En kongelig bryllupsbevilling i Aulum 1810

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 15 Sep 2012 - 19:02

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Til Arne Feldborg!

Ved mit udredningsarbejde af Lauge slægten, er der endnu et par - fætter og kusine der er blevet gift i Aulum, fra Jersild, mener jeg:



Lauge Hansen *1755
Maren Sørensdatter *1752    Datter: Anne Marie Laugesdatter *1793


                                                     Anne Marie og Jens gift 03.11.1810


Lauge Christensen *1742
Maren Jensdatter *1744        Søn: Jens Laugesen *1781


Du har før nævnt, at de to Lauge´r sandsynligvis kan være fætre.
I hvet fald er Lauge Christensen forældre fætter og kusine, det har du sendt afskrift af.

Men hvis de to Lauge´r ovenfor er i familie med hinanden, er Anne Marie og Jens vel også fætter og kusine.
Er det tilfældet, så vil jeg morterlig gerne have et kongebrev om dem også, det har jeg tiltro til, at du har mere forstand på at finde end mig.

Anne Marie var 17/18 år og Jens 29 år da de blev gift.

Med spændt venten på svar
Karl-Peter

Inger Toudal

#1

Jeg er ganske vist ikke Feldborg, men håber du kan bruge dette fra http://kkermit.dk/:

Under Jyske Registre, ægteskaber 1660-1799.

Der er en god grund til, at oversigten slutter med år 1799:

"Forståelsen af hvad forbudne led dækker, kan ses i Christian den 5tes danske lov som er indlagt på siden forordninger og love klik her.

Som det ses af følgende, indførtes der fra 1800 nye regler.

Der var mulighed for at søge dispensation til ægteskab i forbudne led, ved ansøgning til kongen gennem biskoppen, mod betaling til nærmeste hospital. Disse ansøgninger  om ægteskabsdispensation findes dels i biskoppens arkiv og dels i Danske Kancellis arkiv. Oplysninger om betalingen til nærmeste hospital, findes dels i hospitalernes arkiv, dels i stiftsøvrighedens arkiv. I tilfælde af dispensation, skulle ansøgeren skaffe et tingsvidne på slægts eller svogerskabet, hvilket blev publiceret på vedkommendes tingsted.
Reglerne mildnedes i perioden fra 1770 – 1775, og i år 1800 indførtes de nuværende regler. I dag er ægteskab med beslægtede og besvogrede i den direkte op - og nedstigende linje (forældre og børn) og mellem hel - halvsøskende forbudt. Der skulle dog stadig søges kongelig bevilling til ægteskab med søskende til afdøde, men denne regel er senere blevet ophævet. Disse ansøgninger findes i amtsarkiverne."

Men hvis bruden ikke var fyldt 18 ved indgåelse af ægteskab, skulle hun vel have det man kalder kongebrev.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karl-Peter Dammeyer

Hej Inger Toudal!

Tak for din forklaring, interessant.
Men selv har jeg haft svært ved at finde noget relevant i linket med kkermit.dk
man skal måske være lokket på osv. for at komme de rigtige steder?
Vh.
Karl-Peter