Navngivning i Sverige

Startet af Ulla Pedersen, 11 Sep 2012 - 17:16

Forrige emne - Næste emne

Ulla Pedersen

Er der nogle herinde, der skulle vide noget om, hvordan man i Sverige opkalder børnene. Er det de samme uskrevne regler som herhjemme? Første søn efter farfar og første pige efter mormor.


Venlig hilsen
Ulla Pedersen

Eva Morfiadakis

Idag i Sverige finns det inga direkta regler vad man kallar sina barn. I vissa familjer finns det naturligtvis regeln att döpa sina barn efter far- och morföräldrarna. Jag är lärare och har haft barn som heter Pippi och Madicken.

Eva M
Eva M

Ulla Pedersen

Hej Eva M

Jeg skulle nok have skrevet "opkaldte". Perioden jeg spørger til ligger sidst i 1700-tallet og ind i 1800-talletJeg kan se, at mine tipoldeforældre - fra 1823 til 1832 - opkalder deres børn efter for-
ældre og familie. Men hvis jeg går en generation tilbage kan jeg ikke se den samme fremgangsmåde, og derfor kan det jo være, jeg har fat i de forkerte tiptip-er.


Venlig hilsen
Ulla

Eva Morfiadakis

Hej!

Den tiden du nämner är det vanligt att barnen blir uppkallade efter sina far och morföräldrar.

Med en generation tillbaka menar du då dina tip-tip-oldeföräldrar? Svårt att säga.

Kan du skriva dina tip-oldeföräldrars namn och födelsedatum och födeleort + samma uppgifter om dina oldeföräkdrar så kan man säkert finns rätt i kyrkböckerna? Tyvärr saknas ibland kyrkböckerna för tidigt 1700-tal.

Eva M
Eva M

Ulla Pedersen

Hej

Min oldefar Sven Axelsson kommer til Danmark ca. 1852, og ham har jeg god styr på. Mine tipoldeforældre Axel Rasmusson - soldaternavn Pantzar - og Christina Jöransdotter har jeg også rimelig styr på. Men det er mine tiptipoldeforældre jeg har mine tvivl om.

Axel Pantzar bliver født i Önnarp april 1799, hvor faderen opgives til Rasmus Lett som er blegsmed. Moderen nævnes ikke. Der bliver født yderlige 3 børn i Önnarp - Sven, Johan og Lars - den sidste i 1810. I 1796 i Lunds Domkirkeforsamling bliver der døbt en pige med navn Bolette, hvid forældre er Rasmus Lett og Juliane Lindmand.

Ifølge min medforsker i Norge skulle forældrene til Rasmus Lett være Erik Gunnarsson Kähre og Hiertru Rasmusdotter. Forældrene til Juliane Lindmand skulle være Johan Lindmand og Johanna Christina Lundell. Hvis det nu skulle være gået til efter reglerne, skulle den første pige være døbt Johanne efter mormoderen og den første søn Erik efter farfaderen, men det er ikke tilfældet her.

Jeg har fundet Juliane Lindmand i Husforhørslisterne i Hyby, men ikke Rasmus Lett. Heller ikke i Önnarp har jeg fundet dem, og der må de jo have boet mellem 1799 og 1810.

Rasmus Lett død i Hyby i 1817. I kirkebogen står der ikke hvem hans enke er, og da Juliane dør i 1843, står der heller ikke noget om, hvem hun er enke efter.

Det er heller ikke lykkedes os at finde deres vielse. Hun er født i Genarp, men der er de ikke gift. Han er skulle være født i Helsingborg, hvis det er den rigtige Rasmus, men heller ikke her findes de.


Venlig hilsen
Ulla

Eva Morfiadakis

Hej!

Det ärendet har jag varit inne i för inte så länge sedan och hjälpt Eli i Norge.

1700-talet är svårt eftersom kyrkböckerna inte alltid är så detaljerade. Knepigt också när det är en soldat som inte har med sitt patronym. Frågan är ju om Rasmus far hette Axel, Sven, Johan eller Lars.

Jag tror att Eli var inne på en Lars Rasmusson som far till Rasmus.

Tyvärr finns inte Rasmus Lett i centrala soldatregistret. Jag skulle vilja föreslå att man finner Rasmus Lett i militära rullor för Kungens eget värvade regemente, tror jag.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Axel Pantzar och Christina Jöransdotter får i Svedala åtminstone 3 barn i Svedala (i Aggarp): Hanna, Jöran och Sven. Sven är ett namn som kommer tillbaka.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Ulla,

Jag fann din hemsida. Ett par bemärkningar: församlingen heter Svedala. Aggarp är en liten by strax utanför tätorten Svedala. Nu för tiden ingår den i Svedala. (Har varit där många gånger i min barndom).

Dottern Hanna hette inte Axelsson utan Axelsdotter.

Sen finns det en sida på engelska genealogy.com. Flera stavfel på t ex ortsnamn. Vet inte vem som är ägare till den. De här orterna känner jag väl till: mina morföräldrar bodde där fram till 1919, morfar från 1882.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Döda i Helsingborgs Stadsförsamling
                             1687 - 1894     
Datum 1892-01-18 Datum avser död
ID-nr/Regler 9902653/SDD

Den avlidne
Namn Nils Pantzar Kön man
Titel soldat f. Civilstånd ogift
Ort Lund 60-63 Äktenskaplig börd ej angivet
Dödsorsak Ålder/födelsedatum (i förekommande fall)
okänd År:  61 Månad:  5 Dag:  20
Födelsedatum:   

Övrigt
Avis från Pastorsemb. i Lund d. 22/1 92 om tillstånd till begrafning. Avis till Lund d. 25/1 92.

från ddss.nu

Han är tydligen bosatt i Lund. Söner till en soldat som själv blev soldater brukade ta faderns soldat namn.

Man får leta efter skiften=bouppteckningar.
Många bouppteckningar finns på arkivdigital.
Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Vigda i Hyby församling
                             1860 - 1894     
Datum 1887-10-25 Datum avser vigsel
ID-nr/Regler 16573/DDSS

Brudgummen
Namn Olof Jönsson Lundgren
Titel husar
Ort Malmö Garnisons förs:g
Ålder/födelseår 
Civilstånd ogift
Sida i husförhörslängden 
Bruden
Namn Sissa Panzar
Titel inhysespiga
Ort N-o 4 Wismarlöf
Ålder/födelseår 1854-10-31
Civilstånd ogift
Sida i husförhörslängden 307

Ospecificerad ort 
Övrigt
Husaren vid Kronprinsens husarer. Äktenskapslysning utfärdad af tjenstg. Garnisonspred. J. A. Olin i Malmö. Lysningsattest till Malmö Garnisonsförs:g 21/10 1887. Lysningsattest från Malmö Garnisons förs:g 25/10 1887 och vigselattest till d-o 25/10 1887

Du har kanske undersökt dessa personerna vem som är Sissas föräldrar.

Eva M

Eva M

Ulla Pedersen

Hej Eva

Du har sandelig givet mig noget at tænke over og undersøge. Eli i Norge er min slægtning. Hans far og min mor er fætter og kusine. Min morfar hed også Svend, så det er et navn, der er gået igen i familien.

Jeg ved ikke hvad booptegnelserne indeholder, men jeg vil prøve at finde noget om Axel Pantzar, som druknede i Fru Alstad i 1843. Hans Søn Sven Axelsson, som kommer til Danmark ca. 1852 arbejdede som brøndgraver, døde ved arbejdsulykke i 1874. Han blev også kun 42 år.

Er de militære ruller tilgængelige på nettet, eller skal man gå en anden vej?


Venlig hilsen
Ulla

Eva Morfiadakis



Hej!

Fru Alstad är Skytts härad. Svedala är Oxie härad. I skiftet kan det stå var personen är född men inte alltid.

svar.ra.se finns det en del militära dokument. Men du måste ha abonnemang för att se dem. Svar har olika abonnemang, bl a ett på 3 timmar i följd för 50 kr.

Eva M
Eva M

Ulla Pedersen

Hej Eva

Jeg glemte at spørge dig om en anden ting.

Ved dåbsindførslerne i Önnarp oplyses kun faderens navn, i dette tilfælde Rasmus Lett og hans hustru. Efter barnets navn står der Hustru Karna Olsdotter bar barnet til dåben. Dette Hustru betyder det bare, at det er en gift kvinde, der bar barnet, og ikke at det er Rasmus Letts kone?


Venlig hilsen
Ulla

Eva Morfiadakis

Jag förmodar att det är någon annans hustru som är gudmoder. I Sverige ser man inte föräldrarna som faddrar till sina egna barn. I Sverige betydde det att vara fadder att om föräldrarna dog att faddrarna skulle ta hand om barnet.

Eva M
Eva M