KB Ydby, Refs, Thisted 1669 og KB Sønderup, Slagelse, Sorø 1678-1682

Startet af Vibeke Carøe, 26 Aug 2012 - 16:07

Forrige emne - Næste emne

Vibeke Carøe

Hej alle.

Jeg vil gerne have hjælp til tydning af følgende kirkebøger vedr. Uldrich Hansen Schnells børns og hustruers samt hans fars død. Min foreløbige tydning fremgår:


KB Ydby, Refs, Thisted 1669-1734:

1669

Berthel 8. december: "Dom: II Advent haffde H. Ulrich Schnell og hans hustru Anne Berthelsd. en Søn til Kirke som tilforn (Hjemme-?) døbt. N: Berthel. Faddere: Christen Pedersen, ? i Holmgaards Mølle, Jomfrue Birgitte (resten utydeligt)" //Opslag 13, sidste dåb på siden


KB Sønderup-Nordrupvester, Slagelse, Sorø 1666-1730:


1678

Måske Uldrichs hustrus død i januar, hvor der står noget i retning af: "" ...Jan. blev Min Egen..Kiæreste?... begraffed, som døde........., Benjamins og Benonis...?aab Hiemme....bleff confimered samme dag..."
//KB Opslag 3, venstre side, ca. midt.

Længere nede på samme side:
Benoni 12. februar: "Secto Purif. Mariæ (2. feb?) bleff min Egen Søn Benoni begraffed, Lig-Præd?.....??ared paa den Høyre Side aff Hands Sl. Moder" //KB samme opslag, venstre side

Benjamin, 27. maj: "...d. 27. Maj bleff min kiær Søn Benjamin begraffed" //KB samme opslag, venstre side


1679

Hans fader, Hans Hendrich Schnell 28. oktober: "Bleff m H. Fader Hans H. Schnell begrafft, han i Synd. S. ??." //KB samme opslag, højre side, 5. linje


Længere nede på samme side:
1680

Anna Margrete 22. februar: "NB. Dom. Oculi bleff Min Egen Sl. Datter Anna Margrete begr." //KB samme opslag, højre side


Længere nede på samme side:
Anno 1681

Anna Margrete: "NB. Dom ? p Tr. bleff  Min Egen Sl. Datter Anna Margrete begr. her i Synderup Kirche." //samme opslag, højre side


Længere nede på samme side:
Anno 1682
Lauritz 5. februar: "NB. Dom. ?uinquag. bleff Min Egen Søn Lauritz Schnell begr." //samme opslag, højre side


Længere nede på samme side:
Anno 1683

Maren Resen: "Dom ? p Trinit. bleff Min Kiæreste Doct.?? Maren Resen beg. her i Synd. Kirche." //samme opslag, højre side

Mvh Vibeke Carøe
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Asger Berg

Hej,

Vedr.: "Længere nede på samme side:
Anno 1682
Lauritz 5. februar: "NB. Dom. ?uinquag. bleff Min Egen Søn Lauritz Schnell begr." //samme opslag, højre side"

Foreløbig dette ene bogstav:
Quinquagesima = Fastelavnssøndag

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Asger Berg

Hej igen,

Et bud til, vedr:

1679
NB Tiirsdagen d. 28 Octobr. Bleff m Sl*. Fader Hans ?** Schnell
begraffet, her i Synd. Kirrche

* Salig
** det ligner ikke et H!

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Asger Berg

Hej igen,

Mit bud vedr.:

Anno 1681
Anna Margrete:

NB. Dom 1* p Tr. bleff  Min Egen Sl. Datter Anna Margrete begr.
her i Synderup Kirche.

* Der er vide muligheder frem til oktober, men jeg tror bare, at tallet er skrevet med "fed" skrift, måske til dels som en rettelse.

Mvh
Asger

Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Asger Berg

Hej igen,

Et forsigtigt bud vedr. Benoni:

Secto Purif. Mariæ bleff min Egen Søn Benoni begraffuet, lige Ved ....
?horet* paa den Høyre Side aff Hands Sl. Moder

* Mit gæt er Choret, og at det er en beskrivelse af, hvor i kirken begravelsen fandt sted.

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Vibeke Carøe

Citat fra: Asger Berg Dato 26 Aug 2012 - 17:02
Hej igen,

Et bud til, vedr:

1679
NB Tiirsdagen d. 28 Octobr. Bleff m Sl*. Fader Hans ?** Schnell
begraffet, her i Synd. Kirrche

* Salig
** det ligner ikke et H!

Mvh
Asger

Hej Asger!

Først havde jeg heller ikke tydet det som et H, men hvis man kigger på H'et i Hans, så er de faktisk identiske tegn.

Præstens har hed også Hans Hendrich Schnell, så det er vel nærliggende, at det må være et H.

:)
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Vibeke Carøe

Citat fra: Asger Berg Dato 26 Aug 2012 - 16:53
Hej,

Vedr.: "Længere nede på samme side:
Anno 1682
Lauritz 5. februar: "NB. Dom. ?uinquag. bleff Min Egen Søn Lauritz Schnell begr." //samme opslag, højre side"

Foreløbig dette ene bogstav:
Quinquagesima = Fastelavnssøndag

Mvh
Asger

OK, jeg troede også, at det måtte være et Q, men det ligner det slet ikke.

Mvh Vibeke
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Vibeke Carøe

Citat fra: Asger Berg Dato 26 Aug 2012 - 17:20
Hej igen,

Et forsigtigt bud vedr. Benoni:

Secto Purif. Mariæ bleff min Egen Søn Benoni begraffuet, lige Ved ....
?horet* paa den Høyre Side aff Hands Sl. Moder

* Mit gæt er Choret, og at det er en beskrivelse af, hvor i kirken begravelsen fandt sted.

Mvh
Asger

Så det er rigtig forstået, at moderen bliver begravet samtidig?

Jeg forsøger nemlig at opklare, i hvilken rækkefølge Uldrich Hansen Schnells hustruer forekommer, da der ser ud til at være en del sammenblandinger i forskellige kilder (så vidt jeg har kunnet læse mig til på nettet indtil videre).

Mvh Vibeke (og stor tak for hurtig tilbagemelding)
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Vibeke Carøe

Jeg kan ikke forstå, at Uldrich Schnell og Anna Berthelsdatter havde en søn til dåb i kirken d. 8. dec. 1669 (II Advent), hvis Uldrich Schnell var blevet "Afsat som præst i Ydby formedelst Kivagtighed og Uretfærdighed 22.4.1669"??

Vibeke

Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Vibeke Carøe


Jeg vil lige tillade mig at spørge om hjælp i denne tråd igen, specielt vedrørende:

KB Sønderup-Nordrupvester, Slagelse, Sorø 1666-1730: Opslag 3, højre side af opslaget, nederst, lidt indrykket fra resten af teksten.

Anno 1682 (jeg havde fejlagtigt skrevet 1683, da jeg post'ede emnet)

Maren Resen: "Dom ? p Trinit. bleff Min Kiæreste Doct.?? Maren Resen beg. her i Synd. Kirche."


Hvad står der? Hvis det er hans datter, hvorfor hedder hun Resen? Ved nogle af de andre børn skriver han Schnell, hvis han overhovedet skriver efternavn? Hvis det ikke er en datter, hvem er det så?


Mvh Vibeke Carøe
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Asger Berg

Hej igen,

Kunne Maren ikke være hans kone eller trolovede? Ordet "kæreste" blev brugt sådan i tiden, jf.

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=k%C3%A6reste

Mvh
Asger"
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Vibeke Carøe

Hej Asger.

Jo, det kunne det tyde på, og så vidt jeg har kunnet finde ud af indtil videre, så havde Uldrich Hansen Schnell en tredje hustru, som øjensynligt har været ukendt i den hidtidige forskning omkring ham.

Jeg ville bare høre andres tydning/tolkning, da jeg kan se i kirkebogen, at han har brugt samme ord ved andre begravelser - altså ordet "Doct" eller "Dack" eller hvad det nu er, i forbindelse med begravelser af kvinder. Hvad kan det ord betyde?

Gad vide, hvem denne Maren Resen i så fald er? Er der andre arkivalier end kirkebøgerne til at finde ægteskaber i den tid?

De andre begravede børn (Benoni, Benjamin, 2 x Anna Margrete, Lauritz) er jeg heller ikke stødt på før.

Ville du ud fra kirkebogen konkludere, at


Uldrich får tvillingerne Benoni og Benjamin omkring 1677/1678 med en hustru, som dør i 1678 i forbindelse med eller kort efter deres fødsel (hvis det altså er korrekt tydet i kirkebogen, at de bliver døbt samtidig med, at moderen begraves), og

derefter gifter sig igen og får tre børn (som dør) med Maren Resen?
,

Uldrich H. Schnell får kgl. bevilling til ægteskab 13. maj 1679 (jf. Sjællandske Registre - jeg har ikke selv set dette, men formoder, at det er korrekt), så det kunne være for at gifte sig med Maren.

Men da han jf. anden slægtsforskning også fik 3 børn med sin tjenestepige, kunne Maren i princippet være denne? Ville han i så fald skrive dette i kirkebogen?

Undskyld de mange spørgsmål, det kan godt være, at dette hører til i en anden forumkategori?

Mvh Vibeke
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark