Oversættelse

Startet af Peer Rafn, 04 Sep 2012 - 20:00

Forrige emne - Næste emne

Peer Rafn

Min kone har arvet en utrolig gribende beretning om en slægtnings emigration til USA, og hvordan det var at leve derovre i perioden 1885-1940. Nogle af min kones slægtninge vil gerne læse historien, men den er på Engelsk, og de kan kun læse Dansk. Har overvejet at oversætte den for dem. Men historien er på temmelig mange sider, så det er lidt af en opgave. Den sr skrevet på en skrivemaskine. Jeg tænkte, at der sikkert findes et program, som kan lave "billedgenkendelse" og få elektronisk tekst ud af en scannet version af dokumentet. Det ville gøre oversættelsen til "piece of cake". Kan nogen evt. give et tip, til, hvordan jeg kommer videre ?

Mvh
Peer rafn

Peter Kristiansen

De fleste scannere har et program til bogstavgenkendelse (OCR-scanning) og kan derefter eksporterer dokumentet til f.eks. Word. Problemet er, at der skal en del tilretning til bagefter - hvis det oprindelige tryk ikke har været helt jævnt, hvis der er brugt specialtegn etc. etc.

Så kan du jo prøve Google translate - det bliver det sikkert ikke kedeligt af ..... ;D
M.v.h. Peter Kristiansen

Peer Rafn

Jeg er parat til lidt tilretning bagefter. Bogstavgenkendelse fra f.eks et pdf dokument af noget elektronisk dannet tekst  er ok. men problemet er bogstavgenkendelse fra skrivemaskinetekst. Nogen erfaring med det ? Og ja, Google translate kan give nogle lidt "sjove" oversættelser. Men det skal jeg nok få styr på.

Kenneth Knudsen

Citat fra: Peer Rafn Dato 04 Sep 2012 - 20:52
men problemet er bogstavgenkendelse fra skrivemaskinetekst. Nogen erfaring med det ?

Jeg har scannet indekser og indholdsfortegnelser fra gamle årbøger, hvor OCR har virket fint. Skrivemaskinetekst burde ikke give problemer, men afhænger selvfølgelig også af kvaliteten af det software, som står for OCR-genkendelsen.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Peer Rafn

Ok - jeg må nok bare kaste mig ud i det og se hvad der sker.