Trolovelse Lynge 1696

Startet af Carsten Bach Kristiansen, 18 Aug 2012 - 22:42

Forrige emne - Næste emne

Carsten Bach Kristiansen

Hej,

En meget svag text i de ord jeg mangler, AO KB, Sorø, Lynge, 1628-1731, opslag 134.

Jeg tror jeg læser;

1696, Dom Septuag

Trolovet Søren Nielsen i Stenstrup? og
Johanne Hansdatter i Frederiksberg?
__ __ Viede? Dom Misiricordi.

På forhånd tak
Carsten

Inge Hedal

Hej
Jeg læser:

1696, Dom Septuag
Trolofuede Søren Nielsen i Eskildstrup og
Johanne Hansdatter i Lindebierg
Viede Dom. Misericordia

Misericordia er navnet på 2. søndag efter påske. I 1696 var det den 26. april.

Mange steder på siden ser det ud, som om skriften fra en foregående side er gået gennem papiret. Således også foran ordet Viede. Jeg mener ikke, at de utydelige ord, bl.a. trolow, har noget med dette par at gøre.
Mvh. Inge

Carsten Bach Kristiansen

Hej Inge,

og mange tak for hjælpen.

Hilsen
Carsten

ps mit program siger 2 sønd efter påske er 6 maj.

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Carsten.

1696 brugte man endnu den julianske kalender i Danmark, og derfor var 2. søndag efter påske 1696 den 26. april. Julianske kalender omtales også som "gammel stil".

Overgangen til den gergorianske kalender, som vi bruger i dag, skete efter 18. februar 1700, hvor man gik direkte til 1. marts. Men dette gælder kun Danmark. Gregorianske kalender omtales også som "ny stil".

Hvis vi havde brugt den gergorianske kalender i 1696 ville 2. søndag efter påske have været 6. maj. Men det var et par år for tidligt.

Overgangen fra juliansk til gregorianske kalender skete på forskellige tidspunkter i de enkelte lande. I Sverige brugte man "gammel stil" indtil 28. februar 1700, og "ny stil" fra 1. marts 1753. Den mellemliggender periode i Sverige er lidt besværlig, idet man brugte "gammel stil" fra 1. marts 1712 til 17. februar 1753, og sin helt "egen stil" fra 1. marts 1700 til 30. februar 1712. (Ja, 30. februar har eksisteret).

England gik fra "gammel stil" 2. september 1752 til "ny stil" 14. september 1752.

Frankrig gik fra "gammel stil" 9. december 1582 til ny stil 20. december 1582. Og man indførte fra 22. september 1792 til 31. december 1805 sin egen "republikanske kalender", der var indrettet efter decimalsystemet.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Carsten Bach Kristiansen

Hej Jens,

Tak for informationen, jeg bruger et program der hedder "dage" som ellers virker udmærket, nu skal jeg bare huske og stille den om til juliansk før 1/3 1700.

Jeg havde et lignende problem med 4 advent 1695 men det er nu løst.

Hilsen
Carsten

Inge Hedal

Hej Jens
Jeg bruger denne her, hvor problemet er løst på forhånd: http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm
Mvh. Inge

Carsten Bach Kristiansen

Hej Inge,

Jo den tror jeg nok jeg har brugt før, men nu fandt jeg funktionen så "dage" kalendern stiller om selv til ret system.

Hilsen
Carsten