Til og fra Kolding i 1840'erne uden nævnelse på til og afgangslisterne -

Startet af Bettina Bendix Andresen, 28 Aug 2012 - 23:02

Forrige emne - Næste emne

Bettina Bendix Andresen

Hej forum,

jeg har påny brug for at bede om hjælp til familien. Jeg har før spurgt om hjælp til denne gren: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,31403.msg165985.html#msg165985

Denne gang drejer det sig primært om Augusta Amalies mor - Johanne Wilhelmine Schneider. Jeg kan ikke finde hende komme hverken ind eller ud af Kolding. Og for den sags skyld heller ikke datteren eller den mand, hun gifter sig med i Kolding. Jeg vil derfor bede om hjælp til at finde hende. Men her er hvad jeg har på Johanne Wilhelmine Schneider:

Johanne Wilhelmine Schneider, født ca. 1808 i Sachsen
Gift for anden gang i Kolding 25. juli 1846 (KB Vejle/Brusk/Sct. Nikolaj 1823-54, pag. 317, nr. 11) med
Peder Pedersen Svendsen, født 1820 i Kolding, skræddermester.

Johanne Wilhelmine Schneider er ved vielsen noteret som fraskilt fra sin første mand. Som, jeg tror, er Augusta Amalie Raubers far.

Jeg ser familien igen i København i 1850:
DDD
København, København (Staden), Nørre Kvarter, Nørre Kvarter I, Studiestræde 65, 3die sal, 394, FT-1850, C1883
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:   
Peter Petersen Svendsen   30    Gift      skrædermester, huusfader   Kolding   
Johanne Schneider   39    Gift      hans kone   Sachsen   
Amalie Rouber   14    Ugift      hans steddatter   Dito

Peder Pedersen Svendsen dør allerede 3. februar 1851 (KB Garnison 1847-55, ops. 49, nr. 35)

FT 1860 København/Sankt Anna Øster kvarter, del 1, matr. 1-82, ops. 147, Lille Strandstræde 18.
Johanne Wilhelmine Schneider bor sammen med datter, svigersøn (Frantz Alexander Julius Drews) og børnebørn. Hun er enke.

Hun dør 4. november 1863 (KB Garnison 1860-69, ops 182, nr. 189). Navnet er Johanne Vilhelmine Svendsen.

Venlig hilsen
Bettina

Peter Hjort

Hej
Peder Pedersen Svendsen født i Kolding 10-5-1820
KB Sct. Nikolaj 1815-1839 opslag 30
Konfirmeret 1-10-1834 samme KB opslag 127

DDD
Vejle, Brusk, Kolding Købstad, Kolding Kiøbstad, Bleggaarden No. 40, 77, FT-1834, C0138
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Olesen 44  Gift  Bleegmand  
Ane Christens Datter 47  Gift  Hans Kone  
Peder Pedersen Schvensen 14  Ugift  Deres Stedsøn  
Ole Andreas Olesen 8  Ugift  Deres Børn  
Svend Andreas Olesen 7  Ugift  Deres Børn  
Ane Kirstine Olesen 6  Ugift  Deres Børn  
Johanne Petrea Olesen 4  Ugift  Deres Børn  
Jensine Kirstine Olesen 11  Ugift  Deres Børn

Hans mor Ane Christensdatter er ved FT1834 gift 2. gang. Første mand hed Peder Pedersen Svendsen, og døde 21-2-1822 i Kolding

Venlig hilsen


Peter Hjort

Bettina Bendix Andresen

Hej Peter,

tak fordi du tydeliggjorde Peder Pedersen Svendsen liv før vielsen til Johanne Vilhelmine Schneider.

Det undrer mig, at de ikke findes i FT/DDD i 1845. Det undrer mig, at de ikke kan findes på til- og afgangslisterne for Kolding. Ellers ganske nydelige lister, der er letlæselige!

Peder Pedersen Svendsen benævnes skræddermester - betyder det, at han er borger i Kolding med nogle papirer på det? Er det noget jeg skal søge i DAISY? Jeg har virkelig ingen erfaring med den slags.

Og - nu digter jeg bare frit - kunne det tænkes at de er "flygtet" til København, for at Peder ikke skulle deltage i krigen i 1848? Er det derfor, at de ikke findes på listerne!? Kunne man bare forlade en by "i nattens mulm og mørke" for at undgå ubehageligheder?

Venlig hilsen
Bettina

Peter Hjort

Hej
Jeg har også været FT igennem på kryds og tværs, og kan heller ikke finde ham i 1845.
Du har ret. Til- og afgangslisterne er tydelige, men intet at finde.

Jeg ved ikke om du kan finde noget på Daisy, men prøv.

Resten er en god historie, men gætteri.  ;)

Hvis du søger "skrædder" på danpa.dk under kolding kommune ligger der noget materiale på Kolding stadsarkiv vedrørende en skræddermester Jordahn. han var vist vidne ved deres vielse.

Venlig hilsen


Peter Hjort


K. Thidemann

Hvis Peder Pedersen Svendsen var skræddermester skulle han stå i Borgerskabsprotokollen fra Kolding by.
Da han ikke betegnes "Borger" ved vielsen er det nok ikke sandsynligt.
---

For at komme fra Jylland til København skulle man dengang have Pas.
Måske findes parret i en pasjournalen.
---

Med hensyn til 3 års krigen.

Jeg har en ane der ikke nåede at blive skrevet i afgangslisten da han drog i krig.
Sådan stod der i kirkebogen da min ane kom hjem.

"Har ikke fået påtegning til afgl. da han kom i krigen hvorfra han nyligen er hjemkommet"

Prøv at finde Peder Pedersen Svendsen i Lægdsrullen.

=======

Hvornår dør datteren, jeg mener hendes mand står i FT-1880 med en anden kone ?

København, København (Staden), Tjørnegade, Tjørnegade, 820, 49, FT-1880, D4852
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frantz Alexander Julius Drews 49  Gift Husfader Blikkenslagermester Preusen
Wilhelmine Jacobine Drews født Jahn 36  Gift Hans Kone  Kjøbenhavn
Regine Jahn født Meier 62  Enke Husfaderens Svigermoder  Aalborg
Waldemar Jacob Jahn 26  Ugift  Cigarmager Kjøbenhavn
Oskar Maximilian Drews 15  Ugift Deres Søn Bydreng Kjøbenhavn
Franziska Petra Drews 6  Ugift Deres Datter  Kjøbenhavn
Frantz Wilhelm Drews 1  Ugift Deres Søn  Kjøbenhavn
---

Rettet - jeg forstod datterens mand var blikkenslager ?

København, Sokkelund, Lyngby, Lyngby, Glasværkets Arbejderbolig, 167, FT-1880, C1033
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Frederik Wilhelm Ziegler 48  Gift Glasmager, Husfader  Preussen
Augusta Amalie Kremnitz 48  Gift Hans Hustru  Preussen
Robert Frederik Wilhelm Ziegler 23  Ugift Deres Søn  Hamborg
Johanne Juliane Wilhelmine Caroline Ziegler 20  Ugift Deres Datter  Oldenburg
Wilhelm Carl Friederich Ziegler 16  Ugift Deres Søn  Tyskland
August Friderich Heinrich Ziegler 6  Ugift Deres Søn  Aalborg
mvh K.Thidemann 9000

Bettina Bendix Andresen

Hej Peter og Thidemann,

tak for jeres svar.
Peter: jeg vil prøve danpa.dk (endnu en side jeg ikke kendte til) og se hvad der her skrives.

Thidemann: jeg har ikke før hørt om "Pasjournalen" - hvor finder jeg den? Også i DAISY?
Augusta Amalie Rauber (Amalie Augusta Rauber) døde den 15. august 1875. Hendes mand FAJ Drews giftede sig kort efter igen.

Her er tydningen af vielsen mlm. Peder og Johanne  http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,42534.0.html

Venlig hilsen
Bettina

Jette Nielsen

Hej Bettina

Ang.vielsen: når hun har skiftebrev dateret 12 /2 1846 og blev gift 25/2 1846,
har hun formentlig ikke været her i landet i FT.1845.
Hun var af Freuer i Sachsen ved vielsen.
Peder P.Svendsen skræddermester i Kolding i 1846, er så måske, ikke kommet med i FT.1845.
Han er der i FT.1840. Efter vielsen er de så taget til København.
Det er ikke altid man finder gifte folk i afgangslister,det var nok mere beregnet på ugift tyende,der flyttede meget omkring.

Mvh.
Jette Nielsen

Peter Hjort

Hej

Nu ved  jeg ikke om den Augusta Amalie som K. Thidemann har fundet i FT1880 er den rigtige, men her er sønnens dåb.

August Friderich Heinrich Ziegler 6  Ugift Deres Søn  Aalborg

KB Aalborg, Vor frue, 1866-1877 opslag 125.

Og så har jeg lige googlet mig frem til dette:
http://www.holmnielsen.dk/ehn/phpgedview/individual.php?pid=I535&ged=conradsen.ged

Venlig hilsen

Peter Hjort


Bettina Bendix Andresen

Hej Jette og Peter,

tak for jeres svar.

Jette - jeg forstår ikke sætningen "Hun var af Freuer i Sachsen ved vielsen". Freuer - er det en by? Jeg troede, at det var en person... Nå, men google maps giver intet svar på det geografiske spørgsmål - i hvert fald ikke med den stavemåde. Men det er så opklaret at hun er kommet til DK kort før vielsen. Læser du, at hun er skilt i Tyskland eller Danmark?

Peter - familien endte i København. Og blev der. Det er først for tredive år siden, vi vendte tilbage til Kolding/Jylland - naturligvis uvidende om, at "vi" har boet der før! Augusta Amalie Rauber - Johanne Wilhelmine Schneiders datter - blev gift med Frantz Alexander Julius Drews, der kom til Danmark i 1854 fra Tyskalnd som blikkenslagersvend. AA Rauber døde i 1875. FAJ Drews giftede sig kort efter med Vilhelmine Jacobine Jahn. De var sammen til FAJ Drews døde i 1903.

Findes der et andet sted end indvandrerbasen på DDD, hvor det kunne tænkes, at jeg kan finde Johanne Wilhelmine Schneiders indvandring?

Venlig hilsen
Bettina

Regelsen

Hej

Vedr. skrædderlavet i Kolding: "Ingen Lavsbøger i Behold. Nogle faa Papirer i Raadhusets Arkiv".
Venlig hilsen
regelsen

Jette Nielsen

Hej Bettina

Prøv at rykke den vielse op igen til tydning,så andre kan give et bud,
jeg er ikke sikker på at der står Freuer - der plejer at være en streg (tøddel) over et u.
Jeg er også i tvivl om der står Sachsen,men jeg kan ikke se hvad der ellers skal stå.

Men jeg tror det er det sted hun kommer fra,når der står af....
Formentlig blev hun skilt i Tyskland,men det fremgår vist ikke af teksten.
Der henv. jo til et Skiftebr. fra ...?

Mvh.
Jette

Bettina Bendix Andresen

Hej Regelsen og Jette,
tak for jeres svar.

Regelsen - jeg må spørge næste gang jeg er i Kolding.

Jette - jeg har desværre ikke fået flere svar på tydningen. Jeg er faktisk ikke længere særligt sikker på, at der står Sachsen.

Venlig hilsen
Bettina

Jette Nielsen

Hej Bettina

Hvis det var mig ville jeg skrive et nyt indlæg i hjælp til tydning,
og så skrive hvilke ord du er i tvivl om, med link til de andre indlæg.
Jeg kan heller ikke rigtig få det til at være Sachsen, men der var hun jo født iflg.FT.
Så må vi håbe, at der er nogen af de skrappe tydere, der ser det.

Mvh
Jette

Bettina Bendix Andresen

Hej Jette,
jeg skulle lige tænke et par dage over om, jeg ville følge dit råd. Jeg vil nødig virke anmasende i tydningsforummet og synes egentlig at én forespørgsel er nok; men jeg prøver alligevel hos dem igen.
Tak for dit svar!

Venlig hilsen
Bettina