EDIT Søger Joseph Raab færden!

Startet af Mette Egelund Poulsen, 05 Dec 2010 - 16:33

Forrige emne - Næste emne

Mette Egelund Poulsen

Efter at have fundet Adelhajde Marie Råb's dåb, har jeg fundet navnet på hendes far.

Se tidligere tråd om Adelhajde.
Her er min læsning af Adelheide Maries fødsels- og dåbsoptegnelse:

Hjørring 1854-1862, opslag 114, mellem nr. 21 og 22:
NB. Født 15de Juli 1856. Adelheide Marie Raab. Døbt i St. Olai Kirke d 28 Decbr.

Forældre: Ugift, Johanne Marie Nielsdtr, Inderste h: Chr. Kjeldsen i Højene,
med udlagt Barnefdr: Bagersvd Joseph Raab h. Bager Lange i Hjørring.
Anmærkning:  Timaanedersdagen før Nedkomsten tjente Moderen hos Niels Mogensen i Hjørring.

Den egentlige fødsels- og dåbsoptegnelse, der er sværere at læse, findes i Sct. Olai, Vennebjerg, Hjørring 1855-1883, opslag 85, Nr. 12. Barnet hedder der Adelheide Maria Raab, og moderen er Johanne Maria Nielsdatter (26 år). Fødslen er noteret i Hjørring, fordi barnet havde fødehjemstedsret i Hjørring (moderens bopæl på timånedersdagen, dvs. tidspunktet for undfangelsen).


Jeg har søgt efter Joseph Raab uden held i diverse folketællinger og ved ikke hvilken årrække jeg skal tjekke kirkebøgerne i Hjørring, da han jo derer bagersvend hos Bager Lange.
Men det behøver jo ikke være der han er født.

Nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvem han var og hvor han er fra?

På forhånd mange tak

Mvh
Mette

Inger Toudal

#1
Hej Mette

Her er et bud på hvem han kunne være:

Vejle, Bjerre, Stouby, Hyrup By, 12. 1 Hus, 35, FT-1880, D2429
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mathias Joseph Raab 61  Gift Husfader, Bager  Trier, Tyskland
Marie Karen Kirstine Raab født Vestesen 44  Gift Hans Hustru  Aale Sogn, Vejle Amt

Navn: Mathias Joseph Raab   Køn: M   Alder: 61   Civilstand: Gift
Fødested: Trier, Tyskland
Kilde: FT-1880  Amt: Vejle   Herred: Bjerre   Sogn: Stouby   Stednavn: Hyrup By
Matr.nr/adresse: 12. 1 Hus   Husstands-/familienr: 35   Indtastningsnr: D2429   Løbenr.: 183
Kommentarer: Ifølge Kirkebog for Stouby : Copulerede 1867 nr. 9 : Født i Trier
------------------------------------------------------------------------------------------------

Har du fundet Adelheides mor? Det kunne være hende her:

Hjørring, Vennebjerg, Tornby, Nørre Tornby, en Gaard, 140, FT-1850, C5888
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Pedersen 54  Gift  Gaardmand, Huusfader Her i Sognet
Mette Christiansdatter 52  Gift  hans Kone Her i Sognet
Peter Nielsen 28  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Johanne Marie Nielsdatter 21  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Niels Chr. Nielsen 18  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Maren Kirstine Nielsdatter 16  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Jens Peter Nielsen 12  Ugift  deres Børn Her i Sognet
----------------------------------------------------------------------------------------------

Link til din tidligere tråd: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,3452.0.html.

Står der noget i forbindelse med Adelheides vielse, der kan identificere hendes mor og far nærmere?


Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mette Egelund Poulsen

Hej Inger

Mht. Joseph, kunne det godt passe med alderen og at han er bager:-)
Men et er langt fra Hjørring til Stouby og hvorfor hedder han nu Mathias?
Men det er værd at undersøge! Jeg tror helle ikke at Adelhajdes forældre nogensinde blev gift efter hendes fødsel. Jeg har ihvertfald ikke kunne finde deres vielse.

Mht. Johanne så har jeg fundet flere med hendes navn i folketællinger og har ikke kunne finde ud af hvilke der var den rigtige Johanne.
Men det er et rigtig godt bud, og har ikke set denne optælling før nu.

Jeg har faktisk ikke kunne finde vielsen mellem Adelhajde og Chresten. Men hvis du ved hvor jeg finder den er jeg evigt taknemmlig.. igen:-)

vh
Mette

Mette Egelund Poulsen

Hmm

Jeg kan simpelthent ikke finde nogen bekræftelse på at det er den samme Joseph Raab i Hjørring og senere Stouby i Vejle.

Jeg har forsøgt at kigge i af og tilgangslisterne i Hjørring(Vennebjerg) og tilgangslisterne i Stouby hvor han omkring 1863-64 kommer til Stouby.

Så kommer faktisk ikke meget videre her. Da jeg ikke kan "bevise" at det er den samme Joseph.

Er vist ikke helt go til det her slægtsforskning ;-) Håber der er nogen der kan hjælpe mig videre?

På forhånd tak

Mvh
Mette

Egon Sørensen

God aften Mette!

Jeg har nærlæst dit indlæg,  men jeg kan ikke få øje på at Adelhaide skulle være gift men en

Chresten, hvor ved du det fra.

Eller overser jeg det bare.

Mvh.

Egon Sørensen

Alice Oppenheim

Hej Egon,

Den om Chresten tager jeg på min kappe. Dels får de barn sammen i 1895 (Hjørring, Hellevad sogn, 1892-96; ops. 38)
— dels findes de sammen i FT-1906:

FT-1906 for Hjørring, Hellevad, Tangelbjerg opslag 84:
Kresten Kristensen, 1854 14/7, Gift, Husfader, Husejer ved Landbrug
Adelhejde Marie Kristensen, 1856 15/4, Gift, Husmoder
Julius Kristensen, 1900 18/11, Barn [fejl i årstal! Skal være 1899]
Sørine Krestine Kristensen, 1896 26/11, Barn [?]
Martin Kristensen, 1891 6/4, Barn [fejl i årstal! Skal være 1895]

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,3452.0.html


MVH
Alice Oppenheim

Mette Egelund Poulsen

Hej Alice

Tak for det! Var faktisk lige ved at skrive hvor jeg havde det fra:-) Men super smart at man får at vide at der er kommet nyt indlæg, mens man skriver sit indlæg;-)

Mvh
Mette

Inger Toudal

Hej Egon

Adelheides mand Kristen/Kresten er nævnt i Mettes gamle tråd, som jeg havde linket til i mit foregående indlæg. Nu har jeg fremhævet henvisningen med rødt.


Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Egon Sørensen

Hej!


Adelhaide og Chresten er viet i Sæby Hjørring amt 1882 opslag 144 nr.5


Mvh.

Egon Sørensen

Mette Egelund Poulsen

Citat fra: Egon Sørensen Dato 05 Dec 2010 - 21:56
Hej!


Adelhaide og Chresten er viet i Sæby Hjørring amt 1882 opslag 144 nr.5


Mvh.

Egon Sørensen

Hej Egon!


Fedt!Takker!
Jeg kunne ikke finde vielsen, men det er jo klart når det er i Sæby de er gift:-)

Mette Egelund Poulsen

Lidt update

Jeg har søgt efter Joseph Raab i Ancestry og dette er hvad jeg fandt
Der dukker en Joseph Raab op i en folketælling i Lübeck 1845

Lübeck, Deutschland, Volkszählung, 1845 Lübeck, Germany, Census, 1845
about Joseph Raab Name: Joseph Raab
Age: 25
Estimated birth year: abt 1820
Birth Place: Trier
Relationship or Status: Bäckergesell (Bagersvend)
Enumeration District: Landwehr-Bezirk Mühlenthor
Enumeration Battalion: 2
Enumeration Company: 4
Enumeration Place: Moisling

Jeg må dog ikke se selve dokumentet fra folketællingen medmindre jeg betaler for medlemsskab:-(
Men begynder da at kunne se en sammenhæng mellem bagersvend Joseph Raab i Hjørring og Mathias Joseph Raab i Stouby som lige prøcis var 48 år gammel i 1867 og bager. Mathias er åbenbat et navn han har givet sig selv senere.

Alice Oppenheim

"Mathias er åbenbat et navn han har givet sig selv senere" — måske. Tyskerne har en lidt anderledes navnetradition end os. Sønnerne (og gerne flere af dem) kunne få faderens navn + nogle flere, der var unikke for dem. I min familie hedder de fx "Wilhelm" i flere generationer, men blev kaldt næste navn i rækken. En MATHIAS JOSEPH kalder sig måske blot JOSEPH, fordi hans Far går under navnet MATHIAS...?


MVH
Alice Oppenheim
-------------------
PS: Kan ikke lige gennemskue, om det er den rette bagersvend? Så ovenstående handler kun om traditioner.


Mette Egelund Poulsen

Hej Alice

Tak for den information. Det er altid godt at have i baghovedet i sin søgning, og han kan jo sagtens have syntes at han skulle have sin fars navn med da han flytter til Stouby.
Men ja jeg synes heller ikke jeg har fundet noget "håndfast" bevis endnu på at det faktisk ER den samme bagersvend men det er nu et sært tilfælde hvis det ikke er.

Mvh
Mette

Egon Sørensen

God dag Mette!


Det er nok svært at føre bevis for at bager Raab er den udlagte barnefader til Adelhajde.

Har du gennemgået FT 1855, mon ikke det er Hjørring købstad, du kunne jo være heldig.

Der er 521 poster så det er jo overkommeligt.

Mvh.

Egon Sørensen

Mette Egelund Poulsen

Hej Egon

Ja men der er da noget der peger på det. Mathias Joseph Raab fra Trier i Stouby kaldte sig selv for kun Joseph Raab i foketællingen i Lübeck. Men ja mangler det endegyldige bevis:-)

Rigtigt godt du siger det. Havde slet ikke tænkt på Hjørring som købstad. Har kun søgt i landsognene :) Jeg må tjekke dem igennem og håbe det ikke tager for lang tid. Men har da lært at slægtforskning kræver noget tålmodighed ;D

Mvh
Mette