Licaurmanage, hvad er det?

Startet af Birthe Hollingbery, 11 Sep 2012 - 14:00

Forrige emne - Næste emne

Birthe Hollingbery

Jeg er kommet i besiddelse af fotokopier af nogle af min tipoldemors breve. I et af dem beskriver hun sit bryllup i 1849.

Hun fortæller bl.a. om de gaver, det unge par fik. En af dem kan jeg og en dygtig tyder kun få til Licaurmanage. Jeg har prøver at google og set på Ordnet; men ingen af stederne genkender irdet. Vi gætter på, at det er en slags likørsæt; men jeg ville være glad, hvis der er nogen her, der kan komme med det rigtige svar.

Venlig hilsen

Birthe Hollingbery

Christian Grøndberg

#1
Hej Birthe,

Nu er mine franskkundskaber tæt på ikke-eksisterende, men jeg slog da lige likør op i dansk-fransk-ordbogen:


liqueur *.

   hjemmelavet likør » liqueur de ménage



Med venlig hilsen
Christian



Birthe Hollingbery

Mange tak for den forklaring Christian. Når der nu er tale om en bryllupsgave, mon det så er en flaske hjemmelavet likør eller en flaske og glas?

Venlig hilsen

Birthe Hollingbery

Christian Grøndberg

Hvis du ikke tror på, at det er en flaske god gammeldags hjemmelavet likør, så kan det jo også være en større produktion, som pryder sig med "Hjemmelavet" på etiketten.

Med venlig hilsen
Christian

Birthe Hollingbery

Hej Christian.

Ja ja, jeg kan jo blive ved med at spørge, uden at nogen kan give mig et svar på, hvad nøjagtigt mine tipoldseforældre fik i bryllupsgave af hans yngre bror. I hvert fald synes jeg, det er blevet rimelig godt indkredset, takket være din franske ordbog.

Venlig hilsen

Birthe Hollingbery

Hans Poulsen



Hej Birthe

Først hatten af for Christian!

"..flaske og glas?..".

Hvis ikke *flaske og glas* gik itu fra brylluppet til dødsfaldet, kan det være, at *flaske og glas* er nævnt i skiftet, som ofte er uhyre detaljeret.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Birthe Hollingbery

Hej Hans.

Ja jeg hælder også mest til flaske og glas.

Skiftet efter det unge par kan ikke hjælpe, da parrets gifte børn alle afsagde sig ret til arv til fordel for 3 ugifte søstre, så der er desværre ikke så meget at finde der. Ellers har du ganske ret, et skifte ville have været sagen.

Tak for interessen.

Venlig hilsen

Birthe Hollingbery