Sognegrænser på Google Maps

Startet af Lars Erik Bryld, 02 Sep 2012 - 19:18

Forrige emne - Næste emne

Lars Erik Bryld

Til eventuelle interesserede

For lidt over 3 år siden gjorde jeg opmærksom på en mulighed for at lægge sognegrænser på Google Maps:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?5,556748

Jeg havde håbet på, at nogle ville bide på og lave et værktøj, som kunne blive til gavn for slægtsforskning.

Det var der så ikke, men nu har jeg selv forsøgt mig:

http://www.bryld.info/sogne/

Det er ikke voldsomt imponerende, og den underliggende KMZ-fil indeholder visse fejl, men man kan måske alligevel have glæde af at studere sognegrænserne på et kort med byer indtegnet også, som man også kan zoome ind og ud på.

Personligt kunne det f. eks. have sparet mig selv megen vånde lidt tidligere at have opdaget, at Holbæk sygehus ikke ligger i Skt. Nikolaj sogn men i Tveje-Merløse sogn.

Den underliggende fil befinder sig her og fejlkorrekturer modtages med taknemmelighed:

www.bryld.info/filer/sogne.kmz

Flemming Willum Petersen

Hej Lars Erik

Tusind tak for det brugbare kort, som jeg bogmærker med det samme!

Jeg har længe ledt efter noget lignende.

Folkene bag Google Maps har endelig fået en funktion hvor man kan se hvilke byer der hører under et bestemt postnummer, men sogne mangler stadig.

Det er et stort arbejde du har udført, så igen tak!

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Kaj Arne Jørgensen

Der er mange nye muligheder på nettet, men det er også nogen der skal gøre arbejdet.

Tak fordi du har ydet dette flotte bidrag til hjælp for mange.
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Simon Rix Holländer Jensen

Tusinde tak :)

Det her er hvad jeg har ledt efter længe :)

John Nielsen

#4
Hej Lars

Godt initiativ, men som du selv siger så er der visse problemer med dataene.
"Kort til kirken" har en lignende funktion hvor sognegrænsen ser mere rigtig ud.
Kortet er ikke Google map, men fra Kort og Matrikkelstyrelsen.
Jeg har kun prøvet med det lokale sogn Skødstrup og der rammer du noget ved siden af.
Umiddelbart vil jeg nok foretrække Google map.

Hilsen John Nielsen

PS
Jeg vil tillade mig at ønske højt, vis sognegrænserne ved et givent årstal.
Sogneændringer er rimeligt beskrevet, men mest med Matrikkelnumre og veje.

Morten Hovedskov Nielsen

Hej John

Ang. sognegrænser over tid, kodeordet er DigDag, som forhåbentligt snart kommer i luften offentligt.

Jeg lavede noget lignende (blot med sogne, herred, amter, kommune og retskredse) sidste år, men opgav fordi det var for svært at få konkrete data omkring grænserne over tid, der var simpelthen for mange fejl.

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

John Nielsen

Hej Morten

DigDag ser ud til at dække mit ønske perfekt.
Det skulle være færdig i maj 2012, men er der noget gæt på hvornår det bliver ?

Da jeg samlede data til sognehistorie på min hjemeside stødte jeg også på detaljerede beskrivelser af sogneændringerne.
Lange opremsninger af matrikkelnumre der flyttede fra et sogn til et andet.
Jeg mener at det var Kort og matrikkelstyrelsen der stod for den del.

Det er naturligvis ikke en simpel sag at konvertere den slags oplysninger til en streg på et kort som også ændrer sig over tid, specielt i byerne.

Hilsen John Nielsen

Christian Grøndberg

Hej Lars Erik,

Ideen med optegnede sognegrænser i google maps er god, og det er noget jeg savner.

Jeg har hidtil brugt Hvor går grænsen, men her kan jeg ikke optegne flere sogne ad gangen. Til gengæld kan jeg klikke på et vilkårligt sted, og de administrative inddelinger oplyses. Så kan man eventuelt klikke på checkboxen "Sogn" i højre side, hvorved det enkelt sogns grænser optegnes.

Disse sognegrænsekoordinater er MEGET mere detaljerede end på dit ellers lækre kort.

Kunne du ikke "låne" koordinaterne fra oiorest? (API)

Med venlig hilsen
Christian

PS: Dette er selvfølgelig/desværre de nutidige sognegrænser! Det jeg savner allermest er det samme som ovenfor beskrevet, men blot for historiske grænser. (F.eks. inddelingen sogn, herred, amt blot på google maps). Kort- og Matrikelstyrelsen ligger måske inde med de historiske grænser.

Lars Erik Bryld

Tak for venlige tilbagemeldinger.

Det ser ud til, at DitDag en skønne dag kommer til at overflødiggøre det, jeg mokkede sammen her i weekenden, men det bliver jo bare dejligt, når det sker.

Oiorest "Hvor går grænsen" ser ud til at anvende DAGI-data ligesom jeg gør, men det må være i en opdateret version, som ser meget mere detaljeret ud. Eller også er det fordi DAGI data leveres i forskellige opløsninger, og de kan trække de mest detaljerede versioner, fordi de kun viser 1 sogn og ikke har alle 2000+ sogne oppe at køre på en gang, ligesom min side gør.

Mit udgangspunkt var filerne som Søren Johannessen havde konverteret tilbage i 2009. Det kan også være en forgrovning, som er sket i konverteringsprocessen.

Jeg ville også gerne have de historiske kort med, men dem har jeg ingen data på, så det må vente på DitDag.

Indtil videre gør kortet nok mest nytte i de større byer hvor sognegrænserne kan skifte på gadehjørnerne.

Morten Hovedskov Nielsen

hej John

Den sidste melding jeg har, var September, men det er vi kommet til, så dit gæt er lige så godt som mit.

De har været finansieret af en bevilling som er udløbet, jeg håber ikke at det betyder at de ikke har midler til at lave det sidste færdigt. Alle data skulle være på plads, hvilket vil sige at alle grænser skulle være registreret over tid, ned til ejerlav og for nogle steder, helt ned til matrikelnumre.

Det der mangler er, at få færdiggjort præsentationslaget og webservices. Jeg havde håbet at det var klar på nuværende tidspunkt. Jeg mangler det til KildePortalen, så jeg ikke skal kæmpe med at holde rede på hvilke steder, der hører til hvor i hvilke perioder.

Bare at få adgang til deres database over stednavne (ca. 300.000 + omkring det dobbelte i alternative stavemåder) ville betyde en stor hjælp for slægtsforskere.

Tålmodighed er en dyd, med meget frustrerende :)


Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Christian Konstmann Autzen

PS: Holbæk sygehus og Tveje-Merløse sogn.

Ja det er jo lidt af et under, hvis folk med interesser i Holbæk og nærmeste omegn skal finde deres pårørende, hvis de tilnærmelsesvis bor omkring sygehuset.

Min kone og jeg har boet i Holbæk i 35 år, og vi ville faktisk aldrig tjekke i kirkebogen for Tveje-Merløse, når man skulle finde en person født i den del af byen. Men - min datter blev gift i Tveje-Merløse kirke; hun boede dengang i nærheden af vandtårnet, og så var det jo også tættere på her end til kirken inde i byen, og Tveje-Merløse kirke er en lille og dejlig kirke at komme i.

Så, hvis Google kunne fås til at vise sognegrænserne præcist, så ville det da være en utrolig glimrende ting.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Grøndberg

Citat fra: Christian Konstmann Autzen Dato 04 Sep 2012 - 15:20
Så, hvis Google kunne fås til at vise sognegrænserne præcist, så ville det da være en utrolig glimrende ting.

Inde på Hvor går grænsen er de nuværende sognegrænser meget præcise. Prøv at zoome ind på Holbæk og klik på sygehuset. Klik så på sogne-checkboxen i højre side.

Med venlig hilsen
Christian

Peter Kristiansen

Den er godt nok smart - det eneste minus so far, er at Frederiksberg kommune ikke findes - hele området regnes som København!
M.v.h. Peter Kristiansen

Kaare Grodal

Hej

Holbæk Sygehus ligger tilsyneladende som en lomme ind i i Holbæk Skt. Nikolaj. Forklaringen er, at da man for man år siden udvidde sygehuset, byggede man fødegangen hen over sognegræsen til Holbæk, så man måtte flytte sognegrænsen for at hele sygehuset fortsat lå i Merløse sogn.

Født på sygehuset 1944, længe før ovennævnte udviddelse.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Egon Hansen

Hej Kaare.
Ved du så også om bygningen slår revner, der hvpr den gamle sognegrænse går?
Her på Slagelseegnen siger man om en bestemt landskole (een af dem som i 1950 erne aflødte de gamle landsbyskoler) at den er bygget hen over skellet mellem to ejerlav, som tidlogere havde hver sin skole, at bygningen revner ud for skellet, og at det trods gentagne reparationer aldrig vil lykkes at få det tol at holde!
Mvh Egon

Kaare Grodal

Hej Egon

Den slags trollerier har jeg aldrig hørt om, kun noget om manglende døre i arkitekttegningen.

Hvis ændrede sognegrænser skulle forårsage revner i murværk, ville de vel også skabe revner i veje, men der vel ikke noge, hvor Skovvejen krydser de gamle grænser til Hjembæk sogn ved Jyderup, for der blev sognegrænsen også flyttet da vejen blev bygget, så Hjembæk sogn mistede den del der lå syd for Skovvejen.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm