Dåb søges: Elisabet Saabye Jensdatter, Horsens, ca. 1800

Startet af Rasmus Dahl-Sørensen, 08 Dec 2010 - 19:08

Forrige emne - Næste emne

Rasmus Dahl-Sørensen

Jeg er efterkommer af Jens Dahl og Charlotte Amalie Schiødt, gift d. 12-10-1798 i Tolstrup Mølle, Tolstrup Sogn,  Voer Herred, Skanderborg Amt. I FT1801 for Horsens købstad dukker der en Elisabet Saabye Jensdatter op:

Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Smedegades østre Side, , 421, FT-1801, B4921
Jens Dahl   32    Gift   Huusbonde   Feldbereder   
Charlotte Amalie Schiøtt   28    Gift   Hans Konne      
Elisabet Saabye Jensdatter   1    Ugift   Deres Datter

Hun er også nævnt i Nygaards sedler:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=72917&sort=e

hvor hun er angivet at være født ca. 1800. Men hvor? Jeg har ikke fundet hendes dåb i Horsens Vor Frelser eller i Tolstrup Sogn i årene omkring 1800. Kender nogen til hende?

Med venlig hilsen

Rasmus Dahl-Sørensen

Hans Poulsen



Hej Rasmus

- Har du fundet Elisabet Saabye Jensdatters konfirmation?

- Har du fundet Elisabet Saabye Jensdatter ved ft. 1834 og navnlig ved ft. 1845?

- Hvilke andre børn fik Jens og Charlotte?

- Hvor længe kan du følge de nævnte personer?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Rasmus Dahl-Sørensen

#2
Hej Hans

- Konfirmationen : nej, endnu ikke.

- Elisabeth er ikke i FT1834 eller 1845 for Skanderborg Amt (ved opslag i DDD)

- De får tvillingerne Rasmus og Andreas, døbt 15-11-1801 (Horsens Vor Frelser KB, 1787-1813, opslag 97). Rasmus dør i 1877, Andreas taber jeg kontakten med. Desuden en søn (ukendt navn og fødselsdato) der bliver begravet 31-5-1802 (Horsens Vor Frelser KB 1787-1813, opslag 238), 2½ år gammel (er for gammel til at det kan være førnævnte Andreas).

- Jens dør 14-11-1843 (Horsens Vor Frelser KB, 1829-46, opslag 232)
- Charlotte Amalia dør 4-5-1847 (Horsens Vor Frelser KB, 1847-52, opslag 152)
- De opholder sig begge i Horsens i hele deres ægteskab

Mvh

Rasmus

Hans Poulsen

#3

Hej Rasmus

Dette indlæg er kemisk renset for data, der vil kunne føre dig videre!

Du har sikkert bemærket, at når usikkerhed for alvor griber én, benytter vedkommende sommetider vendingen, at *han lige vil tænke højt*.

Dahl er ikke det mest almindelige navn, der findes
To x Dahl i Horsens Købstad vækker opmærksomhed hos en slægtsforsker
Dahl i Horsens Købstad i Smedegade - og der er mere end én af slagsen - så MÅ der være slægtsskab, skulle man synes
To x Dahl i Horsens, der begge er feldbereder (garver) - far og søn?
At der så også optræder et andet erhverv hos mere end én Dahl i Horsens, nemlig slagter, tyder på noget *smitsomt*

At præsten skulle være kommet til at føre Elisabet Saabye Jensdatter hos et *forkert* forælderpar, og at optællingsmanden ved ft. 1801 støder på barnet under sit besøg i hjemmet - for det er vel sådan, det er foregået? - er så usandsynligt, at det må afvises.

Har du gjort dig nogle tanker over disse Dahl'ers indbyrdes forbindelse?

Samtlige personer i husstanden

Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Smedegades væstre Side, , 407, FT-1801, B4921
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Rasmus Dahl 62  Gift Huusbonde Feldbereder  
Karen Christensdatter 50  Gift Hans Kone  
Jørgen Jensen 17  Ugift Tienestefolk Lære Dreng  
Magrete Hansdatter 30  Ugift Tienestefolk


Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Smedegades østre Side, , 421, FT-1801, B4921
Jens Dahl   32    Gift   Huusbonde   Feldbereder  
Charlotte Amalie Schiøtt   28    Gift   Hans Konne      
Elisabet Saabye Jensdatter   1    Ugift   Deres Datter


Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Smedegades østre Side, , 423, FT-1801, B4921
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Laurs Christensen 30  Gift Huusbonde Slagter  
Helene Dahl 40  Gift Hans Kone  
Magrete Kirstine Laursdatter 7  Ugift Hans Datter  
Anne Laursdatter 1  Ugift Deres Datter  
Karen Sørensdatter 20  Ugift Tieneste Pige  
 

Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Horsens Købstad, Smedegade No. 331, 2, FT-1834, C4981
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

J Dahl 66  Gift  Feldbereder  
Chralotte Amalia 66  Gift  hans Kone  
Rasmus Dahl 32  Ugift  Slagtermester  
Bodel Dahl 18  Ugift  Huusfaderens Datter  
 

Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Smedegaden, Vestre Side, , 331 F3, FT-1840, C8214
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Rasmus Dahl 38  Gift  Slagter  
Ane Cathrine Dahl 29  Gift  hans Kone  
Charlotte Amalie Dahl 3  Ugift  deres Børn  
Jensine Laurine Dahl 1  Ugift  deres Børn  
Bodil Marie Jacobsen 24  Ugift  Syepige  
 

Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Horsens Købstad, Kattesund No. 424, 1, FT-1834, C4981
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Jørg Dahl 52  Gift  Feldbereder  
Odel Jensen 49  Gift  hans Kone  
Johane Dahl 7  Ugift  Deres Datter  
Ane Christine Larsen 11  Ugift  Pleiebarn af Byen  
Ane Chrestine Jensen 33  Ugift  Syepige  

==========

"- Elisabeth er ikke i FT1834 eller 1845 for Skanderborg Amt (ved opslag i DDD)..".

- Hvis du ikke finder hendes konfirmation, er der grund til at se efter under døde, om hun fik et kort liv.

- Finder du konfirmationen, må du køre alle amterne igennem på DDD for at se, om du kan støve hende op et andet sted i landet

Vednlig hilsen
Hans  
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej Rasmus

Gentagelse:

Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Smedegades østre Side, , 421, FT-1801, B4921

Jens Dahl   32    Gift   Huusbonde   Feldbereder   
Charlotte Amalie Schiøtt   28    Gift   Hans Konne     
Elisabet Saabye Jensdatter   1    Ugift   Deres Datter


Tese:

- Europa var martret af krige okmring 1800 - og femten år frem
- Jens Dahl var indkaldt og lå så fjernt fra Horsens, som tænkes kan - måske ved Altona nær Hamborg
- Mødte han dér Charlotte? og
- Fik parret Elisabeth, hvis fødsel/dåb blev ført ind i en *fremmed* kirkebog?
- Nygård nævner ikke noget om fødesogn og har et *ca.* foran 1800

Hvad siger du til den tese?

Nu synes jeg nok, at der mere end tidligere er behov for at finde Elisabeths konfirmation - eller død i en tidlig alder

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Rasmus Dahl-Sørensen

Hej Hans

Tak for dit fine input. Det var en spændende idé.

Det er helt rigtigt, at den omtalte Rasmus Dahl og Jens er beslægtede. Rasmus er hans far, døbt 20-12-1739 i Horsens, og begravet 29-5-1812 samme steds. Ved dåben hedder han dog Rasmus (Rasmussen) Skaarup. Rasmus er søn af Rasmus Andersen Skaarup (født ca. 1710, død 1742) og Anne Marie Pedersdatter Dahl.

Jeg kan tilføje, at Jens havde en bror, Rasmus, der blev døbt 7-10-1770 og begravet 1-12-1770 i Horsens.

Charlotte Amalie Schiødt er, så vidt jeg er orienteret, født i Trinitatis Sogn i København, døbt 25-2-1768 (Trinitatis KB, 1765-92, opslag 21), datter af brændevinsbrænder Anders Madsen Schiødt og Karen Johansdatter Møller. Jeg ved endnu ikke hvornår og under hvilke omstændigheder hun kommer til Jylland. Måske skulle man grave lidt i det?

Det kunne jo også være en fejl, at Elisabeth Saabye i FT1801 står omtalt som "deres" datter. Kunne det være hans uægte barn? Bemærk, at han også har en datter Bodel på 18 år i FT1834 ("huusfaderens datter"). Hende har jeg nemlig også forgæves forsøgt at finde.

Hilsen

Rasmus

Rasmus Dahl-Sørensen

Jeg tror at jeg har fundet hendes død:

Horsens Vor Frelser KB, 1787-1813, opslag 239 (øverst til højre):

"Feldberedder Jens Dahl, 1 datter, 2 aar". 26. januar 1803

Det må da være hende.

Rasmus

Hans Poulsen



Hej Rasmus

"..Det må da være hende..".

Dér var du lige ved at få mig i gyngen, men desværre tror jeg ikke, at du har ret.

".."Feldberedder Jens Dahl, 1 datter, 2 aar". 26. januar 1803.." = Opslag 239.

Det står der, og så langt er vi enige.

Denne datter skulle med andre ord være født/døbt i begyndelsen af 1801;

MEN; MEN; MEN i ft. 1801, der blev foretaget pr. 1. februar 1801, står der, at hun da var ét år gammel - dvs. født/døbt i 1799 eller senest i 1800.

Teoretisk kunne der godt være født en datter i januar 1801, da tvillingedrengene, Rasmus Dahl og Andreas Schiøth, først døbes den 15. november 1801 (Opslag 97, nr. 64 og nr. 65).

Jeg har været Tolstrup sogns og Horsens sogns forskellige kirkebøger særdeles grundigt igennem her i aften med meget bred margen, men har ikke fundet Elisabeth Saabye Jensdatters dåb.

Jeg hælder fortsat til, at hun er født i en *meget, meget fremmed sogn*. Hvorfor forældrene så opholdt sig dér omkring 1799, kan jeg ikke forklare.

Heller ikke kan jeg forklare, hvad det er for en 2-årig datter, der begraves i januar 1803.

Har du nogen forklaring på, hvor *Saabye*-navnet kommer ind i billedet?

Venlig hilsen
Hans



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Bent Skaarup Pedersen

Aldersangivelser i folketællingerne er nu ikke særlig nøjagtige !

Og Saabye navnet - der kunne meget vel være, at når du finder dåben engang, at en Elisabeth Saabye stod fadder !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Inger Toudal

#9

Alder i FT-1801 (1. feb. 1801) er sandsynligvis det påbegyndte år, som det var sædvane dengang, dvs. Elisabeth Saabye kan være født mellem februar 1800 og januar 1801.

Hvis vi antager, at aldersangivelsen ved begravelsen er det fyldte år, så kan den 2-årige pige, der begraves i januar 1803, sagtens være Elisabeth Saabye.

Bemærk i øvrigt:

Navn: Elisabet Saabye Jensdatter   Køn: K   Alder: 1   Civilstand: Ugift
Kilde: FT-1801  Amt: Skanderborg   Herred: Nim   Sogn: Horsens Købstad   Stednavn: Smedegades østre Side
Husstands-/familienr: 421   Indtastningsnr: B4921   Løbenr.: 2082
Kommentarer: Originalkilden mangler oplysning om efternavn.


Venlig hilsen
Inger Toudal


PS: Sønnen, der begraves 2½ år gammel i maj 1802, burde vel også være med i FT-1801? Eller er der en fejl i begravelsesoptegnelsen - Andreas ville være ½ år i maj 1802.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Rasmus Dahl-Sørensen

#10
Kære Hans, Bent og Inger

Hvor er det glædeligt at I hjælper mig i dette puslespil! Tak!

Jeg besluttede mig for at gå videre med fadder muligheden (Bents forslag), dvs. at der må findes en anden Elisabeth.

Og det gør der faktisk. I Nygaards sedler finder vi Såbye, Lovise Elisabet Henriette, født 28-10-1777, datter af Laurids Såbye (død 1813) som var præst i Østbirk, og det er jo ret tæt på Horsens.  Link til Nygaards sedler: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=375113&sort=e

Men ingen dåb i Østbirk 1799 - 1803 med Elisabeth, desværre.

Og ja Inger - det er noget mystisk noget med ham Andreas Schiødt .......

Hilsen

Rasmus

Rasmus Dahl-Sørensen

Der er også en anden Elisabeth, som befinder sig i Horsens:

Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Nørregades Nordre Side, , 320, FT-1801, B4921
Johan Ludvig Schach   37    Gift   Huusbonde   Premier Lieutenant ved Det Slesvigske Rytter Regiment   
Elisabet Helene Saabye   41    Gift   Hans Kone      
Mette Nielsdatter   26    Ugift   Tieneste Pige      
Hans Tierbye   22    Ugift   Indqvarterede   Rytter ved Det Slesvigske Rytter Regiment   
Jørgen Fuglsang   23    Ugift   Indqvarterede   Rytter ved Det Slesvigske Rytter Regiment

Eva Thostrup Madsen

Hej Rasmus
Jeg skriver til dig ang.Jochum Jochumsen Heydorn. Jeg kunne ikke logge ind i det gamle Dis-Forum så derfor først nu.
Jeg stammer fra Fransiscus Pless og Dorothea Heydorn og har en del oplysninger om Jochum og hans aner.
Hvis du stadigvæk er interesseret i oplysninger vil jeg sende en fil til dig med de informationer jeg har.

Venlig hilsen
Eva Thostrup Madsen

Rasmus Dahl-Sørensen

Hej Eva

Jeg har sendt dig en privat besked

Hilsen

Rasmus :-)

Eva Thostrup Madsen

Hej Rasmus

Prøv lige igen
Jeg har ikke fået beskeden

Hilsen Eva

Annemarie Carlsen

Hej
Jeg søger i Saabye-familien fra Langeland, men kender ikke hende, du efterlyser, du har jo nok følgende, men ellers er det her:
Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Horsens Købstad, Smedegade No. 331, 2, FT-1834, C4981
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
J Dahl   66    Gift      Feldbereder   
Chralotte Amalia   66    Gift      hans Kone   
Rasmus Dahl   32    Ugift      Slagtermester   
Bodel Dahl   18    Ugift      Huusfaderens Datter   ________________________________________
1834: Her er hun da flyttet hjemmefra eller død.

Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Smedegaden, Vestre Side, , 331 F2, FT-1840, C8214
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Dahl 72  Gift  Feldbereder 
Charlotte Amalie Dahl 72  Gift  hans Kone 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Mvh Annemarie Carlsen
Med venlig hilsen
Annemarie Carlsen
mogensogrie@gmail.com
Medlem nr. 13781

Bruger Brothers Keeper