Musqueteer David Kirckner og hustru Anna Catharina Maria, Helsingør 1780-tallet

Startet af Øystein Djuv-Stiansen, 01 Dec 2010 - 23:43

Forrige emne - Næste emne

Øystein Djuv-Stiansen

Søker etter informasjon om anene til Johan Christian Kirckner fra Helsingør.

Johan Christian var født den 23 februar 1780 og ble døpt i St. Marie kirke i Helsingør samme år. Han var sønn av "Musqueteer" og "Grenadier" David Kirckner sr. og dennes kone Anna Catharina Maria. Ved folketellingen i 1787 var David Kirckner død, og Anna Maria Catharina var "soldaterenke" og levde av almisser. Hun bodde da i St. Anna gade 183.

Da Johan Christian Kirckner var omtrent 17 år, rundt 1797, ble han tatt opp som lærling hos repslagermester Peter Andresen på Claessens reperbane (som delvis står i Lundegade).

Johan Christian hadde en bror David jr. f. 27. juli 1777 (St. Marie Kirke) og en eldre søster Lisbeth f. 1773. David Kirckner jr. hadde gått i lære som repslager på Helsingør reperbane fra Mikkelsmesse 1794, og ble gift med Anne Marie Lisbeth Larsdatter (d. 1821). De hadde 4 barn som jeg vet om.

I henhold til Københavns repslagerlaugs Lavsprotokol 1773 – 1864, ble Johan Christian Kirckner utskrevet som repslager den 07. juli 1803. I følge København repslagerlaugs protokol for svennenes til- og afreiser 1800-55 forlot "Christian Kierchner" Helsingør den 30. oktober 1806.

Neste kilde jeg har om Johan Christian Kirckner er at han giftet seg i Risør i Norge med den norske piken Marthe Torjesdatter den 7. juli 1811. Hans etterslekt i Norge har jeg god oversikt over.

Problemet er at jeg ikke vet noe om hvem foreldrene David Kirckner sr og Anna Catharina Maria var? Når var de født og når døde de? Hvor kom de fra? Var de tilflyttere fra de tyske delene i Danmark, siden navnet er så tyskklingende?

Kan noe hjelpe meg?

Hilsen
Øystein
Oslo, Norge

Hans Poulsen



Hej Øystein

Der er intet nyt for dig i dette indlæg, men forhåbentlig kommer der andre indlæg, der giver dig svar.

Den eneste grund til, at jeg lige tager den med, er for at se, hvor gammel Anna Catharina Maria var i 1787, og hvad hendes patronym var - og for at få bekræftet den forudanelse, at Kirckner-navnet kan staves og blev stavet på flere forskellige måder.


Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , St. Anna Gaden 183, , FT-1787, C0897
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Leudens?? 49  Gift Husbonde Skoeflikker 
Lovise Pedersdatter 49  Gift Hans Kone   
Johan [Johansen] 12  Ugift Søn   
Anne Marie [Johansdatter] 11  Ugift Datter   
Helene [Johansdatter] 10  Ugift Ditto [Datter]   
Charlotte [Johansdatter] 6  Ugift Ditto [Datter]   
Catrine Kirks 49  Enke Huus Moder Lever af Almisse 
Sophie 5  Ugift Hændes Datter   
Kirstine Halberg 66  Enke Huus Moder Ditto [Lever af Almisse] 
Anders Larsen 36  Gift Husbonde Stenhugger 
Maren Erlmand 50  Gift Hans Kone   
Dorthe [Andersdatter] 11  Ugift Datter   
Lars [Larsen] 9  Ugift Søn   
Sidse Niels Hansen 74  Enke Hus Moder Lever af Almisse 
Kirsten Frantzes 55  Enke Ditto [Hus Moder] Vasker 
Hanne 9  Ugift Hændes Datter   
Else Jens Bensens 40  Enke Huusmoder Hænders Arbeyde 
Swen 12  Ugift Hændes Søn   
Jacob Brandt 39  Gift Husbonde Reserv. Lods 
Bodil Rasmusdatter 32  Gift Hans Kone   
Jørgen [Jacobsen] 11  Ugift Søn   
Sidse Marie [Jacobsdatter] 9  Ugift Datter   
Hans [Jacobsen] 7  Ugift Søn   
Anne [Jacobsdatter] 4  Ugift Datter   
Henrick Rohde 25  Gift Husbonde Und. Off. ved Cronb. Battl. 
Anne Kirstine Knudsdatter 34  Gift Hans Kone   
Rasmus [Rohde] 8  Ugift Søn   
Grethe Marie [Rohde] 6  Ugift Datter   
Gregers [Rohde] 3  Ugift Søn   
Johan Anstropky?? 44  Gift Huusbonde Musqv. ved Cronb. Battl. 
Cicilia Dahl 21  Gift Hans Kone   
Joseph Linsinger?? 46  Gift Husbonde Ditto [Musqv. ved Cronb. Battl.] 
Ane C. Koppel 40  Gift Hans Kone   
Therelia [Josephsdatter] 9  Ugift Datter   
Gustav Fridr. [Josephsen] 3  Ugift Søn   
Christian Lillien Dahl 46  Gift Husbonde Ditto [Musqv. ved Cronb. Battl.] 
Else Eskildsdatter 50  Gift Hans Kone   
Andreas Lundbeck 37  Gift Husbonde Ditto [Musqv. ved Cronb. Battl.] 
Marie Jacobsdatter 27  Gift Hans Kone   
Johan Schøtte 51  Gift Husbonde Ditto [Musqv. ved Cronb. Battl.] 
Trine Jacobsdatter 40  Gift Hans Kone   
Christiane [Schøtte] 12  Ugift Deres Datter   
Lovisa [Schøtte] 5  Ugift Ditto [Deres Datter]   
Joh. Granbom 37  Gift Husbonde Hoboist ved Ditto [Cronb. Battl.] 
Marie Pedersdatter 39  Gift Hans Kone   
Johan Bigner 39  Ugift Huusbonde Ditto [Hoboist ved Cronb. Battl.] 
Anne Kikners 40  Enke Huusmoder Soldater Enke lever af Almisse 
Lisbeth Kirkner 14  Ugift Datter af sidste Egteskab   
David [Kirkner] 10  Ugift Søn af Do [sidste Egteskab]   
Christian [Kirkner] 8  Ugift Ditto [Søn af sidste Egteskab]   

Abigael Smith 49  Ugift Logerende Lieutenants Datter lever af Arbeyde 
 

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej Øystein

- Har du nogen idé om, hvor Anna opholdt sig ved ft. 1801?

- Anna Catharina Maria...hvad var hendes patronym?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Palle Buch Carlsen

Hej Øystein

Ved søgning i FT 1787 Københavns amt på kir%ner fås i alt 20 hits. Når de ikke relevante er sorteret fra er der disse tilbage:

Navn: Andreas Kirchner   Alder: 24   Civilstand: Ugift
Erhverv: Mousqueteer 
Kilde: FT-1787  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Hof & Militæretaten   Stednavn: Kgl.danske Livregiment 2.Musketerkompagni
Matr.nr/adresse: Sølvgade og ved Østre Vold   Husstands-/familienr: 1918   Indtastningsnr: B5763   Løbenr.: 9641

Navn: Johan Jacob Kirchheiner   Køn: M   Alder: 23   Civilstand: Ugift
Erhverv: Student 
Kilde: FT-1787  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Vester Kvarter
Matr.nr/adresse: Nytorv 139   Husstands-/familienr: 680   Indtastningsnr: C2170   Løbenr.: 3141

Navn: Johannes Kirchner   Køn: M   Alder: 64   Civilstand: Gift
Erhverv: Frie Muur Mester 
Kilde: FT-1787  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter
Matr.nr/adresse: Helsingørsgade 320   Husstands-/familienr: 2115   Indtastningsnr: C1746   Løbenr.: 9147

Navn: Kiestiana Kirschner   Køn: K   Alder: 24   Civilstand: Ugift
Erhverv: Tienestepige 
Kilde: FT-1787  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Strand Kvarter
Matr.nr/adresse: Store Færgestræde 77   Husstands-/familienr: 255   Indtastningsnr: B5767   Løbenr.: 1522

Navn: Kircviner   Køn: M   Alder: 40   Civilstand: Gift
Erhverv: Tiener 
Kilde: FT-1787  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Sankt Annæ Øster Kvarter
Matr.nr/adresse: Norgesgade 201 & 202   Husstands-/familienr: 1   Indtastningsnr: C1419   Løbenr.: 3782
Matr.nr/adresse: 242   Husstands-/familienr: 3   Indtastningsnr: B5770   Løbenr.: 4896

som muligvis er samme familie.

Fra "forskning" i mine egneindvandreraner mener jeg at have stødt på navnet flere gange. Desværre for dig har jeg jo ikke noteret hvor og hvornår. Det er dog overvejende sandsynligt, at det er i et eller flere af følgende sogne: Garnison, Tysk Reformerte menighed eller Skt. Petri (alle i København). Alle steder i tidsrummet ca. 1700 - 1760. Tysk reformerte menighed findes ikke på AO, men kun som mikrokort på Statens Arkiver.
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Øystein Djuv-Stiansen

Citat fra: Hans Poulsen Dato 02 Dec 2010 - 01:00


Hej Øystein

- Har du nogen idé om, hvor Anna opholdt sig ved ft. 1801?

- Anna Catharina Maria...hvad var hendes patronym?

Venlig hilsen
Hans

Hei Hans

Dette er et av de store problemene mine - jeg kjenner hverken Anna Catharina Marias eller Christian Kirchners patronymikon. Jeg hadde håpet kanskje det ville la seg avklare i dette forum.

Etternavnet staves på mange ulike måter - Kirckner, Kirkner, Kirchner, Kirkener, Kjerkner. Fornavnet David synes å stå sterkt i familien, for Johann Christian Kirckner (f. 1780) får to sønner i Norge hvor den ene heter David og den annen Johan Kirckner.

Hjertelig takk for informasjonen fra folketellingen 1787 - dette stemmer jo med den informasjonen jeg allerede har.

Men jeg har ikke konkret informasjon om hvor familien oppholdt seg i 1801 men antar det var i Helsingør. Slev om de var innskrevet i Københavns repslagerlaug, var både Johan Christian og David jr svenner på reperbanen i Helsingør i 1801. Jeg antar derfor at også deres mor bodde der på det tidspunktet, eventuelt at hun er død.

Jeg har ikke kunnet verifisere hennes dødsfall mellom 1787-1801.

Siden Anna Catharina Maria bor i Helsingør i 1787, og hennes mann er død en gang mellom ca 1780 - 87 må vel hans dødsfall kunne finnes i en kirkebok for Helsingør, kanskje St. Marie?

Eller var Danmark-Norge i krig i denne perioden, slik at David Kirckner sr kan ha falt i et slag?



Selv er mitt mellomnavn Kirchner, så jeg er litt nysgjerrig på denne delen av slekten.

Øystein

Øystein Djuv-Stiansen

Citat fra: Palle Buch Carlsen Dato 02 Dec 2010 - 11:43
Navn: Andreas Kirchner   Alder: 24   Civilstand: Ugift
Erhverv: Mousqueteer 
Kilde: FT-1787  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Hof & Militæretaten   Stednavn: Kgl.danske Livregiment 2.Musketerkompagni
Matr.nr/adresse: Sølvgade og ved Østre Vold   Husstands-/familienr: 1918   Indtastningsnr: B5763   Løbenr.: 9641

Navn: Johannes Kirchner   Køn: M   Alder: 64   Civilstand: Gift
Erhverv: Frie Muur Mester 
Kilde: FT-1787  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter
Matr.nr/adresse: Helsingørsgade 320   Husstands-/familienr: 2115   Indtastningsnr: C1746   Løbenr.: 9147

Fra "forskning" i mine egneindvandreraner mener jeg at have stødt på navnet flere gange. Desværre for dig har jeg jo ikke noteret hvor og hvornår. Det er dog overvejende sandsynligt, at det er i et eller flere af følgende sogne: Garnison, Tysk Reformerte menighed eller Skt. Petri (alle i København). Alle steder i tidsrummet ca. 1700 - 1760. Tysk reformerte menighed findes ikke på AO, men kun som mikrokort på Statens Arkiver.

hei Palle!

Takk for dette. Jeg synes kanskje de to du nevner her er de mest interessante.

Andreas kan absolutt være i denne familien, han er forsåvidt også i militæret.

Murmester Johannes Kirckner er også av spesiell interesse siden han har rett alder (64 år) til å muligens være far til David Kirchner sr. Siden navnet Johan også dukker opp i slekten kan dette kanskje være en god kandidat? Kan man finne ut mer om disse personene?

(Unnskyld min ignorans, men hva betyr AO?)

Hilsen
Øystein

Palle Buch Carlsen

Hej

Undskyld at jeg lidt hurtigt brugte en af vore "forkortelser" uden at tænke på, at alle jo ikke kender dem. AO står for www.arkivalieronline.dk , hvorfra der er adgang til (næsten) alle danske kirkebøger fra de startede og til ca 1925. Man skal oprettes som bruger, men det er gratis at bruge siden.
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Inger Toudal

Hej Øystein

AO = https://www.sa.dk/ao/, scannede eller affotograferede kirkebøger og folketællinger. Du skal oprette en brugerprofil (tryk på "Ny bruger"), så kan du gratis slå op i danske kirkebøger og folketællinger.

Indtastede folketællinger findes på http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp.


Davids fødsel 1777 finder du her:

- AO, Kirkebøger, Søg i kirkebøger, Amt: Frederiksborg, Herred: Lynge-Kronborg, Sogn: Helsingør Skt Mariæ, opslag 175, højre side.

Faderen er David Kirchner, Grenadier bei der 2ten Grenad. Compg. vom Dän. Leib-Regiment.

Johann Christian, f. 1780, er i samme kirkebog, opslag 183, højre side:

Faderen er David Kirchner, Musquetier bei der Xxx v. Paaske Compg. vom Dän. Leib-Regment.

Der må kunne findes oplysninger om David Kirchner i stambøgerne på Rigsarkivet i København, se

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/stamboger_og_stamkort_-_en_vejledning.

Du kan læse om Danske Livregiment her:

http://1regiment.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=47 og

http://en.wikipedia.org/wiki/Danske_Livregiment


David Kirchner Jr. bliver konfirmeret 16 år gammel i 1793, og i den forbindelse oplyses det, at han er dansk (ikke tysk):

Helsingør Skt Mariæ 1736-1813, opslag 36, højre side.


Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Øystein Djuv-Stiansen

Mange takk Inger - dette var også til hjelp.

Jeg fant en "Christian Peter Kirkner" konfirmert i St. Marie Kirke 1797, og han var da 17 år gammel. Det kan jo være samme person som Johan Christian Kirckner f. 1780. Alderen skulle stemme nokså godt også:

Helsingør Skt Mariæ 1736-1813, oppslag 37, høyre side

Er det noen som har tilgang på Riksarkivets kilder som kan hjelpe meg med oppslag i Stamrullene for Danske Livregiment for en David Kirckner i perioden 1770 -1787 (Jeg vet det er mye å forvente, men om det er noen som kan assistere her hadde det vært meget godt).

Det er frustrerende lite å finne om denne familien, og det kan synes som om de har flyttet til Helsingør og ikke kom derfra opprinnelig. Jeg har også lett etter dem i folketellingen i 1801 i både København og Helsingør, men til ingen nytte. Jeg vet jo at både Johan Christian og David jr var repslagersvenner i Helsingør i 1801 men jeg kan ikke finne dem i folketellingen etter å ha søkt på alle mulige måter.

Dette er en nøtt.

Øystein

Palle Buch Carlsen

Hej

I 1743 d. 26 nov. vies Andres Kirchner Mousqvet. og Anne Jeppesd. i Sankt Mariæ, Helsingør.

d. 23 dec. 1744 en søn Christian Friderich (opsl. 59)

d. 16. juni 1748 en søn Johann Jürgen (opsl. 75)

Mon ikke det er familie?
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Hans Poulsen



Hej Øystein

Kan du se noget i denne ft. 1801, som jeg ikke kan gennemskue?

HENDES alder passer så nogenlunde, og drengenavnet Johan er kendt i Kirckner-klanen:

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Fiolstrædet 462, , F4-164, FT-1801, B8876
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Anne Cathrine 57  Enke Husmoder   
Johan Friderich 5  Ugift Hendes dattersøn   
Anne Bang 62  Ugift Husmoder Færgekone 
 
Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Øystein Djuv-Stiansen

Ja, dette paret har jeg vært borte i før men har ikke klart å finne linken mellom familiene. Om det hadde vært en onkel eller annen familie hadde jeg forventet at de var faddere for hverandre. Men fadrene til guttene Johann Christian og David Jr. gir heller ingen ledetråder:

Johann Christians faddere 1780:
- A: Griibe
- Henrich Sørensen
- August Wilhelm Bartram
- Elisabeth, Hans Chris.ta [Sisla?] Frau
- Maria Catharina Christophers Tochter

David jr. faddere 1777:
- Andres Bech
- Ole Andressen
- Nicolai Willatz
- Thÿre (?) Peersen
- Berthe Maria Hermands Tochter


Øystein Djuv-Stiansen

Citat fra: Hans Poulsen Dato 02 Dec 2010 - 19:25


Hej Øystein

Kan du se noget i denne ft. 1801, som jeg ikke kan gennemskue?

HENDES alder passer så nogenlunde, og drengenavnet Johan er kendt i Kirckner-klanen:

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Fiolstrædet 462, , F4-164, FT-1801, B8876
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Anne Cathrine 57  Enke Husmoder   
Johan Friderich 5  Ugift Hendes dattersøn   
Anne Bang 62  Ugift Husmoder Færgekone 
 
Venlig hilsen
Hans

Hei Hans

Denne var absolutt interessant og alderen passer ikke så alt for ille heller.

Jeg kikket gjennom St Maries kirkebøker for å se om det er en link til Kirchner eller Davidsdatter på en Johann Friderichfødt omkring 1796.

Det var flere barn døpt Johann Friderich, men den som passet best på alderen (f. 1797) hadde en mor som het "Chatrina Maria". Det er jo besnærenede, men da må datteren Lisbeth (f. 1773) hett Catharina Maria Lisbeth/Elisabeth og jeg har ikke funnet hennes dåp i 1773 som kunne verifisert dette. Libeths fødselsår har jeg fra folketellingen i 1787. Heller ikke konfirmasjonen til Lisbeth kan jeg finne..

Dersom Lisbeth ikke er døpt i Helsingør i 1773, kan det jo type på at familien flyttet dertil og egentlig kommer fra et annet sted.

Øystein

Hans Poulsen


Serveres uden kommentarer:

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , Nr. 214 Kongensgade, 562 F6, FT-1845, B2596
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Kirgsner!! 65  Gift  Sergeant ved ?? København.
Ellen Jensen 59  Gift  Hans kone. [Kirgsner] Saltrup, Esbønderup.
 
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen


Navn: Ellen Jensen    Alder: 64   Civilstand: Enke
Erhverv: Enkefrue   Fødested: Esbønderup Sogn, Frb. Amt

Kilde: FT-1850  Amt: Frederiksborg   Herred: Lynge-Kronborg   Sogn: Helsingør Købstad   Stednavn: Lappevagten

Matr.nr/adresse: 1Hus   Husstands-/familienr: 188   Indtastningsnr: C6046   Løbenr.: 2148

Kommentarer: Enke efter sergent Kirschner

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Lappevagten, 1Hus, 188, FT-1850, C6046
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Ellen Jensen 64  Enke  Enkefrue Esbønderup Sogn, Frb. Amt
Marie 48  Ugift  Logerende Tikøb, Frb. Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Fiolstrædet 462, , F4-164, FT-1801, B8876
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Anne Cathrine 57  Enke Husmoder   
Johan Friderich 5  Ugift Hendes dattersøn   
Anne Bang 62  Ugift Husmoder Færgekone 


Mener at have fundet 5-årige, ugifte Johan Friderichs dåb:

Frederiksborg amt
Lynge-Kronborg herred
Helsingør Skt. Mariae sogn
1733 - 1814
Opslag 371 - højre side nr. 28:

Joh: Friderich

Teksten i forbindelse med dåben må jeg desværre overlade til kyndige tydere - jeg mener at kunne skimte navnet *Chatrina Maria* inde midt i teksten.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Øystein Djuv-Stiansen

Citat fra: Hans Poulsen Dato 03 Dec 2010 - 00:20


Mener at have fundet 5-årige, ugifte Johan Friderichs dåb:

Frederiksborg amt
Lynge-Kronborg herred
Helsingør Skt. Mariae sogn
1733 - 1814
Opslag 371 - højre side nr. 28:

Joh: Friderich

Teksten i forbindelse med dåben må jeg desværre overlade til kyndige tydere - jeg mener at kunne skimte navnet *Chatrina Maria* inde midt i teksten.

Ja, dette var den samme gutten som jeg trodde det kunne være. Jeg leser farens navn som "Poul Harboe.... /.../ Jæger Comp. und Chatrina Maria"

Det må i så fall bety at enten hadde David sr. og Anna Catharina Maria en (hittils ukjent) datter som også het Catharina Maria, eller så har Lisbeth flere navn vi ikke kjenner.

Denne nøtten har et usedvandlig hardt skall!

Øystein

Øystein Djuv-Stiansen

Nå har jeg funnet David jr. Kirckner (f. 1777) i folketellingen fra 1801:

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Kongensgade 319, , F3-114, FT-1801, B8876
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Andreas Nielsen 64  Gift Husbonde Tømrersvend 
Bente Ellersdatter 62  Gift Hans kone   
Peder Andersen 22  Ugift Deres søn Reebslagerdreng 
Anders Andersen 19  Ugift Deres søn Reebslagerdreng 
Dawid Kirckman 24  Ugift Logerende Reebslagersvend 
Andreas Berg 25  Ugift Logerende Reebslagersvend


Jeg har ikke funnet broren Johan Christian Kirckner (f. 1780), hvilket er mystisk da han i 1801 var repslagersvend på reperbanen i Helsingør.

Dette bringer meg heller ikke ett skritt videre bakover i anerekken til denne familien.

Øystein