Slægten Obel - igen.

Startet af Ib Noe, 10 Dec 2010 - 22:09

Forrige emne - Næste emne

Ib Noe

Der har tidligere i dette forum været en tråd vedr. Obel-slægten. Da jeg har nye informationer tager jeg tråden op igen.
Mit udgangspunkt er Peder Obel, hvis oprindelse jeg samtidig søger af fastslå. Følgende sikre oplysninger om ham bl.a.:
1. Han bliver viet i Lemvig 30.08.1805 til Else Marie Brun
2. Skolelærer og kirkesanger paa Jegindø 1823-26
3. Hans hustru døde her 03.02.1825
4. Han faar nu pigen Maren Johannesdatter i huset, som 07.02.1826 føder en datter Elise Marie Rosalie med udlagt barnefader Peder Obel. De to faar flere børn senere i Ydby Sogn.
5. De bliver viet 24.04.1832 i Ydby i Thisted Amt.Peder Obel angives at være 52 aar.
6. Ved folketællingen i samme sogn 1834 angives han at være 54 aar og literat.
7. Ved folketællingen 1850 er han huslærer i Møborg Sogn i Skodborg Herred, Rinkøbing Amt. Hans alder opgives til 76 aar. ( se punkt 6). Fødestedet angives at være København.
8. Ved folketællingen 1855 er han bosat i fattighuset i Lemvig og angives at være fraskilt og 84 aar. Fødestedet angives som Salling ( Viborg Amt)
9. Han døde i Lemvig 08.02.1857, angivet at være 85 aar.

Hvor kommer Peder Obel fra - hvem er hans forældre?
1. En søgning i Ft 1787 og 1801  i samtlige amter, viser en familie i Store Færgestræde i København, hvor  Peder Obels alder passer.
2. I Skt Nilolaj Kirke 1766-1788, opslag 265 ses:
" Døbt 24.02.1783, Thor Jørgensen Obel Kieldermand i St. Færgestræde og Martha Pedersdatter en søn kaldet Peder." 
De samme forældre faar 10.11.1785 døbt en søn Jørgen.
3. Ved folketællingen 1840 ses en Peder Obel hos sin broder Jørgen Obel i Præstø Amt, Baarse Herred, Vordingborg Landsogn. Alder angives at være 56 aar.
4. Samme sted 1845 angives han at være 63 aar og fødestedet at være København.

Er denne Peder Obel identisk med den forhenværende degn paa Jegindø?

Nye informationer:
1. Peder Obel faar 1835 i Lemvig udgivet en lille bog med titlen " Freia - en Samling af Poesie og Prosa."
Her er bla. et digt " Ved min kones Else Marie Bruns død, d. 3. Februar 1825."
Et andet digt bærer titlen " Ved min morbroders, Provst Høylands død."
Den eneste præst/ provst i Wibergs Præstehistorie er en Peder Eskildsen Høyland, der døde som provst 1815 i Hove Sogn, Ringkøbing amt. Han er født i Vandborg Sogn, R.A. 1749.
Han synes ikke at kunne være morbroderen. Men hvem er så denne morbroder?
I digtet, som ikke er angivet med tid eller sted, nævnes af personlige relationer blot:
" Min ungdoms Leder, Velgjører, Ven!"

En længere smøre - men kan nogen være behjælpelig med at udrede trådene?

De bedste hilsener, Ib Noe, Klinkby ved Lemvig.

Vibeke Weilby Bach

Hej

Else Salling havde flere tråde om ham i det gamle forum om hun fik endelig beviser ved jeg ikke, men du kan da kontakte hende.

Kopiret fra Elses tråd :Jeg tror, Peter Obel er født 9. juli 1775 i Håsum/ Viborg. - Jeg vil gerne være sikker, men endnu er det ikke lykkedes at finde dokumenter, hvor han er anført med fødselsdato-/ sted.



Hilsen Vibeke

Ib Noe

Jeg har i " Jyske Registre" fundet et testamente oprettet 24.02.1797 af birkedommer Søren Lund til Ryssensten (Bøvling Sogn) og hustru Maren Høyland.

I forkortet form lydende saaledes:
" ----hans ( Søren Lund) Hustrus Søster, som er Enke Madame Petersen, om hun dem  skulle overleve, skal forlods af Boet nyde 50 Rdl, men dør hun før dem, skal Beløbet ikke udbetales, men derimod skal hendes  Søn Peder Obel, tillige med hans andre søskende -----"

Den Peder, som i 1875 bliver døbt i Haasum Sogn, har en mor ved navn Malene Kirstine Høyland - det kunne så være den nævnte søster Madame Petersen.

Men: hvorledes kommer den Peder til efternavnet Obel??

De bedste hilsener, Ib Noe.

Else Salling

Hej Ib

Jeg tror ikke på Peder Obel i Præstø som den rette (og dermed heller ikke de forældre, du nævner - men det bliver her en lidt løs påstand, for jeg har ikke gemt min argumentation.

Peder fik sit Obel efter: Velædle Hr Obel til Kiærgaardsholm, som var forældrenes vært omkring fødslen.

Kirkebogen 1701-14, opslag 32.
Dom 4. post Trinit. blev Sgr (Seigneur) Peder
Vallberg Lotto Bud* fra Kiøbenhavn, og
Hustrue Malene Kirstine Høyland,
som i Besøg var komne til Kiergaards(-)
holm, hvor hun needkom med en Søn
som ved Hiemmedaab blev nævnet Peder
samme Deres Søn til Kirke frembaa-
ren af Velædle Madamme Obel

Faddere
Velædle Hr Obel til Kiærgaardsholm
Monsieur Riber Studiosus
Monsieur Leth, Forvalter og
Jomfrue Maren Høyer

Har du også udskriften fra fattigprotokollen:
Lemvig Rådstue - Fattigprotokol for Lemvig 1832-1859 (D-15/61):

Den er næsten ulæselig. Men  det fremgår
- at der 16. februar 1857 blev der afholdt et møde vedrørende afdøde P. Obels efterladte ting
- hans efterladte er listet op i protokollen, der er 16 ting. Det ses bl.a., at der er briller og blikkrus og 2 skjorter.
- to af de andre benævnte genstande (ulæseligt), efterlades til en navngivet person (navnet er ulæselig).

Mon ikke Malene/ Kirstine Høyland er identisk med Madam Petersen nævnt i skiftet:

Tørring/ Ringkøbing KB, 1775-1809 opslag 260 , Madame Helene Kirstine Petersen født Høyland
en Enke, som efter 8 Aars Ægteskab havde kummerlig? ernæret sig deels i Aalborg og dels her i Egnen, døde efter et par Dages Colera Sygdom
i Kallesøe d. 10de Aug. 1801 og blev begravet meget hæderligen paa Tørring Kirkegaard d. 17. ejudem med Ceremonie og Liig Prædiken. Testa Apocal. 3, v 11

Du fik måske ikke noget nyt, men vi fik da hevet tråden frem i lyset, så der er frit slag for andre til at komme på banen!

Mvh.
Else Salling
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Malene Obel

Jeg skriver fordi min oldemor er født den 02.04.1905, og hed Karen Marie Obel, født i Århus. Hun døde den 01.12.1980. Hun var ugift men havde tre børn:
Lissi R. Obel (min mormor)
Preben Obel
Inge Obel

Håber I har informationer om min familie.

Mvh. Malene Obel

Thorkild Møller Nielsen

Hi Malene,

Det meste ligger på nettet men her er lidt således at du kommer videre:

Karen Marie Nielsine Obel efr født som du skrib´ver 2/4 1905 (AO Århusm Sct Pauls Sogn opslag 266 nr 67).
Forældre er Skomager Johannes Obel og Johanne Marie Mortensen.
De boede i 1906 Banegårdsgade 1, kælderen i Århus.

Johannes Obel er født 7/8 1883 i Ringkøbing A., Gimsing Sogn  (AO opslag 5)

Forældre er Wilhelm Obel (11/5 1836)  og Dorthe Jensdatter.

Hvis du googler Wilhelm Obel kommer hele slægten op.

VH
Thorkild

Lise Østerberg Bahr


Hi.

Jeg er interesseret har været ledt ind på E-bogen.
"Efterkommere efter Lars Iversen 1692 - 1748" fra gården LUCAS GRUE i VEJEN - en del gange.

Obel slægt, idet jeg har set Husted og Bahr grene i Obel slægten - der evt. er vores aner.

Er Georg Bahr Olesen en af jeres aner ?

Jeg har tidl. været i kontakt med Hans Grue omkring div. slægter omkring BAHR slægten han var interesseret i. Bl.a. Møller Bahr i ALLER mølle.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Vibeke Weilby Bach

Citat fra: Malene Obel Dato 18 Mar 2012 - 19:31
Jeg skriver fordi min oldemor er født den 02.04.1905, og hed Karen Marie Obel, født i Århus. Hun døde den 01.12.1980. Hun var ugift men havde tre børn:
Lissi R. Obel (min mormor)
Preben Obel
Inge Obel

Håber I har informationer om min familie.

Mvh. Malene Obel

Hej Malene

Har sendt hvad jeg har om din Mormors mors familie til dig på en mail.

Hilsen Vibeke

Lill Godt Harlung

Maren Obel var min oldemor, Wilhelm min tipoldefar og Peder Obel min tiptipoldefar.
Maren Obel fik min farfar Wilhelm Theodor Andersen som fik min far Axel Emil Ignatius Andersen som fik mig Lill Godt Harlung.

På Jegindø huserede den spændende tiptipoldefar og siden hen i området omkring.
KUNNE der findes et FOTO af denne forfatter litterat degn kirkesanger nogen steder mon?

Peder blev ganske rigtigt opkaldt efter den familie hans forældre boede hos, da han blev født, så nogen ægte Obel er det vel næppe.

Mvh Lill Godt Harlung
godt19@gmail.com

ole o knudsen

i skriver at peder obel fik sit navn i køberhavn af madam obel ,det jeg tænker på er ,vel det sige at i mener obel slægten starter der ,og hans forældre er Peder Valiberg Lotto Bud og Malene Kirstine Høyland mvh ole obel knudsen