Familien Dahlberg fra Sønder Vinge Sogn, Viborg fra 1860 og til 1864 ...?

Startet af Hanne Fisker, 08 Sep 2012 - 13:49

Forrige emne - Næste emne

Inge-Lise Trampedach

Jeg har fundet Ola i udflytningsbogen i 1859, men jeg kan ikke tyde hvor han flytter hen, måske Eva kan?

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Inge-Lise Trampedach

Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Eva Morfiadakis


Nej, tyvärr står det stilla i huvudet på mig. Det ser ut som att ordet börjar på Ob...
Det finns ingen församling som börjar på Ob.. Ser ut som en ort i t ex Tyskland. Kan det vara en dansk ort?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Det borde ha stått att det var Danmark eller Tyskland. Kan det vara Olofström? Inget bra förslag.

Eva M
Eva M


Eva Morfiadakis

#35
 
Villkoret för att få utflyttningsattest var att man uppgav vart man skulle flytta, t ex till Danmark eller Tyskland. Fast det står nog "obestämd ort". Prästen har nog glömt att skriva till i Danmark.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Inge-Lise, Vad har prästen skrivit i husförhörslängden?

Eva M
Eva M

Hanne Fisker

Godaften Eva , Inge-Lise og Gry Nielsen

I har sandelig haft travlt imens jeg lige var et andet sted.

Tusind tak alle tre, det ser ud til at Ola flyttede i 55' hvis altså jeg forstår det ret, vil lige kigge på det igen, men på min egen pc hvor jeg kan forstørre billederne.

Vender snart tilbage til jer.

Jeg har kigget i en del af FT-1870 i Galten Sogn, Randers hvor jeg ved at Sara Christianes søster og mand boede indtil 1866 Martinus var nemlig også Smed og det kunne jo være at Ola havde overtaget smedien da de flyttede, men jeg har endnu ikke fundet dem, kigger resten igennem senere.

Mvh
Hanne

Hanne Fisker

Hej igen

Her er det jeg mener at der står:

Smed gesau? Ola Mårtensen Dalberg, 33, 18/3, ....?, öfved, 55, obekjent?, 2/4, b, b,  ,  , b, b, m?,
(Åb. Mårten Johansen olv/alv? Anna  Mårtensdots?)

Kan Ola være hjemme hos faderen og (sin søster?) Anna? Moderen hed jo Olsdatter til efternavn!

Mvh
Hanne

Inge-Lise Trampedach

Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Hanne Fisker

Hej Inge-Lise

Takker endnu engang for dit store arbejde med at finde Ola.

Ser ud til at Ola rejste i 56' til et ubekendt sted, gad vide hvorfor han og søsteren Elna er overstreget?

Nu ved vi da at han måske allerede i 1856 rejste fra sit fødesogn, men rejste han mon direkte til Danmark eller tog han mon en omvej?

Jeg vil lige se om Politietes Registerblade har ham med, kunne jo være at vi var heldige!

Jeg kommer nok til at bruge alternativ stavemåder af Dahlberg.  ;)

Mvh
Hanne

Eva Morfiadakis

Det står i utflyttningslängden:

SmedGesäll Ola Mårtensson 33 18/3 Frenn(ingen) Öfved 55  Obestämd ort 2/4 Åb(o) Mårten Johansson
                                                                                                                            Anna Olsdotter.

Bokstäverna mellan 2/4 och Åbo är utdraget från sista husförhöret. Dessa uppgifter stod i utflyttningsattesten.

I husförhörslängden står att han kom från Öfved 1853. Det har väl blivit fel i utfl. längden där det står 1855. Antar att det är ett årtal annars är det numret i inflyttningslängden.

I husförhöret står det Obest. ort= Obestämd ort 1/4 1856. Obestämd betyder att han inte har kunnat säga vart han skulle flytta.

Jag antar att han har fått flyttattest. Annars hade han säkert funnits i "socken slut" eller vad Frenninge kallade sina "rymlingar".

Man skulle kunna undersöka om det finns ett skifte efter t ex Mårten J. Där kan det stå var sonen Ola finns.

Åbo är en slags bonde som inte äger sin egen jord. Normalt brukade äldste sonen ta över åborätten men jag undrar om inte brodern Johan har tagit över eller så har jordägaren låtit någon annan  ta över rätten.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Politiets registerblade är bara för Kbh och börjar 1892.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Elna flyttar till Lövestad eller om det står Sövestad 1858. Det är Sövestad.

Eva M
Eva M

Hanne Fisker

Hej Eva

Du er en hel guldgrube af viden, så endnu engang tak.

Og han var ganske rigtig ikke i Politiets Registerblade, kan godt være at registerbladene kun er for København, men han ville vel have været registret hvis han var flyttet hertil - hvis altså det have været efter 1892! Det vidste jeg forresten intet om, så tak igen.

Tak for oplysningen om Elna.

Mvh
Hanne