Vejle, Elbo, Fredericia Michaelis, KB 1814-1821 opsl. 71 pkt. 186

Startet af Ole Bregnedal, 30 Aug 2012 - 16:16

Forrige emne - Næste emne

Ole Bregnedal

Anne Hansdatters dåb: Jeg kan tyde alt bortset fra texten i "Faddernes Navn, Stand og Opholdssted"..?

Den samme Anne bliver også gift - i samme kirke som dåben:
KB 1831-1850 opsl. 208 pkt. 11, hvor hun er "Pigen Ane Hansdatter Sørensen" - der kan jeg stort set ikke tyde andet end hendes navn. Resten evner jeg ikke at tyde...?

Jeg ville være glad for om een med et "klart-syn" vil have ulejlighed med at hjælpe.

På forhånd tak :)
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Vibeke Carøe

Hej

Mit bud:

opsl. 71  pkt. 186:

Fadderne:

Maren, Hans Pa?icks datter, Maren Christensdatter, Christen ?tsens datter hos Moderen(?), Kjøbmand Niels Amtrup, Wilhelm Laursen, Jo?s H. Brandt, Bagersvend.

KB 1831-1850 opsl. 208 pkt. 11:

Enkemand Conrad Georg Rütt?, H? ved 3de Linieinfanteri-Brigades (??) - 39 Aar gl. - født i ? Sogn den 7de Septbr. 1804 Vaccineret ifølge Attest fra ?? 20 October 1843(?) - Opholder sig her i Fredericia(?), før gift.

Pigen Ane Hansen(?) Sørensens i Fredericia, 22 Aar gl., født i Horsens - 18 Juni 1821. Konfirmeret(?) ibid. - Vaccineret  9 August 1824 af ?.

Forlovere: H. Hansen, ??mester(?), J. C. ?? (kan desværre ikke tyde resten)

Mvh Vibeke
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Vibeke Carøe


Fandt lige familien i folketælling 1845:

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Gothersgade, , 442.3, FT-1845

Conrad Georg Ruttel, 38, Gift, Erhverv: Hoboist, Født: Fredericia
Ane Hansine Sørensen, 23, Gift, Hans kone, Født: Horsens
Hans Georg Ruttel, 14, Ugift, Deres barn, Født: Fredericia

Mvh Vibeke
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Ole Bregnedal

hej Vibeke,
Det er vel nok pænt af dig at hjælpe mig. TAK.

"Min" Anne Hansdatter Erritzøe, som er datter af Hans Sørensen Erritzøe og Marie Herman, er født den 24.07.1821 i Fredericia og døbt den 19.10.1821 i Sct. Michaelis Kirke.

Den Ane Hansen Sørensen som bliver gift den 10.11.1843 angives at være født i Horsens den 18.06.1821. Een af forloverne ved hendes bryllup var H.Hansen - hun havde en lillebror som hed Hans Hansen.

Derfor er jeg usikker på at det er den samme Anne eller Ane der er tale om.....?

Men det er sikkert at Anne som er født i Fredericia er "min", da det er de rette forældre.

Jeg har prøvet at bladre videre i KB for Sct. Michaelis for at finde en mere korrekt Anne eller Ane. Men uden held.

Gode ideer til at finde Annes bryllupsdata efterlyses...?

TAK.


mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Vibeke Carøe


Hej igen  :)

Det er i hvert fald ikke din Anne, der bliver gift 10.11.1843, for denne Anne Hansine har jeg fundet 18. juni 1821 i Horsens Vor Frelser, Nim, Skanderborg.

Din Anne Hansdatter bliver konfirmeret i 1836 (opslag 167, nr. 19). Her henvises til Jvf. Reg. side 397 (opslag 382, nr. 1083). Der er ingen registrering af, at hun har forladt sognet, eller af en vielse, så der er ingen hjælp at hente.

I folketælling 1840 bor Anne ikke længere hos forældrene, lillebror Hans bor stadig hjemme. Umiddelbart kan jeg ikke finde en Anne (Ane, Anna) Hansdatter (Hansen) (med og uden Erritzøe) i Fredericia.

Ved du sikkert, at hun bliver gift i Fredericia?

Mvh Vibeke

Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Ole Bregnedal

hej igen Vibeke,

Tak igen for god indsats.

Enig - jeg kom på vildspor med en forkert dame ???

Derfor tror jeg at jeg lader min rigtige Anne få lidt fred indtil videre...

TAK.
mvh. Ole
ole@bregnedal.net