Lars Rasmusson og Ellna Pehrsdotter gift 2. mars 1753 i Helsingborgs stadf

Startet af Eli Dines Axelsen, 19 Aug 2012 - 18:17

Forrige emne - Næste emne

Eli Dines Axelsen

 Lars Rasmusson og Ellna Pehrsdotter bodde i Gravarna i Helsingborg når de giftet seg i 1753 og her fikk de 4 barn: Ohla født 30. nov 1753, Pehr født 28. nov 1755, Rasmus født 2. nov 1760 og Boel født 13. aug 1764. I 1766 har de samme adresse, men i 1767 bor der en annen familie på denne adresse. I vielsen i 1753 står der i KB at Lars er enrolleringsbåtsmann men i dansk tjeneste. Kan man finne ut om denne familien midlertidig har flyttet til Danmark, jeg sier midlertidig for Rasmus blir soldat og får soldatnavnet Rasmus Lett i Kungens eget varvede Regemente og får en datter i Botilla født 2. nov 1796 i Lund og en sønn Axel 23. apr 1799 i Önnarp, Sven 21. aug 1802, Johan 27. mai 1807, og Lars 21. okt 1810. Mor til alle barna er Juliana Lindman. Er det mulig å finne ut til hvilken adresse Lars Rasmusson flyttede i 1767? Og hvor døde han?
Mvh
Dines Axelsen

Hanne Fachmann

Hej du skal spørge i gruppen, hjælp til opslag internationalt.
Der slå man op i Sverige for dig.

Eva Morfiadakis

Du har frågat några gånger på andra fora och ingen har lyckats finna svaret.

Har du gått genom bouppteckningar/skiften för Helsingborg? DDSS kan ha lucka precis när han och hustrun dog.

Eva M
Eva M

Eli Dines Axelsen

Hei Hanne, jeg sendte det til gruppen Efterlysning for å få undersøkt i Danmark.
Mvh
Dines Axelsen

Hanne Fachmann

Citat fra: Eli Dines Axelsen Dato 19 Aug 2012 - 18:17
Lars Rasmusson og Ellna Pehrsdotter bodde i Gravarna i Helsingborg når de giftet seg i 1753 og her fikk de 4 barn: Ohla født 30. nov 1753, Pehr født 28. nov 1755, Rasmus født 2. nov 1760 og Boel født 13. aug 1764. I 1766 har de samme adresse, men i 1767 bor der en annen familie på denne adresse. I vielsen i 1753 står der i KB at Lars er enrolleringsbåtsmann men i dansk tjeneste. Kan man finne ut om denne familien midlertidig har flyttet til Danmark, jeg sier midlertidig for Rasmus blir soldat og får soldatnavnet Rasmus Lett i Kungens eget varvede Regemente og får en datter i Botilla født 2. nov 1796 i Lund og en sønn Axel 23. apr 1799 i Önnarp, Sven 21. aug 1802, Johan 27. mai 1807, og Lars 21. okt 1810. Mor til alle barna er Juliana Lindman. Er det mulig å finne ut til hvilken adresse Lars Rasmusson flyttede i 1767? Og hvor døde han?
Mvh
Dines Axelsen

Hvis det er rigtigt at han har været i Dansk tjeneste, så kan det også have været i Norge, som vi først afstod i 1814.

http://teknologihistorie.systime.dk/index.php?id=634
Det er ikke sikkert at han var i flåden hele livet, selv om ham var det ved vielsen.
Hvad står der om faderen ved børnenes dåb i Lund og Önnarp?
Han kan jo værer død og en anden mand fader til hendes børn.
For mig er det nemmere at læse hvis du skriver det skematisk op.

Har du søgt ham i det svenske bådmands register for skåne?


Eli Dines Axelsen

Hei Hanne, takk for ditt bidrag. Er enig med deg i at det kan se litt inviklet ut at jeg nevner to familier: den første familien er den egentlige årsak til mitt søg. Lars Rasmussen og Ellna Pehrsdotter bor i Gravarne i Helsingborg fra Vielsen i 1753 - 1766. Her fødes barna Ohla som antagelig bare blir 2 år gammel. I Mantalslisten for 1766 er bare navnt guttene Pehr og Rasmus og en mor Bengta som da kan være mor eller svigermor til Lars Rasmusson. I denne familien er jeg særlig interessert i dåp og død til Lars Rasmusson, når og hvor.
Familien flytter i 1766 eller 1767 og siden Lars var i dansk tjeneste ved vielsen kan de kanskje ha dratt til Danmark eller Norge som du nevner, men de kan også ha dratt til en annen plass i Skåne og det ser jeg også som sansynlig da Rasmuss blir soldat i Kungens eget varvede Regemente, som soldat får han navnet Rasmus Lett han gifter seg med Juliana Lindman og de får først en datter Botillla som fødes i Lund i 1796. Rasmus er da soldat i Kristianstad. Denne familien flytter så til Önnarp hvor Axel blir født i 1799, Sven i 1802, Johan i 1807, og Lars 1810. Axel er min tip oldefar og Rasmus er da min tip-tipoldefar. Axels sønn Sven drar til Danmark og blir gift der.
Så spør du om jeg har søkt i Båtmansregisteret for Skåne. Jeg har prøvd å få undersøgt om et slik register finnes og om det er mulig å hente opplysninger derfra, men det har jeg foreløbig ikke fått bekreftelse på, kanskje du kan hjelpe meg å søge der?
Mvh
Dines

Hanne Fachmann

Her er registret:
linket til Båtmansregistret i Blekinge - ifald din ane skulle have været inroulleret som matros: http://www.blekingesf.se/vara-register/batsmansregistret.

Som jeg fandt i et ældre indlæg, syntes nok jeg havde læst om det.
Det må være nemmere for dig at søge, da du skriver på svensk :-)

Eva Morfiadakis

Hanne. Jag skriver på svensk.  Eli skriver på norska.

Eva M
Eva M

Hanne Fachmann

Ja, Eva dig kan nok huske....
Så må jeg se om jeg kan huske Eli er Norsk ;-)

Eli Dines Axelsen

Hei Eva og Hanna kan dere finne ut om der finns et skånsk Båtmansregister? jeg har prøvd å søke i registeret for Blekinge, men der finnes ingen Lars Rasmusson.

Dines

Eva Morfiadakis



Jag tror inte det finns ett skånskt båtmansregister, i alla har jag aldrig hört talas om det (är själv skåning).

Kungens eget värvade regemente hade garnison omkring 1872 i Kristianstad. Sen i Malmö och Landskrona. 1830 upphörde det.

Jag tror DDSS för Helsingborg har stora luckor under senare hälften av 1700-talet. Varför vet jag inte men det kan ju vara så att böckerna är i dåligt skick.

Eva M
Eva M

Hanne Fachmann

#12
Tryk på linket jeg har sat.

Der står på sitet: Blikinge slægtsforsknings forening.

Båtsmansregistret


Vid en nyligen gjord uppdatering av Blekinge Båtsmansregister blev Krigsarkivet angivet som källa på flertalet uppgifter. Våra båtsmanregisterare låter nu meddela att nämnda källor nu är ändrade.

Tack vare att frågan uppmärksammades på Anbytarforum har båtsmansregistrerarna fått många nya kontakter med personer som vill hjälpa till med att komplettera Blekinge Båtsmansregister ytterligare.

Inget ont utan att det har något gott med sig som talesättet säger.

Det er vel værd at søge i.

Eli Dines Axelsen

Ja Hanna jeg har søkt etter Lars Rasmusson i Blekinge Båtmansregister men der finns han ikke. Hvor ligger Blekinge? er det en del av Skåne?
Dines

Eva Morfiadakis


Blekinge är ett eget landskap/län. Ligger nordost om Skåne.

Jag har funderat på att det står att Lars Rasmusson var i dansk tjänst. Det låter konstigt att han då skulle bo i Sverige. Danmark och Sverige var ju gamla fiender fram på 1800-talet. Sveriges sista krig var ju mot Danmark då vi fick Norge istället för Finland som vi förlorat 1809.

Sverige fick Skåne från Danmark 1658 (definitivt 1672). Efter det satte svenskarna igång att göra danskarna till svenskar, ibland med våld. Att då ha en svensk i danska flottan boende i Sverige känns fel, men man kan ju aldrig veta.

Det finns kanske mantalslistor (inte kyrkoböckerna) - skattelistor från den här tiden men dessa är precis som kyrkböckerna upplagda efter bostadsorten. Familjen kan mycket väl ha varit kvar i Helsingborg efter 1766.

Att sonen Rasmus blir soldat på annat ställe betyder inte att hela familjen flyttat. Han kan själv ha åkt till Kristianstad och värvat sig eller så man har kunnat göra det i Helsingborg. Helsingborg hade också garnison, men inte det regemente som Rasmus tillhörde.

Eva M
Eva M

Hanne Fachmann

Ja Blekinge er en del af Skåne.

Eva skriver om Kristianstad, Sverige.

Jeg var på besøg, for at se de steder hvor soldaterne havde boet og kasernen,
der er en stor historie om soldaterne i Kristianstad..

http://www.fachmann.dk/sverige/index.htm

Tror du skal  spørge hende der hjælper med opslag i Sverige.

Hun fandt hurtigt denne familie, som jeg havde gang i.

Eva Morfiadakis

Hanne, Blekinge är inte en del av Skåne! Jag bor i Skåne.

Blekinge ligger nordost om Skåne. Residensstad är Karlskrona. I Karlskrona var den svenska flottan stationerad för där var hamnen isfri året om.

Kristianstad är en stad i Skåne. Ligger 20-30 km från Blekinges gräns. I Kristianstad som grundades av Christian IV finns ett nerlagt regemente som numera är högskola.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Eli,

Det här är uppgift om dödboken i Helsingborg

1751-1818

1751-1786 endast begravningsbok med enstaka dödsnotiser. Register i SDD/DDSS

Det kan vara förklaringen till att du inte finner Lars Rasmusson eller hustrun. Det kan vara så att de dött mellan 1751-1786.

Eventuellt är Arkiv Digital gratis i helgen. Det brukar siten vara under släktforskardagarna.

Se om mantallistor är scannade. Kontrollera även bouppteckningar (skiften) för Helsingborg.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Det finns scannade register till bouppteckningarna. Vet inte hur lätt det är att söka i dem.

Eva M
Eva M

Eli Dines Axelsen

Takk skal du ha Eva. Hvis jeg forstår deg rett, så har dy funnet navnet til både Lars Rasmusson og hans hustru Ellna Pehrsson i et dødsregister på SDD/DDSS. Jeg hat prøvd å søke på DDSS men får bare svar "Ingen treff". Jeg har jo abonnement i Arkiv Digital og kan søke i Bouppteckningarne, det er bare så sørgelig at jeg ikke kan lese den gotiske skriften, men er jeg heldig kan jeg kanskje finne navnene deres skrevet med latinske bokstaver, da ser jeg jo navnene men kan ikke lese hva det dreier seg om. Jeg må prøve om jeg kan få "Lesehjelp" og det blir nok vanskelig for det kan bli en stor jobb.
Jeg så også at du har vært på besøk  på kasernen i Kristianstad og da tenkte jeg at jeg kanskje kan få noen opplysninger derfra når det gjeller sønnen til Lars Rasmussen, han var jo sodat i Kristianstad
når første barnet hans ble født i Lund: Rasmus Lett og Juliana Lindman får datteren Botilla i 1796 og da bor de i Lund men Rasmus er soldat i Kristianstad. Jeg finner ikke vielsen til disse og lurer på om der mulig finnes noen opplysninger på et register i Kristianstad?
Så tusen takk til deg og Hanne. Nå behøver jeg ikke søke mere hvis jeg finner dem i Bouppteckningerne.
Dines

Eva Morfiadakis

#20
Hej!

Om du finner bouppteckningen, kan du skicka den till mig så kan jag försöka tyda den. Även om det är gotiska bokstäver är det ju svenska. Klicka på kuvertet vid mitt mitt namn och min mejladress kommer upp.
Betr. vigseln så titta i församlingen som heter Kristianstad garnison.

Eva M

Tyvärr börjar Kristianstad garnisonsförsamlings arkiv inte förrän 1797.
Har du tittat i Kristianstad stadsförsamling CI:6?
Eva M

Eva Morfiadakis

Vigda i Kvistofta församling
                               
Datum 1793-04-07 Datum avser vigsel

Brudgummen
Namn Rasmus Pålsson
Titel dräng och skatterusthållare
Ort Fastmårup Fieresta Sockn
Bruden
Namn Juliana Andersdotter
Titel piga
Ort Quistofta By . Kvi
Ålder/födelseår 

Innan Rasmus Lett blev soldat var hans namn Rasmus Larsson. Som du själv säger kan skriften vara svår att läsa: Larsson kan ha blivit Pålsson. Föreslår att du kollar den här vigseln också. Kvistofta ligger inte långt från Helsingborg (ingår faktiskt i Helsingborg kommun).

Eva M
Eva M

Eli Dines Axelsen

Takk igjen Eva. Denne vielsen har jeg faktisk vært bort i tidligere, men det var før jeg fant dåpen til Rasmus og faren til Juliana Lindman heter Johan, men man skal aldri si aldri. Præstene er jo også mennesker så de kan jo skrive fejl. Juliana er jo også et navn som ikke er så veldig alminnelig men forekommer noen gange i soldatmiljøet i Skåne. men takk skal du ha likevel.
Jeg kommer nok tilbake hvis jeg finner noe i Bouppteckningarne.
Dines