Christian Petersen født 1763/64 i Tøstrup bei Hadersleben - men hvilket sogn

Startet af Christian Konstmann Autzen, 18 Sep 2012 - 11:35

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Ja - det er jo et fremskridt.

Men da præsten jo skriver sådan ved Christian Petersen's bryllup:

Vielsestesten ved Cay-Erik Geipel:

Vielse Christian Petersen nr. 23, 11. maj 1791 Skt. Marien sogn:
Der Junggesell Christian Petersen, Schiffer auf Jürgensgaarde
der Gemeinde Adelbye, des Pächters bei Töstrup bei Hadersleben Tho-
mas Petersens und Elisabeth Carlsenns ehel. sohn mit Jgfr. (jomfru) Chri-
stina dorothea Baever des weil. hiesigen Bürgers und Gastgebers Sö-
ren Nielsen Baever und Catharina Maria geb. Schildtens ehel.
Tochter. Im Hause zufolge vorgez. (vorgezeigter = forevist) Concess (ion) d.d. Kopenh. (København) d. 19. Mart 1791


så er der noget, som ikke stemmer.

Ifølge teksten skulle Christian Petersen så være født i ægteskab, og ikke som uægte barn; hans mor må således enten have været gift med denne Thomas Petersen eller præsten skriver forkert. At præsten skriver forkert kan skyldes, at han har fået oplyst, at faderens navn rigtignok er Thomas Petersen, men at han så har "glemt" eller hørt forkert, at hans stedfader var Peter Petersen.

Christian Petersen's dåb må jo kunne findes i et sogn i det sønderjyske - og det er så næste store opgave.

Leif Geilman har dyrket netop denne Christian Petersen meget - og endnu ikke fundet hans dåb.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Grøndberg

Citat fra: Christian Konstmann Autzen [733] Dato 04 Nov 2014 - 10:35
Ifølge teksten skulle Christian Petersen så være født i ægteskab, og ikke som uægte barn; hans mor må således enten have været gift med denne Thomas Petersen eller præsten skriver forkert. At præsten skriver forkert kan skyldes, at han har fået oplyst, at faderens navn rigtignok er Thomas Petersen, men at han så har "glemt" eller hørt forkert, at hans stedfader var Peter Petersen.

Jeg tænker ligesom dig, at Thomas Petersen kan være den biologiske far, hvor præsten ved en fejl har skrevet "ægte", eller at hun har været gift inden ægteskabet med Peter.

Jeg tror dog også, at det er muligt, at præsten har skrevet forkert ved faderens fornavn og således har henvist til stedfaderen Peter i teksten, hvor der står Thomas. Og at præsten ligeledes har skrevet forkert ved "ægte", eller at barnet, Christian, blev betragtet som ægte, da Peter ægtede moderen. I så fald vil det være nytteløst at lede efter en Thomas som biologisk far. Kender vi navnet Thomas fra andre kilder?

Med venlig hilsen
Christian

Christian Konstmann Autzen

Kender vi navnet Thomas fra andre kilder?

Dette svar er nej - adelby.com har dette om Christian Petersen, og hvor hans børn er medtaget, og således uden nogen Thomas, som kunne henvise til en farfar som Thomas:

Petersen Christian Öffnen Blatt
Schiffer in Norder-St.-Jürgen/Flensburg, Nr. 157
* (err) 1764
† 24.08.1836 in Haved i. Rejsby
oo 11.05.1791 in St. Marien/Flensburg mit Bever Christina Dorothea, * 21.06.1768 in Flensburg.
Lebensphasen von Petersen Christian:
Beruf:   von 1792 bis 1808 Schiffer in Norder-St.-Jürgen/Flensburg, Nr. 157.
Notizen zu Petersen Christian:
Mail von Christian Autzen im Okt. 2012:
Hallo Helmut, die letzten Informationen über diesen Christian Petersen ist, dass er am 24. August 1836 in Haved in Rejsby gestorben ist, begraben am 1. März 1836.
Er Wohnte die letzten Jahre bei seinem Sohn.

Tønder, Hviding, Rejsby (Kongerigsk), Haved, en Gaard, 14, FT-1834, C6154
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Pedersen 42 Gift Eier af Gaarden
Dorthe Hansdatter 30 Gift hans Kone
Kristine Dorthe Pedersen Bever 6 - deres Børn
Anne Kristiane Pedersen Bever 2 - deres Børn
Christian Pedersen 70 Enkemand Gaardmandens Fader
Anne Christine Ell 64 Enke opholder sig hos Gaardmand
Georg Lüethan 22 Ugift Tjenestefolk
Diderik Lüethan 17 - Tjenestefolk
Kristiane Hoyer 19 - Tjenestefolk

Sein Geburtsort ist nicht bekannt - Töstrup bei Hadersleben, aber keiner kennt diesen Ort.
Viele Grüsse nach Flensburg
Christian.
Kinder:
1) Petersen Sörren Diederich
* (err) 1793
2) Petersen Christian
* (err) 1794 in Husum/Nordsee (?), † 10.03.1850 im Süderhohlweg/Flensburg
oo ... mit Thomsen Anna Christina Dorothea, Süderhohlweg/Flensburg, als Witwe.
3) Petersen Franziska Maria
* 13.12.1796 in Norder-St.-Jürgen/Flensburg, † 05.04.1798 in Norder-St.-Jürgen/Flensburg


Sønnen Søren er efter morfar -Søren Nielsen Bæver; sønnen Christian, født 1794 - ja det er jo et godt spørgsmål; datteren Franziska Maria, født 1796 - Franziska Maria kunne være efter mormors mor, hvis hun hed sådan.

Der er således ingen ledetråd til en Thomas som den reelle far til Christian Petersen. Men da han jo er født, og alle fødte blev bogført i kirkebogen, så man han jo kunne findes et eller andet sted - evt. eller måske netop givet dér, hvor moderen rent faktisk fødte ham; måske hos en søskende eller tante/onkel, idet moderen jo ikke var i kridthuset hos hendes forældre, jævnfør testamentet. Når vi finder hans fødsel/dåb, så har vi givet også hans rette fars navn - som udlagt barnefader.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Grøndberg

Sydslesvig, Husbyharde, Adelby. Flensburg. Norder-St.Jürgen 98. Husstands-/familienr: 166. FT-1803. C1174. Løbenr.: 212 - 216.

Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Christian Petersen    39    Verheir.    Hausvater    Schiffer    
Christina Dorothea Bevers    34    Verheir.    Dessen Frau       
Sörren Diederich Petersen    10       Ihre Kinder       
Christian Petersen    8       Ihre Kinder       
Anna Dorothea Hansens    23    Unverheir.    Dienstbote



Christians alder passer fint med FT-1834 fra Rejsby.

Med venlig hilsen
Christian

Lise Østerberg Bahr

Hej Christian.


Måske har Haderslev slægtsforskningsforening infos du kan krydsrevidere med; de gav mig faktisk en hel del infos, der førte til min videre slægtsforskning - og til mine aner via Helmut Martensen, Flensburg, Adelby.com

Hermed derfor en stor tak til Haderslev slægtsforskningsforening også, samtidig med gode hjælpere her på forummet Slægt og Data. Tak til jer også.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Christian Grøndberg [5470] Dato 04 Nov 2014 - 21:16
Sydslesvig, Husbyharde, Adelby. Flensburg. Norder-St.Jürgen 98. Husstands-/familienr: 166. FT-1803. C1174. Løbenr.: 212 - 216.

Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Christian Petersen    39    Verheir.    Hausvater    Schiffer    
Christina Dorothea Bevers    34    Verheir.    Dessen Frau       
Sörren Diederich Petersen    10       Ihre Kinder       
Christian Petersen    8       Ihre Kinder       
Anna Dorothea Hansens    23    Unverheir.    Dienstbote



Christians alder passer fint med FT-1834 fra Rejsby.

Med venlig hilsen
Christian


Tak for den "nye" folketælling fra 1803 - jeg havde kun denne:

Samtlige personer i husstanden

Sydslesvig, Husbyharde, Adelby, Flensburg, Norder-St.Jürgen 98, 166, FT-1803, C1174
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christian Petersen   39   Verheir.   Hausvater   Schiffer

Hej Lise

Jeg har været i forbindelse med Haderslev - måske ikke selve Haderslev slægtsforskningsforening, men alligevel.

Næste step vil dog være at prøve at finde dåben af Christian Petersen.


Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Grøndberg

Sydslesvig, Husbyharde, Adelby. Süderhohlweg. Kathengebäude. Husstands-/familienr: 185 F3. FT-1845. C5607. Løbenr.: 1469 - 1470.

Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Christian Petersen    51    Verheir.       Häuerling, Tagelöhner    Husum
Anna Thomsen    49    Verheir.       seine Ehefrau    Grossolt



Christian Petersens søn: Christian Petersen i Adelby Sogn 1845.

Dog uden børn her.

Med venlig hilsen
Christian

Lise Østerberg Bahr

Hej

ok.

Vores forgrenede sig til via Husby Mühle, /Handewitt- flere adresser i Flensburg, Husby (på FT 1845 -står der også HUSBYHARDE ) og senere (mon nogle af børnene flyttede til Grossenwiehe) hvor den ene af mine aner som ældre tog til og døde - og vi har jo Thomsen i slægten, Peter blev også benyttet - med.

(min farfars første bil blev faktisk kaldt lille Peter)  :)

Jeg har haft pakket det hele ned, men vil se om jeg kan finde ud af sammenhængen igen. Det var jo der jeg startede.

MVH
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Kan du ikke gå via HINRICHSEN + BEAVER slægten du kan jo se den på Helmut Martensens webside, at de kommer fra NORGE - schiffer (Holmestrand - Norge) de har måske relevante videre oplysninger om samle-slægten.

Har du  ikke fore hos spurgt HINRICHSEN & CO. virksomheden i Schleswig - selv ?
Det var da et forsøg værd.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr
Også Flensburg slægt fra Adelby.com samt i Norge.

Lise Østerberg Bahr

Hej igen.


Beawer ses i Norge - Vestfold, + Holmestrand  , og på Helmut Martensen websiden går den ind i ASMUSSEN, ligesom vores !


Beawer går ind i Schilden slægten på Flensburg Helmut Martensen adelby.com

Så det vil jeg undersøge nøjere, nu vi har Von Krogh slægt i Norge.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Christian Konstmann Autzen

Hej Lise

Helmut Martensen's oplysninger om Bæver/Beaver kommer fra mig, og således også dem fra Norge - som jeg dog har fået andetvejsfra.

Christian Petersen er jo født mens moderen var meget ung, 15 år, og hun har næppe haft meget samkvem med denne Thomas Petersen, som skulle være faderen til barnet. Det er derfor næppe sandsynligt, at sønnen, altså Christian Petersen, skulle opnævne nogle af sine børn efter ham; - den uægte søn har vel overhovedet ikke haft kontakt til sin biologiske far.

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Nå ja, men jeg fandt da Schilden  frem selv - også. Never mind. ....



mvh
Lise

Lise Østerberg Bahr

#43
hov - hvor blev mit svar af, med

BEAWER / ASMUSSEN . henvisning til SCHILDEN - jeg har da lige skrevet det.

MVH
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#44
Hej


Mine svar går ikke igennem Asmussen/ Beaver/Beawer/Schilden beskrevet !!
HVAD mon der sker  ???

Det er mig der har nogle data (mangler at få tydet en Kirkebogsudskrift) før jeg kan tilsende Helmut Martensen de ting, jeg har han kan bruge til sin opdatering.

NU kan jeg se siden (igen)

MVH
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej igen.


Så man kan sige, at før andre opdaterer deres hjemmesider, kan jeg heller ikke opdatere (fylde huller ud) og renskrive mine osv....det er jo derfor vi er afhængige af hinanden  :)


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr :'(

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Lise Østerberg Bahr [12541] Dato 05 Nov 2014 - 14:23
Hej.

Nå ja, men jeg fandt da Schilden  frem selv - også. Never mind. ....



mvh
Lise

Hej Lise

Jeg skal ikke sige, hvem som først fandt frem til Schilten; men her ses netop denne Catharina Maria (gift Bevers) Schilten, som så var blevet gift igen efter 1. ægtefælle Søren Nielsen Bæver/Beaver's død:

Samtlige personer i husstanden

Sydslesvig, , Flensburg Købstad, Marien-Kirchspiel im 3ten Districht, Schifsbrükke, 828 F 489, FT-1803, C5714
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Diederich Hee   47   Verheir.   Hausvater   Schiffer   
Catharina Maria Bevers   60   Verheir.   dessen Frau      
Maria Elisab. Nass   30   Witwe   Stieftochter des Hausvaters      
Joh. Asmussen Nass   10      Pflegesohn      
Christina Margar. Schilten   57   Unverheir.   Frauen Schwester      
Helena Ingeb. Jepsen   30   Unverheir.   Dienstmagd      
Peter Hoeck   36   Unverheir.   In Logie   Schiffer   
Surkt Löwe   30   Unverheir.   In Logie   Zahnarzt

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

#47
ja, høgh havde jo vores slægten først som møllerdreng, og så også på Møllen - overtog den faktisk, Bahr slægtens ene mølle. 1864 gjorde sit til det !

Med venlig hilsen
Lise  Ø Bahr