Navngivning i Sverige

Startet af Ulla Pedersen, 11 Sep 2012 - 17:16

Forrige emne - Næste emne

Ulla Pedersen

Er der nogle herinde, der skulle vide noget om, hvordan man i Sverige opkalder børnene. Er det de samme uskrevne regler som herhjemme? Første søn efter farfar og første pige efter mormor.


Venlig hilsen
Ulla Pedersen

Eva Morfiadakis

Idag i Sverige finns det inga direkta regler vad man kallar sina barn. I vissa familjer finns det naturligtvis regeln att döpa sina barn efter far- och morföräldrarna. Jag är lärare och har haft barn som heter Pippi och Madicken.

Eva M
Eva M

Ulla Pedersen

Hej Eva M

Jeg skulle nok have skrevet "opkaldte". Perioden jeg spørger til ligger sidst i 1700-tallet og ind i 1800-talletJeg kan se, at mine tipoldeforældre - fra 1823 til 1832 - opkalder deres børn efter for-
ældre og familie. Men hvis jeg går en generation tilbage kan jeg ikke se den samme fremgangsmåde, og derfor kan det jo være, jeg har fat i de forkerte tiptip-er.


Venlig hilsen
Ulla

Eva Morfiadakis

Hej!

Den tiden du nämner är det vanligt att barnen blir uppkallade efter sina far och morföräldrar.

Med en generation tillbaka menar du då dina tip-tip-oldeföräldrar? Svårt att säga.

Kan du skriva dina tip-oldeföräldrars namn och födelsedatum och födeleort + samma uppgifter om dina oldeföräkdrar så kan man säkert finns rätt i kyrkböckerna? Tyvärr saknas ibland kyrkböckerna för tidigt 1700-tal.

Eva M
Eva M

Ulla Pedersen

Hej

Min oldefar Sven Axelsson kommer til Danmark ca. 1852, og ham har jeg god styr på. Mine tipoldeforældre Axel Rasmusson - soldaternavn Pantzar - og Christina Jöransdotter har jeg også rimelig styr på. Men det er mine tiptipoldeforældre jeg har mine tvivl om.