JENS ANDERSEN hvem er han og hvor blev han af ?

Startet af Jesper Dyring, 12 Sep 2012 - 19:11

Forrige emne - Næste emne

Jesper Dyring

Hej igen Jens Andersen Bliver konfirmeret i sengeløse kirke 1841-1856 opslag 98 ( 1845 ) nederst, det næste jeg ved er han er blevet gift ( måske i 1863 ) og med sikkerhed er blevet far i 1864 til Maren Marie Alma Andersen, men hvor har han opholdt sig f.eks i FT 1860 ? Mvh Jesper Dyring

Alice Oppenheim

#31
I 1860..? Måske hér:


Roskilde, Sømme, Fløng, Marberg By, En Gaard, 60, FT-1860, C4301
Lars Olsen   43    Gift   Huusfader, Gaardmand      Taastrup
Else Pedersdatter   33    Gift   Hans Kone      Her[Fløng]
Ane Larsdatter   14    Ugift   Deres Børn      Her[Fløng]
Mette Larsdatter   10    Ugift   Deres Børn      Her[Fløng]
Bodild Larsdatter   6    Ugift   Deres Børn      Her[Fløng]
Ole Peter Larsen   2    Ugift   Deres Børn      Her[Fløng]
[...]
Jens Andersen   29    Ugift   Tjenestefolk      Snoldeløv
Ole Paulsen   20    Ugift   Tjenestefolk      Her[Fløng]
[...]

Passer iøvrigt fint med hans alder ....


— Denne JENS ANDERSEN (og arbejdskammeraten Ole Paulsen) rejser fra Lars Olsen samme år (1860). De tager begge til København. Se Fløng KB 1829-62; opslag 272

Han er ankommet til sognet i 1857 (hvorfra vides ikke). Se samme KB opslag 210

Alice Oppenheim

PS: vides og vides ... jeg tror penneføreren kalder JENS ANDERSEN "af Vadsbjerg". Vil lige undersøge det nærmere ...

Søren Juul Mikkelsen

#33
Der står af Vadsby, hvor du jo selv skrev at forældrene flyttede til.

Under rubrikken hvorfra ankommen står der "ibidem" dvs. sammesteds som de ovenstående der er kommet fra Sengeløse.

Så det passer jo fint med din Jens Andersen,

vh Søren

Jesper Dyring

Hej Alice  Det er den rigtige ( tror jeg ) de boede i vadsby ved sengeløse  Mvh Jesper Dyring

Jesper Dyring

Hej igen , Det er lidt mærkeligt det her , min tråd startede med at finde en Jens Andersen der var udlagt barnefader i dec 1859i lynge, det sidste er at en Jens andersen rejser fra fløng til kbh i 1860, er der tale om 2 forskelige personer som min 2xtipoldemor Maren Marie Andersen har fået børn med der begge hed Jens Andersen (mystisk)  :o Mvh Jesper Dyring

Frank Green

Hej Jesper

Kan kun give dig ret...

Tror også hun har kendt 2 stk Jens Andersen.
Der er intet der forbinder nr.3 Jens Andersen med Uggeløse eller Nørre Herlev,så måske er det Jens Andersen født i Tjæreby,som er den udlagte,alligevel.

Hun rejser i januar 1860,han bliver gift i juli 1860.

Vielsen(som du nok finder på et tidspunkt) er vel med nr.3 Jens.

Og som Søren tidligere har skrevet,kan man se at Jens(Tjæreby) rejser frem og tilbage mellem Uggeløse og Nørre Herlev i slutningen af 1859.

MvH
Fg

Jesper Dyring

Hej Frank. Jeg tror også at det må være ham fra tjæreby/ N herlev, men jeg synes stadig st det er et mærkeligt sammentræf , der er ikke nogen tvivl om at  Jens fra Snolderlev er far til de næste 3 piger: Maren Marie Andersen har haft et blødt punkt får dem der hed JENS , Faren til hendes sidste barn hed JENS Sørensen.  ??? Mvh Jesper Dyring

Søren Juul Mikkelsen

Hej Jesper,

har du fundet Ane Kirstines konfirmation?
Jeg tænkte på om der kunne stå noget om hendes far.

Jeg har iøvrigt et eksempel fra min egen slægt hvor en af mine 4xTip oldefædre gifter sig 3 gange, og hver gang hedder konen Maren; men dog forskellige efternavne.

vh Søren

Jesper Dyring

Hej Søren. Nej jeg har ikke fundet Ane Kirstine Andersen Konf. Jeg har også gennemgået alle de Kbh kirkebøger efter en  vielse i 1863 ,nej nej og atter nej intet bid , jeg mangler også Maren Marie Dødsdato, det virker som om den familie bare ikke vil findes ??? ??? ??? Men det skal nok lykkes en skønne dag Mvh Jesper Dyring

Alice Oppenheim

Hej igen ...


Jeg har tidligere i denne tråd linket til en anden tråd, der handler om, hvordan man håndterer hængning/selvmord på Rigsarkivet .... måske ligger der en levnedsbeskrivelse på JENS ANDERSEN og venter på dig?


Ang konens dødsdato/begravelse ligger der måske en oplysning i "begravelsesregistret" på Stadsarkivet ... (findes der ikke sådan ét?)



Hilsen Alice, der er fuld af forslag til, hvad andre skal bruge tiden på :P

Søren Juul Mikkelsen

Hej Jesper,

Maren Marie bor i FT 1906 stadig i de Classenske boliger "R" sammen med sin datter Jenny Mathilde og datterdatter Xenia Alfrida:

  København, Godthåbsvej ulige nr., opslag 158

I FT 1911 bor hun ihvertfald ikke i bolig "R", men det var måske værd at gennemse hele Godthåbsvej (Classenske boliger) for det tilfælde at hun er flyttet til en anden bolig i nærheden.

vh Søren

Jesper Dyring

Hej Alice. Jeg skal en tur til rigsarkivet i næste uge, det er første gang jeg skal prøve det , men nok ikke sidste, så det bliver spændende. Til Søren , du havde ret hun var bare flyttet hen i en anden blok i 1911, og siden til en ny i 1916 og 1921 , der bliver hun væk ,men hun er også 80 år nu( godt gået ) dvs hun er død efter 1921 Mvh Jesper Dyring

Jesper Dyring

Til Alle Har lige fundet Maren Marie Andersen Som Afdød i Godthåbskirke 14 april 1921 ( 1916-1922 op 266) 80 år  :)  Mvh Jesper Dyring

Søren Juul Mikkelsen

Hej Jesper,

jeg er glad for at min anbefaling om at gennemse de Classenske boliger gav pote.

Held og lykke på rigsarkivet, den oplevelse har jeg endnu tilgode.

vh Søren

Jesper Dyring

Hej til alle, jeg har fundet Jens og Maren s vielse i Skt Johannes sogn 1861-1873 op 22/138, men der er ingen nye oplysninger ØV ØV De blev gift 16 nov 1862 Mvh Jesper Dyring

Jesper Dyring

Hej alle en lille opdatering, jeg har onsdag 3 okt været en tur på rigsarkivet for første gang, og fandt skiftet efter Jens Andersen, men intet nyt ,andet end det var den rigtige jens for, Maren Marie Andersen fik de 14kr han efterlod !!! Mvh Jesper Dyring

Jesper Dyring

Hej Alle, det har  vist sig at der er er 3 Jens Andersen på spil , og ham hun bliver gift er fra snolderlev ved roskilde, og er formentlig ikke far til den ældste pige, Ane Kirstine , så jeg er tilbage ved start, hvem er den udlagte barnfar,er det Jens fra N herlev eller Jens fra Tjæreby ???? Mvh Jesper Dyring

Søren Juul Mikkelsen

Hej Jesper,

Jens Andersen fra Nørre Herlev dør inden FT 1890:

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Nørre Herlev, Herlev By, Et Hus, 14, FT-1890, C4515
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Sidse Kirstine Sørensen   56    Enke   Husmoder   Hovedperson   Lillelyngby Sogn
Christian Julius Hansen   28    Gift   ??mand   Træarbejder   Lynge Sogn
Anna Nielsen   18    Gift   Husmoder   Medhjælper   Herlev Frederiksborg
Pigebarn Endnu Uden Navn   under et aar 20/1-90    Ugift   Barn   Pige   Herlev Frederiksborg

Jeg tror det er ham der dør 5. feb 1885 (Nørre Herrlev KB 1878-1891, opslag 94 nr. 3).

Der er et skifte efter ham, som jeg har problemer med at finde.
Jeg kan finde ham i registeret for "Skifteprotokol for Frederiksborg distrikt og udsogne 1883-1886" opslag 52 på AO. Men her henvises til folie 190-192 som skal være i en tidligere protokol, men den kan jeg ikke se på AO. Har jeg overset noget?

vh Søren

Jesper Dyring

Hej Søren : Jeg har ikke ret meget øvelse i skifteprotokoler og havde aldrig selv fundet, det du har, ja du har ret i at det der henvises til, 190-192 ,ikke giver nogen mening, hvor skal man kigge ??? men tro du der vil stå noget om hans evt første datter Ane Kirstine , i et skifte  ??? Mvh Jesper Dyring P.S. Tak for dit store arbejde ;D

Jesper Dyring

Hej Til Alle . Et lille spørgsmål, når man blev udlagt som barnefader, blev det så registreret nogle steder/bøger og blev der ført en faderskabsag, eller var det bare pigens problem ??? ( vi skriver år 1860 ) Mvh Jesper Dyring


Søren Juul Mikkelsen

Hej Jesper,

efter hvad jeg kan læse her: http://www.grifo.dk/slaegt_db.php?id=831

kan der sagtens være ført en sag ved politiretten for at sikre bidrag fra faderen til barnets underhold.

Jeg ved ikke hvor man skal finde sådanne sager, men det er der sikkert andre der gør.

På AO er der kun sager om underholdsbidrag 1891-1936 fra Københavns Overpræsidium.

Jeg har forresten fundet Ane Kirstines konfirmation i Skt Paul 1859-1891 opslag 170 nr. 34.
Men det eneste der står om forældre er "Ugift Maren A.".

vh Søren