Flensburg.

Startet af Rune Helland, 19 Aug 2012 - 15:48

Forrige emne - Næste emne

Rune Helland

Hei. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal lete. Søker en fødsel i Flensburg, men finner ikke ut hvor jeg skal lete.Har en kvinne som er født i Flensburg i 1837(Slesvig i enkelte folketellinger), og som bosetter seg i , og blir git i Norge. Trodde Flensburg var en del av Danmark på den tiden, men jeg tar måske feil. På arkivalieronline og i DDD finner jeg ikke noe som minner om Flensburg\slesvig. Er det rett, eller søker jeg på feil sted?

Mvh
Rune Helland

Jesper Skov

Det er det nuværende tilhørsforhold dvs. Tyskland, men der findes specielle hjælpemidler, som nogen på dette forum (kan ikke huske hvem) har adgang til.

På DDD burde Flensborg komme engang.

Norge var også en del af Danmark, men du finder ikke norske kirkebøger her  :D


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Inger Buchard

Folketællingerne for Flensborg 1845 er indtastet på www.ddd.dda.dk - kig også under Adelby. Amtet kaldes på DDA 'Sydslesvig'

Kirkebøgerne kan man få adgang til på eet af statens arkiver, men kun til egen forskning. Du kan også bede stadsarkivet i Flensborg om at finde fødslen - de har kopier af byens kirkebøger. Der er dansksprogede medarbejdere på arkivet.

Se adresse på:
http://www.stadtarchiv-flensburg.findbuch.net/home/impressum.html

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jesper Skov

Kære Inger.

Jeg troede mikrokortkopierne af kirkebøgerne fra Slesvig på landsarkiverne kun måtte benyttes af danske statsborgere (eller nok rettere personer, der bor i Danmark)? Er det lavet om?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Inger Buchard

Nu ville jeg jo hjælpe Rune til at forstå, hvordan han fik adgang til oplysninger om kirkebøger i Flensburg. Jeg havde ikke tænkt på, at jeg skulle formulere mig vandfast i forhold til andre spørgsmål end det stillede, så:

Er det lavet om?
Nej - jeg forudsatte, at 'man' var dansk statsborger; den vej er lukket for Rune Helland (der jo nok bor i Norge; hans email ender i hvert fald på .no), da 'man' jo kun må forske i egen slægt. Vejen via Stadtarchiv Flensburg er derimod sikker.

For at undgå flere misforståelser er her henvisningen til reglerne:
http://www.sa.dk/content/dk/ydelser_og_produkter/servicedeklarationer/lan_og_benyttelse_af_mikrokort_af_kirkeboger_for_sogne_i_sydslesvig

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Rune Helland

Takk for svar til alle som har svart.

Rune

Lis Nielsen

Gustav Jørgensen, har under metoder og teknik lagt et link ind til en ny tysk hjemmeside.

Som hedder  www.adelby.com.

På den kan man søge på familenavn og få oplysninger, om fødsel, giftemål og nogle gange børn, og så kan man søge videre, da alle navne er link.

Jeg fandt meget af min tyske familie, og fik bekræftet, de oplyninger jeg havde i forvejen.


Mvh. Lis
Venlig Hilsen

Lis Nielsen
cami@camirose.dk