Ingeborg Ernstsdatter   24    Gift   Madmoder      
Laurs Rasmussen   19    Ugift   Hosbondens barn af 1ste ægteskab [Rasmus Havre]      
Peder Rasmussen   12    Ugift   Hosbondens barn af 1ste ægteskab [Rasmus Havre]      
Malene Rasmusdatter   15    Ugift   Hosbondens barn af 1ste ægteskab [Rasmus Havre]      
Anne Marie Rasmusdatter   5    Ugift   Hosbondens barn af 1ste ægteskab [Rasmus Havre]      
Dorthe Rasmusdatter   19    Ugift   Tieneste pige      
Gjertrud Magrethe Pedersdatter   65    Enke(mand)   Til huuse hos dem [Rasmus Havre og Ingeborg Ernstsdatter]   Nyder almisse af sognet   

Og faderen i FT 1801:

Maribo, Lollands Nørre, Vindeby, Windebye, , 26 Familie, FT-1801, B5135
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Rasmus Havre   62    Enke(mand)         
Mette Rasmusdatter   8    Ugift         

Og her er måske Lars hos noget familie til moderen:

Maribo, Lollands Nørre, Vindeby, Windebye, , 45 Familie, FT-1801, B5135
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Poul Hansen   4    Ugift         
Johan Ernst   44    Gift         
Kirsten Lausdatter   46    Gift         
Malene Johansdatter   9    Ugift         
Laus Rasmussen   4    Ugift         

Men, men - det hele skal undersøges nøje.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Jesper Dyring

Hej judith Det ser spændende ud det du har fundet det vil jeg helt klart kigge nærmere på, nu du er så skrap, kan du så ikke lige finde den rigtige sammenhæng men August Herman Maas og de andre der hedder Maas på den tid. August var Kleinsmed og der er også en Carl Maas der er Kleinsmed ( jeg tror det må være en nevø eller noget lign.) jeg tror at August Herman Maas Far hedder Herman Maas men jeg kan ikke finde det rigtige bevis dvs fødsel og konf. jeg har prøvet at gennemgå holmen og trinitatis uden held, jeg har også prøvet at finde lidt om Augusts kone Margrethe Davidsen der skulle være født i rønne/bornholm ca 1800 også uden held ( Jeg kan godt mærke at jeg er nybegynder i det her ) Mvh Jesper Dyring

Judith Olsen

#13
Hej Jesper

Det er OK at være nybegynder. Det har vi alle prøvet. Men det er hårdt arbejde at finde sine aner, og det bliver du også nødt til at indse.

Uden at det skal lyde "hovski/snovski" - eller at du opfatter mig som en "vrissen kone" - har du så overvejet et kursus i slægtsforskning ?
Jeg ved af egen erfaring at det kan være meget givende - og jeg betragter også stadig mig selv som nybegynder, da jeg kun har været i gang i ca. 3 år.

Det vil selvfølgelig være det letteste for dig, hvis vi andre finder "det hele" for dig, men hvor stor er tilfredsheden ved det ?

Du må finkæmme folketællingerne for din Maes/Maas-slægt for at finde yderligere (husk at søge bredt med %-tegn), og så tjekke kirkebøger for de forskellige områder - og du kunne jo prøve at tjekke kirkebøgerne for Rønne for at finde Margrethe Davidsen - som jo nok på det tidspunkt har heddet Davidsdatter. Og husk at dengang kan hendes navn være stavet f.eks. Magrethe.

Det er ikke fordi, jeg ikke gerne vil hjælpe dig - men du vil opdage, at det er en utrolig fornemmelse selv at finde frem til anerne og finde "linket", som du efterlyser.

Hvis du ikke allerede har gjort det, så læs:

http://www.slaegtogdata.dk/vaerktoejer/introduktion-til-slaegtsforskning/hjaelp-til-nybegyndere-i-slaegtsforskning-1

http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/introduktion_til_arkivbrug_for_slagtsforskere

Og søg informationer iøvrigt om slægtsforskning på nettet. Og husk, somme tider er Google din ven.

Og vend så tilbage med spørgsmål om hjælp, når du går i stå  :)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Jesper Dyring

Hej jeg prøver igen, jeg kan ikke finde August Herman Maas Fødsel og Konf. Jeg har prøvet i holmen og Trinitatis ,Heligånd ,Vor frelser uden held ifølge hans vielse er han fra 1803-1804 dvs konf ca 1817-1819 jeg kan intet finde, det jeg har er en August Herman Maas Sep 1800  men det er for tidligt synes jeg, men kan det være den samme ?? dvs en konf 1814-1816 det kan jeg heller ikke finde,er der nogle der kan hjælpe??  Mvh Jesper Dyring

Jesper Dyring

Hej jeg prøver igen. Jeg kan stadig ikke finde noget om August Herman Maas og Hans Kone Margrethe Davidsen , han er født ca 1805 i kbh og hun er født ca 1800 ( rønne ) jeg mangler deres fødselsdata og deres forældre er der nogle der kan hjælpe. Mvh Jesper Dyring

Jesper Dyring

Hej til alle der har hjulpet mig, jeg har fundet Margrethe Davidsen på bornholm hun er født 22 april 1798, og dermed en stor familie derover,men jeg mangler stadig med sikkerhed at finde August Herman Maes fødsel , dvs jeg har fundet den , han er født 20 august 1800 i holmen , jeg mangler desvære hans konfirmation for at udelukke at han er død som lille og en evt ny dreng har fået det samme navn,for mit problem er at han ifølge FT er han født 1803-1805 ??? jeg mangler også FT fra 1850 og fremad med Margrethe og August Maes på , de selvfølgelig være flyttet fra Kbh eller være Døde , så der er stadig meget at lede efter Mvh Jesper Dyring