Peder Christensen f. 1699 Givskud Sogn

Startet af Louise Falsig, 02 Sep 2012 - 09:56

Forrige emne - Næste emne

Louise Falsig

Kender nogen til Peder Christensen og hans efterkommere?

Peder Christensen er født i 1699. Han bliver begravet 16. september 1759 i Givskud Sogn, Nørvang hrd., Vejle amt.

Ved Peder Christensens Død oplyser Kirkebogen:

"Anno 1759
14de Söndag efte Trinit: [= 16. september 1759] Jordet Peder Christensen af Birkebæk."

På en hjemmeside angives han til at blive gift ca. 1720 i Givskud kirke??

Det første barn, som jeg kan finde, er:
Jørgen Pedersen: * 1723 i Birkebæk i Givskud, døbt 6. september 1723 i Givskud kirke. dør 1749 og begraves 13. april 1749 på Givskud kirkegård.

Ved Jørgen Pedersens Daab oplyser Kirkebogen:

                              "1723
Dom: 15. Trin: var Peder Xtensens barn af Birchebech i Kirke, ved Daaben baaren af Anders Lecragrds??. Kone, blef Döbt og i Daaben kaldt Jörgen."

Ved Jørgen Pedersens Død oplyser Kirkebogen:

"1749
Dom. Qvasimiodogeneti [= 1ste søndag efter påske = 13. april] Jörgen Pedersön Skræder af Birchebech udi Hans Alders = 25 Aar og 3 Maaneder."
.........................
Det andet barn er Hans Pedersen: * 1726 i Birkebæk,, Givskud, døbt 2. juni 1726 i Givskud kirke, Viet med Dorothea Pedersdatter 13. okt. 1752 i Givskud lkirke.
sidste spor er ved FT i 1787

Ved Hans Pedersens Daab oplyser Kirkebogen:

                              "Ao 1726
Dom. Exaudi [6te søndag efter påske = 2. juni] var Peder Xensens Barn af Birkebech. som i Kirke til Daabens Confirmation, baaren af Jenses Kone i Gadbierrig [Gadbjerg i Gadbjerg sogn, Nørvang hrd.], var hiemmedöbt tiforn og i Daaben kaldt: Hans."

Ved Hans Pedersens Vielse med Dorothea Pedersdatter oplyser Kirkebogen:

"1752
Tiirsdagen pos. Dom. 18. Trin. d 3. Octbr Hafde Hans Pedersön af Birchebech og Dorothea Pedersdaatter af ?? Der ?? ?? i Harresöe copulerede."

FT-1787: Husstand: Vejle, Nørvang, Givskud, Husstandsnr.: 27, Givschud Sogn, Birkebek:

Kildenavn/Alder/Civilstand/Kildeerhverv/Nr. ægteskab/Stilling i husstanden/Køn:

- Hans Pedersen/60/Gift/Bonde og Gaardbeboer/1/Hosbonde/M
- Dorthe Pedersdatter/Gift/-/1/Madmoder/K
- Johan Sørensen/12/Ugift/-/0/Tienestedreng/M
..............................................................................
Jeg søger oplysninger om Peder Christensens hustrus navn, fødsel og død. Jeg har ledt i listerne over døde i Givskud sogn fra 1728 til 1800 for at se, om der stod Peder Christensen Hustru elle enke, men uden at finde noget.

Samt oplysninger om Hans Pedersen og Dorothea Pedersdatter efter FT i 1787. Jeg har set i FT for Vejle amt i 1801 samt listerne over døde i Givskud sogn fra 1787 til 1803 uden at finde dem

MVH
Louise Falsig

Henning Grøndahl Andersen

Hej Louise.

Du skriver:
"1723
Dom: 15. Trin: var Peder Xtensens barn af Birchebech i Kirke, ved Daaben baaren af Anders Lecragrds??. Kone, blef Döbt og i Daaben kaldt Jörgen."

Mit bud er:
--- baaren af Anders Leeragers Kone ---(Anders Pedersen i Lerager, Givskud sogn)

"1752
Tiirsdagen pos. Dom. 18. Trin. d 3. Octbr Hafde Hans Pedersön af Birchebech og Dorothea Pedersdaatter af ?? Der ?? ?? i Harresöe copulerede."

mit bud er:
---og Dorothea Pedersdatter af Nørskou (i Lindeballe sogn) der havde tjent i Harresøe.

Jeg har som du ikke kunnet finde Peder Christensens hustrus navn.

Jeg har kun interesseret mig for P.C`s datter Mette f. 1728 og gift 1752 med Anders Jørgensen i Vindelev sogn, som er en Grøndahl-ane.

Peders Christensens fars kone døde 1734 i Tøsby, Gadbjerg sogn.

Venlig hilsen
Henning Grøndahl Andersen
7323 Give

Louise Falsig

Hej Henning
Tak for hjælpen.
MVH
Louise Falsig