"Barbara"s søster på Færøerne og købmand Top i Nakskov, viet 29.12.1692

Startet af Peter Michaelsen, 03 Sep 2012 - 00:26

Forrige emne - Næste emne

Peter Michaelsen

Er der mon nogen, der kan hjælpe mig med supplerende oplysninger om min ane Cathrine Margrethe Broberg?
Hun skulle være født 14.6.1668, formodentlig i sorenskriverhuset Nýggjastova i Torshavn på Færøerne. Hun blev gift med købmand Hans Pedersen Top fra Nakskov 29.12.1692, og døde 13.6.1696 i Nakskov (skifte 20.aug. 1696 Nakskov byfoged). Hun efterlod sig en søn, Peder Hansen Top, født 6.3.1695, død 20.6.1755 i Nakskov. Sønnen blev købmand som sin far.
Cathrine Margrethe Pedersdatter Broberg var søster til Bente Christine Broberg, 1667-15.2.1752, den kvinde, som er den historiske person bag novellefiguren "Beinta" (Hans Andrias Djurhuus 1927) og romanfiguren "Barbara" (Jørgen-Frantz Jacobsen 1939). Jørgen-Frantz Jacobsen brugte dog også sin kusine Estrid Bannister Good som forlæg for Barbara.
De to søstre var døtre af fuldmægtig, senere sorenskriver Peder Sørensen Broberg og hustru Birgitte Marie Jensdatter Bøgvad. Begge forældre kom fra Danmark, Peder Broberg muligvis fra Århus, hvor der var en Broberg-slægt. Jeg har set på nettet, at forfatteren og slægtsforskeren Kamma Varming mener, at "Barbara"s mor muligvis var fra Ullerup præstegård ved Fredericia, men jeg kender ikke hendes argumenter. Der var dog en præste- og embedsslægt Bøgvad på Kolding-Fredericia-egnen, som hun kunne tænkes at tilhøre.
En slægtsforsker, Marie Joensen, har nævnt på DIS-Forum, at "historien siger, at Birgitte Marie B. blev "sendt" til Færøerne, fordi hun var gravid med en "kongelig person." Jeg kender ikke hendes kilde til denne oplysning.
N. Andersen oplyser - i FÆRØERNE 1600-1709, Kbh.1895 -  at Birgitte Marie B. var husjomfru hos Søren Pedersen Skougaard, landsfoged på Færøerne 1664-74 (død i Kbh. 1684) og fik sønnen Frederik Severinsen Skougaard (død 1754) med ham uden for ægteskab. Senere giftede fuldmægtig Peder Broberg sig med hende, hvorefter hun fødte ham de to døtre. Frederik blev "lyst i kuld og køn", og blev siden sorenskriver som sin stedfar.
Peder S. Broberg, sorenskriver fra 1669 - 1694, skulle være død 1695. I en færøsk wikipedia-artikel, Nýggjastova, citeres et skifte fra 16.1.1716, et skifte som vel må være foretaget i forbindelse med hustruen Birgitte Bøgvads død 5.12.1714. I dette nævnes arvingerne: I: Cathrine Margrethe Broberg, gift med Hans Pedersen Top i Nakskov, deres søn Peder Hansen Top, og II: Benthe Christine Broberg, nu gift med Peder Ditlefsen Arahboe, "samt den salig Matrones egen og aparte Søn, Frederik Severinsen Schougaard".
Når Hans Pedersen Top fra Nakskov fandt sig en hustru på Færøerne, hænger det sikkert sammen med, at hans far, major Peder Jacobsen Top, formodentlig var halvbror til Hans Willumsen, landsfoged på Færøerne fra 1680. Denne formodning fremsættes i slægtsoversigten "Top-grenen" på www.mollerslaegt.dk/nielsen_moller/top_grenen.pdf nederst s.14 med henvisning til citat på s.15 fra et kgl. confirmeret testamente af 13.6.1696 (Rigsarkivet) over Mikkel Holdentze.
Hans Willumsen, som iflg. testamentet var landsfoged på Færøerne i 1696, skulle være født i Nykøbing Falster (iflg. "Top-grenen"). Hans forældre var sandsynligvis Willum Hansen, kræmmer og rådmand i Nakskov, død 1661, og Karen Christoffersdatter, viet i 1648. På et tidspunkt efter 1689 (da hendes første mand dør) giftede Hans Willumsen sig med Magdalena Sibylle Pedersdatter, ca.1647-1719, datter af rådmand og borgmester i Nakskov, Peder Hansen.
Testamentet over Mikkel Holdentze nævner også en Karen Jacobsdatter, vel en søster til major Peder Jacobsen Top. Der vides vist intet om deres far, som måske hed Jacob. Jeg gætter på, at "Jacob" er død forholdsvis ung, men dog først efter fødslen af Peder og Karen, hvorefter hans enke har giftet sig med Willum Hansen. Hun må så igen være død et stykke tid før 1648, da Willum Hansen gifter sig med Karen Christoffersdatter.

Med venlig hilsen,
Peter Michaelsen

Peter Kyhl

Hej Peter.

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men jeg forsker selv i slægten Top.

Jeg har ikke set testementet fra 1696 med Hans Willumsen før. Hvordan sammenhængen i familien er, ved jeg ikke, men det kan gå igennem Hans Willumsens hustru Magdalena Sibylle Pedersdatter. Hun var halvsøster til Bodil Michelsdatter i Gunder Thomasdatters andet ægteskab med Peder Hansen. Mon farbror har været et andet ord for onkel.

Der er mange mangler i Top-grenen bl.a. mangler min ane datteren Maren Pedersdatter Top, og han har heller ikke Bodil Michelsdatters første ægteskab med Hans Olufsen med samt deres fælles datter.

Det er meget muligt, at også Peder Jacobsen Top var gift en gang før og havde børnene Bent, Jacob og Maren med den første hustru jævnfør dette skifte:

58 Jørgen Pedersen Thonbo, købmand i Horsens. 23.1.1693, fol.539.
E: Inger Jørgensdatter. LV: Jens Rasmussen Tyrsted i Horsens. A:
1) 1 broderlod til
a Anders Jensen Thonbo
b en søsterdatter Bodil Jørgensdatter, der har arv efter far Jørgen Hansen
2) 1 søsterlod til [halv]søster [Bodil Mikkelsdatter, død, var g.m. Peder Jacobsen, major i Vester Karleby på Lolland]. 3B:
a Bent Pedersen Top, præst i Kerteminde på Fyn
b Jacob Pedersen Top, præst i Købelev på Lolland
c Maren Pedersdatter Top i Nakskov.
(Sml. lbnr.150).

Peder Jacobsen Top og Bodil Michelsdatter bliver først gift i 1661-1662 og han dør i 1666. Der er ikke plads til flere børn i det ægteskab end Hans, Peder, Ester og Gunder. Jeg har ikke set det originale skifte. Mon der står Bodil Michelsdatter nævnt ved navn eller er der her tale om den første hustru som har været en søster til Jørgen Pedersen Thonbo i Horsens. Bodil Michelsdatter levede jo også endnu i 1693.

Det var lige lidt hurtigt skrevet ned lidt halv sent om aften.

Mvh. Peter Kyhl

Peter Kyhl

Hej Peter.

Ser du dine svar?

Jeg er nu ret sikker på, at både Peder Jacobsen Top og Bodil Michelsdatter var gift 2 gange.

Bodil Michelsdatters først mand var Hans Olufsen, kgl. tolder i Nakskov. De havde sammen datteren Annike Hansdatter. Hans Olufsen må være død omkring 1660 (har ikke fundet ham i kirkebogen). Hans bo bliver registreret 3. september 1660 og der er endeligt skifte 12. april 1662 (se Nakskov skifteprotokol). Bodil Michelsdatter nævnes som gift med Peder Jacobsen Top ved skiftet i 1662. De må være blevet gift omkring 1660-1661, hvislke passer med, at være tidspunktet hvor Peder Jacobsen Top kommer til Nakskov. De får så børnene Hans, Ester, Gunder (Gunnild) og Peder sammen.

Peder Jacobsen Tops 3 ældste børn var alle fra hans ægteskab med NN Pedersdatter Thonbo (måske har hun heddet Ester og datteren er så opkaldt efter hende). De havde sammen børnene Bent, Jacob og Maren. Det bekræftes af dette skifte:

Jørgen Pedersen Thonbo, købmand i Horsens. 23.1.1693, fol.539.
E: Inger Jørgensdatter. LV: Jens Rasmussen Tyrsted i Horsens. A:
1) 1 broderlod til
a Anders Jensen Thonbo
b en søsterdatter Bodil Jørgensdatter, der har arv efter far Jørgen Hansen
2) 1 søsterlod til søster, død, var g.m. Peder Jacobsen, major i Vester Karleby på Lolland. 3B:
a Bent Pedersen Top, præst i Kerteminde på Fyn
b Jacob Pedersen Top, præst i Købelev på Lolland
c Maren Pedersdatter Top i Nakskov.

På nettet har forfatteren til skifteregisteret selv tilføjet i parantes at det var en halvsøster Bodil Michelsdatter, der var moderen til de 3. Jeg tror ikke, at moderens navn står i skiftet. Der står sikkert kun, at det er en afdød søster og hendes 3 børn nævnt ved navn. Jeg har ikke set skiftet endnu.

Det er helt umuligt, at Bodil er moderen til de 3 børn, og at det kun er disse, som er nævnt i skiftet, tyder jo netop på, at der er tale om en opdelt børneflok. Bodil levede jo også i 1693.

Der røg min linie desværre til den rige Michel Madsen Skriver og familien fra Nakskov.

Nu vil jeg prøve at finde oplysninger om familien Thonbo fra Horsens. De ser umiddelbart ud til at havde været en velhavende købmandsfamilie i Horsens.

Mvh. Peter Kyhl

Peter Michaelsen

Kære Peter,

Tak for de nye, interessante oplysninger!
De strider så vidt jeg kan se, ikke imod min teori om at også major Peder Jacobsen Tops mor må have været gift to gange.
Det sidste nye, jeg nu har fået opklaret, takket være andre DIS-medlemmer, er at min ane Cathrine Sophie Top blev født i 1686 som datter af købmand Markus Diderichsen og Caren Villumsdatter, gift i Nakskov 1675.
Jeg er næsten sikker på, at den nævnte Caren må være søster til Hans Willumsen og datter af købmanden Willum Hansen og Karen Christoffersdatter, viet 1648
Lyder det som en sandsynlig teori?

Med venlig hilsen,
Peter Michaelsen