Hvor og hvornår døde Susanne Marie Larsen -født Helsingør 1796 - i Kbh. i FT1855

Startet af Mads Pagh Nielsen, 08 Sep 2012 - 19:19

Forrige emne - Næste emne

Mads Pagh Nielsen


Jeg har tidligere postet vedrørende Susanne Marie Larsen/Lassen - jf.:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,14499.msg73812.html#msg73812

Hun blev født 5. feb. 1796 i Helsingør Sct. Olai uden for ægteskab (opsl. 467 i KB 1762-1798). Jeg ved ikke, hvor hun har opholdt sig indtil hendes bryllup og kan ikke finde hende i FT 1801 og 1834 - måske har hun været i pleje et andet sted...

22. feb. 1834 bliver hun gift med Ole Larsen i Kbh., Frederiksberg KB 1817-1834 opsl. 707.

Hun bor derefter på Adelgade 265 iflg. flere FT indtil 1855, hvor jeg finder hende for sidste gang (opsl. 267).

Ole Larsen er sandsynligvis ham der bliver begravet i Trinitatis kirke 11. mar. 1849 (opsl. 39 i KB 1846-1853).

Parret får tre børn:

Ida Frederikke døbt i 1834 på Frederiksberg (opsl. 91) - begravet i 1909, Skt. Johannes Sogn (Opsl. 244)
Emma Cathrine Larsen døbt 1836 på Frederiksberg
Emilie Marie Larsen døbt 1839 i Hjembæk Sogn, Holbæk Amt (opsl. 146)

Hvor og hvornår døde Susanne Marie i eller efter 1855? Har selv søgt længe forgæves i de Københavnske KB, og håber at nogle her måske kan hjælpe!

Mvh.

Mads Pagh Nielsen


Hans Poulsen



Hej Mads

Din *redning* ligger muligvis gemt i de tre døtres liv og levned. Prøv at følge dem tæt:

- Deres konfirmationer - nyt dér?
- Hvem var forlovere ved de tre døtres vielser?
- Hvem var faddere for de børn, som de tre døtre fik?
- Hvor bosatte de tre døtres sig med ægtefælle og børn?
- Har du diverse folketællinger for disse tre døtre?
- Dukker Susanne Marie op i en af disse folketællinger?
- Indgik Susanne Marie ægteskab efter ft. 1855? Bosatte sig hvor med ny ægtefælle?
- Døde Susanne Marie i det sogn, hvor en af de tre døtre boede?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Alice Oppenheim

I FT-1834 kan det være hende, vi ser hér. Hun er ganske vist 39 år og u-gift, men folketællingen er foretaget et par dage før vielsen, og dér er hun jo 38 (Frb KB 1817-34; opslag 707). Alderen i folketællingerne har det med at afvige 1 år eller 2 — og SUSANNE er et usædvanligt navn ...


København, Sokkelund, Frederiksberg, En Gaard, Frederiksberg, 32, FT-1834, C2576
Iver Frost   38    Gift      Fuldmægtig i Rentekammeret   
Nicoline Kirstine Schou   30    Gift      hans Kone   
Peter Frost   6    Ugift      deres Søn   
Ellen Frost   15    Ugift      Pleiebarn i Barns Sted   
[...]   
Marie Susanne Lassen   39    Ugift      Tienestepige   
[...]

Mads Pagh Nielsen


Hej Hans og Alice - og tak for svarene!

Alice: Jeg tror også, at det må være den rigtige Susanne der findes i den nævnte FT. Jeg vil forsøge at undersøge familien nærmere - måske kan det bringe flere oplysninger til overfladen...

Hans: Tak for de meget gode råd. Jeg har prøvet ad denne vej - dog uden held indtil videre. Nogle af oplysningerne har jeg ganske enkelt ikke været i stand til at finde i kirkebøgerne og de jeg har fundet giver desværre ikke yderligere informationer (de Københavnske kirkebøger er desværre generelt lidt sparsomme med oplysninger og noter).

Her er hvad jeg ved om de tre søstre:

Ida Frederikke Larsen bliver gift med Anton Emil Erichsen d. 6. jun 1958 i Trinitatis kirke i København (opsl. 18 i KB). De før børnene Anna Maria Sophia Erichsen - døbt 17. apr. 1859 på Frederiksberg (opsl. 274), Andreas Laurits Erichsen - døbt d. 24. feb. 1861 i Trinitatis Kirke (opsl. 115 i KB) og Emilie Antoinette Erichsen - døbt d. 12. jun 1864 i Skt. Johannes Kirke (opsl. 108 i KB).

Emma Cathrine Larsen har jeg ikke været i stand til at finde yderligere informationer om -hun døde sandsynligvis som barn, for hun findes ikke i FT-1840 eller FT-1845 i modsætning til søstrene.

Emilie Marie Larsen blev gift med Joseph Geschwendtner 7. nov. 1858 i Trinitatis Kirke (opsl. 32 i KB). Parret får en datter, Ida Marie Geschwendtner - født d. 18. jun 1860. Emilie Marie må være død inden 1880 for i FT-1880 findes Joseph som enkemand.

Jeg har forsøgt at søge i de sogne, der kunne være sandsynlige, hvor døtrene slog sig ned - desværre også uden held.

Der er selvfølgelig en del oplysninger der mangler og blive fundet, og jeg vil bestemt arbejde videre med dem!

Det eneste jeg ikke har forsøgt er skiftearkivalier - måske er dette en mulighed - der skulle jo være en del online nu fra København, men har ikke rigtig overblik over, hvor man skal lede... Meget kunne jo tyde på, at hun kunne være død mellem 1855 og 1858 eftersom hun ikke er fadder eller nævnt ved bryllupper...

Mvh.

Mads