Familien Dahlberg fra Sønder Vinge Sogn, Viborg fra 1860 og til 1864 ...?

Startet af Hanne Fisker, 08 Sep 2012 - 13:49

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Goddag

Jeg sidder med en lille familie på fem personer og kan ikke rigtig komme videre.

Smeden Olaf Mortensen Dahlberg og Sara Christiane Volff er bosat i Sønder Vinge Sogn i Viborg Amt, de bliver gift den 01-04-1860 i dette sogn (KB 1848-1874 opslag 148 nr. 2) og deres tre børn er født her.

Anne Kirstine Caroline Petronelle Dahlberg er født den 21-11-1860, KB 1848-1874 opslag 86 nr. 10.

Sara Thomine Dahlberg er født den 12-07-1862, KB 1848-1874 opslag 90 nr. 2.

Johan Vilhelm Valdemar Dahlberg er født den 21-03-1864, KB 1848-1874 opslag 39 nr. 4.

---------

Sara Christiane Volff er født i den 12-01-1843 i Ålsø Sogn, Randers, KB 1842-1855 opslag 89 nr. 4

Olaf Mortensen Dahlberg er født i Sverige ca. 1834, hvor blev han født  konfirmeret og hvornår kom han til Danmark?

Hvor døde han og Sara Christiane?

---------

Viborg, Middelsom, Sønder Vinge, Rønge By, , 28, FT-1860 (AO opslag 4)
Olaf Dahlberg, 27,  Ugift, Fremminge Sogn, Malmø Lehn Sverrig,  Bysmed, luteran
Sara Christiane Wulff, 18,  Ugift, Aalsø Sogn, Randers Amt, Husholdeske og hans forlovede, do
Ole Nicolai Wulff, 62,  Gift, Kjøbenhavn, Midlertidigt Ophold her. do

---------

Kirkebøgerne i Søndre Vinge Sogn er ret svære at læse for mig og jeg har ikke kunne finde flere børn af parret eller kunnet finde ders tre børn konfirmeret, men nok mest på grund af skriften, jeg måtte forstørre siderne og sad og kiggede på børnenes navne en rum tid før jeg blev enig med mig selv om hvad de hed, så nu må jeg bede om hjælp hos de af jer der kan læse denne skrift.

Håber i kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker


Eva Morfiadakis


Hej! 

Olof D. födelsesogn bör vara Fränninge nära Vollsjö i Skåne. Det finns inget som hetter Fremminge.
Den gamla svenska stavningen var Frenninge. Tyvärr har jag inte abonnemang på kyrkböckerna.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Han finns i tilgangslisten 1859 för Sønder Vinge (opslag 177). Hans namn uppges som Ola Dahlberg. Jag kan inte läsa var han kommer från men det är säkert en ort i Danmark.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Eva M

Jesper Skov

Hvorfra kender du familien? Hvad sker der med børnene? Kan de være taget hjem til Sverige igen?

I tilgangslisten står "Randers 1ste Mai til Rønge".


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Eva Morfiadakis

Vill bara berätta om konfirmation i Sverige. Det är väldigt sällan det står i kyrkboken var en person blir konfirmerad. Prästen behövde inte spara konfirmationslistorna. Man ser att en person blivit konfirmerad, vilket alla blev omkring 14 år, när han får nattvarden första gången. Utan konfirmation - ingen nattvard. När någon flyttade stod det i attesten att han/hon kunde få nattvarden. Om han inte kunde få nattvarden stod det anledningen.

Eva M
Eva M

Hanne Fisker

Goddag til jer begge to.

Til Eva
Tusind tak for den oplysning om hvor han er født, jeg vil lave en note med din oplysning.
Også tak for oplysningen om Tilgangslisten og hvorfra han kom.

Til Jesper

Tak til dig også.
Jeg kender ikke familien som sådan, men var heldig at finde dem for et par dage siden!
Sara Christiane volff er en datter af min aner Ole Nicolai Wolff og Sara Thomine Sørensen.

Sara Christiane boede i Vejlby Sogn, Randers i FT-1850, så hun kom nok også derfra inden hun blev gift!

Problemet er jo netop at jeg ikke kan læse meget af hvad der står i Søndre Vinges kirkebøger og derfor ved jeg ikke mere end det der står i mit første indlæg.
Om de tog tilbage til Randers eller rejste til Sverige ved jeg endnu ikke.

Også tak for oplysningen om tilgangslisten!

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Hej Eva

Tak for forklaringen så skal jeg ikke bruge tid på at lede efter hans konfirmation.

Mvh
Hanne

Eva Morfiadakis


I FT 1870 finns det en ny smed i Sønder Vinge. Jag tror de flyttat.

Eva M
Eva M

Hanne Fisker

Hej Eva

Tak for oplysningen.

Det kunne være forklaringen på hvorfor jeg ikke kan finde flere børn af parret efter 1864.
Men hvor er de mon så flyttet hen? Jeg har ledt på DDD efter dem men den giver mig intet, heller ikke FS.

Er der ikke noget om en krig i 1864?
Kan det mon være årsag til at familien er som sunken i jorden?

Hilsen
Hanne

Hanne Fisker

Hej igen

Sara kommer også til Rønge Sogn i 1859 hun er nr. 21 på tilgangslisten, tjenestepige 16 år - ret ung hun bliver gift som 17 årig året efter - hun ankommer fra Randers 11 april!

Sara Christianes søster Jensine Martine Wolff er gift med smeden Martinus Jensen og de bor i Galten Sogn v/Randers, desværre er Olaf ikke hos dem i FT-1845 eller FT-1850.
Og jeg har ikke pt. oplysninger om Sara Christianes brødre så jeg kan ikke den vej igennem se om en af dem evt. var Smed.

Men det er muligt at de to unge har mødt hinanden på denne måde!


Mvh
Hanne

Hanne Fisker

Hej igen

Familien er åbenbart ikke skrevet ind i afgangslisten for der kunne jeg ikke se dem, indrømmet de kan være der skriften er ikke altid lige nem.

Jeg har også tjekket i Sønder Vinge Sogns KB 1848-1874 om de skulle være døde men nej her var de heller ikke!

mvh
Hanne

Inge-Lise Trampedach

Her er et bud på Ola, har du nogen fødselsdato på ham ?

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Hanne Fisker

Hej Inge-Lise Trampedach

Tusind tak for opslaget

Ja jeg har hans fødsel:

Sønder Vinge Sogn i Middelsom Herred, Viborg Amt: KB 1848-1874 opslag 177 nr. 7

Tilgangslisten (som Eva fandt og Jesper hjalp med at tyde.)

Ola Dahlberg, 26 år, Stilling: smed, Kom fra Randers 1ste Mai til Rønge, Anført: alm. Jævn: 352 - 59, Vaccineret, Født i Franninge? den 2den marts 1833

Jeg er ikke sikker på fødesognet, det er derfor jeg har har lagt KB og opslags nr. ind i dette indlæg.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Tilføjet: det kan ikke være ham hvis fødselsdatoen fra tilgangslisten er korrekt.

Hilsen Hanne

Hanne Fisker

Godaften

Nu har jeg kigget efter Sara Christiane og Olaf Dahlberg i tilgangslisten for Vejlby Sogn, Randers fra 1864 til 1871 og de er desværre ikke rejst til dette sogn!

Så nu overvejer jeg om de er taget til Galten Sogn, Randers hvor forældrene bor på samme matrikel som hendes søster Jensine Martine og hendes mand Martinus.

Forældrene dør dog i Sabro Sogn, Århus i 1873 og 74, så det kan også være her de er!

Så lidt muligheder er der.

Mvh
Hanne


Inge-Lise Trampedach

Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Hanne Fisker

Hej Inge-Lise

Det er pænt af dig at hjælpe mig, men jeg er ude af stand til at afgøre om nogen af de to kandidater er min.  :-[

For det første aner jeg jo ikke hvad hans forældre hedder og for det andet hedder han jo Mortensen Dahlberg og lige det sidste navn kan jeg ikke se på de to billeder du har været så venlig at finde til mig.

Det kan jo være at han har taget det navn efter det sted eller gård hvorfra han kom, men jeg aner det ikke.

Ked af det..!

Mvh
Hanne Fisker

PS: jeg vil lige kigge en gang til på den tilgangsliste hvor der står fødselsdato på.

Hanne Fisker

Hej igen

Undskyld. Ups. Datoen hørte til ham underneden og er altså ikke Olaf/Ola's!  :(

Beklager meget fejlen.

Mvh
Hanne

Christian Grøndberg

#18
Citat fra: Hanne Fisker Dato 08 Sep 2012 - 20:05
...
For det første aner jeg jo ikke hvad hans forældre hedder og for det andet hedder han jo Mortensen Dahlberg og lige det sidste navn kan jeg ikke se på de to billeder du har været så venlig at finde til mig.

Det kan jo være at han har taget det navn efter det sted eller gård hvorfra han kom, men jeg aner det ikke.
...

Hej Hanne,

Jeg søgte lige på Dahlberg, og der dukkede en Christina Dahlberg op, som netop ligger på Fränninge kirkegård:

http://gravar.se/Vollsj%C3%B6%20F%C3%B6rsaml/166/Christina%20Dahlberg

Det er måske værd at se, hvem hendes forældre eller bedsteforældre er.


Og på følgende side nævner Jörgen Dahlberg noget slægt i Fränninge:

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/1757.html?1158354046

Med venlig hilsen
Christian

Hanne Fisker

Godaften Christian Grøndberg

Tusind tak for linksene!
Ja det kunne måske være værd at kigge lidt mere på de oplysninger du har fundet, men jeg har ikke adgang til de svenske kirkebøger og aner i øvrigt heller ikke hvor og hvordan jeg evt. kan få adgang dertil.

Men jeg har grublet over Olaf/Ola's søn Johan Vilhelm Valdemar Dahlbergs navne, Johan og Vilhelm er navne der går igen i Sara Christianes slægt, Men det er første gang jeg ser navnet Valdemar så vidt jeg kan se er der ingen i hele Sara Christianes slægt der bære dette navn, det må altså stamme fra Olaf/Ola's slægt eller nogen meget nære venner!

Om det så føre nærmere Olaf/Ola's fader er jo en anden ting.

Det kunne være rart at finde Olaf/Ola i en FT før den fra 1860, men jeg aner jo ikke hvor jeg skal kigge og på DDD dukker der kun to op i Voldby i Randers Amt en far og søn og de er ikke i familie da faren er født ca. 1825 i Vejerslev og i Viborg er det kun Olaf/Ola der dukker op.

Men der er en del i København og Frederiksborg, dem tror jeg vil kigge lidt på det har før givet pote at gå den vej!

Tak for hjælpen og god søndag til jer alle.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Eva Morfiadakis

#20
Jag kan säga att hans far hette Mårten i förnamn. Sonen fick sen patronymet Mårtensson. Sen hände det att hantverkare tog sig nya namn. Han var ju smed.  Dahlberg kan alltså ha varit ett taget namn eller så har han varit soldat en tid. Soldater fick också nya namn. Troligtvis är namnändringen pga att han var hantverkare.

När han kommer till Sönder Vinge registreras han som Ola inte Olof. Jag tror att det är den siste kandidaten som Inge-Lise kom med som är den riktige, men som sagt födelsedatum stämmer inte. Du måste finna honom senare i Danmark för att kolla hans födelsedatum. Men levde han till FT 1901? Det är väl den första FT med fullständigt födelsedatum.

Moderns far hette Ola - hon hette Olsdotter -  och han har fått sin morfars förnamn. Då tror jag att Ola Mårtensson är andre sonen i familjen. Äldste sonen har säkert fått sin farfars förnamn: Johan

Man får följa honom framåt i husförhörslängderna för att se om han tar namnet Dahlberg och om han flyttar till Danmark. Han kan ju finnas i den svenska utvandrardatabasen.



Eva M
Eva M

Hanne Fisker

Goddag Eva

Tak for dit indlæg.

Den fødselsdato jeg har angivet fra tilgangslisten viste sig at høre til hos personen underneden.
Vi har derfor ingen præcis dato.


Ud fra din forklaring om Olaf/Olas navn og rækkefølgen i navngivningen af børnene som du angiver kan det meget vel være nr. to kandidat som er korrekt, men Olaf/Ola må findes i en anden FT hvor fødselsdato står, men det kræver jo at vi finder ud af hvor familien er henne efter at sidste barn bliver født i 1864, det arbejder jeg stadigvæk på.

Jeg har bare ikke kunnet se dem i afgangslisten i årene efter 1864 i Sønder Vinge!
Kan det være at de rejste uden at oplyse det til nogen?

Findes der databaser for indvandrede i Danmark?

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

PS: En rettelse til sognet hvor forældrene døde - der skulle stå Lyngå Sogn i Sabro Herred, Århus, beklager fejlen!

Eva Morfiadakis


Den danska invandrardatabasen har kun Själland och Lolland. Jag vet inte om det finns t ex tyendeprotokoll för Randers.

Kanske kan någon med tillgång till svenska kyrkböckerna följa Ola Mårtensson från Fränninge och se om han utvandrar, eller om han finns i den svenska utvandrardatabasen.

Eva M
Eva M

Inge-Lise Trampedach

Her er et Husforhör Fränninge 1850-55 og her hedder Ola Dalberg og er smed.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Eva Morfiadakis

#24
Då har Inge-Lise helt säkert funnit honom.

Jag är inte säker på att FT 1860 och 1870 är fullständiga. Jag försökte finna originalbladet med familjen i FT 1860 men det finns inte på AO. Måske har registratorn använt sig av ett annat arkiv, t ex gamla mikroficher?

Jag ser att jag hade fel betr. namnordningen. Ola är äldsta barnet. Son nr 2 har fått namnet Johan.


Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Inge-Lise, kan du se när han flyttade till Danmark? Han kan ju ha varit på flera ställen innan han flyttade till Danmark. Jag ser att han kom tillbaka till familjen 1853 från Öfved (idag skrivs orten Öved).

Eva M
Eva M

Hanne Fisker

Hej Eva og Inge-Lise 

I er bare fantastiske og så søde til at hjælpe mig.
Tusind, tusind tak skal i have.  :D

Det vil sige at det er kandidat nr. 2 som Inge-Lise fandt som var den rette?

Og at det er ham og hans familie i det i kalder et husforhör?

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Eva Morfiadakis

#27
Hanne,

Ja, nr 2 är den rätte. Det är hans familj i det sk husförhöret. I husförhöret antecknades när folk tog nattvarden och hur de kunde läsa ur Luthers katekes och förklara=husförhör. Det var prästens uppgift att kontrollera läskunnigheten bland svenskarna. Systemet fanns fram till slutet av 1800-talet. Det antecknades också vart folk flyttade osv. Ibland kunde prästen anteckna helt andra saker om personen, t ex att personen var lösaktig.

b är godkänt. Modern får ab i innantilläsning vilket är bättre. Jag tror prästen använde samma betygssystem som i skolan (gällde på gymnasiet till 1968). Bäst A, sen a, ab, ba, b=godkänt. bc och C är inte godkända. Vår kung fick C i ett ämne i sin studentexamen - i matematik.

Eva M
Eva M

Hanne Fisker

Hov

Glemte at skrive at Ola og Sara Christiane ikke er taget til Lyngby sogn, Århus hvor forældrene og hendes søster Jensine Martine og dennes mand Martinus flytter til i 1866.

Jeg har kigget i tilgangslisten fra 1864 og til den slutter, men kan ikke se dem!

Jensine Martine og Martinus flytter til Galten sogn et sted mellem 1874 (hvor pigernes forældre dør) og 1877 hvor deres sidste barn bliver født i Galten Sogn, Randers.

Jeg leder videre!

Mvh
Hanne

Hanne Fisker

Hej Eva

Hvor er det rart at du vil forklare mig dette.

Jeg vil printe denne tråd ud og gemme den så jeg kan tage den frem og læse din forklaring hvis jeg igen ramler ind i en svensker i slægten, det er en god måde at lære om de svenske forhold.

Takker mange gange Eva.

Mvh
Hanne