Bechmann fra Vinninge herred i 1780-1855

Startet af Finn Hansen, 28 Aug 2012 - 16:08

Forrige emne - Næste emne

Finn Hansen

Hej slægtsforskere

Efter at der er gået nogle år forsøger jeg mig igen, om der er nogen blandt jer, der kan hjælpe med opklaringen af Bechmann familien i Havndrup, Vinninge Herred (Fyn).

Det er nærmest underordnet hvad jeg gør, så støder jeg på en mur af ingenting, når jeg søger på denne Gårdmand - han kommer ingen steder fra og derudover kan jeg ikke finde ret meget om ham i hans sidste levetid på Fyn.

Alt har interesse, også selv om det er folketællinger som jeg i forvejen har eller kirkehandlinger, måske der er noget iblandt jeg har overset eller slet ikke vidste var der!!!


Niels Rasmussen Bechmann

Født:      o. 1780
Døbt:      o. 1780
Stilling:      Gårdmand
Død:      22 01 1855   Havndrup   Hellerup sogn    Vininge herred
Begravet:   30 01 1855   Helerup kirke   Hellerup sogn
Gift: 1.      xx xx 18xx       kirke       sogn
Gift: 2.      17 09 1831       kirke       sogn
Gift: 3.      23 11 1833   Hellerup kirke   Hellerup sogn
Ægtefælle: 1.   Johanne Nielsdatter   Død  xx xx  183x
       2.   Karen Hansdatter   Død 08 09 1833    24 år gammel.
       3.   Kirsten Jørgensdatter   [167]

Forældre:   Rasmus Christophersen Bechmann   [332] (måske rigtigt)
Maren Christiansdatter                      [333] måske rigtigt

Børn:       børn fra 1. ægteskab kendes ikke ???
2.ægteskab:    Johanne Nielsdatter Bechmann      02 09 1833- død 02 09 1833
                     opkaldt efter første hustru
3.ægteskab:    Karen Nielsdatter Bechmann      19 11 1834   [83]
                     opkaldt efter anden hustru
Anne Johanne Nielsdatter Bechmann    30 07 1836
Jørgen Nielsen Bechmann         02 03 1838
               gift 25 03 1865 i Vor frue,                   Odense sogn, med Anne                   Kirstien Larsen
Sidsel Nielsdatter Bechmann      24 12 1839
Marie Nielsdatter Bechmann      30 05 1842
Kirstine Nielsdatter Bechmann      20 06 1844
Johanne Nielsdatter Bechmann      28 04 1846
               opkaldt efter første hustru
Kirsten Nielsen Bechmann      20 05 1849


Venligst
Finn Hansen


Finn Hansen

Hej Egon

Ja, det kunne jeg jo godt selv havde husket,  men indrømmet - den smuttede i svinget.


Jeg ved positivt, at der er en præstefamilie som hedder Bechmann/Bechmand og også, at der er familier  i Norge som også bærer navnet - men jeg kan ikke forbinde min Niels Rasmussen Bechmann med nogle af de familier.

Jeg ved heller ikke, om han har sit Bechmann fra sin første kone Johanna Nielsdatter, da jeg ikke kan finde hende hverken døbt, viet eller død ergo fornemmer jeg, at dette sker i den kirkebog som røg op  i flammer med præstegården.

Familien tilhører min morfars gren - og lige netop min morfar efterlader sig virkelig ikke mange armbevægelser  - de fleste medlemmer tilhører småfolkene som i reglen ikke gør det store af sig eller efterlader sig store spor i historiebøgerne. Heller ikke mobiliteten er så udpræget stor. Men efter snart omkring 10 års jagt på aner er jeg stadig kun nået op på 56 ægtepar alt i alt (på Fyn) i morfars gren, så meget halter, må man sige.

Håber, endnu engang, nogen af jer kan være behjælpelig med spor i sagen omkring Bechmann.

Venligst
Finn Hansen


Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Finn

Hvor har du navnene Rasmus Christophersen Bechmann og Maren Christiansdatter fra?

Ifølge FT 1845 Hellerup, Havndrup er Niels Rasmussen født i Gislev.

Se Svendborg, Gudme, Gislev 1753-1798, Opslag 115:
Rasmus Andersens søn Niels døbt 27 januar 1782

Niels Rasmussen, Gislev konf. 1798, opslag 204

Se også FT. 1787 Svendborg, Gudme, Gislev, opslag 3

Niels Rasmussen kan muligvis have tilnavnet Bechmann fra sin soldatertid eller hans 1. kone kan have været en Bechmann.

mvh Ingelise Jacobsen

Finn Hansen

Hej Ingelise

Tak for dit indput...

Jeg kan desværre ikke svare dig på, hvorfra Rasmus Christophersen Bechmann og Maren Christiansdatter kommer ind i billedet fra, da det er data jeg har arvet og altså ikke data jeg selv har fundet.

Ligesom Maja påpejer du, at det må være fejl - men jeg  kan heller ikke afvise at de er rigtige, da jeg ikke kan findes Niels Rasmussens forældre.

Jeg er rimelig sikker på, at "Bechmann" ikke bare er et navn fra soldatertiden, da det er et specielt navn, som i allefald kan hen føreres til præsteslægter.

Det er bestemt ikke utænkeligt at det er hans første hustru der stammer af denne slægt!

Men hvis vi kikker på måden navnet staves, da leder det mig i retning Norge pga. de to "nn"ér i endelsen af navnet, dog har jeg set andre steder i Danmark lige det navn stavet med "nd" altså Bechmand, men altså ikke i forbindelse med min Niels Rasmussen Bechmann.

Jeg jagter ikke en fin familie, men vil blot gerne kende sporene baglæns, hvis det er muligt :)

Venligst
Finn Hansen

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Finn

Jeg er nu ret sikker på, at det er din Niels Rasmussen (Bechmann) jeg har fundet født i Gislev.

Du finder hans vielse til Johanne Nielsdatter 1819 i Hellerup, opslag 73.

Han nævnes født i Gislev og Johanne er enke efter gårdmand Jens Nielsen i Havnstrup, se også FT 1801 s.st.

mvh Ingelise Jacobsen

Finn Hansen

Hej Ingelise

Rigtig mange tak for dit arbejde som jeg lige skal studerer rigtigt grundigt både baglæns og forlæns.

Jeg har nu siddet og rodet Gislev kirkebog igennem og har opdaget, at denne Rasmus Andersen muligvis er gift med en Dorthe Hansdatter og i så fald føder hun i 1783 en søn som bliver døbt Niels.

Ergo, hvis det er samme ægtepar, da døde den første Niels - altså jeg må i gang med døde også, for at sikre mig, at det er enten samme person eller to forskellige personer.

Derudover Vil jeg studerer på denne kvinde Johanne Nielsdatter fra Hellerup og også hendes første mand, for at se, om det er muligt at få opklaret hvor "Bechmann" kommer fra, jeg er stadig overbevidst om, at det ikke bare er et gårdnavn eller et soldaterkaldenavn...

Men vi får se, under alle omstændigheder skal du foreløbig have mange tak og jeg vender tilbage, når og hvis jeg finder andet eller får endeligt bekræftet at Niels Rasmussen Bechmann ér en rigtigt Bechmann :)

Venligst
Finn Hansen

Jette Nielsen

Hej

Jeg mener også Ingelise har fundet de rigtige.
Mon ikke familien er her:

Svendborg, Gudme, Gislev, Gislev Bye, , 8, FT-1787, B4045
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Andersen 34  Gift Hosbond Bonde og Gaardbeboer 
Anne Helvig Nielsdatter 34  Gift Madmoder   
Anders Rasmussen 10  - Deres Barn   
Maren Rasmusdatter 8  - Deres Barn   
Niels Rasmussen 6   - Deres Barn   
Anne Riche Rasmusdatter 4  - Deres Barn   
Maren Olesdatter 17  Ugift Tienestepige   
Niels Jensen 73  Enke(mand) Madmoders Fader Opholdes af Gaardens beboer. 
Dorthe Jacobsdatter 62  Ugift Madmoders Halv-Søster Vanvittig og nyder Almisse. 
  --------------------------------------------------------------------------------

Så vidt jeg kan se bliver Bechmann navnet først brugt omk. hans 3.ægtskab
Ved hans dåb- konf- og død bliver det ikke brugt,vist heller ikke ved 1.ægteskab,
ved sit 2. ægteskab i Gislev med Karen Hansdtr. kaldes han Niels Rasmussen.
Det er lidt mærkeligt hvor navnet kommer fra, og at hans børn også får navnet.

Mvh.
Jette Nielsen

Finn Hansen

Hej Jette

Også mange tak til dig for indput... alt kan bruges.

Jeg har nu travet Gislev igennem og forsøgt at være objektiv og søge efter en Rasmus Andersen, som bliver gift:

Hvem mon denne Rasmus Andersen fra Holme er, mon det er vores?:
1768 - opslag 258 - d.16. Julii blev Rasmus Andersen og Dorthe Hansdatter viet ibid (Holnme)

Herunder finder vi muligivs Niels Rasmussens far blive gift i Gislev:
1777 opslag 260 - d.18 oct. Rasmus Andersen og Anne Hedevig Nielsdatter Gislev

Og herunder finder vi muligvis Niels Rasmussens far bliver gift i Gislev:
1781 -opslag 262 - d.2. Marti - Rasmus Andersen af Sandager og Anne Magrete Christophersen ibid - forgangend trolovelse og lysning af præst i kirchen efter nefolden? ?? skal til tydning


Se forvirringen er stadig ret så stor - Jeg kan ud fra disse 3 vielser ikke afgøre hvilken af dem, som er den rigtige.

Jeg har også travet folketællingerne igennem og når også frem til disse to ungersvende i 1787 på henholsvis 4 og 6 år, men lige gyldig hvordan jeg vender det, så siger min mavefornemmelse mig, at de muligvis begge er forkerte.

Jeg har også  kikket begravelsesregistret igennem, men bliver heller ikke klogere ud fra de Rasmus Andersen som dukker op der...

OG ja - Bechmann bliver jeg mere og mere opbs på, stammer fra et af hans 3 ægteskaber???

Venligst
Finn Hansen

Jette Nielsen

#9
Hej Finn

Så vidt jeg kan se er der kun 2 muligheder i Gislev,når det skal passe med alderen,
den ene Niels f.1782 januar og den anden Niels født 2/2 1783, så de ligger meget tæt!

Men din Niels Rasmussen burde så have en datter der hed Dorthe,hvis hans mor hed det.
Din Niels Rasm. havde flere døtre,men ingen Dorthe.

Jeg vil give dig ret i,at det ikke er så ligetil at afgøre med sikkerhed.
Men der må være skifter fra området,måske ikke på nettet,men så på et arkiv?

Mvh.Jette

Finn Hansen

Hej Jette

Når jeg bruger metoden "kik blandt børn efter forældrenavn", så mangler:

Niels Rasmussens fars navn, nemlig "Rasmus"...

Hans sidste kones fars navn er med, nemlig "Jørgen".

De børn jeg end til  nu har fået fanget har følgende navne:

1. Johanne
2. Karen
3. Anne
4. Jørgen
5. Sidsel
6. Marie
7. Kirstine
8. Johanne
9. Kirsten

Nr. 1 er født af hans anden hustru, resten 2-9 er født af sidste hustru.

Derfor skal jeg støve kirkebøger igennem for at se, om der er børn født af Johanne Nielsdatter, altså hans første hustru, hvis oplysningerne står til troende.

Noget tyder på, at de var gift omkring 15 år (1815-1831) og det skulle undre mig, om der ikke var børn i det ægteskab som har overlevet.

Nogle af de listede børns navne bør gå igen blandt pårørende og det er netop det jeg bestemt ikke kan få til at lykkes og da slet ikke Bechmann navnet... (min morfar, hvorfor så indviklet et liv, døde 1976 og var fra Langå sogn)...


I øvrigt har jeg rigtigt mange gamle billeder (portræt foto) af rigtig mange af de gamle aner over fra området. Dem vil jeg naturligvis gerne havde navngivet så mange af som muligt - måske er der en enkelt fra denne gren af familien iblandt!!! De befinder sig i det originale læder-indbundet foto-album. som bla. er en del af min arv efter den gamle morfar.

Den uægte datter Kirsten Rasmussen "Bechmann" som er datter af Karen  Nielsdatter, der jo netop er datter af vores Niels Rasmussen Bechmann er min tip-oldemor i lige mande linje, altså min tip-oldefars hustru.

Venligst
Finn Hansen

Finn Hansen

Hej slægtsforskere


Børn:
1.ægteskab:     Johanne Dorthe Nielsdatter       f. 03 04 1816
         Niels Nielsen             f. 13 12 1817 - d. 20 12 1822
         Rasmus Nielsen             f. 01 06 1820   Hunstrup
         Ole Nielsen                f. 04 03 1822   Hunstrup
2.ægteskab:     ingen børn fundet ???
3.ægteskab:    Johanne Nielsdatter Bechmann   d. 02 09 1833 - d.02 09 1833
4.ægteskab:    Karen Nielsdatter Bechmann         19 11 1834   [83]
         Anne Johanne Nielsdatter Bechmann 30 07 1836
         Jørgen Nielsen Bechmann          02 03 1838
         gift 25 03 1865 i Vor frue, Odense, med Anne Kirstien Larsen
         Sidsel Nielsdatter Bechmann          24 12 1839
         Marie Nielsdatter Bechmann          30 05 1842
         Kirstine Nielsdatter Bechmann   20 06 1844
         Johanne Nielsdatter Bechmann   28 04 1846
         Kirsten Nielsen Bechmann      20 05 1849


Gift: 1.      25 02 1815   Hunstrup kirke   Hunstrup sogn    Sallinge herred
Gift: 2.      17 09 1831      kirke       sogn
Gift: 3.      17 09 1831      kirke       sogn
Gift: 4.      23 11 1833   Hellerup kirke   Hellerup sogn
Ægtefælle: 1.   Johanne Nielsdatter  –     d.  15 03  1822 – gift som 24 årig død som 31 årig
      enke efter gårdmand Jens Nielsen i Havnstrup??
       2.   Maren Kristensdatter       d. xx xx 18xx    xx år gammel.
       2.   Karen Hansdatter            d. 08 09 1833    24 år gammel.
       3.   Kirsten Jørgensdatter   [167] gift som 20 årig

Dette er hvad jeg end til nu har fundet, men intet taler for, at han er en Bechmann, så hvor kommer det mon så fra??

Venligst
Finn Hansen

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Finn

Den er helt gal, sådan som jeg ser det. Hvis jeg læser det rigtigt, har du Niels Rasmussen g. 4 gange og Johanne Nielsdatters børn af 1. ægteskab kalder du Nielsen/Nielsdatter og mener de skal være i Hunstrup?

De bør hedde Jensen/Jensdatter, da deres far hed Jens og skal være født i Havndrup, Hellerup sogn.

Niels Rasmussen var ungkarl, 35 år gl. da han giftede sig Hellerup med Jens Nielsens enke Johanne Nielsdatter, der ved vielsen var 40 år gl.

Afd. Jens Nielsen var gårdmand i Havndrup, Hellerup.

Se deres vielse i Hellerup 1813-1860, opslag 73.

mvh Ingelise Jacobsen

Finn Hansen

Hej Ingelise

Undskyld sent svar, var en tur i Vester Skerninge til lidt afslappende underholding  :)

Se jeg har fundet hans hustrus død og begravelse...

Her dør og begraves hans første hustru Johanne Nielsdatter i 1822:
   Hundstrup 1814 - 1843 - #34 - d. 15te Marts 1822 - D. 20de Marts 1822 - Johanne Nielsdatter - Husmand Niels Rasmussens kone i Hundestrup - 31 aar gl. - I. No. 52 - Død i barsels seng.


Og  nej, hans kone Johanne Nielsdatter var 24 år og døde som 31 årig i 1822 af fødselskompliklationer, sandsynligvis efter barnet Ole Nielsen blev født.

Jeg forstår stadig ikke helt, hvorfor hende Johanne Nielsdatter skulle være enke og havde været gift med en Jens Nielsen ???

Naturligvis skulle hendes børn ikke hedde Jensen, da der ved hver barnedåb står, at det er Niels Rasmussens og Johanne Nielsdatters børn (frem til 1822) der døbes. Jeg har slået alle op og har gjort mig stor umage med at få dem transskriberet og der er kun enkelte svipser - Det drejer sig om stavelsen på "Hundstrup, Hunestrup, Huenstrup osv., da lige præcist skråskrift ikke er min aller stærkeste side, jeg er mere til gotisk og almindelig formskrift"

Da datteren Johanne Dorthe Nielsdatter bliver konfirmeret i 1830 står der, at hendes mor hedder Maren Kristensdatter og faderen er Niels Rasmussen - Det drejer sig om den rigtige pige, da der ikke fødes andre med det navn inden for 14 års perioden. I øvrigt var pigen dygtig og sømmelig til sin konfirmationsforberedelse  :)

Jeg leder stadig efter både fødte, døbte, døde, konfirmerede og viede, for at se om jeg kan finde den kvinde "Maren Kristensdatter" som fremstår som Niels Rasmussens hustru der i 1830 ved konfirmationen og det må netop være hende, som gør at vi har 4 vielser/ægteskaber...

Læg også mærke til, at i begyndelsen angives han som husmand, hvilket jo er et stykke fra at være gårdmand med efternavnet Bechmann... er stadig meget forvirret!!!

Jeg roder videre og ser lidt mere i de andre kirkebøger også i Gislev og nabosognene, det må kunne lade sig gøre at opklarer denne familie!!!

Venligst
Finn Hansen


Ingelise Edelfeldt Jacobsen

#14
Hej Finn

Jeg forstår slet ikke hvorfor du søger i Hundstrup, familien findes jo i Havnstrup, Hellerup sogn.

Niels Rasmussen (Bechmann) har sandsynligvis overtaget gården i Havnstrup efter Johanne Nielsdatters afdøde mand, Jens Nielsen.

Som tidligere nævnt, var Niels Rasmussen 35 år og ungkarl, da han giftede sig 1819 i Hellerup med den 40-årige enke Johanne Nielsdatter (opslag 73).

Johanne dør i Havnstrup, Hellerup sogn 1831, 52 år gl., som Niels Rasmussens kone.

Herefter gifter han sig med Karen Hansdatter, som dør i barselsseng 1833, 27 år gl.
Her kaldes han, tilsyneladende for første gang, Niels Bechmann.

Tilføjet:
Se FT. 1834 Hellerup, Havndrup opslag 2:
Niels Rasmussen Bechmann, 52 år
Kirsten Jørgensdatter, 21 år, hans kone
Jørgen Jensen, 17 år, stedsøn
Anna Marie Jørgensdatter, 10 år, Plejebarn i steddatters sted
m.fl.

Jørgen Jensen må være søn af Niels Bechmanns afd. kone Johanne Nielsdatter og Jens Nielsen.

mvh Ingelise Jacobsen


Finn Hansen

Hej Ingelise

Det må du undskylde - jeg har brugt tid og kræfter på et forkert sogn, blot fordi jeg i skyndingen har læst forkert mellem Hunstrup og Havenstrup... det ligner hinanden lidt for godt, så derfor min fejl...

Jeg knokler nu med den rigtige Niels Rasmussen, hvis han da er den rigtige, da han jo først bruger sit Bechmann navn ved andet giftemål, har vi stadig ikke de helt sikre beviser... Meen de må jo dukke op på en eller anden måde!!!

Tænker lidt på, om man kan finde ham som soldat i lægdrullerne ? - Der bør hans navn stå og også hans forældre og opholdssted være at finde?

Er det noget man kan spørger de flinke om, inde i "Hjælp med opslag på arkiver"?

Venligst og endnu engang undskyld rodet
Finn Hansen

Finn Hansen

Hej Allle

Hvilket sogn indgår  Havnstrup, Hellerup sogn ind i før 1813 ??

Jeg har hentet alle bøgerne i Hellerup sogn, så derfor mit spørgsmål, da jeg skal kikke efter vielsen af Jens Nielsen og Johanne Nielsdatters vielse og evt. om hun har være gift før?

Venligst
Finn Hansen

Henrik Brandt

Citat fra: Finn Hansen Dato 31 Aug 2012 - 16:12
Hej Allle

Hvilket sogn indgår  Havnstrup, Hellerup sogn ind i før 1813 ??

Jeg har hentet alle bøgerne i Hellerup sogn, så derfor mit spørgsmål, da jeg skal kikke efter vielsen af Jens Nielsen og Johanne Nielsdatters vielse og evt. om hun har være gift før?

Venligst
Finn Hansen

Havndrup lå også i Hellerup Sogn før 1813, men kirkebøgerne findes ikke, da de er brændt.

Du kan finde Jens Nielsen og Johanne Nielsdatter i pastor Bendz' "folketælling" for Hellerup og Søllinge Sogne, skrevet i 1814, efter branden, se:

AO, Søllinge, Vindinge, Svendborg
kirkebog Søllinge -Hellerup, 1814-1849, opslag 52-53

Her ses Jens Nielsen, Johanne Nielsdatter, deres 4 fælles børn samt Jens Nielsens søn af 1. ægteskab.

mvh Henrik

Finn Hansen

Hej Henrik

Mange tak for din henvisning - det hjalp rigtigt meget, således nåede jeg frem til følgende:

Havnstrup (præstens private optælling) Jens Nielsen og Johanne Nielsdatter i 1814:
#137 - Gaardmand Jens Nielsen - 631/4 Aar gl. - Eskildstrup - Fader Gaardmand Niels Knudsen og Moder Kirsten Jensdatter - B.B - Hellerup - Søllinge - Johanne Nielsdatter - 5 - ? - 11 September 1818

#138 - Gaardkone Johanne Nielsdatter - 35 Aar gl. ?gedag 1814? -  Søllinge – fader Gaardmand Niels Madsen og Moder Kirsten Nielsdatter - B.B. - Søllinge - Søllinge - Jens Nielsen 4 -

#139 - Niels Jensen ungkarl Soldat ved ?? Li??????? hiemm - 281/4 Aar gl. Havndrup - fader Gaardmand  og moder Kirstin Petirsdatter - B. B. Søllinge - - -

#140 - Johan Peter Jensen himme - 14 Aar gl November 1813 - Havnstrup - fader Gaardmand Jens Nielsen og Moder Johanne Nielsdatter - B.B. - Søllinge d. 17 April 1814

#141 - Kirsten Jensdatter himme, - 12 Aar gl. 10 Aug. 1814 - Havndrup - fader Gaardmand Jens Nielsen og Moder Johanne Nielsdatter - Vacinered 4 aug. 1813 -

#142 - Ane Jensdatter hiemme - 7 Aar 5te Mai 1814 - Havndrup - fader Gaardmand Jens Nielsen og Moder Johanne Nielsdatter - Vaccineret 6 Juli 1808 -

#143 - Niels Jensen hiemme - født 1809 d 13 Oct 5 Aar gl. 3 uger eftet Mikkelsdag 1814 - Havndrup fader Gaardmand Jens Nielsen og Moder Johanne Nielsdatter -  Vaccineret 5 te Juli 1811 -

Hvis en af jer kan fylde de sidste ? ud, vil jeg blive rigtig glad, derudover hvis nogen af jer kan fortælle mig, hvad der står i toppen af hver side - den lange gennemgående linje, vil det hjælpe mig rigtigt meget med den fulde forståelse. Det er skrevet så knudret, at jeg slet ikke finder mening med teksten (Skråskrift er min mest svageste side)...

Jeg ser dog ikke i dette nogen spor som peger i retning af, at Niels Rasmussen kan tiltuske sig navnet "Bechmann"  - Jeg bliver mere og mere overbevist om, at det er hans rigtige familienavn, men et navn han ikke har gjort brug af tidligere - måske kan han være i familie med den Bechmann som bor i Øksendrup omkring samme tid!!!


Endnu engang mange tak for hjælpen og overbærenhed med mine små hmmm dumme fejl :)

Venligst
Finn Hansen