Hvor foregik vielsen mellem Rasmus Jørgensen og Dorthea Margrethe Hansen??

Startet af C. Thomsen, 17 Aug 2012 - 10:54

Forrige emne - Næste emne

C. Thomsen

Hej alle

Jeg har nogle problemer med min oldefars slægt eller nærmere præcis hans forældre. Jeg kan ikke finde deres vielse trods søgen. Jeg har ikke mange oplysninger men dog nogle! :)
Min oldefar Johannes Marius Jørgensen er født d. 26 marts 1888 i Jordløse sogn, sallinge herred, Svendborg amt. Hans forældre er Rasmus Jørgensen (og her kommer problemet da jeg ikke er helt sikker på at det er ham...  :( ) født 23 juni 1852 Svanninge sogn, sallinge herred, Svendborg amt som uægte søn af Ane Cathrine Rasmussen/Rasmusdatter og udlagt barnefader Hans Jørgensen (De bliver dog gift i 1856 i Svanninge sogn - muligvis da hendes far dør - det mangler jeg stadig lige at finde ud af).
Grunden til at jeg tror at det er ham er, at jeg ved, at han hedder Rasmus Jørgensen fra min oldefars dåb samt at jeg har i min mormors udklipsbog fundet et udklip hvor han nævnes som 95-årig og stadig nulevende i 1948 - så rent faktamæssigt passer det men jeg ville gerne kunne få det bekræftet via en vielse.
Min tipoldemor hed Dorthea Margrethe Hansen født ca. 1850 i Vesteraaby sogn, Svendborg amt, datter af Hans Andersen ca. 1804 og Karen Larsdatter født 21 sep 1819.

Kan nogle hjælpe mig med at finde en vielse så jeg kan få be- eller afkræftet om det er denne Rasmus Jørgensen? :)

Mvh Christian

P.S. Kirkebøgerne for hvornår han ca. kunne være død er endnu ikke på nettet og derfor kan jeg desværre ikke tjekke det af den vej  :-\

Inge Hedal

Hej

Svendborg, Sallinge, Jordløse, Jordløse Mark, huus, 18, FT-1890, B0686
Rasmus Jørgensen   37    Gift   huusfader   daleier og skovarbeider   Svanninge sogn, Svenborg Amt
Dorthe Magrete Hansen   40    Gift   huusmoder      V. Aaby, Svenborg Amt
Hans Jørgensen   10    Ugift   barn      Svanninge sogn, Svenborg Amt
Kristine Katrine Hanssine Jørgensen   8    Ugift   barn      dito [Svanninge sogn, Svenborg Amt]
Karstine Marie Jørgensen   6    Ugift   barn      dito [Svanninge sogn, Svenborg Amt]
Laure Kristine Jørgensen   3    Ugift   barn      Jordløse
Johannes Marius Jørgensen   1    Ugift   barn      dito [Jordløse]

Svendborg, Sallinge, Svanninge, Falsled By, Svanninge sogn, et hus, 9 F2, FT-1880, b0237
Rasmus Jørgensen   27    Gift   inderste og dagleier ved landbruget      her i sognet [Svanninge]
Dorthea Jørgensen født Hansen   30    Gift   hans kone      Westeraaby sogn, Svendborg Amt
Carel Jørgensen   2    Ugift   deres børn      her i sognet [Svanninge]
Hans Jørgensen   under 1 aar    Ugift   deres børn      do [Svanninge]

Carl Jørgensen er tvilling og født i Svanninge sogn den 19. oktober 1877 inden forældrenes vielse, se AO Svendborg, Svanninge 1871-1891, opslag 26. De boede på Haastrup Mark. Moderen tjente timånedersdagen på Hanneslund, der ligger i Svanninge sogn. Tvillingebroderen hed Hans. De blev hjemmedøbt og dåben publiceret i Haastrup kirke den 28. november 1877, AO Svendborg, Haastrup 1856-1891, opslag 40. Der finder du også fadderne.
Der er flere faddere med efternavnet Jørgensen. Måske Rasmus' søskende?

Hans Jørgensen er i samme kirkebog, opslag 32. Han er født den 18. september 1879, og da er forældrene gift. De bor i Falsled, Svanninge sogn.
De er altså viet mellem oktober 1877 og september 1879.

Rasmus Jørgensens og Dortheas vielse finder du i Odense, Håstrup 1856-1891, opslag 77, den 28. november 1877.
Forlovere er Huslejerne Hans Jørgensen i Hattebækhus, Jordløse Mark, og Hans Hansen i Fuglesanghus, Haastrup Mark.

Mvh. Inge

C. Thomsen

Hej Inge

Tusind tak for dit store stykke arbejde! Det betyder rigtig meget for mig - tak!

Mvh Christian

Inge Hedal

Hej igen
Efter bemærkningen om forlover Hans Jørgensen i Hattebækhuset tror jeg, at du har familien her i 1860:
Svendborg, Sallinge, Jordløse, Jordløse, Hattebekhuset, 73, FT-1860, B0388
Hans Jørgensen   31    Gift   dagleier, huusfader      do [Jordløse]
Ane Cathrine Rasmusdatter   36    Gift   hans hustru      Svanninge, Svendborg Amt
Rasmus Jørgensen   8    Ugift   deres børn      do [Svanninge, Svendborg Amt]
Jørgen Jørgensen   3    Ugift   deres børn      Jordløse

Hvis du googler Hattebækhuset, kommer der adskillige hits, bl.a. dette med foto af huset:
http://www.falsled.dk/historie.html
Mvh. Inge

C. Thomsen

Hej Inge

Jeg har også prøvet at google det men fandt dog ikke billedet af huset hvilket var sjovt at se

Mvh Christian