lellingenge møllen, lellienge, Bjæverskov, Præstø

Startet af karin henriksen, 26 Aug 2012 - 15:21

Forrige emne - Næste emne

karin henriksen

Gentagne gange er jeg støt på lokaliteten 'Lellinge Mølle' i forbindelse med slægtundersøgelser.
Dog kan jeg ikke finde noget lekture om møllen og ej heller foto.
Det er den gamle historie ' mere vil have mere'. Efterhånden har nogenlunde styr på slægten, men så dukker der spørgsmål om hvor og hvad slægten boede. Der er mange møllere i min slægt og ny fundere jeg så på om disse møllere har været tilknyttet samme mølle, så er der nogen der kan give mig nogle gode tips til hvordan man søger på specifikke lokalliteter,
mvh karin henriksen

Anders M. Petersen

Der ligger en "Møllevejen" i Lellinge.

Og hvis du går ind på www.arealinfo.dk og zoomer ind på Lellinge / Lille Salby og derefter vælger "Baggrundskort" > "Hist. kort, høje målebordsblade" så kan du se at der lå en vindmølle lige nord for Lille Salby i 1800-tallet. Den ses også på de lave målebordsblade.

Brugervenligheden og svartiderne på ArealInfo er frustrerende, men med lidt øvelse, så går det!

Der lå muligvis også en vandmølle ved Køge Å ved Gammel Lellingegård (det ville passe med "Møllevejen").

Ikke at det er "dine" møller, men det er møller ved Lellinge  ;)

/ Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Lars Skovvang Larsen

Jeg vedhæfter et skærmprint af 1808-kortet over Gl. Lellingegårds jorde (Kort og Matrikkelstyrrelsens historiske kort - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/).

Her ses en vandmølle med to møllehjul tydeligt. Møllerens navn Sacharias Poulsen er påført kortet - matr.nr. 1b.
Møllegården er der stadig - på Møllevejen - med tydelig mølledamsdæmning, som vejen går over.

Venlig hilsen
Lars

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Leif Thor Olsen

Hej Karin.

Du har måske nu fået rede på Lellinge mølle, ellers er det oplagt at kontakte Lellinge lokalarkiv.

Mvh. Leif

Jan Grønholt Jacobsen

Hej Karin
Min oldefar Anders Larsen havde Lille Salby mølle i ca.1913 og senere blev han oste handler i Lellinge.
Min svigermor mormor var smeden i Lille Salby på omkring samme til og til en gang i 1940erne.
Min morfar var landbetjent i Køge politi, hvor han startede omkring 1930 og op til 1960erne.
Håber det også er nogle oplysninger, som du kan bruge.
Hilsen
Jan Grønholt Jacobsen

Ingelise Hansen

Hej Karin Henriksen

Hvis man vil finde gamle lokaliteter, er kort og matrikelstyrelsens side en god hjælp.
Du skal gå på google og skrive kort og matrikelstyrelsen, klik derefter på find matrikel.
Så kommer du ind på en side, hvor der er et kort til venstre, og tre små rubrikker nederst til højre.
Klik på Matrikkelnummer over den øverste rubrik, vælg derefter Køge kommune i øverste rubrik,
ved Ejerlav i 2. rubrik vælger du Gl. Lellingegård, Højelse. I 3. rubrik vælger du et tilfældigt matrikelnummer.
Der kommer nu et nyt kort op til venstre, DET SKAL DU IKKE BRUGE, men over rubrikkerne står der
"find matrikel i historisk matrikelkort", klik her, så kommer der en rude op med adgang til forskellige
gamle kort, vælg kortet fra 1808, her kan du se hvor møllen lå, der står oven i købet hvad mølleren hed på den tid, Sacharias Poulsen, måske kender du navnet. Øverst til venstre er der nogle små knapper man kan trykke på, så man kan zome ud og ind, og navigere rundt på kortet. øverst til højre er der knapper
så man kan gemme kortet og eventuelt senere udskrive det. Efter lidt tid får man øvelsen.
Jeg plejer bagefter at sammenligne med google maps for at finde stedet på et nutidigt kort.
God fornøjelse.

Hilsen Ingelise Hansen