Peder jensen Aalborg amt-Hellum Herrede-Solbjerg Sogn en stor gåde

Startet af Helle Madsen, 21 Dec 2010 - 17:14

Forrige emne - Næste emne

Helle Madsen

Hej

Hjælp søges til at finde Peder Jensens dåb og forældre.
Han er viet i Aalborg Amt-Hellum Herrede-Solbjerg Sogn
Med Anne Lauersdatter
29 Apr 1757.
AO-KB-1676-1812 ops 356
Han døer i Solbjerg
2 Dec 1770
AO-KB-1676-1812 ops 468
Alle deres børn er født i Solbjerg.
Hilsen Helle Madsen

Hans Poulsen




Hej Helle

http://www.clicketyclick.dk/amt-herred-sogn/sognekort/full/Aalborg.gif

Opslag 468 oplyser, at Peder var 45 år gammel, da han blev begravet i 1770,  således at hans dåb skal søges omkring 1725 - men hvor?

*Peder* og *Jensen* er nærmest en massebetegnelse, og i hele Østhimmerland var der på FS på den tid en skov af Peder Jensen'er at tage af - og hvem véd: Peder var måske bare på gennemrejse fra Døllefjælde-Musse-Maribo til Saltum-Hvetbo-Hjørring, da han gjorde ophold i Solbjerg og straks faldt for Annes yndigheder.

- Prøv alligevel at se, om der i Solbjerg sogn er en Peder Jensen, der blev konfirmeret i perioden ca. 1739 - 1745. Det kunne jo være, at han bare var naboens søn

- Prøv desuden at studere Annes og Peders børns faddere med det formål at finde frem til medlemmers af Peders slægt - i håb om, at det kan røbe Peders rødder

- Lægdsrullen kan du glemme, da den først oprettes 19-20 år efter Peders død

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Er det Anne, der har giftet sig igen?

Folketællingen oplyser, at Anne er født omkring 1737, hvis der da ellers ikke er nogen, der har pillet ved hendes alder.

Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Hellum, Solbjerg, Soelberg Bye, , 53, FT-1787, C1954
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Christen Christensen 49  Gift hosbonde gaardfæstere og hoverie bonde 
Anne Lausdatter 50  Gift madmoder   
Anders Pedersen 22  Ugift tieneste folk national soldat 
Maren Pedersdatter 16  Ugift tieneste folk   
Peder Christensen 13  Ugift tieneste folk   
 
Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Helle Madsen

Hej Hans

Tak for hjælpen.
Anne giftede sig igen.
Jeg har fundet en Peder Jensen konfirmeret i 1741 i Solbjerg om det er ham ved jeg ikke.
Kan ikke finde ham som født har kigget i 1724-25-26.
Hilsen Helle

Hans Poulsen



Hej Helle

"..Jeg har fundet en Peder Jensen konfirmeret i 1741 i Solbjerg om det er ham ved jeg ikke..".

Jeg véd det heller ikke, men det er i hvert fald et spor, der er værd at forfølge.

Prøv at se, om du ca. 10 år FØR og 10 år EFTER Peders konfirmation i 1741 i Solbjerg sogn kan finde andre konfrirmander med patronymet Jensen/Jensdatter - det KUNNE jo tænkes at være Peders søskende - og i heldigste fald er der en eller anden bemærkning, der bringer dig fra usikkerhed til sikkerhed om Peders identitet.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag