Hvordan kommer jeg videre?

Startet af Jesper Nielsen, 20 Aug 2012 - 14:46

Forrige emne - Næste emne

Jesper Nielsen

Hej alle,

Jeg er kommet lidt ud at svømme og håber nogen kan fortælle mig hvordan jeg kommer videre med en konkret sag.

Jeg har fra LA i Åbenrå fået følgende oplysninger:

Knud Helge Hansen født d. 8/10-1932 i Sædinge Sogn, Fuglse Herred, Maribo Amt. Denne oplysning har jeg verificeret på AO. Død d. 3/5-2001. Denne oplysning har jeg fået fra Folkeregisteret i Kolding.
Gift d. 2/7-1955 med
Grethe Lind, f. 20/5-1930 - d. 10/9-2009. Disse oplysninger har jeg fået bekræftet.

De skulle være flyttet fra Maribo 1/12-1955 til Øster Lindet, Frøs, Haderslev og fra Øster Lindet til Kolding 19/11-1956.

Det interessante for mig ville være at finde ud af hvor de er blevet gift. Jeg har, på AO, søgt alle KB'er for Maribo Amt igennem, men har ikke kunnet finde deres vielse, så hvordan kommer jeg videre? Håber nogen kan hjælpe mig på vej.

På forhånd tak.

Jesper

Peter Kristiansen

Langt op i det 20. årh. blev et par ofte gift i brudens fødesogn - så hvor er hun født?
M.v.h. Peter Kristiansen

Hans Poulsen


Hej Jesper



"..Gift d. 2/7-1955..".

"..Jeg har, på AO, søgt alle KB'er for Maribo Amt igennem..".

Vielsen kan have fundet sted hvorsomhelst i hele Danmark - ja, på et dansk konsulat i udlandet, ombord på et skib etc.

Som Peter også er inde på, har vielsen måske fundet sted i Grethe Linds hjemsogn - muligvis i det sogn, hvor Knud lå soldat.

- Kan du *bygge et eller andet op* om ægtefællernes familier, så du ad den vej kan få færten af, hvor de vordende brudefolk befandt sig i juli 1955?

- Var en af dem fadder eller forlover for nærtbeslægtede?

- Hvad var de unge mennesker af profession? Måske oplysning herom kan give dig svar på dit spørgsmål.

Seminarium, uddannet på et mejeri, ved landbruget etc.? Medlem af en bestemt fagforening?

Avis-nekrologer ved deres død?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jesper Nielsen

Citat fra: Hans Poulsen Dato 20 Aug 2012 - 23:18

...

Vielsen kan have fundet sted hvorsomhelst i hele Danmark - ja, på et dansk konsulat i udlandet, ombord på et skib etc.

Som Peter også er inde på, har vielsen måske fundet sted i Grethe Linds hjemsogn - muligvis i det sogn, hvor Knud lå soldat.

- Kan du *bygge et eller andet op* om ægtefællernes familier, så du ad den vej kan få færten af, hvor de vordende brudefolk befandt sig i juli 1955?

- Var en af dem fadder eller forlover for nærtbeslægtede?

- Hvad var de unge mennesker af profession? Måske oplysning herom kan give dig svar på dit spørgsmål.

Seminarium, uddannet på et mejeri, ved landbruget etc.? Medlem af en bestemt fagforening?

Avis-nekrologer ved deres død?

Venlig hilsen
Hans

Tak for svar, men jeg er meeeeget ude at svømme. Hele min svigermors (G.L.) liv er meget hemmelighedsfuldt. Vi, børn og svigerbørn, har først efter hendes død, fået lidt indsigt (ved selv at begynde at "vende sten").

Ja, vielsen kan have fundet sted hvorsomhelst.

Hun er født på Den Kgl. Fødselsstiftelse og døbt i Dover, Hjelmslev, Skanderborg.

Jeg har også søgt på AO i Borgerlige vielser i Kbh. Igen uden held.
Grunden til dette var, at hun tidligere, i 1951, var blevet viet i Kbh. med hendes første mand. Der må vel så også foreligge en skilsmissesag, men den er vel ikke tilgængelig endnu eller ...?

Jeg ved ikke om K.H.H. har været "inde og springe". Findes der lister online? Og/eller hvor kan jeg finde disse?

Det eneste jeg på nuværende tidspunkt ved er, at K.H.H. var Mejerist. Denne oplysning fik jeg fra LA i Åbenrå fra min svigerindes personregistrering d. 23/1-1956 (Øster Lindet, Frøs, Haderslev).
Findes der lister over uddannede mejerister online? Og/eller hvor kan jeg finde disse?

Mvh
Jesper

Jesper Nielsen

Citat fra: Peter Kristiansen Dato 20 Aug 2012 - 22:09
Langt op i det 20. årh. blev et par ofte gift i brudens fødesogn - så hvor er hun født?

Tak for svar.

Hun er født på Den Kgl. Fødselsstiftelse og døbt i Dover, Hjelmslev, Skanderborg.

Jesper

Egon Sørensen

God morgen Jesper!


Jeg har fundet Grethe Lind Nielsens første ægteskab i København, jeg skal lige slå græs inden det regner

jeg vender tilbage.


Mvh.

Egon Sørensen

Egon Sørensen

#6
Hejsa!


Grethe lind Nielsens 1. ægteskab i København.

Det er vigtig at skrive fulde navn i en efterlysning, hun skulle søges under Nielsen, desværre glemmer en

del dette.

AO. Andre arkivalier

Amt. København

Kommune. København

Type. Ægteskabsbog


Opslag 355


Lidt spændende læsning

http://www.fredenslyst.dk/TNG/photos/Rasmus%20Jensen%20f%F8dt%20i%20Hem.htm


Mvh.

Egon Sørensen

Jesper Nielsen

Citat fra: Egon Sørensen Dato 21 Aug 2012 - 10:43
Hejsa!


Grethe lind Nielsens 1. ægteskab i København.

Det er vigtig at skrive fulde navn i en efterlysning, hun skulle søges under Nielsen, desværre glemmer en

del dette.

AO. Andre arkivalier

Amt. København

Kommune. København

Type. Ægteskabsbog


Opslag 355


Lidt spændende læsning

http://www.fredenslyst.dk/TNG/photos/Rasmus%20Jensen%20f%F8dt%20i%20Hem.htm


Mvh.

Egon Sørensen

Hej Egon

Tak for svar.

Jeg burde nok have udtrykt mig lidt mere tydeligt, så undskyld med hensyn til det manglende efternavn (Nielsen) - det kom sig af, hvad vi fik at vide fra LA i Åbenrå.

Det første ægteskab har vi "fod på", som jeg også skriver tidligere, ved vi allerede at hun blev gift første gang i 1951. Igen måske ikke udtrykt tydeligt nok - sorry ;-).

Af dette første ægteskab er der kommet et barn - en dreng (min svoger).

Af det anden ægteskab med K.H.H., det vi søger, er der kommet en pige (min svigerinde).

Og så vidt vi ved, for vi kan ikke vide os sikre, er min kone født udenfor ægteskab med en tredje mand.

Senest er G.L.N. blevet gift med en fjerde og er ikke blevet gift siden.

Venligst
Jesper

K. Thidemann

Jesper du skrev:

"Af det anden ægteskab med K.H.H., det vi søger, er der kommet en pige (min svigerinde).

Og så vidt vi ved, for vi kan ikke vide os sikre, er min kone født udenfor ægteskab med en tredje mand."

=========

Prøv at finde disse fødsler - ofte står der hvor forældrene er viet, hvis de ikke er viet i samme sogn som barnet bliver døbt.

=========


P.s. lidt spind af Egons gode tid og hjælpsomhed.
mvh K.Thidemann 9000

Jesper Nielsen

#9
Citat fra: K. Thidemann Dato 21 Aug 2012 - 14:12
Jesper du skrev:

"Af det anden ægteskab med K.H.H., det vi søger, er der kommet en pige (min svigerinde).

Og så vidt vi ved, for vi kan ikke vide os sikre, er min kone født udenfor ægteskab med en tredje mand."

=========

Prøv at finde disse fødsler - ofte står der hvor forældrene er viet, hvis de ikke er viet i samme sogn som barnet bliver døbt.

=========


P.s. lidt spind af Egons gode tid og hjælpsomhed.

Tak for svar

Fødslen for min svigerinde er kendt. Hun er født i hjemmet i Øster Lindet, Frøs, Haderslev og vi har fået at vide fra LA i Åbenrå at forældrene er viet d. 2/7-1955 og ikke mere end det.

Iflg. LA i Åbenrå, flytter de fra Maribo til Øster Lindet pr. 1/12-1955 og videre til Kolding pr. 19/11-1956.

Det er hvad jeg har at gå efter, men ved ikke rigtigt hvor jeg skal søge og komme videre, det er derfor jeg spørger om hvordan jeg kommer videre?

Venligst
Jesper

Sofie Petersen

Kære Jesper!
Hvis den mand du søger var mejerist, er han måske uddannet fra Ladelund Mælkeriskole. Skolen er for længst nedlagt, men mon der ikke findes en fortegnelse over de enkelte årgange i  lokalarkivet i Brørup?
Han kan også have været på Dalum mejeriskole- jeg ved jo ikke om man stadig opbevarer mejerilærlingfortegnelserne der.

Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Jesper Nielsen

Citat fra: Sofie Petersen Dato 21 Aug 2012 - 22:37
Kære Jesper!
Hvis den mand du søger var mejerist, er han måske uddannet fra Ladelund Mælkeriskole. Skolen er for længst nedlagt, men mon der ikke findes en fortegnelse over de enkelte årgange i  lokalarkivet i Brørup?
Han kan også have været på Dalum mejeriskole- jeg ved jo ikke om man stadig opbevarer mejerilærlingfortegnelserne der.

Venlig hilsen, Sofie

Hej Sofie,

Tak for svar.

Jeg tror jeg kaster mig ud i et besøg på Lokahistorisk Arkiv i Maribo i første omgang, da det, taget datoer og årstal i betragtning, nok er mest sandsynligt at de har opholdt sig i/omkring Maribo inden de flytter til Øster Lindet.

Jeg har noteret mig dine henvisninger og takker endnu engang for svaret.

Venligst
Jesper