Friederike Margarethe Antonette Lohmann/Oppenheimer, død Flensborg 1902

Startet af Alice Oppenheim, 30 Maj 2020 - 23:16

Forrige emne - Næste emne

Alice Oppenheim

Hej Alle! Håber I vil hjælpe mig med at sætte hende her på plads...


ADVARSEL: Dette er et skud i tågen! Jeg har INTET, der siger, at dette er min ane - bortset fra tid & sted...

Jeg har fundet et indexkort over døde i Flensborg... Der står:

Name:   Friederike Margarethe Antonette Lohmann
[Friederike Margarethe Antonette Oppenheimer ]
Birth Date:   abt 1819
Death Date:   2 Jan 1902
Death Place:   Flensburg, Schleswig-Holstein, Deutschland (Germany)
Age:   83
Certificate Number:   2/1902


Hvor meget kan man finde ud af om hende?

KH Alice

Ewald Rettig

Mojn Alici,

Friederike er födt den 26 Okt.1818 i Eckenförde.
Archion Schleswig - Flensburg St.Nikolai
Kontakt: Heimatgemeinschaft Eckenförde
<mail@heimatgemeinschaft-eck.de>
de har afskrevet KB Eckenförde.

VH Ewald

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Alice Oppenheim

1000, 1000 tak!

Ja, sommetider skal man gå med en mavefornemmelse og vove et skud i tågen. Hun ER min!

Jeg havde ikke været i tvivl, hvis bare jeg selv havde fundet hendes mand død — der er jo klare beviser. Begge forældre er nævnt. Så mange tak for den, Cay-Erik Geipel !

Også tak til Ewald for henvisningen til Heimatgemeinschaft Eckernförde. Det sidste, jeg har hørt fra dem, er at de er udfordret af coronaen, men regner med at lægge kirkebøgerne online senere på året.

Nu vil jeg arbejde lidt med hende ... er især interesseret i hendes Far, NAPTAEL OPPENHEIM, går jeg i stå, vender jeg nok tilbage — for mage til hjælp, er jo dejligt!

Mojn, Alice



Alice Oppenheim

#4
...hende død (ikke manden, så klart)

Cay-Erik Geipel

Her har du mandens begravelse, Skt Marien sogn Flensborg 1900
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

#6
Ifølge begravelsen skal han være født i Flensborg, men i ingen af de 3 sogne finder jeg ham.
Hos arkivet i Flensborg kan du bede om en dødsattest som vil oplyse fødsel, vielse og forældre. Du skal af med ca. 13 €.
Vielsen har jeg heller ikke fundet i Flensborg og heller ikke i folketællinger   :-(
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Alice Oppenheim

Mange tak for mandens død også. Det giver lidt mere at arbejde med. Jeg prøver sådan lidt "to frem og en tilbage"-metoden :)

I virkeligheden er jeg på jagt efter Friderickes Far, der var Kammerjæger (rottefanger) i Eckernförde. Han hedder ved hendes død NAPTHAEL OPPENHEIMER. Andre steder LUDWIG OPPENHEIM. Det første tyder på en jødisk herkomst. Det sidste KAN have været hans "borgerlige" navn - eller han kan være konverteret og have taget navnet LUDWIG. Hans børn bliver jo døbt i den evangelske kirke...

NAPTHAEL OPPENHEIM(ER) synes at være født i nede i Stollhofen omkring 1790, men åbenbart før der kom gang i en egentlig jødisk meninghed og "kirkebog" i byen...?

Cay-Erik Geipel

Ved ikke om han her har noget med dine at gøre, men samme navn og kammerjæger ? Måske en broder til Friedrikke ?

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Navn:   August Oppenheimer
Alder:   29   Civilstand:   Verheir.
Fødested:   Hanover
Erhverv:   Kammerjäger
Kildehenvisning:   Kort 3 p. 112
Antal familier/hus:   3
Kilde:    FT-1845   Husstands-/familienr:   47 F2
Matrnr/adresse:   Langebrückstrasse
Sogn:    Eckernförde
Amt:    Eckernförde   Stednavn:    Quartier II
Indtastningsnr:    D2999   Løbenr.:    1416
Samtlige personer i husstanden

Eckernförde, , Eckernförde, Quartier II, Langebrückstrasse, 47 F2, FT-1845, D2999
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
August Oppenheimer     29     Verheir.            Kammerjäger      Hanover 
Henriette Oppenheimer geb. Elers     28     Verheir.            dessen Frau      Ratzeburg 
Wilhelm Oppenheimer     4     Unverheir.            dessen Sohn      Oldenburg 
Sophie Oppenheimer     2     Unverheir.            dessen Tochter      Eckernförde 
Wilhelmine Oppenheimer     1     Unverheir.            dessen Tochter      Eckernförde 
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ewald Rettig

Kontakt Eckenförde
ifölge deres Website er de aktiv igen.
De har lavet en Verkartung (paa dansk ?) af KB
og dar en stor Familienforschung-Datenbestände

VH Ewald

Alice Oppenheim

Det vil jeg prøve!

Og jo! Du kan tro, at Kammerjæger August Oppenheim har med sagen at gøre. Han er min direkte ane, og er ganske rigtigt bror til Friderikke. Han har en bror mere i Eckernförde, nemlig Anton Oppenheim, og en søster Lucia, om hvem jeg intet ved. Så en henvendelse til arkivet kan blive meget interessant.


Tak for hjælpen!

KH Alice


Alice Oppenheim

Ups! Det er ikke helt sandt.

Jeg ved fra deres Mors død, at både Friderikke og Lucia tjente i Altona i 1845. De var hhv 27 og 23 år. Friderikke kan have mødt Joachim Thomas Lohmann der...?