Ole Larsens forældre i Neder Dråby,Horns, Frederiksborg

Startet af Bjarne Thorndal Feddersen, 02 Aug 2012 - 15:21

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej, håber der er nogen her i dette forum som kan hjælpe mig.. Jeg er selv kørt lidt surt i søgning på min tiptiptip bedstefar i 5 generation :'(.. Via FT. er jeg kommet frem til at Ole Larsen er f. 1800 i Neder Dråby,Horns,Frederiksborg. Men men, Ft. 1801 kan jeg ikke finde Ole Larsen nogen steder og deraf heller ikke hans far.
Ole Larsen blev gift: ungkarl og bonde Neder Dråby, Ole Larsen 25 Aar og Dorte Johansdatter 29 Aar.  tjenestepige i Gerlev. viet 2 november 1825 i kirken.
Forlovere: Hans(eller Knud) Larsen og ----Pedersen.
1817 - 1836 Gerlev, Horns, Frederiksborg, corpuleret 1825 opslag 177 nr. 3

I Ft. 1834 - Gårdmand Ole Larsen 34 år gift,
Madmoren Dorhe Katrine Johansdatter 35 år gift.
Sidsel Marie Olesdatter 8 år ugift.
Anders Olsen 3 år ugift.
Tjenestefolk: Peder Pedersen, 38 år ugift.
Frands Olsen 18 år ugift.
Anne Marie Nielsdatter 16 år ugift.
Peder Jeppesen 50 år gift.
Marie Christensdatter 64 år gift.

Ft.1840-Landerslev By 1 st. Huus Opslag 31, nr. 2 Dråby, Horns, Frederiksborg.
Gårdmand Ole Larsen 40 år gift,
Madmoren Dorhe Katrine Johansdatter 42 år gift.
Sidsel Marie Olesdatter 14 år ugift.
Anders Olsen 8 år ugift.
Knud Olsen 40 år gift. Insitter og daglejer.
Bodil Pouvlsdatter 49 år gift hans kone.
Karoline Knudsdatter 8 år deres barn.

Ft.1845-7.de hus Over Dråby
Ole Andersen 45 år gift, husmand indsitte og jordbonde.
Dorthe Catrine Johansdatter 47 år gift. hans kone.
Anders Olsen 14 år ugift deres barn.
Anders Bertelsen 35 år gift indsitte ---Gårdbestyre.
Kirstine -----datter    29 år gift  Hans kone.
----- Andersen 7 år ugift deres barn.
Ane Marie Andersen 4 år ugift deres barn.
Marie Margrethe Andersen. 2 år ugift. deres barn.
Kirkebøgerne fra 1800 og til 1870 har jeg gennemgået fra døb til død men har svært ved at læse dem fra starten af 1800 da der ikke er meget system deri men, dåb, og død er alt sammen på samme side...
Ok det er måske en alt for lang smøre her men jeg kan næsten ikke gøre den korter, hvis det skal give menig.. med håb om hjælp Bjarne Thorndal Feddersen.

Ole Dorch

Tror du ikke du har din Ole her i 1801?

frederiksborg, Horns, Draaby, Nederdraaby, , 31, FT-1801, B4635
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Jeppesen 50  Gift husbonde bonde, gaardbeboer  
Sidse Olsdatter 35  Gift hans kone  
Dorte [Larsdatter] 13  Ugift børn  
Ole [Larsen] 1  Ugift børn   
Anders Pedersen 7  Ugift konens søstersøn  
Peder Friderichsen 25  Ugift tjenestefolk  
Jacob Larsen 18  Ugift tjenestefolk

Hvis det er ham så ses han dåb her: Dråby 1796-1816 opsl. 15 højre side - øverst.(2/6 1800)


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Dorch

#2
Iøvrigt burde den ft 1845 du viste se sådanne ud?:

frederiksborg, Horns, Draaby, Landerslev By, et Huus, 7-F1, FT-1845, B4208
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ole Larsen 45  Gift  Huusmand, lever af sin Jordlod her i Sognet
Dorte Johansdatter 47  Gift  hans Kone Gjerlev Sogn, Frb. Amt
Anders Olsen 14  Ugift  deres Søn her i Sognet
 


... men her ser du Ole Larsens forældre mm. her i 1787:

frederiksborg, Horns, Draaby, Neder Draaby, , 54, FT-1787, B4205
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Jeppesen 36  Gift husbonde bonde og gaardbeboer  
Sidse Olsdatter 23  Gift madmoder  
Jens Jensen 14  Ugift tjenestefolk  
Hans Olsen 23  Ugift tjenestefolk  
Marie Nielsdatter 15  Ugift tjenestefolk  
Dorthe Pedersdatter 60  Enke(mand) husbondens moder

..forældrenes trolovelse og vielse finder du i Dråby 1719-1795 opsl. 174. Trolovelsen 6 okt 1786 i venstre side og vielsen d. 23 (nov?) 1786 i højre side. Forloverne hed Ole Larsen og Hans Knabe. Førstnævnte kunne være brudens fader?

...og i sidstnævnte kb opsl. 54 (højre side) kan du netop læse at Ole Larsen får døbt en datter Sidse i 1764.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Ole Undskyld jeg har været så længe om at svare, men jeg havde et adgangs problem, huskede ikke lige mit brugernavn  :-\  Jeg takker for det store arbejde du har lagt i det og kan fortælle, at jeg selv havde luret på ham Lars Jeppesen, men var ikke så sikker, da forloveren i Ole Larsen og Dorthes ægteskab ikke hed sådan, men Hans eller Claus Larsen kan ikke lige tyde den anden udover Pedersen. 1817 - 1836 Gerlev, Horns, Frederiksborg, corpuleret 1825 opslag 177 nr. 3
Ydermere så var der også et par stk. mere som hed Ole i Neder dråby, Gerlev, Landerslev så det var/er meget svært for mig at beslutte mig til hvem som er den rigtige.. Men det ser utrolig rigtig og godt ud det du har fundet. så jeg har brugt din viden og lagt det ind i "myheritage" :-)

Men så mener du at Ft. fra 1845 skulle være anderledes, ja måske, men jeg ved ikke hvor fra du har fundet den Ft. fra men,
den jeg har med det hele, ser sådan ud
Ft.1845/01931/00158.jpg, opslag 7, Landerslev By, 7. et hus, 2.
Ole Andersen, 45 år gift, her i S. husmand  lever af sit jordlod.
Dorthe Johansdatter, 47 år gift. Gjerløv, hans kone.
Anders Olsen, 14 år ugift, her i S. deres barn.
Anders Bertelsen, 35 år gift indsitte ----- Gårdbestyre.
Kirstine Eilersdatter, 29 år gift, Hans kone.
Eiler Andersen, 7 år ugift, deres barn.
Ane Marie Andersen, 4 år ugift, deres barn.
Marie Margrethe Andersen, 2 år ugift, deres barn.
Jeg kan ikke lige tyde hvad der mangler ved Anders Bertelsen.
Men det svare jo egentlig os meget godt til resten, hvis det altså er den rigtige Ole og Dorthe, da jeg mangler hendes 2. pigenavn Katrine, som jo er med både i Ft. 1834 og 1840.

Endnu en gang tak Ole, men jeg vil meget gerne høre fra dig, hvis jeg er fulstendig gal på den, da det jo er vigtigt at komme på rette spor fra starten.
Venlig hilsen Bjarne

Ole Dorch

Vielsen 1817 - 1836 Gerlev, Horns, Frederiksborg, corpuleret 1825 opslag 177 nr. 3:
"( Brudgom:)Ole Larsen tjenestekarl, 25 år, Neder Draaby. (Brud:) Dorte Johansdatter, 27 år, tjenestepige i Gierlev. (Forlovere:) Hans Larsen, Anders Pedersen. (Vielsesdag/-sted:) 2 nov (1825) i kirken.".

Det er ikke nødvendigvist fædrene som er forlovere ved vielser. Også andre familiemedlemmer, arbejdskollegaer o.lign ses ofte som forlovere:-


Du skrev: "Men så mener du at Ft. fra 1845 skulle være anderledes, ja måske,".

I din første udgave af ft 1845 havde du udeladt ordene: "her i Sognet".
De fleste af folketællinger- fra 1845 og fremad mod nutid indeholder personernes fødesteder, og i dette her tilfælde er den tekst jo netop den vigtigste indikation på, at den fundne Ole - søn af Lars Jeppesen - er din Ole.
Her i sognet bekræfter - at han er født i Draaby sogn ca. år 1800 (i din anden udgave har du udeladt sognets navn- Draaby?)  Den fundne Ole er den eneste i kb der lever op til dette.

Men der kan selvfølgelig være fejl i folketællinger, så andre familierelationer bør du også lede efter. F.eks ved at foretage en kortlægning af navnene på de faddere som optræder ved de børnedåb Ole og Dorte afholder.
Muligvis optræder Oles søskende og deres ægtefolk der?

Den ft 1845 som jeg viste er fundet her:
http://www.ddd.dda.dk/kiplink1.htm

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Ole tak  for dit svar det er dejligt at få en viden ang. opbygningen af Ft. og Kb. da jeg er en novise på det område.  Men Ole hvordan kan jeg være sikker på evt. faddere kan være søskene eller ægtefæller da jeg har opfattelsen af, at der i 1800 tallet ikke rigtig var et system i hvordan de gav hinanden navne, altså deres eftenavne.  Men det er der måske, man skal bare kende systemer eller ? Endnu en gang tak Ole, nu har jeg da lidt at gå videre med.
Bjarne

Bettina Bendix Andresen

Hej,

jeg kan ikke tilføje noget nyt, men undrer mig:

Ole Dorchs FT:

"Iøvrigt burde den ft 1845 du viste se sådanne ud?:

frederiksborg, Horns, Draaby, Landerslev By, et Huus, 7-F1, FT-1845, B4208
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ole Larsen 45  Gift  Huusmand, lever af sin Jordlod her i Sognet
Dorte Johansdatter 47  Gift  hans Kone Gjerlev Sogn, Frb. Amt
Anders Olsen 14  Ugift  deres Søn her i Sognet"

Her er det Ole Larsen, men den anden, som Bjarne henviser til:

"Ft.1845/01931/00158.jpg, opslag 7, Landerslev By, 7. et hus, 2.
Ole Andersen, 45 år gift, her i S. husmand  lever af sit jordlod.
Dorthe Johansdatter, 47 år gift. Gjerløv, hans kone.
Anders Olsen, 14 år ugift, her i S. deres barn.
Anders Bertelsen, 35 år gift indsitte ----- Gårdbestyre.
Kirstine Eilersdatter, 29 år gift, Hans kone.
Eiler Andersen, 7 år ugift, deres barn.
Ane Marie Andersen, 4 år ugift, deres barn.
Marie Margrethe Andersen, 2 år ugift, deres barn."

Er det Ole Andersen eller Ole Larsen du søger, Bjarne? Eller er der skrevet forkert i den ene FT? Jeg er ganske forvirret  :o

Vh
Bettina

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Bettina  :-\Tak for din opmærksomhed, det er dejligt at tingene kommer i det rette perspektiv, du har fulstændig ret, det er en skrivefejl, det er Ole Larsen, (Ole Andersen bliver først født i 1860), men det er oz tiltider svært at holde styr på de mænds navne, de har ikke haft megen fantasi til navngivning..  igen.Tak for din opmærksomhed
Bjarne   :)

Ole Dorch

Jeg skrev tidligere i tråden: "Forloverne hed Ole Larsen og Hans Knabe. Førstnævnte kunne være brudens fader".

Det betyder jo at Hans Knabe har været Lars Jeppesens forlover?
Hans Knabe viser sig at være Lars Jeppesens morbror. Førstnævnte havde en ældre halvsøster Dorte Pedersdatter (Knabe) som var gift med Jeppe Larsen i Nederdraaby, som ifølge (bl.a) denne hjemmeside netop var Lars Jeppesens forældre:

http://www.kassan.dk/web/bodenhoff/469.htm

Jeg har ikke tjekket rigtigheden af oplysningerne i kb, det overlader jeg gerne til dig:-)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Ole takker for dit sidst indlæg.. Ja jeg har også tidliger været inde på den side men må sige at jeg pt. virklig er kørt surt i det ang. hvem der høre til hvem og hvorfor. Har været i Kb og har lige pt ladet det ligge da jeg ikke kan samle trådene.. så jegholder lige en pause med den gren og forsøger om jeg kan finde hale i et andet indlæg jeg harn om 4 søskene hvor den ene er min mormor jeg mangler en som er total umulig at finde.. end nu tak for hjælpen
Bjarne