Hans Christian Andersen og kone Emmy (ukendt pigenavn, men givetvis halvt svensk

Startet af Christina Gjelstrup Andersen, 18 Aug 2012 - 15:16

Forrige emne - Næste emne

Eva Morfiadakis

Vid Helmuths dop finns det en Ida Rasmussen från Søby/Holbæk.

Eva M
Eva M


Christina Gjelstrup Andersen

Hvordan finder jeg Ida Sophie's pigenavn? I posten med Emmy's dåb i kirkebogen, står det som Ida Sophie Johnson.. Eva, kan dette passe? Er Johnson et svensk navn? Eller står der noget andet?

Kan heller ikke se Emmy på ovenstående link med Frederik Jensens og Ida Sophie's papir fra politiets registerblade.

Eva Morfiadakis


Såg du utdraget från databasen ddss.nu som jag hade i ett av mina inlägg.

Hennes far hette John i förnamn. I Sverige kan män heta Johannes/Johan/John. John är mindre vanligt. Min farfar född ungefär samtidigt som Ida hette John.

Ida skulle egentligen heta Johnsdotter men ofta när kvinnorna utvandrade får de maskulinformen Johnsson.

Eva M
Eva M

Christina Gjelstrup Andersen

Citat fra: Eva Morfiadakis Dato 18 Aug 2012 - 16:47

Födda i Backaryds församling
                            1857 - 1895    
Datum 1877-03-14 Datum avser födelse

Barnet
Namn Ida Sofia Kön kvinna
Äktenskaplig börd inom äktenskapet Antal födda  
Dödfödd  Paritet 3

Fadern
Namn John Jaensson
Titel åbo
Ort Pinkaremåla
 
Modern
Namn Johanna Andersdotter
Titel  
Ort  
Ålder/födelseår 34

Dopvittnen
Åbo Peter Olsson och H. i Pinkaremåla, Drg Håkan Andersson i Långsjöryd.


Övrigt
Fadern 37 år. Gifta 5 år.


Ja, det här tror jag är Emmys född i Ringsted mor. Men jag måste reservera mig. Det finns nämligen en Ida Sofia Johansdotter f. 14.3 1877 i den danska invandrardatabasen som ankommer till Glostrup 9.11.1904.

Eva M

Jeg forstår naturligvis det meste af det du skriver. :-) Men jeg vil rigtig gerne selv se det på databasen, da jeg da vil kunne få den fulde forståelse. :) Men jeg kan ikke finde Ida Sophie og hendes forældre derinde. Jeg kan godt se, du har skrevet det her, men jeg vil gerne selv kunne se det inde på databasen. :-)

Jeg ved bl.a. ikke hvad det betyder når der står Fadern 37 år Gifta 5 år. :-) For hvornår blev forældrene til Ida så født og hvor? Og hvad var deres forældre?

Eva Morfiadakis

Idas far är 37 år och föräldrarna har varit gifta i 5 år. Ida är tredje barnet.

Välj Backaryds församling

Skriv 1877 på år.

Barnets namn: Ida

Då får upp henne och kanske några till. Klicka sen på Ida Sophia.

Eva M

Jag kan inte till 100% garantera att det är rätt Ida Sofia jag har funnit. För att vara mer säker måste man titta i en annan databas med utvandrade från Sverige. Den finns på en CD som jag inte har. För att se föräldrarnas födelseorter måste man titta i kyrkböckerna som i Sverige kräver abonnemang.
Eva M

Christina Gjelstrup Andersen

Tak skal du ha'. :-) Håber ikke, jeg driver dig til vanvid med alle mine spørgsmål, synes dog bare pludseligt det er svært både at verificere sine fund og også finde folk, når de fra et andet land. :) Det er guld værd, at du som svensker kender databaserne over sundet. :)

Hvordan finder du Ida og hendes familie på indvandrer databasen? Synes ikke, jeg kan lokalisere dem. :-s

Christina Gjelstrup Andersen

Nu har jeg så selv lige fundet Ida Sofia i indvandrer databasen.

Jeg har brug for at vide, at det er den samme Ida Sofia som forefindes i den post, du fandt i DDSS. Hvordan ved jeg det? Jeg ved godt, hun er født 14 marts 1877, men i Emmy's dåbspapirer står hun som Johnson.. og i indvandrerdatabasen står hun som Johansdotter. Er der noget, der kan bevise mig om at Johansdotter og Johnson (Emmy's mor) er den samme?

Anne Mortensen

Kære Christina

Alle de oplysninger du har modtaget har du ført dem ind i et slægtsprogram ?

Du er startet et sted og bevæger dig med mange spørgsmål bagud - det er OK, men kan du selv følge med - jeg kan næppe.

Prøv selv at få et overblik og vend tilbage  ;)
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Christina Gjelstrup Andersen

Ja alle oplysninger står på notesblok og i slægtsprogram. Så jeg er helt med. :-p Det eneste jeg ikke forstår er ovenstående og det seneste indlæg fra mig. :)

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Eva Morfiadakis

1873-09-26* Sven Wiktor John Johnsson Pinkaremåla Johanna Andersdotter   Backaryd
1876-01-08* Carl August Johan Jansson Pinkaremåla Johanna Andersdotter   Backaryd
1877-03-14* Ida Sofia John Jaensson Pinkaremåla Johanna Andersdotter   Backaryd
1880-01-09* Jenny Karolina John Jansson Pinkaremåla n-r 3 Johanna Andersdotter   Backaryd
1885-03-02* Amanda John Jansson Pinkaremåla Johanna Andersdotter   Backaryd

Det här är Ida Sofias syskon. De som registrerat har de flesta gånger kallat fadern för John. Efternamnet har varierat Johnsson/Jansson/Jaensson. Man måste se i kyrkboken.

Man måste se i den svenska utvandrardatabasen om det finns mer än en Ida Sofia J med födelsedatum 14.3.1877. (Obs hur vi i Sverige skriver datum: år-månad-dag).

Jag har inte tillgång till kyrkböckerna eller Emibas. Tyvärr är inget gratis i Sverige.

Det finns de på DIS som har källorna. Du får vänta en stund så svarar nog någon av dem.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1372504&searchname=polit_adv

Här är ett P. registerblade på Ida Sofia Johnsdotter f. 14.03.1877 i Pinkaremåla, dvs i Backaryd sogn.

Hon rör sig en del de sista månaderna innan hon får Emmy: 7 nov. från Holbæk - 9 nov. i Glostrup - 12 jan. 1905 föder hon dottern i Ringsted.

Eva M
Eva M

Inge-Lise Trampedach

Her kommer lidt om Ida Sofia. det kommer af flere gange.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Inge-Lise Trampedach

Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Inge-Lise Trampedach

Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Inge-Lise Trampedach

Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Inge-Lise Trampedach

Forsamlingsbog 1900-06, Ida Sofia rejser til DK i 1905

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Eva Morfiadakis


Viss tveksamhet ändå om det är rätt Ida Sofia med tanke på att hon inte får flyttattest förrän den 22/10 1905 enl. församlingsboken.

Ida Sophies barn är född i jan. 1905 i Danmark.
Man måste finna henne i en FT eller vid vigseln med t ex Frederik Jensen där det står exakt var hon är född är född i Sverige.

Eva M
Eva M

Christina Gjelstrup Andersen

Citat fra: Inge-Lise Trampedach Dato 19 Aug 2012 - 11:18
Forsamlingsbog 1900-06, Ida Sofia rejser til DK i 1905

Er du sikker på dette er den rigtige Ida ?? Jeg kan ikke rigtig læse skriften, og jeg kan læse mig ud fra det andet, at hun er registreret i politiets registerblade allerede i 1904.. så at hun er ankommet i 1905 kan jo ikke passe??

Som jeg forstår er hun ankommet i slutningen af 1904?? Og så har hun født Emmy i Januar 1905??

Eva Morfiadakis

Som jag säger, det är inte säkert att det är den riktiga Ida Sofia som jag har funnit. En möjlighet är att hon först rest till Danmark 1903/1904 och sen hämtat utflyttningsattest den 22/5 1905, kanske för att kunna gifta sig?

Det var vanligt att svenska piger var s.k. säsongsarbetare i Danmark. De reste fram och tillbaka från Sverige och Danmark. Arbetade några månader, t ex plockade rover.  Möjligt att de inte behövde ta utflyttningsattest varje gång de skulle till Danmark för kortare tid.

Du måste finna henne i Danmark med angiven födelsested för att vara säker.

Eva M
Eva M

Christina Gjelstrup Andersen

Citat fra: Eva Morfiadakis Dato 19 Aug 2012 - 13:43

Viss tveksamhet ändå om det är rätt Ida Sofia med tanke på att hon inte får flyttattest förrän den 22/10 1905 enl. församlingsboken.

Ida Sophies barn är född i jan. 1905 i Danmark.
Man måste finna henne i en FT eller vid vigseln med t ex Frederik Jensen där det står exakt var hon är född är född i Sverige.

Eva M

Det er måske også lidt nemmere med en FT nu eller vielse, da jeg ved hvor hun HAR været.. men problemet er jo at jeg ikke aner hvordan jeg skal finde dem da jeg ikke kan finde ud af at bruge DDD.DDA ordentligt.. og desuden ikke aner hvilket sogn på sjælland jeg skal lede i.. men jeg har da lidt at gå efter nu.. og finder jeg hende ikke, så må jeg jo vende tilbage igen. :)

Christina Gjelstrup Andersen

Jeg har tjekket vielser i kirkebogen for Glostrup, der er de ikke gift i hverken 1904, 1905, 1906 eller 1907. Jeg har prøvet borgerlige vielser registeret, men det begynder først fra 1923, så det er ikke relevant.. Og dansk demografisk database.. der kan jeg ikke finde en Ida Sofia eller en Frederik Jensen.. ..

Eva Morfiadakis


En möjlighet är att finna när hennes far dog, säkert efter 1906, och beställa hans skifte. Där brukar stå var barnen finns. Det är en sida man behöver beställa. Har man otur står det bara "bor i Danmark".

Inge-Lise, finns nästa församlingsbok scannad? Eller har du CD-skivan med döda i Sverige?

Eva M
Eva M

Inge-Lise Trampedach

Næste Forsamlingsbog 1907-17 kommer her. Faderen finder jeg ikke i den næste 1917-25, jeg har ikke fundet ham død 1907- 20 i Dødebogen.
Jeg har ikke Sveriges Døde, har kun Arkiv Digital.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Inge-Lise Trampedach

Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Eva Morfiadakis

Tack Inge-Lise.
Han är inte död fram till 1917 och tycks inte heller ha flyttat. Hans svärson har tagit över åborätten ser jag. Något måste ha hänt eftersom han inte finns med i nästa bok.

Eva M
Eva M