Aviser, samt Logbøger på skibe i århus i årene 1816-23?

Startet af Hanne Fisker, 02 Sep 2012 - 18:54

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Godaften til jer alle.

Jeg hjælper min veninde med at finde en Styrmands død.

Er der nogen herinde der har kendskab til hvor langt tilbage aviser i Århus evt. går?

Det vi leder efter er en Styrmand Mathias Mathiasen som muligvis er forsvundet til havs imellem 1816 og 1823, det er muligt at skibet forliste, men det vides desværre ikke!

Hvis han nu døde ombord på skibet og blev begravet til havs vil det så være noteret i skibets logbog?
Og hvordan kan man evt. finde den når vi ikke kender skibets navn?

Hvis jeg skal på et arkiv er det så i Århus eller kan jeg bestille arkivalier til viborg landsarkiv?
Og hvordan gør jeg i givet fald det?

Jeg takker på forhånd og håber en af jer eller flere ved noget om disse ting.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Jane Stiller

Hej Hanne

Kender du denne hjemmeside www.skippere.dk ? Der er flere med det navn nævnt, måske du kan finde noget der.

Mvh
Jane

Hanne Fisker

Hej Jane Stiller

Tusind tak for linket, men jo jeg kender godt denne hjemmeside og vores Mathias er også nævnt på den, men desværre står der intet om hvilket skib han kom til at sejle med senere i sit liv og det er det min veninde og jeg forsøger at finde ud af.

Men tak for forslaget.

Håber du får en god mandag.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Jakob Ramlau

Jeg er desværre uvidende om "Logbøger" saa tidligt. Men fra ~1900 og frem til i Dag hedder de Skibsdagbøger. Og der vil en Begravelse til søs helt klart være indført. Skipperen/Rhederiet var forpligtet til at opbevare Dagbogen i en vis Periode med henblik pa evt. Retstvist. Men saa heller ikke mere--- der er næppe nogle ensartede Retningslinier for Aflevering til Arkiv.
Jeg vil tro, men ogsaa kun tro, at Skipperen ved Anløb af Havn, skulde underrette den Danske Ambassade/Konsul i Byen om Dødsfaldet /Begravelsen. Saa det er ikke et let Spørgsmaal.

Det er dukket op rimeligt ofte. Er der nogen der har et veldokumentret Dødsfald til søs med Dato og Skib og Hjemsogn hvor man retrospektivt kan søge Hjemsognets Kirkebog for at kontrollere evt. Indførelse af Død?
Mine Forfædre døde paa tørt Land -- saa jeg mangler Erfaring.   

Hanne Fisker

Godaften Jakob Ramlau

Tak for dit indlæg.

Det er netop problematikken eller om i vil sagen i en nøddeskal.
Vi ved nemlig ikke meget andet end at han fik sin styrmandseksamen den 21 marts 1814 og han efter sin datters dåb i 1816 forsvinder som dug for solen, i 1823 bliver hans søn begravet her står Mathias ikke som afdød, hvilket jo komplicere sagen yderliger!

Da han ikke er at finde formoder vi at han enten er død til havs eller at skibet forliste så han aldrig kom hjem, men det er som du skriver ikke nemt at finde ud af.
Vi ved også at hans hustru gifter sig igen syv år efter sønnens begravelse, hvilket vist styrker den antagelse at Mathias aldrig kom hjem.

Vil hans død være noteret i KB i det sogn han boede i da han forsvandt, sikkert ikke hvis skibet forliste ud for fremmede kyst, ingen ville jo vide hvad han hed og hvor han kom fra?!

Tak for hjælpen Jakob Ramlau, jeg vil gruble videre over hvordan dette mysterium kan løses.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Else Rafn

Hej Hanne.

Jeg ved ikke om du kender disse links

Dansk Soeulykkestatistik
Søfartens bibliotek
Orlogsbasen

M.v.h.   Else Rafn
      

Inge Nissen

Århus Stiftstidende går tilbage til 1796

Venlig hilsen Inge

Inge Nissen

Hej Hanne

I Århus har vi noget, der hedder Sejrs Sedler – en tidligere overbibliotekar ved statsbiblioteket, sad da han var pensioneret og fandt ting om århusianere i Århus Stiftstidende og bøger m.v. i alt ca. 120.000 små sedler, ca. 16.000 om emner (f.eks. Kolera – Krige og Kongebesøg) og resten om personer. Vi er nu en flok, der er ved at taste oplysningerne ind i en database – vi er nået til 100.000, men det varer nok lidt inden der bliver mulighed for at søge i databasens personalregister – emneregistret kan der søges i nu, selv om der endnu ikke er læst korrektur. Læs mere om Sejr og hans sedler på www.aarhusstadsarkiv.dk.

Jeg har ikke selv tastet nogen sedler med M, og da jeg i dag afleverede/hentede sedler på biblioteket kiggede jeg efter sedler om Mathiasen, men det bundt er udleveret til tastning hos en af mine "kolleger" – jeg vil kigge igen næste gang, der er måske noget, og ellers bliver det på et tidspunkt muligt for alle at søge i databasen. Jeg er måske stødt på navnet i forbindelse med en barnedåb - måske som fadder?

Venlig hilsen Inge

p.s. er det Elisabeth Højlund Buffet, der er din veninde? Eller er det tilfældigt at hun også har en tråd, der søger oplysninger om netop den styrmandsfamilie?

Hanne Fisker

Goddag

Else Rafn

Nej de links kendte jeg ikke, så tusind tak for dem.

Inge Nissen

Tusind tak for den oplysning så må jeg se om de er digitaliserede i et arkiv.

Tak til jer begge to, nu har jeg da lidt at gå efter.  :D

Kan i have en god dag.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Hej igen Inge Nissen

Tusind tak for dit tilbud om at kigge efter Mathias.
Vi vil blive glade hvis du kunne finde noget om ham, men uanset hvad skal du have mange tak for din hjælp og oplysningen om Sejrs Sedler!

Det bliver rart når vi også kan søge i dem sådan som vi idag kan med Nygaards Sedler.
Tusind tak til jer der arbejder med at taste dem ind i gør et stort arbejde som bliver til gavn for os andre.

Ja det er Elizabeth jeg hjælper, jeg startede denne tråd fordi jeg tænkte det kunne være at der sad nogen herinde med kendskab til skibes logbøger/skibsdagbøger jeg har nemlig også selv brug for at finde oplysninger om lodser/kaptajner da en del af min morfars slægt var knyttet til fjorden og havet!

Desuden skulle jeg bruge den oplysning om Århus aviser som du har givet mig, da jeg selv har aner og deres efterkommer i denne by.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Hanne

Tusind tak fordi du startede denne tråd - jeg har spændt ventet på om den ville give resultater.  Sejr's sedler som Inger nævner lyder rigtig gode - og jeg håber at de engang bliver søgbare her på Nettet - så jeg kan se med her fra USA

Men lidt kan jeg på nuværende tidspunkt tilføje.

Jeg har nemlig lige fundet Styrmand Mathiasens Enke (Amalie Cathrine Hasle) i afgangslisten fra Aarhus - Sept. 4 1822. Så han er ihvertfald erklæret død inden den dato.

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont (USA)

Hanne Fisker

Hej Elizabeth

Undskyld jeg først svare nu, har haft lidt travlt.

Selv tak, du har jo hjulpet mig en del siden jeg startede for et par år siden.  :D

Det lyder jo godt med det du har fundet, så ved vi da sådan ca. i hvilken årrække vi skal lede.
Det ser jo ud til at være fra datterens fødsel i 1816 til ca. 1821/22 hvor Amalie Cathrine står som enke i afgangslisten.

Nu afventer jeg med spænding på om Inge Nissen finder noget på Mathias.

God aften og nat til jer alle.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker