Mette Clemensdatter i Hammelev: hvilken dato blev hun døbt ?

Startet af dagny elisabeth salomonsen, 07 Sep 2012 - 14:55

Forrige emne - Næste emne

dagny elisabeth salomonsen

Jeg kan ikke tyde, hvilken dato ovennævnte Mette blev født.

Det drejer sig om kirkebog i Hammelev sogn, Nørre Djurs herred, Randers amt, 1730-1795, opsl. 22, 5. afsnit.    Jeg kan læse, at det er Clemen Backmans datter, kaldet Mette, og året 1722 stemmer meget godt.

Jeg kan ikke læse og heller ikke gennemskue, hvad teksten siger.

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Dagny Salomonsen


Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Dagny.

Jeg læser:

Festo Omni Sanct:* Clemen Backmands Datter
holdt til Daaben af Præstens Kone, kaldet Mette;
Fadd: Niels Olesen, Jens Rasmuss; Rasm: Præst,
Karen Gregersdtr. Karen Nielsdatter.

* Omnium Sanctorum = 1. November
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Eli Lothardt Dahl

Hej Dagny

hun er blandt mine aner

ifølge skifte fra Mejlgaard dør hun i 1761.

hun er først gift med Søren Andersen (28/6/1743) og derefter med Jens Sørensen Puus (4/2/1752)

moderen er Gertrud Gregersdatter.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

dagny elisabeth salomonsen

Hej Jens og Eli.

Til Jens:  Mange tak for oversættelsen og for den præcise dato.  Også fadderne fik jeg præciseret.   Tak for hjælpen.

Til Eli:   Jeg ser, at Mette Clemmensen har været gift 2 gange - hhv. med Søren Andersen og Jens Sørensen Puus.

Det var en værdifuld oplysning jeg fik her - for dermed må jeg udelukke hende fra mine aner.  Jeg havde "håbet", at hun havde været gift med Laurs Jensen Salling, som også har været gift med en Mette Clemmensen eller Clemensdatter.  Jeg skal derfor ikke lede efter vielse i Hammelev, og jeg spares dermed for en masse arbejde, der alligevel ikke ville stemme.

Nu må jeg så forsøge at finde den "rigtige" Mette Clemmensen et andet sted.
Rigtig mange tak for dit hurtige indslag Eli.   

Venlig hilsen fra
Dagny Salomonsen

Eli Lothardt Dahl

Hej Dagny

trist og godt ;)

ifølge Djurslandsdatabasen: Mette Clementsdatter født 1725 i Nimtofte, gift med Lars Jensen. De får 14 børn ;D. De er alle født i Marie Magdalene. Kan du bruge hende?
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

dagny elisabeth salomonsen

Hej Eli.

Det er lørdag, og der var nogle ting, der skulle klares, før jeg kunne sætte mig til computeren.

Det var dog utroligt !- Om jeg kan bruge hende ?   Det kan du lige tro, jeg kan.  Jeg havde en formodning om netop Nimtofte, da en Ane Kirstine, smedens datter i Nimtofte, var fadder ved et af børnenes dåb.Mette Clemmensdatter er ganske rigtigt gift med Laurs (Lars) Jensen Salling.  Navnet Salling går igen i flere generationer, men ofte skrives kun Jensen.   
Jeg har navnene på alle 14 børn -et barn hvert år !

Jeg har ledt og ledt i Nimtofte - jeg kan jo se, at jeg har OVERSET noget.   Du reddede lige min dag.


Noget andet er:  Du nævner Djurslandsdatabasen ?  Den kender jeg ikke.  Da næsten hele min mors familie kommer fra og opholder sig på Djursland, ville det da være fantastisk at kende mere til denne kilde.    Netop fordi Salling-familien breder sig ud over hele området, kunne jeg måske finde noget her.  Er det en kilde, du vil dele med mig ?

Mange hilsner og rigtig god week-end:
Dagny Salomonsen

Eli Lothardt Dahl

Hej Dagny

jeg vil dele den med dig og alle andre: http://www.djursslaegt.dk/djursdatabasen/

du skal først registreres som bruger, men det er gratis. Jeg har leveret over 1.000 aner til basen, og den er uundværlig for os med aner på Djursland. De vil også meget gerne have en kopi af dine aner (de sorterer selv det, som de vil bruge)
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Hans Chr. Baagøe

Hej Dagny og Eli

Jeg er også en af dem, der af og til benytter Djurslanddatabasen, lige som jeg har givet lidt til den, men trænger efterhånden til at give et nyt og vist nok stort bidrag. Jeg har Eli's Mette på min side, dog uden død's / begravelsesdag, det samme gælder for hendes første mand.

Min Hjemmeside er også søgbar: http://baagoe.dyndns.dk/gvh/index.php

Jeg har ikke tal på hvor mange, jeg har fra Djursland, men I er velkomne til at søge på den.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe


dagny elisabeth salomonsen

Hej Eli og Hans.

Allerførst rigtig mange tak til dig Eli for link til Djurslandsdatabasen.  Jeg vil naturligvis benytte mig af den fremover.   De fleste af mine aner på min mors side er født på Djursland, og de bliver der.  Derfor har jeg kunnet opspore rigtig mange, men der er stadig en del huller.  Jeg er meget spændt på denne database.    Måske kan jeg endda bidrage med noget ?

Til Hans.  Jeg siger også rigtig mange tak for linket til din hjemmeside - hvem ved ? Måske dukker der kendte navne op.

Det er en af de helt positive sider af dette forum:  at man nogen gange får megeet mere, end man har spurgt om.

Tak til jer begge og god søndag

fra Dagny