Min tiptipoldefar Jens Jensen Brønshøi's fødested?

Startet af Judith Bech Sørensen, 22 Aug 2012 - 01:29

Forrige emne - Næste emne

Judith Bech Sørensen

Hej med jer.

Håber på hjælp.. ved ikke hvordan jeg skal komme videre??

Jeg prøver at finde fødsel/dåbsoplysninger omkring tip tip oldefar Jens Jensen Brønshøi i
Kirkebøger/folketællinger... har fundet hans vielse men der står intet om hans fødested.
 
Jens Jensen Brønshøi og hustru Cathrine Marie Willumsen
30 SEP 1836 Garnisons Sogn, Sokkelund, København, opslag  203 pkt. 131
Alder ved vielsen: 35 år og konen: 33 år
Men der står intet om hans fødested.(han sku være født år 1801)

Han har været dragonsergent... men ved ikke hvor
Deres yngste barn blev født/døbt i Korsør. År 1841
Det ældste barn i København år 1839....
Begge steder står der intet om hans fødested?

Hvor kan jeg lede? ... nogle forslag vil jeg være taknemmelig?  :-D

Mvh Judith Bech Sørensen

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Judith

Da Jens Jensen Brønshøi er drogonsergeant - altså inden for militæret ville mit først gæt for fødested være Brønshøj - og Brønshøj Kirkebøger går meget langt tilbage i tiden. De findes under Sokkelund herred i Københavns amt.

Det var jo meget almindeligt at de forskellige soldater fik kaldenavn for det sted de var født.

Hilsen fra Elizabeth i Vermont (USA)

Inge Hedal

Hej
Har du denne folketælling?
Sorø, Slagelse, Korsør Købstad, 2. Rode, 1Hus, 89, FT-1850, C5307
Anders Willumsen   75    Gift      Lever af pension   Almind Sogn, Viborg Amt
Ane Brask   63    Gift      Hans hustru   Korsør
Ane Brønshøj Jensen   9    Ugift      Plejebarn   Korsør
Johanne Hougaard   34    Ugift      Logerende   Jylland

Ane Theodore Brønshøi bliver konfirmeret i Korsør, se AO Sorø, Korsør 1846-1860, opslag 145, barn nr. 16.
I forældrerubrikken står hendes forældres navne og derefter: Begge døde. Pleiemoder Villumsens Enke i Ks (= Korsør).
Anmeldelse af Jens Jensen Brøndshøis død kan du se på AO Andre arkivalier, Skiftearkivalier, Sorø amt, Byfoged, Korsør Byfoged 1832-1844, opslag 301, højre side. Han er død natten til den 10. april 1843. Han efterlader sig enken, som ønsker at sidde i uskiftet bo, og en datter på 2 år.
Hans død og begravelse: AO kirkebog Sorø, Korsør, 1834-1847, opslag 243. Der står bl.a. "Fødested vides ei". Han var 42½ år gammel – altså født ca. 1801.

Anmeldelse af Cathrine Marie Brøndshøis død og skiftet efter hende: Sorø, Korsør 1844-1857, opslag 58. Det er hendes far, Fiskehandler Anders Willumsen, der anmelder dødsfaldet. Hun er død den 16. september 1846. Hun efterlader sig datteren Ane Theodora på 5 år.
Det ser ud til, at Cathrine har modtaget fattighjælp fra Langeland Fattigvæsen, så du skal nok søge hendes fødsel der. Måske er hun født udenfor ægteskab, og så er det hendes mor, der har opholdt sig på Langeland, da hun blev gravid.

Hendes død og begravelse finder du i samme kirkebog som hans, opslag 276. Hun blev 34 år gammel altså født ca. 1812. Der står ingenting om, hvor hun er født.

Mvh. Inge

Inge Hedal

Cathrine Marie Willumsen er konfirmeret i Korsør, AO Sorø, Korsør 1824-1834, opslag 153.
Hun er døbt i Thorning kirke den 15. september 1813 efter Pastor Gundorphs Attest af 19. September 1814. (Hun er vaccineret i 1814 af distriktskirurg Bagger i Viby).

Dåben er på AO Viborg, Thorning 1763-1814, opslag 160.
Forældrene er gift, så jeg ved ikke, hvordan fattigvæsnet på Langeland kommer ind i hendes skifte.
Mvh. Inge


Judith Bech Sørensen

Wuaw ... Tusind tak begge to... Dette er en stor stor hjælp :-D
Ja jeg havde det første afsnit med fortælling... Men ikke de andre ...
Og jeg vil også straks prøve kirkebøgerne i brønshøj ...
Takker jer mange gange... Hilsen judith :-):-)